Tyttäreni aikoo hakea yhteishaussa maalariksi..
Pettymyksen ja häpen tunteet ovat nyt pinnassa. Olisin toivonut että jäisi lukioon ja jatkaisi siitä yliopistoon tai ammattikorkeaan. Nyt aikoo siis kouluttautua paska duunariksi :( Miten pitäisi suhtautua kun en vain voi hyväksyä tätä :( Eikö se työ ole hirmu vaarallistakin?
Kommentit (95)
Lapsuudenkaverini kapinoi myös ja aikoi lukion jälkeen keittäjäksi. Kun sitten suoritti pakollista työharjoittelua tulevaan ammattiinsa, sai pakokauhun ja pääsi ekalla yrityksellä kauppakorkeaan.
Jos on vaan kapinaa, niin mieli kyllä muuttuu.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:36"]
No tyttäreni on aina ollut hyvä kuvaamataidossa ja muutenkin rakennellut vaarinsa kanssa milloin mitäkin.. Mutta silti tämä ei vain tunnu hyvältä
ap
[/quote]Miksi ei? Et itse saa lyyraa rintaan kolmen vuoden päästä?
Mä tuhlasin aikaani lukiossa. Jos olisin viisas, en olisi kuunnellut vanhempiani ja mennyt lukioon, vaan olisin mennyt amikseen putkipuolelle. Sitä paitsi. Amiksen papereilla voi hakea yliopistoon jos siltä tuntuu.
t. Keväällä ammattiin valmistuva
Elämä on liian lyhyt äidin halujen mukaan elämiseen, jos toinen kuitenkin haluaa opiskelemaan jotain. Hyvähän se on että on löytynyt mielenkiintoinen ala, tottakai hakee sinne. Sitten mä olisin huolissani ja pettynytkin jos nuori haluaisi BB-Minnaksi tai muuksi seiskajulkkikseksi eikä mitkään opiskelut kiinnostaisi.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:38"]Jos ei tässä tapauksessa ollut yhtään kapinointia taustalla, tykkää maalata ja tehdä käsillä juttuja, ei oo hetken harkinnan tulos, niin miksipäs ei. Nais maalari voisi olla tosi suosittu miesvoittoisella alalla joka kantilta ajateltuna. Varmasti tulee olemaan ryhmänsä suosituin. :)
[/quote]
Mä yllätyin kun meidän amiksessa kaikki kolme vuotta kun olin, niin kaikki pintakäsittelyalan aloittaneet olivat naisia..
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:36"]No tyttäreni on aina ollut hyvä kuvaamataidossa ja muutenkin rakennellut vaarinsa kanssa milloin mitäkin.. Mutta silti tämä ei vain tunnu hyvältä
ap
[/quote]
Ei tunnu hyvältä. Voi vittu. Tyttärestäsi varmasti tuntuu ja hänen tunteillaan tässä on enemmän väliä!
Pääsee nopeasti töihin kiinni ja tienaa ainakin paremmin kuin lähihoitajat ja monet muut. Urakkahommatkin ovat mahdollisia.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:39"]On se epäterveellinen ammatti. Altistuu liuottimille. Lisäksi kaikille rakennustyömaalla oleville vaaroille, kuten pölylle. Rakennustyömailla on myös orstaita miehiä nuorten tyttöjen kimpussa. Myös onnettomuuksia voi sattua. Olin työmaalla, jossa juoppo timpuri pudotti vasaran telineeltä alla olevan nuoren tytön päälle . Sille tuli pysyvä selkävika.
T: dipl.ins, joka oli töissä pari vuotta rakennuksilla
[/quote]
Lukiopohjaisilla diplomi-insinööreillä voi heittää vesilintua.
Lapsesi ehtii vielä käymään lukion moneen kertaan jne. Ei nykyään enää valmistuta yhteen ammattiin ja sitä tehdään sitten hautaan asti. Taitaa olla se lukion arvostus jo muutenkin muisnaishistoriaan.
Mitä sitten? Naurattaa nämä vanhemmat, jotka pettyvät, kun lapsi ei halua yliopistoon/amkiin. Tai ei itseasiassa edes naurata vaan ottaa päähän, se ei ole teidän elämä vaan sen teidän lapsen. Eikö ole parempi mennä amikseen, tehdä työtä josta tykkää, kuin alkaa alkoholistinarkkariksi ja sossupummiksi?
T. lukion ja ammattikoulun käynyt, jota vanhemmat tukivat koko ajan.
Huomaatko ap että 99% vastanneista ei ole samaa mieltä kanssasi? Voisitko päätellä siitä että jos oikeasti ajattelet tyttäresi parasta TUET häntä hänen ratkaisuissaan etkä yritä painostaa tai osoita olevasi pettynyt/vihainen/yms.
Ole hänelle Äiti. Johon voi luottaa.
Toisaalta nuori ihminenhän tässä on kyseessä. Lapsi. Minkä valitsee nyt, niin harva tekee sitä koko ikänsä. Anna lapsen hakea mieluisalle alalle.
Ootteko lukeneet uutisia. Keskipalkkaiset ammatit häviää..!? Ja pienipalkkaisten ja korkeapalkkaisten välinen kuilu senkun kasvaa. Vrt. Norja. Liian iso riski. Halusin kampaajaksi mutta vanhemmat eivät antaneet ja hyvä niin! Päivittäin niiden myrkkyhuurujen käsittely ja hengittely! Huhhuh.
En ihan ymmärrä mikä tässä on niin traagista ap:n mielestä.
Jos tytär on löytänyt alan joka kiinnostaa niin erittäin hienoa! Ja jos käykin niin että ala ei sovikaan, terveys- tai mistä tahansa syistä nykyään on mahdollista ja normaalia hankkia uusi ammatti tai mennä jopa sinne yliopistoon lukion kautta vaikka sitä ei 16-vuotiaana tekisikään.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:45"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:39"]On se epäterveellinen ammatti. Altistuu liuottimille. Lisäksi kaikille rakennustyömaalla oleville vaaroille, kuten pölylle. Rakennustyömailla on myös orstaita miehiä nuorten tyttöjen kimpussa. Myös onnettomuuksia voi sattua. Olin työmaalla, jossa juoppo timpuri pudotti vasaran telineeltä alla olevan nuoren tytön päälle . Sille tuli pysyvä selkävika.
[/quote]
[/quote]
Tai sitten ei. Ne on kuitenkin työnantajasi ja maan "aivot." Vaikka duunareidenkin työ on tärkeää! Itse olen niitä hommia ikäni tehnyt. Mutta nyt opisikelen samalla koska se kenellä on rahaa on valta. Demokratiassakin on kivempi asustella kun on vähän parempituloisempi.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:44"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:38"]Jos ei tässä tapauksessa ollut yhtään kapinointia taustalla, tykkää maalata ja tehdä käsillä juttuja, ei oo hetken harkinnan tulos, niin miksipäs ei. Nais maalari voisi olla tosi suosittu miesvoittoisella alalla joka kantilta ajateltuna. Varmasti tulee olemaan ryhmänsä suosituin. :) [/quote] Mä yllätyin kun meidän amiksessa kaikki kolme vuotta kun olin, niin kaikki pintakäsittelyalan aloittaneet olivat naisia..
[/quote]
Eikös pintakäsittelypuoli taida olla aika naisvaltainen nykyään? Niin muistelisin lukeneeni uutisista.
Itseäni kiinnostaisi kovasti myös pintakäsittelypuoli. Jonkinlainen tuntuma alasta on ammattistartin kautta. Työkkärin mukaan ala ilmeisesti myös työllistäisi melko hyvin ja tosiaan, perustutkinnon jälkeen voi erikoistuakin jos haluaa.
http://www.ammattinetti.fi/ammatit/detail/566_ammatti?link=true
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:52"]En ihan ymmärrä mikä tässä on niin traagista ap:n mielestä.
Jos tytär on löytänyt alan joka kiinnostaa niin erittäin hienoa! Ja jos käykin niin että ala ei sovikaan, terveys- tai mistä tahansa syistä nykyään on mahdollista ja normaalia hankkia uusi ammatti tai mennä jopa sinne yliopistoon lukion kautta vaikka sitä ei 16-vuotiaana tekisikään.
[/quote]
se lukio ei oo pakollinen yliopistoon pääsemisessä.
En minäkään ole kovin iloinen kun lukiosta valmistunut tyttäreni hakee lukemaan matematiikkaa. Sellainen teoreettinen tieteenala, joka ei ole kamaln korkealla arvoasteikossani.
Ikinä en silti sitä hänelle sanoisi. Hän rakastaa matematiikkaa, ja on varmasti itselleen hyvällä alalla. Se on tärkeintä.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:52"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:45"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:39"]On se epäterveellinen ammatti. Altistuu liuottimille. Lisäksi kaikille rakennustyömaalla oleville vaaroille, kuten pölylle. Rakennustyömailla on myös orstaita miehiä nuorten tyttöjen kimpussa. Myös onnettomuuksia voi sattua. Olin työmaalla, jossa juoppo timpuri pudotti vasaran telineeltä alla olevan nuoren tytön päälle . Sille tuli pysyvä selkävika.
[/quote]
[/quote]
Tai sitten ei. Ne on kuitenkin työnantajasi ja maan "aivot." Vaikka duunareidenkin työ on tärkeää! Itse olen niitä hommia ikäni tehnyt. Mutta nyt opisikelen samalla koska se kenellä on rahaa on valta. Demokratiassakin on kivempi asustella kun on vähän parempituloisempi.
[/quote]
Lukiopohjaiset dipl. insinöörit eivät tunnu ymmärtävän itsekään suunnitteluaan. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun lukiopohjaisen suunnitelma on mahdoton toteuttaa käytännössä, kun eivät päivääkään ole tehneet oikeaa työtä. Toista on amispohjaisilla.
Kumman elämää se tytär elää...sinun ap vai omaansa?
Mikään ei ole lopullista ja tyttö ehtii varmasti tehdä monen moista elämänsä aikana...sellaista mistä todella tykkää ja ihan paska hommaa pelkän rahan takia.
Jos opiskelu ja koulutus on ap:lle tärkeää niin mitäs jos itse jatkaisit opintoja sillä tuskin on sinullakaan tohtorin hattua päässä joten siinä sinulle haastetta.