Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttäreni aikoo hakea yhteishaussa maalariksi..

Vierailija
04.02.2015 |

Pettymyksen ja häpen tunteet ovat nyt pinnassa. Olisin toivonut että jäisi lukioon ja jatkaisi siitä yliopistoon tai ammattikorkeaan. Nyt aikoo siis kouluttautua paska duunariksi :( Miten pitäisi suhtautua kun en vain voi hyväksyä tätä :( Eikö se työ ole hirmu vaarallistakin?

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:34"]

ajattelen vain hänen parasta.

ap

[/quote]Ei siltä vaikuta. Ajattelet itseäsi. Tai sitä mitä KUVITTELET olevan lapsellesi parasta.

Vierailija
42/95 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:56"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:52"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:45"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:39"]On se epäterveellinen ammatti. Altistuu liuottimille. Lisäksi kaikille rakennustyömaalla oleville vaaroille, kuten pölylle. Rakennustyömailla on myös orstaita miehiä nuorten tyttöjen kimpussa. Myös onnettomuuksia voi sattua. Olin työmaalla, jossa juoppo timpuri pudotti vasaran telineeltä alla olevan nuoren tytön päälle . Sille tuli pysyvä selkävika.
T: dipl.ins, joka oli töissä pari vuotta rakennuksilla
[/quote]
Lukiopohjaisilla diplomi-insinööreillä voi heittää vesilintua.
[/quote]

Tai sitten ei. Ne on kuitenkin työnantajasi ja maan "aivot." Vaikka duunareidenkin työ on tärkeää! Itse olen niitä hommia ikäni tehnyt. Mutta nyt opisikelen samalla koska se kenellä on rahaa on valta. Demokratiassakin on kivempi asustella kun on vähän parempituloisempi.
[/quote]
Lukiopohjaiset dipl. insinöörit eivät tunnu ymmärtävän itsekään suunnitteluaan. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun lukiopohjaisen suunnitelma on mahdoton toteuttaa käytännössä, kun eivät päivääkään ole tehneet oikeaa työtä. Toista on amispohjaisilla.
[/quote]

No johtajan palleilla ne istuu. Halusit tai et. Valitettava tosiasia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maalausalan yrittäjä ja viestisi herätti minussa halun vastata ja vaikkakin vastaukseni saattaa vaikuttaa tylyltä, niin en ole sitä sellaiseksi tarkoittanut.

Tällä hetkellä ammattikoulujen pintakäsittelylinjojen keskiarvovaateet ylittävät yleisesti monien lukioiden pääsyvaatimukset, koska kakarasta asti telkkarin sisustusohjelmia ja sisustusblogeja tuijottaneet ja hyvin koulussa menestyvät teinitytöt haluavat maalata kukkasen kuvia seinälle.

Alan koulutusohjelmat ovat oppilaiden puolesta kovin naisvaltaisia, vaikka työmaat eivät ole. Tytöt eivät työllisty, sillä kukkasten tuhraamiselle ei ole työmailla kysyntää kaupallisessa rakentamisessa varsinkin työvoimakustannusten ollessa hyvin suuret. Tämä aihe on huolestuttanut alan järjestöjä jo pitkään, sillä koulutuskapasiteetti käytetään "blogisisustajien" kouluttamiseen ja tytöt lähtevät pettyneinä jatkamaan opiskeluitaan muille aloille kuormittaen koulutusjärjestelmää moninkertaisesti. Tämä on julmasti sanottu, mutta valitettavan totta.

Työmaiden maalarit tulevat virosta, sillä virolainen maalari suostuu tekemään tessin minimipalkalla hommia valittamatta joka käänteessä työaikalainsäädännöstä tai vouhottamatta ammattiliiton määräyksistä. Lisäksi hommiin ei yrityksistä huolimatta suomalaisia päihdeongelmattomia ja työhaluisia nuoria miehiä tunnu löytyvän. Jos satutte tällaisen tuntemaan, niin vinkatkaa välittömästi, että soittelee paikallisille maalaus- ja saneerausfirmoille työn perässä.

Työ on rankkaa ja raskasta ja sisältää raskaiden esineiden siirtämistä pahoihin paikkoihin. Lisäksi sisämaalareita työllistää lähinnä uudisrakennustyömaat, jotka ovat harvassa laman takia ja niissä työnkuva on lähinnä telata suoraa seinää maalarinvalkoiseksi päivästä toiseen.

Julkisivumaalarin työt taas vaativat erittäin hyvää fyysistä kuntoa ja voimaa, eikä 25 kilon säkkien tai maalipönttöjen raahaaminen rakennustelineiden kahdeksanteen kerrokseen jatkuvalla syötöllä onnistu kovin monelta mimmiltä. 10 tuntia ison piikkauskoneen kahvoissa karkoittaa viimeistään lissut tontilta.

Työnantajan näkökulmasta liian hyvä ulkonäkö on myös pitkä miinus, mikäli työnantajalla on tarkoitus tehdä ja teettää tuottavaa työtä ilman taka-ajatuksia. Rakennustyömaan äijäporukan työt tökkivät meinaan pahasti, jos pirtsakka pimu piukkoine pakaroineen touhuaa samoissa nurkissa. Tämä on valitettavasti koettu asia.

Mikäli tyttäresi kaikesta varoittelusta huolimatta haluaa lähteä opiskelemaan maalausalaa, ei se missään nimessä ole huono asia, mutta vaatii kuitenkin ymmärryksen siitä, että lomautuslappu tulee vähintään kerran vuodessa, töihin ei ole järin helppo päästä ja jos pääseekin, niin täytyy osata suhtautua vahvasti seksuaalisiin kommentteihin välinpitämättömästi. Maalausalan asiantuntijapuolella toki naisella on varsin hyvät mahdollisuudet työllistyä ja tehdä työnsä rauhassa auktoriteettinsa turvin, joten jatkokoulutukseksi suosittelen vaikkapa pintakäsittelyn insinööritutkintoa. Sitä kautta pääsee työnjohto-, myynti-, pr-, tai vaikkapa opetustehtäviin.

Joka tapauksessa onnea matkaan tyttärellesi.

Vierailija
44/95 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme vuotta sitten oli samanlainen tilanne sukuslaistytön kanssa. Vanhemmat vaativat lukiota hän itse ei halunnut. Monet keskustelut ja itkut siinä käytiin (minä kummitätinä käytin aivan samoja argumentteja mitä tässä ap:n tyttären ymmärtäjät ovat käyttäneet) ja ammattikouluun hän sitten iloisena haki. Koko opiskeluajan on saanut tehdä oman alan töitä, opinnoissan on menestynyt hyvin, valmistuu keväällä ja vakavissaan suunnittelee jossain vaiheessa yrittäjäksi ryhtymistä.

Tyttö on omalla alallaan, onnellinen ja vanhemmatkin alkunikottelun jälkeen ovat huomanneet että näin sen pitikin mennä.

Tulevaisuudesta ei kukaan tiedä mutta niin ei voi elää että hylkää unelmansa vain siksi etteä ehkä se joskus ei olekaan enää se unelma.

Vierailija
45/95 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttöni on maalari ja alalla on tosiaan paljon naisia. Työ on raskasta ja en hakisi ellei teillä oo vahva fysiikka ja ette ole rääpäleitä. Töitä on vähän niin ja näin mutta jos pääsee ansiosidonnaiselle niin pärjää. Se niinkun moni muukin nainen harkitsee muuttoa pois suomesta parempaan elämään. Mä olen ylpeä siitä että sillä on ammatti. 

Vierailija
46/95 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:53"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:52"]En ihan ymmärrä mikä tässä on niin traagista ap:n mielestä. Jos tytär on löytänyt alan joka kiinnostaa niin erittäin hienoa! Ja jos käykin niin että ala ei sovikaan, terveys- tai mistä tahansa syistä nykyään on mahdollista ja normaalia hankkia uusi ammatti tai mennä jopa sinne yliopistoon lukion kautta vaikka sitä ei 16-vuotiaana tekisikään. [/quote] se lukio ei oo pakollinen yliopistoon pääsemisessä.

[/quote]Ei olekaan mutta ap:lle se tuntuu olevan "se juttu". Oma mieheni ei käynyt lukiota mutta valmistui yliopistosta. Hänen äitinsä ei pidä sitä minään mutta minä olen ihmeellinen kun olen Ylioppilas! Lukion jälkeen suoritin opintoja kahdessa keskiasteen oppilaitoksessa. Että niin kummaa se arvotus joillain voi olla :(

Ammattikoulu ei ole mitään, ei yliopisto, ei ammattikorkea, oppisopimuskoulutus mutta se ylioppiluus, se se on jotain!

Vierailija
47/95 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:06"]Mun tyttöni on maalari ja alalla on tosiaan paljon naisia. Työ on raskasta ja en hakisi ellei teillä oo vahva fysiikka ja ette ole rääpäleitä. Töitä on vähän niin ja näin mutta jos pääsee ansiosidonnaiselle niin pärjää. Se niinkun moni muukin nainen harkitsee muuttoa pois suomesta parempaan elämään. Mä olen ylpeä siitä että sillä on ammatti. 
[/quote]
En kehuisi että pärjään elämässä jos roikun ansiosidonnaisella. Älä nyt äitinä päästä tytärtäsi tolle alalle. Tai jos päästät pidä huoli että jatkaa opintoja.

Vierailija
48/95 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:01"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:56"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:52"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:45"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:39"]On se epäterveellinen ammatti. Altistuu liuottimille. Lisäksi kaikille rakennustyömaalla oleville vaaroille, kuten pölylle. Rakennustyömailla on myös orstaita miehiä nuorten tyttöjen kimpussa. Myös onnettomuuksia voi sattua. Olin työmaalla, jossa juoppo timpuri pudotti vasaran telineeltä alla olevan nuoren tytön päälle . Sille tuli pysyvä selkävika.
T: dipl.ins, joka oli töissä pari vuotta rakennuksilla
[/quote]
Lukiopohjaisilla diplomi-insinööreillä voi heittää vesilintua.
[/quote]

Tai sitten ei. Ne on kuitenkin työnantajasi ja maan "aivot." Vaikka duunareidenkin työ on tärkeää! Itse olen niitä hommia ikäni tehnyt. Mutta nyt opisikelen samalla koska se kenellä on rahaa on valta. Demokratiassakin on kivempi asustella kun on vähän parempituloisempi.
[/quote]
Lukiopohjaiset dipl. insinöörit eivät tunnu ymmärtävän itsekään suunnitteluaan. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun lukiopohjaisen suunnitelma on mahdoton toteuttaa käytännössä, kun eivät päivääkään ole tehneet oikeaa työtä. Toista on amispohjaisilla.
[/quote]

No johtajan palleilla ne istuu. Halusit tai et. Valitettava tosiasia.
[/quote]
Ja sitten tulee amiksen käynyt dippainssi tilalle ja vie lukiopohjasen duunit.

Vierailija
49/95 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

44: kiitos asiantuntijan kommentista. Ihan paikallaan kaikkien tunnepitoisten tai mutukommenttien seassa.

Onneksi ap:n tyttärelle on muitakin mahdollisuuksia vielä ensimmäisen valinnan jälkeen jos se osoittautuu vääräksi.

Vierailija
50/95 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:54"]

En minäkään ole kovin iloinen kun lukiosta valmistunut tyttäreni hakee lukemaan matematiikkaa. Sellainen teoreettinen tieteenala, joka ei ole kamaln korkealla arvoasteikossani.

Ikinä en silti sitä hänelle sanoisi. Hän rakastaa matematiikkaa, ja on varmasti itselleen hyvällä alalla. Se on tärkeintä.

[/quote]

Juuri näin. Ajattele sinäkin nyt niinkuin tämä äiti (tai isä), lapsen parasta. 

Toiseksi sinunkin kannattaisi olla lapsestasi ylpeä, matematiikka on haastava tieteenala, ja vaikka se onkin teoriaa niin uskallan väittää että jos vain katsot ympärillesi näet sen sovelluksia kaikkialla.

Vierailija
51/95 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsesi on reipas, hän ehkä perustaa tulevaisuudessa oman firman johon palkkaa pelkästään naisia. Ei ole sitten työmaalla ukkoja joiden työtä häiritsisu piukat pakarat.

Itse olen nainen, yrittäjä ja teen välillä raskasta tavaroiden kanniskelua vaikeisiin paikkoihin. Rakastan työtäni ja sen haasteita ja fyysisyyttä.

Olen käynyt lukion, amiksen ja korkeakoulun, joista ei oikeastaan mikään vastannut suoraan tähän työhön mitä nykyään teen. Kaikista vähiten lukio. On erittäin hienoa, jos lapsesi ok motivoitunut opiskelemaan itsellensä ammatin. Valmistuessaan hän on vielä nuori ja ehtii tehdä töitä ja kouluttautua myöhemmin lisää. Vähän vanhempana opiskelukin on tehokkaampaa kun tietää mitä haluaa ja miksi koulun penkillä istuu.

Vierailija
52/95 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mobiililla kappalejako ei onnistu vieläkään.

Vierailija
53/95 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tynnyrissä näitä mammoja on pidetty kun eivät tiedä tätä.

AMMATTIKOULUN KÄYNYT VOI HAKEA YLIOPISTOON. Ja myös päästä, sillä osa valitaan yleensä aina pelkän valintakokeen perusteella.

Maalarin koulutus on ehdottomasti parempaa työmarkkinoilla kuin pelkkä ylioppilas. Vaarallisia töitä on ihan kenellä tahansa, riippuu työpaikasta. Se on sitten eri asia, onko maalareillakaan töitä. Mutta sillä ei kai ole väliä, jos aloittajan lapsi jatkaa sitten kuitenkin korkeakoulussa tai yliopistossa.

Ehdottomasti parempi niin päin, että menee 16-vuotiaana maalarinoppiin ja 26-vuotiaana yliopistoon kuin toisin päin, eli 16-vuotiaana lukioon ja yliopistoon, ja 26-vuotiaana (työttömänä) maisterina opiskelemaan maalariksi.

Vierailija
54/95 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:11"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:06"]Mun tyttöni on maalari ja alalla on tosiaan paljon naisia. Työ on raskasta ja en hakisi ellei teillä oo vahva fysiikka ja ette ole rääpäleitä. Töitä on vähän niin ja näin mutta jos pääsee ansiosidonnaiselle niin pärjää. Se niinkun moni muukin nainen harkitsee muuttoa pois suomesta parempaan elämään. Mä olen ylpeä siitä että sillä on ammatti.  [/quote] En kehuisi että pärjään elämässä jos roikun ansiosidonnaisella. Älä nyt äitinä päästä tytärtäsi tolle alalle. Tai jos päästät pidä huoli että jatkaa opintoja.

[/quote]

Se ansiosidonnainen on turvana elämässä. Tyttöni on jo alalla ja en ymmärrä minkä takia sen pitäisi lisää opiskella. Lukea se ei jaksa eikä halua ja kyllä rakennukset on oikein hyvä ala naisille ja palkka tietysti sama oltava mitä miehillekin. Ei ole olemassa niin raskaita töitä joihin myös naiset ei pystyisi ja paremmin kuin miehet. Mutta ei tietenkään kaikista naisista ole tollasiin töihin ihan samoin kuin ei miehistäkään. 

Vierailija
55/95 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:35"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:06"]Mun tyttöni on maalari ja alalla on tosiaan paljon naisia. Työ on raskasta ja en hakisi ellei teillä oo vahva fysiikka ja ette ole rääpäleitä. Töitä on vähän niin ja näin mutta jos pääsee ansiosidonnaiselle niin pärjää. Se niinkun moni muukin nainen harkitsee muuttoa pois suomesta parempaan elämään. Mä olen ylpeä siitä että sillä on ammatti.  [/quote] En kehuisi että pärjään elämässä jos roikun ansiosidonnaisella. Älä nyt äitinä päästä tytärtäsi tolle alalle. Tai jos päästät pidä huoli että jatkaa opintoja.

[/quote]

Se ansiosidonnainen on turvana elämässä. Tyttöni on jo alalla ja en ymmärrä minkä takia sen pitäisi lisää opiskella. Lukea se ei jaksa eikä halua ja kyllä rakennukset on oikein hyvä ala naisille ja palkka tietysti sama oltava mitä miehillekin. Ei ole olemassa niin raskaita töitä joihin myös naiset ei pystyisi ja paremmin kuin miehet. Mutta ei tietenkään kaikista naisista ole tollasiin töihin ihan samoin kuin ei miehistäkään. 

[/quote]

Rakennusalalla ansiosidonnainen työttömyysturva on epäsuora yritystuki. Suurin osa maalareista on ansiosidonnaisella useamman kuukauden vuodesta, jolloin sitä ei voida katsoa viimeiseksi tukiverkoksi vaan lomakassaksi. Jotkut toki jättäytyvät pidemmäksikin aikaa tukiverkon varaan.

Ps. Haluaisin nähdä miten tyttäresi kantaa tasoitesäkkejä kerrokseen vielä paremmin kuin miehet. Aika mörssäri?

Vierailija
56/95 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:06"]

Ammattikoulu ei ole mitään, ei yliopisto, ei ammattikorkea, oppisopimuskoulutus mutta se ylioppiluus, se se on jotain!

[/quote]

Niin totta! Ylioppilaita juhlitaan suurella innolla, nykyään ammattikoulusta valmistuneitakin, mutta maisteri ei ole minkään juhlan arvoinen. Kun itse valmistuin, muuan vanhempi herra onnitteli kädestä pitäen ja yhden kortin sain. Siinä vieraampien onnittelut -mutta enhän minä  ollutkaan Ylioppilas vaan pelkkä maisteri. Ei taida edes tohtorinhattu vetää vertoja ylioppilaslakille. Piruuttani olen ajatellut kokeilla.

Vierailija
57/95 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulu antaa kelpoisuuden hakea yliopistoon tai amk. Ei siihen lukiota tarvitse.

Vierailija
58/95 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:13"]

En minäkään ole kovin iloinen kun lukiosta valmistunut tyttäreni hakee lukemaan matematiikkaa. Sellainen teoreettinen tieteenala, joka ei ole kamaln korkealla arvoasteikossani.

Ikinä en silti sitä hänelle sanoisi. Hän rakastaa matematiikkaa, ja on varmasti itselleen hyvällä alalla. Se on tärkeintä.

[/quote]

Toiseksi sinunkin kannattaisi olla lapsestasi ylpeä, matematiikka on haastava tieteenala, ja vaikka se onkin teoriaa niin uskallan väittää että jos vain katsot ympärillesi näet sen sovelluksia kaikkialla.

[/quote]

En ole toi matikanopiskelijan äiti, mutta miksi mä en tajua näitä matikan sovelluksia ympärilläni? Esimerkiks mitä?

Vierailija
59/95 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:50"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:13"]

[/quote]

[/quote]

En ole toi matikanopiskelijan äiti, mutta miksi mä en tajua näitä matikan sovelluksia ympärilläni? Esimerkiks mitä?

[/quote]

Kun kirjoitit tuon viestin, jokainen napinpainallus tuotti mikrokytkimen kautta sähköpulssin, joka jatkoi matkaansa tietokoneen lukuisiin puolijohdepiireihin, joiden toiminta ja sähköpulsseihin perustuva tiedonsiirto on matematiikkaa, niiden suunnitteluun ja mitoittamiseen on tarvittu matematiikkaa. Aamupuurosi ryynipakkauksen muotoilu ja sen ryynin käsittely- ja pakkausprosessin on suunnitellut joku matemaatikko niin, että se olisi mahdollisimman kustannustehokasta ja laadukasta.

Sähkö, jota kotonasi käytät on tuotettu matemaatikoiden laskemien prosessien mukaan laitoksissa joiden ilmanvaihto ja jäähdytys on matemaatikon suunnittelema ja laskema.

Minä olen vain insinööri. Minulle matematiikkaa opetti matematiikasta väitellyt tohtori.

Vierailija
60/95 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:44"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:35"]

[/quote]

[/quote]

Rakennusalalla ansiosidonnainen työttömyysturva on epäsuora yritystuki. Suurin osa maalareista on ansiosidonnaisella useamman kuukauden vuodesta, jolloin sitä ei voida katsoa viimeiseksi tukiverkoksi vaan lomakassaksi. Jotkut toki jättäytyvät pidemmäksikin aikaa tukiverkon varaan.

Ps. Haluaisin nähdä miten tyttäresi kantaa tasoitesäkkejä kerrokseen vielä paremmin kuin miehet. Aika mörssäri?

[/quote]

Se ansiosidonnainen on kyllä itse ansaittu tekemällä töitä eikä se sulta pois ole vaikka niin taidat kuvitellakin. Mun tyttöni ja moni muukin nainen jaksaa kantaa säkkejä aina sen mitä miehetkin ja paremminkin. Ei siellä kuulemma mitään supervoimia tarvita ja naisia on paljon kuule muuttoalallakin ja kantaa paljon painavampia tavaroita mitä jotkut säkit. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme