Tyttäreni aikoo hakea yhteishaussa maalariksi..
Pettymyksen ja häpen tunteet ovat nyt pinnassa. Olisin toivonut että jäisi lukioon ja jatkaisi siitä yliopistoon tai ammattikorkeaan. Nyt aikoo siis kouluttautua paska duunariksi :( Miten pitäisi suhtautua kun en vain voi hyväksyä tätä :( Eikö se työ ole hirmu vaarallistakin?
Kommentit (95)
MAALARI VASTAA (ja kysyy myös)!
Onko lukio aivan mahdoton vaihtoehto tyttärellesi? Jos ei, niin suosittelen lämpimästi lukion käyntiä. Siksi, että hyväkin maalari on parempi maalari, kun hänellä on vahvat pohjatiedot fysiikasta, kemiasta, matematiikasta ja vaikkapa taidehistoriasta. Kieliä - venäjää, viroa, englantia - olisi syytä osata! Lukion käytyään hän on myös valmiimpi oppimaan ammatin hyvin, koska on sen ratkaisevan kolme vuotta vanhempi.
Hyvästä piirustustaidosta ei ole haittaa, mutta ei se ole välttämättömyys, sillä tietsikalla ne (harvat ja olemattomat) koristemaalausmallitkin nykyään yleensä tehdään. Värien sommittelukyky, ns. värisilmä, taas on luontainen ominaisuus, jolla ei ole käytännössä merkitystä, sillä arkkitehtien värityssuunnitelmiahan me noudatamme. Värien sekoittamisen hoitaa sävytyskone.
Fyysinen kunto ja koko ovat tärkeitä. Maalaaminen vaatii voimaa. Jos on kovin pieni ja hento niin ei kerta kaikkiaan pysty kaikkiin ammattilaisen töihin.
Entä luonne? Onko tyttäresi yhteistyökykyinen, pitkäpinnainen, huumorintajuinen ja ennakkoluuloton? Raksalla eivät nirppanokkaiset neititytöt pärjää. En tarkoita, että pitäisi olla mikään kiroileva ja syljeskelevä raaka-arja, mutta ei kovin herkkänahkainenkaan sovi olla.
Eri asia sitten se, että kannattaako nykyään Suomessa kouluttautua maalariksi...
Palkat ovat pudonneet (ammatin naisistumisesta ja virolais-venäläistymisestä johtuen Helsingissäkin kta jotain 15e/h), ammatin arvostus on kadonnut. Tulevaisuudessa rakennuksilla työt tekee robotti tehokkaammin, tasalaatuisemmin ja halvemmin, sitä ennen virolaiset ja venäläiset polkevat palkat vielä nykyisestäänkin.
Ehkä maalasin turhan mustan tulevaisuuden kuvan. Ainakin varoitin.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 17:18"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:35"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:11"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:06"]Mun tyttöni on maalari ja alalla on tosiaan paljon naisia. Työ on raskasta ja en hakisi ellei teillä oo vahva fysiikka ja ette ole rääpäleitä. Töitä on vähän niin ja näin mutta jos pääsee ansiosidonnaiselle niin pärjää. Se niinkun moni muukin nainen harkitsee muuttoa pois suomesta parempaan elämään. Mä olen ylpeä siitä että sillä on ammatti. [/quote] En kehuisi että pärjään elämässä jos roikun ansiosidonnaisella. Älä nyt äitinä päästä tytärtäsi tolle alalle. Tai jos päästät pidä huoli että jatkaa opintoja.
[/quote]
Se ansiosidonnainen on turvana elämässä. Tyttöni on jo alalla ja en ymmärrä minkä takia sen pitäisi lisää opiskella. Lukea se ei jaksa eikä halua ja kyllä rakennukset on oikein hyvä ala naisille ja palkka tietysti sama oltava mitä miehillekin. Ei ole olemassa niin raskaita töitä joihin myös naiset ei pystyisi ja paremmin kuin miehet. Mutta ei tietenkään kaikista naisista ole tollasiin töihin ihan samoin kuin ei miehistäkään.
[/quote]
Rakennusalalla ansiosidonnainen työttömyysturva on epäsuora yritystuki. Suurin osa maalareista on ansiosidonnaisella useamman kuukauden vuodesta, jolloin sitä ei voida katsoa viimeiseksi tukiverkoksi vaan lomakassaksi. Jotkut toki jättäytyvät pidemmäksikin aikaa tukiverkon varaan.
Ps. Haluaisin nähdä miten tyttäresi kantaa tasoitesäkkejä kerrokseen vielä paremmin kuin miehet. Aika mörssäri?
[/quote]
Se ansiosidonnainen on kyllä itse ansaittu tekemällä töitä eikä se sulta pois ole vaikka niin taidat kuvitellakin. Mun tyttöni ja moni muukin nainen jaksaa kantaa säkkejä aina sen mitä miehetkin ja paremminkin. Ei siellä kuulemma mitään supervoimia tarvita ja naisia on paljon kuule muuttoalallakin ja kantaa paljon painavampia tavaroita mitä jotkut säkit.
[/quote]
en silti ymmärrä miksi ansiosidonnaisella kehuskellaan. Olen sitä mieltä että mitä vähemmän valtion rahoilla tarvii roikkua sen paremmin on pärjännyt elämässä?
Kuunnelkaas nyt noita ketkä oikeasti tietää asiasta!
"Palkat ovat pudonneet (ammatin naisistumisesta ja virolais-venäläistymisestä johtuen Helsingissäkin kta jotain 15e/h), ammatin arvostus on kadonnut. Tulevaisuudessa rakennuksilla työt tekee robotti tehokkaammin, tasalaatuisemmin ja halvemmin, sitä ennen virolaiset ja venäläiset polkevat palkat vielä nykyisestäänkin."
Minäkin tunnen työttömän maalarin. Hän on myös erikoistunut.
Amispohjainen diplomi-insinööri?
En kyllä tavannut ainuttakaan tuollaista, kun muutama vuosi sitten valmistuin DI:ksi.
Ollessani nuorena rakennuksilla harjoittelijana, miehet olivat koko ajan kimpussa. Hypistelemässä, seksiä.pyytämässä ja jopa seksiä ostamassa. Koin tuon kauheaksi, kun en ollut vielä seksiä harrastanut tuolloin ollenkaan. Ne kyselivät seksiä päivän palkkaani vastaavalla summalla, ilmaiseksi ja satasella. Ällöttävää. Eli tyttösi kimpussa tullaan olemaan.
Mikä ap on sinun oma koulutustasosi? Koulutushan on tutkitusti periytyvää :)
Eniten inhottaa tässä ketjussa nää, jotka kehuskelevat tyttärillään, jotka ovat päässeet "ansiosidonnaiselle"!
Sitäkö se "erikoistuminen" maalarin ammatissa tarkoittaa?!
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:38"]Jos ei tässä tapauksessa ollut yhtään kapinointia taustalla, tykkää maalata ja tehdä käsillä juttuja, ei oo hetken harkinnan tulos, niin miksipäs ei. Nais maalari voisi olla tosi suosittu miesvoittoisella alalla joka kantilta ajateltuna. Varmasti tulee olemaan ryhmänsä suosituin. :)
[/quote] Maalarilinja eli pintakäsittely ei ole enää miesvoittoinen ala. :) minunkin luokallani oli vain yksi poika.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 17:35"]
MAALARI VASTAA (ja kysyy myös)!
Onko lukio aivan mahdoton vaihtoehto tyttärellesi? Jos ei, niin suosittelen lämpimästi lukion käyntiä. Siksi, että hyväkin maalari on parempi maalari, kun hänellä on vahvat pohjatiedot fysiikasta, kemiasta, matematiikasta ja vaikkapa taidehistoriasta. Kieliä - venäjää, viroa, englantia - olisi syytä osata! Lukion käytyään hän on myös valmiimpi oppimaan ammatin hyvin, koska on sen ratkaisevan kolme vuotta vanhempi.
Hyvästä piirustustaidosta ei ole haittaa, mutta ei se ole välttämättömyys, sillä tietsikalla ne (harvat ja olemattomat) koristemaalausmallitkin nykyään yleensä tehdään. Värien sommittelukyky, ns. värisilmä, taas on luontainen ominaisuus, jolla ei ole käytännössä merkitystä, sillä arkkitehtien värityssuunnitelmiahan me noudatamme. Värien sekoittamisen hoitaa sävytyskone.
Fyysinen kunto ja koko ovat tärkeitä. Maalaaminen vaatii voimaa. Jos on kovin pieni ja hento niin ei kerta kaikkiaan pysty kaikkiin ammattilaisen töihin.
Entä luonne? Onko tyttäresi yhteistyökykyinen, pitkäpinnainen, huumorintajuinen ja ennakkoluuloton? Raksalla eivät nirppanokkaiset neititytöt pärjää. En tarkoita, että pitäisi olla mikään kiroileva ja syljeskelevä raaka-arja, mutta ei kovin herkkänahkainenkaan sovi olla.
Eri asia sitten se, että kannattaako nykyään Suomessa kouluttautua maalariksi...
Palkat ovat pudonneet (ammatin naisistumisesta ja virolais-venäläistymisestä johtuen Helsingissäkin kta jotain 15e/h), ammatin arvostus on kadonnut. Tulevaisuudessa rakennuksilla työt tekee robotti tehokkaammin, tasalaatuisemmin ja halvemmin, sitä ennen virolaiset ja venäläiset polkevat palkat vielä nykyisestäänkin.
Ehkä maalasin turhan mustan tulevaisuuden kuvan. Ainakin varoitin.
[/quote]
Pisteet kotiin raaka-arjasta.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:50"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:13"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:54"]
En minäkään ole kovin iloinen kun lukiosta valmistunut tyttäreni hakee lukemaan matematiikkaa. Sellainen teoreettinen tieteenala, joka ei ole kamaln korkealla arvoasteikossani.
Ikinä en silti sitä hänelle sanoisi. Hän rakastaa matematiikkaa, ja on varmasti itselleen hyvällä alalla. Se on tärkeintä.
[/quote]
Juuri näin. Ajattele sinäkin nyt niinkuin tämä äiti (tai isä), lapsen parasta.
Toiseksi sinunkin kannattaisi olla lapsestasi ylpeä, matematiikka on haastava tieteenala, ja vaikka se onkin teoriaa niin uskallan väittää että jos vain katsot ympärillesi näet sen sovelluksia kaikkialla.
[/quote]
En ole toi matikanopiskelijan äiti, mutta miksi mä en tajua näitä matikan sovelluksia ympärilläni? Esimerkiks mitä?
[/quote]
Kun kirjoitit tuon viestin, jokainen napinpainallus tuotti mikrokytkimen kautta sähköpulssin, joka jatkoi matkaansa tietokoneen lukuisiin puolijohdepiireihin, joiden toiminta ja sähköpulsseihin perustuva tiedonsiirto on matematiikkaa, niiden suunnitteluun ja mitoittamiseen on tarvittu matematiikkaa. Aamupuurosi ryynipakkauksen muotoilu ja sen ryynin käsittely- ja pakkausprosessin on suunnitellut joku matemaatikko niin, että se olisi mahdollisimman kustannustehokasta ja laadukasta.
Sähkö, jota kotonasi käytät on tuotettu matemaatikoiden laskemien prosessien mukaan laitoksissa joiden ilmanvaihto ja jäähdytys on matemaatikon suunnittelema ja laskema.
Minä olen vain insinööri. Minulle matematiikkaa opetti matematiikasta väitellyt tohtori.
[/quote]
Vau, aina sitä oppii uutta :O pitäisikö lähteä matikkaa lukemaan niin voisi tehdä kaikkia jänniä juttuja :)
"ajattelen vain hänen parastaan." Haahaa, ja paskasta naurua. Just todellakaan et ajattele, vaan ajattelet itseäsi, senkin vuoden äiti. Juuri ekassa viestissä sanoit, että sinua, SINUA hävettää. Ihan kamala olet, ja kypsymätön.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:36"]
Robotit korvaa pikkuhiljaa tollaset :/ en uskaltais itse.
[/quote]
No ei taideta seinien maalausta ihan heti tehdä roboteilla.
Paskaduunari on yhdyssana. Miksi tyttäresi pitäisi olla eri tasoa kuin sinun?
Mielestäni hän on tehnyt erittäin hyvän valinnan. Ystäväni työskentelee maalarina. Naisille on aina kysyntää, koska he eivät useinkaan huikkaile taskumatista maalauksen aikana, vaan tekevät hyvää työtä.
Kiitos yrittäjälle asiallisesta kommentista! Mutta hei imbesillit, amiksen todistuksella voi hakea amk:uun tai yliopistoon!
Minä suosittelen kaksoistutkintoa, opiskelut kestää vain puolivuotta pidempään.
Minua kiinnosti maalarin ammatti, joten hain sinne suoraan peruskoulusta. Menin rakennusfirmaan töihin, siellä olen nyt kolmatta vuotta, on asuntolaina ja uudehko auto.
Kouluttaudun lisää, kun keksin mitä haluan tehdä. Sitä miettiessä kerrytän itselleni omaisuutta ja oppia elämästä.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 18:22"]
Eniten inhottaa tässä ketjussa nää, jotka kehuskelevat tyttärillään, jotka ovat päässeet "ansiosidonnaiselle"!
Sitäkö se "erikoistuminen" maalarin ammatissa tarkoittaa?!
[/quote]
Ansiosidonnaiselle pääsemiseen pitää jaksaa käydä töissä. Se on itse maksanut liittoon palkastaan ja ansainnut ansiosidonnaisensa tekemällä raskasta työtä. Töitä vaan on tollakin alalla aika huonosti ja ei se sen vika ole. Se tarkoittaa omillaan pärjäämistä ja siitä mä olen ylpeä.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:34"]
ajattelen vain hänen parasta.
ap
[/quote]
Paskanmarjat! Ajattelet vain itseäs, etkä mitään muuta. Minusta on surullista, että et anna nuoren itse tehdä päätöstä oman tulevaisuuden suhteen. Voin kuvitella miten ahdistavaa ja stressaavaa olisi opiskella alaa ja lopulta työskennellä alalla joka ei tippaakaan kiinnosta ja johon vanhemmat pakottivat. Anna nuoren itse tehdä oikeat tai väärät päätöksensä mitä tulee opiskeluun, siitä sitä elämänkokemusta saa eikä siitä, että äiti vinkuu jatkuvalla syötöllä korvaan.
Halveksin tuollaisia "äitejä" joilla on noin heikot rajat. Tarkoitan heikoilla rajoilla sitä, että ei ymmärretä itsensä ja toisen ihmisen välisiä rajoja, en tarkoita sitä että on "rakkautta" asettaa rajoja itsenäiseen ajatteluun kykenevälle ihmiselle, koska kuvittelee tietävänsä paremmin mikä toiselle on parasta.
Et ole hirveän älykäs kun et tajua kuinka kalliiksi tulevat yliopisto amk vuodet. Silloin on ihan hyvä että on joku halveksimasi ammattitutkinto alla, niin saa helpommin töitä, joilla paikata sen surkean opintotuen ja menojen välinen kuilu.
Lukiosta saa enemmän irti kun menee sinne vähän vanhempana. Teininä ei niin kiinnosta ne asiat, ja ne yleissivistävät opit vain käväisevät työmuistissa ja kokeiden jälkeen katoavat.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 17:18"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:35"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:11"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:06"]Mun tyttöni on maalari ja alalla on tosiaan paljon naisia. Työ on raskasta ja en hakisi ellei teillä oo vahva fysiikka ja ette ole rääpäleitä. Töitä on vähän niin ja näin mutta jos pääsee ansiosidonnaiselle niin pärjää. Se niinkun moni muukin nainen harkitsee muuttoa pois suomesta parempaan elämään. Mä olen ylpeä siitä että sillä on ammatti. [/quote] En kehuisi että pärjään elämässä jos roikun ansiosidonnaisella. Älä nyt äitinä päästä tytärtäsi tolle alalle. Tai jos päästät pidä huoli että jatkaa opintoja.
[/quote]
Se ansiosidonnainen on turvana elämässä. Tyttöni on jo alalla ja en ymmärrä minkä takia sen pitäisi lisää opiskella. Lukea se ei jaksa eikä halua ja kyllä rakennukset on oikein hyvä ala naisille ja palkka tietysti sama oltava mitä miehillekin. Ei ole olemassa niin raskaita töitä joihin myös naiset ei pystyisi ja paremmin kuin miehet. Mutta ei tietenkään kaikista naisista ole tollasiin töihin ihan samoin kuin ei miehistäkään.
[/quote]
Rakennusalalla ansiosidonnainen työttömyysturva on epäsuora yritystuki. Suurin osa maalareista on ansiosidonnaisella useamman kuukauden vuodesta, jolloin sitä ei voida katsoa viimeiseksi tukiverkoksi vaan lomakassaksi. Jotkut toki jättäytyvät pidemmäksikin aikaa tukiverkon varaan.
Ps. Haluaisin nähdä miten tyttäresi kantaa tasoitesäkkejä kerrokseen vielä paremmin kuin miehet. Aika mörssäri?
[/quote]
Se ansiosidonnainen on kyllä itse ansaittu tekemällä töitä eikä se sulta pois ole vaikka niin taidat kuvitellakin. Mun tyttöni ja moni muukin nainen jaksaa kantaa säkkejä aina sen mitä miehetkin ja paremminkin. Ei siellä kuulemma mitään supervoimia tarvita ja naisia on paljon kuule muuttoalallakin ja kantaa paljon painavampia tavaroita mitä jotkut säkit.
[/quote]
Ansiosidonnainen on itseasiassa meiltä kaikilta veronmaksajilta pois.
Liitolle maksetaan jokunen satanen jäsenmaksua ja kun työntekijällä on 180 työpäivää kasassa, on hän oikeutettu ansiosidonnaiseen päivärahaan, jonka liitto kanavoi valtion rahoista.
Käytännössä kaikki sellaisten alojen työntekijät, joilla työ on jatkuvaa, maksavat niiden päivärahat, joiden työnkuvaan kuuluu vuosittaiset lomautusjaksot. Eihän se rakennusalalla toimivien tai heidän äitiensä mielestä ole keneltäkään pois, mutta todellisuudessa se tekee veronmaksajista epätasa-arvoisia.
Kesä urakkahommissa ja talvi thaimaassa valtion piikkiin. Hiphei mä olen ansainnut tämän!