Suomalaiset ahkeria Visan vinguttajia
Siinähän se tuli. Vuosia suomalaisille on väitetty että joka puolella maailmassa ihmiset käyttävät luottokorttia päivittäisenä maksuvälineenä. Itse monessa maassa asuneena olen huomannut että ihmiset käyttävät maksuvälineenä useimmiten käteistä tai electron-tyyppistä depit-korttia (vaikka lompsasta löytyy myös luottokortteja) ja törmännyt myös yleiseen ajatukseen että luottokortilla ruokaa ostavalla on rahaongelmia.
Keski-Euroopassa ihmiset käyttävät luottokorttia lähinnä ulkomaille sijoittuvilla lomamatkoilla ja ravintoloissa joissa niissäkin todella useasti maksetaan mieluiten käteisellä. Suurin osa ruokakaupoista ei edes hyväksy luottokorttia maksuvälineenä. Olen myös törmännyt siihen että tulotasosta riippumatta ulkomailla ihmiset pistävat rahaa säästöön enemmän kuin Suomessa. Kaikilla on aina mukana tarpeeksi käteistä eikä kenellekään koskaan tarvitse lainata koska "on vaan kortti mukana". Viimeisen kymmenen vuoden aikana ajatukseni suomalaisista järkevinä rahankäyttäjinä on kokenut totaalisen takaiskun.
Kommentit (13)
Varmaan joo moni suomalainen on ahkera korttimaksaja, joka johtuu todennäköisesti siitä että Suomessa korttimaksaminen toimii ongelmitta lähes kaikissa liikkeissä, myös pienemmissä ravintoloissa, takseissa, toreilla ym. Näin ei suinkaan ole monessa muussa maassa ja sen takia moni ulkomaalainen on tottunut käyttämään enemmän käteistä. Mielestäni tämä ei kerro mitenkään järkevästä tai ei-järkevästä rahan käytöstä vaan maksutavan kulttuurierosta.
Se että pitää lainata kaverilta rahaa koska "on vaan kortti mukana" ei useinkaan kerro rahankäytön järkevyydestä tai sen puutteesta vaan ihan siitä, ettei ole kovin paljon matkaillut ja näin ollen ei asiaa ymmärrä ajatella (Suomessa kun se kortti käy 99% liikkeistä).
Säästöistä lienee tehty jotain kansainvälistä vertailua. Olisi jännä tietää mihin Suomi sijoittuu verrattuna muuhun Eurooppaan. Lukujen vertailukelpoisuudesta on vaikea sanoa..
Omassa tuttavapiirissä ei kyllä luottokorttia käytetä juuri mihinkään muuhun kuin matkavarauksiin tai nettiostoksiin. Oletko miten nuori, onko tämä joku juuri 18v täyttäneiden villitys jossa halutaan päteä sillä että on luottokortin saanut?
Säästöistä lienee tehty jotain kansainvälistä vertailua. Olisi jännä tietää mihin Suomi sijoittuu verrattuna muuhun Eurooppaan. Lukujen vertailukelpoisuudesta on vaikea sanoa..
Googleta jos noin kiinnostaa. Missa "ulkomaassa" asut kun on noin kummat kaytannot?
Säästöistä on tehty vertailuja useampaan otteeseen ja suomalaiset ovat Euroopan surkeimpia säästäjiä. Tili menee useammin kuukausittain miinuksille ja luottokortit käytetään tappiin asti. Pari vuotta sitten tehdyn tutkimuksen mukaan suomalaisilla on liikkumavaraa keskimäärin 50 euroa ja jos pesukone menee rikki niin sitä varten haetaan luottoa. Tämä oli siis pankkien tekemä tutkimus ja ennen "lamaa".
No mitä sillä on väliä maksaako pankki- vai luottokortilla? Itse käytän paljon Visaa päivittäisostoksiin ja maksan laskun seuraavana eräpäivänä.
Kyllä käteistä rahaa pitäisi ehdottomasti käyttää enemmänkin, ihan sen takia ettei sitä poisteta käytöstä. Valitettavasti vaan on niin paljon kätevämpi vetää suoraan visa-electronilla ja jättää automaatit käymättä. Lisäksi luottokunta vetää välistä joka ostolla ja kyllä mä joilekin yksityisille kahvilan pitäjille maksan ihan käteisellä just tuosta syystä.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 19:22"]
Googleta jos noin kiinnostaa. Missa "ulkomaassa" asut kun on noin kummat kaytannot?
[/quote]
Olen asunut Ranskassa, Sveitsissä, Hollannissa, Saksassa ja Belgiassa.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 19:22"]
[/quote]
Olen asunut Ranskassa, Sveitsissä, Hollannissa, Saksassa ja Belgiassa.
[/quote]
Niin ja olen lähemmäs viisikymppinen, nuorten aikuisten äiti. Lapsillani on ystäviä sekä Suomesta että muualta. Olen huomannut että suomalaiset eivät pysty asiasta oikein keskustelemaan mutta koskaan ei olla liian häveliäitä siihen etteikö voisi vipata muutamaa kymppiä tai satasta tai tonnia koska just nyt ei ole käteistä. Suomessa tuntuu olevan tuollainen lainauskulttuuri meneillään.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 19:15"]
Varmaan joo moni suomalainen on ahkera korttimaksaja, joka johtuu todennäköisesti siitä että Suomessa korttimaksaminen toimii ongelmitta lähes kaikissa liikkeissä, myös pienemmissä ravintoloissa, takseissa, toreilla ym. Näin ei suinkaan ole monessa muussa maassa ja sen takia moni ulkomaalainen on tottunut käyttämään enemmän käteistä. Mielestäni tämä ei kerro mitenkään järkevästä tai ei-järkevästä rahan käytöstä vaan maksutavan kulttuurierosta.
Se että pitää lainata kaverilta rahaa koska "on vaan kortti mukana" ei useinkaan kerro rahankäytön järkevyydestä tai sen puutteesta vaan ihan siitä, ettei ole kovin paljon matkaillut ja näin ollen ei asiaa ymmärrä ajatella (Suomessa kun se kortti käy 99% liikkeistä).
[/quote]
Kyllä se kertoo kun samaan syssyyn sanoo että maksaa takaisin sitten kun tili/palkka/ tuet on tulleet tilille. Kyse ei siis oikeasti ole käteisen puuttesta vaan rahan puutteesta.
USAssa luottokortiton on aikamoinen luuseri, sotkenut raha-asiansa pahasti. Suomessa on kummallisen vinksahtanut kasitys luottokorteista, luullaan etta on koyha. Mina kaytan Visaani paljon ja maksan laskun kuukausittain aina ennen erapaivaa. Aikoja sitten minulle tarjottiin platinakorttia ja luottorajaa nostetaan joka vuosi, nyt se on $25,000.
En jaksa lukea kaikkia vastauksia, mutta en ymmärrä mihin ap perustaa väitteensä ahkerasta VISAN vinguttamisesta. Vai oletko ap vain jotenkin tietämätön siitä, että kortissa, jossa on visa-ominaisuus on normaalisti myös debit-pankkikortti?? Oletko perustanut tämän väitteesi johonkin empiiriseen tutkimukseen tuttaviesi keskuudessa, vai oletko töissä kaupan kassalla?
Pekka Pouta ja Juha Föhr on kovia vinguttaan Visaa.
Miksi alapeukutuksia? Eikö ongelmista pystytä keskustelemaan? Minua kiinnostaa tietää muunmuuassa että kehotatteko lapsianne heti hankkimaan luottokortin kun muuttavat pois kotoa ja miksi Suomessa säästäminen on niin vaikea juttu. Veroista se ei voi johtua koska muuallakin palkoista menee suuret verot. Minulta 40% sekä vielä vakuutusmaksut päälle.
Itse olin ulkomaille muuttaessa vakuuttunut siitä että suomalaiset ovat maailman fiksuinta kansaa mitä rahan käyttöön tulee sillä Suomessahans e on tiedetty juttu että muun maaalaiset eivät osaa rahaa käyttää. Oli melkoinen shokki huomata että asia ei ole ihan niin. Kaikkein vaikeinta oli totutella ulkomaille muuton jälkeen siihen että monesti kun olin porukassa maksamass omia ostoksiani luottokortilla niin muut sanoivat että voivat lainata mulle käteistä ettei tarvitse maksaa luottokortilla ja voisin maksaa takaisin sitten kun on rahaa. Eli luottokortilla maksu käsitetään rahattomuudeksi.
Näin mulle toki opettivat omat vanhemmat aikanaan myös että luottokorttia käytetään vain äärimmäisen pakon edessä mutta sitten aikuistuttuani Suomessa muut nuoret suomalaiset aikuiset pitivät luuserina jos ei maksa luottokortilla. Miten asiat ovat noin kääntyneet Suomessa että luottokortista on tullut ainoa sosiaalisesti hyväksyttävä maksumuoto? Suomessa myös pikkulainat ovat yleisempiä kuin muualla.