Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko OK viitatta naisytävään naiseni?

Vierailija
04.03.2025 |

Toisinpäinhän se on yleistä ja englanniksi my man on myös yleinen vaikka ei ole lyhenne aviomiehestä

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo 

Vierailija
2/22 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se toisinpäinkin todella typerä tapa puhua. Ihmisestä voi puhua vaikka etunimellä. En ole ikinä ymmärtänyt sitä puhetapaa, että kumppaniin viitataan vain sanalla "mieheni" tai jopa pelkästään sanalla "mies". Miksi omaksua itsekään noin typerää tapaa puhua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, mitä tuo otsikko tarkoittaa?

Vierailija
4/22 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mitä tuo otsikko tarkoittaa?

Eli siis jos puhuu kolmannelle osapuolelle, onko on viitata naisystävöön naiseni? esim:  Naiseni haluaisi mennä italiaan mutta minä espanjaan

Vierailija
5/22 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yäk ei. 

Vierailija
6/22 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä mun korvaan tosi ällön kuuloinen, mua sais mieluummin kutsua vaikka eukoksi tai emännäksi, mutta lienen mielipiteineni vähemmistössä 😁

Vierailija
7/22 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä mun korvaan tosi ällön kuuloinen, mua sais mieluummin kutsua vaikka eukoksi tai emännäksi, mutta lienen mielipiteineni vähemmistössä 😁

Onko mieheni ok?

Vierailija
8/22 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin olet vähemmistössä. Itse olen mies ja puhun useimmiten juuri eukosta tai emännästä. Nainen kuulostaisi lähestulkoon "seksiorjalta". Mies ei kuulosta yhtä pahalta, koska se on etymologisesti ikäänkuin lyhenne aviomiehestä.

Vierailija
9/22 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on helpompi sanoa, koska usein nainen voi olla tosissaan. Nainen kuulostaa että vain joku nainen jostain. Entä jos sanoo että Liisa ja minä menemme Italiaan. Seurustelen Liisan kanssa. Tai asun Liisan kanssa ja näen yhteisen tulevaisuuden. Mikä olisi hyvä?

Vierailija
10/22 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan se on hyväksyä jos mieheni on myös OK

Vierailija
11/22 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yäk ei. 

jep

Vierailija
12/22 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan se toisinpäinkin todella typerä tapa puhua. Ihmisestä voi puhua vaikka etunimellä. En ole ikinä ymmärtänyt sitä puhetapaa, että kumppaniin viitataan vain sanalla "mieheni" tai jopa pelkästään sanalla "mies". Miksi omaksua itsekään noin typerää tapaa puhua?

Minulla taas on päinvastainen näkemys. En erityisemmin pidä siitä, jos minulle tuntemattomasta ihmisestä puhutaan nimellä. Birgitta sitä ja Helga tätä..

Siksi menettelen itsekin niin, että kutsun emäntääni emännäksi niille jotka eivät häntä tunne ja kutsun häntä etunimellä niille jotka hänet tuntevat.

Vierailija
13/22 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän outoa puhua etunimellä miehestään jollekin, joka ei yhtään tajua, kuka kyseessä eli onko veli vai mies vai naapuri vai rakastaja, kun ei tiedä miehesi etunimeä . Monikaan ei tiedä puolitutun ihmisen kumppanin etunimeä. 

Vierailija
14/22 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän outoa puhua etunimellä miehestään jollekin, joka ei yhtään tajua, kuka kyseessä eli onko veli vai mies vai naapuri vai rakastaja, kun ei tiedä miehesi etunimeä . Monikaan ei tiedä puolitutun ihmisen kumppanin etunimeä. 

Juuri näin. Todella kömpelöä puhua etunimellä henkilöstä jota se toinen ei tiedä

Vierailija
15/22 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos se kenelle puhutaan ei tunne/tiedä miestä/vaimoa, eikö sillon ole hyvä sanoa vaikka "vaimoni on tulossa....", jotenkin hölmöä sanoa jollekin virkailijalle Minun Liisani tulee sitten, eihän siitä tiedä edes onko se tytär vai vaimo vai mikä?

Vierailija
16/22 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole

Vierailija
17/22 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sillä väliä, mitä joku puolituttu tajuaa? Itse sanoisin sitten varmaan esim. että "menen Italiaan kumppanini/puolisoni kanssa". Mielestäni se, jos käyttää sanaa "mieheni" kuulostaa siltä, kuin yrittäisi kovasti todistella ja vakuutella, että ihan heteroita tässä ollaan, ja varmistella, että toisella ei varmasti jää epäselväksi kumppanin sukupuoli. Se taas kuulostaa omituiselta konservatiivien nöyristelyltä.

Vierailija
18/22 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos se kenelle puhutaan ei tunne/tiedä miestä/vaimoa, eikö sillon ole hyvä sanoa vaikka "vaimoni on tulossa....", jotenkin hölmöä sanoa jollekin virkailijalle Minun Liisani tulee sitten, eihän siitä tiedä edes onko se tytär vai vaimo vai mikä?

Virkailija varmasti tietää puolison nimen, mikäli hänen läsnäolonsa on millään lailla olennaista. Ja jos ei ole, miksi edes raportoisi tämän tulemisesta? 

Vierailija
19/22 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Todella kömpelöä puhua etunimellä henkilöstä jota se toinen ei tiedä

Itse en edes kertoile kovin tuntemattomille asioistani, jolloin en raportoisi perheestä tai perheen yhteisistäö tekemisistäkään.

Vierailija
20/22 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole okei. Mies on eri juttu koska mies on aina mies mutta ei ole olemassa avionaista.