Nollatuntisopimukset
Kuinka moni teistä tekee töitä nollatuntisopimuksella? Mää oon kituuttanut 0-40h sopparilla jo pitkään ja olen saanut keskimäärin reilu 20h/viikko töitä. Haluaisin tästä irti ja jäädä ansiosidonnaiselle, kunnes saan täysien tuntien paikan. En vaan voi tehdä sitä, kun saan karenssin. Tässä syy miksi en hymyile aina teille siinä kassalla! Asia tuli taas mieleen, kun kymmenen uutisissa oli asiasta. Siellä mainittiin myös kansalaisaloite näiden kieltämiseksi. Allekirjoitin sen heti? En ollut siitä juuri kuullutkaan ennen tätä. Suosittelen tutustumaan
Kommentit (149)
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 01:41"]
Unohtui vielä sana että perhe-elämä ihan helvettiä. Koskaan et voi varmaksi luvata oletko läsnä esim koulun tai päiväkodin juhlissa. Joka su miehen kanssa palaveri kumpi ehtii hakea päiväkodista. Jos päiviä, että kumpikaan ei ehdi niin sitten soittelemaan ihmisiä läpi. Ja tämähän saattaa muuttua edellisenä päivänä, jolloin taas ohitetaan hätäpuheluita. Työnantaja ei myöskään maksa palkkaa, jos jäät lapsen sairauden takia kotiin, jos sinulla ei ole esittää lääkärintodistusta. Terkkari ei käy. Ja pienten lasten äidit saa tietenkin vähemmän töitä, kun ovat niin "arvaamattomia". Ja tuohon yhteen kommenttiin, että niitä töitä ei todellakaan ole. Olen hakenut lukemattomia työpaikkoja vuosien varrella. Ja en kai ole niin tyhmä, että hakisin toista osa-aikaista työpaikkaa, joita kyllä on tarjolla. Ja turha huudella että olen varmaan paska työntekijä, kun valkkaria ei ole tarjottu. Työnantaja perustelee nollasopimuksia työn kausittaisuudella ja arvaamattomuudella, että täytyy olla "reserviä". Työ on myös sen luontoista, että tarvitsee koulutusta joten puutteita ei voi paikkailla vuokratyöntekijöillä. Koulutustaso AMK. Terveisin 61.
[/quote]
Minä olisin mielummin vaikka työtön tai siivoaja kuin tekisin tuollaisella sopimuksella töitä. Kunnioita itseäsi ja haista paskat sille duuni paikalle
No jos työ itsessään on kumminkin mukavempaa kuin kaupan kassana tai siivoaminen? Kyseessä asiakaspalvelutyö.
Nollasopparit on opiskelijoille tosi jees :) Ite kustannan muutamalla tunnilla viikossa elämiseni ja asumiseni. Palkkaa saan ku teen tulosta.
Työsopimuksiin pitäisi saada lisää joustavuutta eikä kieltoja ja rajoituksia. Mikäli laitetaan vaan lisää ja lisää sääntöjä ja rajoituksia ja byrokratiaa niin sehän aihettaa sen että työt teetetään ylitöinä vakituisilla työntekijöillä tai sitten pimeesti. Onko tämä kehitys teidän mielestä sitten parempi?
Kyllä se vika on ihan muualla kuin niissä työsopimuksessa, oliskohan vaikka teidän "miten lopetan työt että pääsen ansiosidonnaiselle" -asenne osa ongelmaa? Mitä jos otetaankin siitä ansiosidonnaisesta ja muutenkin työttömyystuesta puolet pois ja kevennettäisiin yritysten verotuksia niin että voisivat palkata enemmän vakituisia?
Minäkin teen tällä hetkellä nollatuntisopimuksella töitä. Tehnyt kolme vuotta, haluan olla mahdollisimman paljon lapsien kanssa kotona, mutta pitää myös ammattia yllä. Tammikuussa tein 48h töitä, nyt helmikuulle olen sopinut jo 52h vuorot. Tämä sopii minulle tässä tilanteessa, mutta kykenen kyllä silti ymmärtämään miksi tämä on myös huono juttu. Minulla on ystävä, joka haluaisi kokopäivätyötä, mutta viikosta riippuen hänellä on 10-38h viikossa töitä. Tilanne ollut jo vuoden
Koko nollasopparin ideahan on kiertää työlainsäädäntöä ja polkea työntekijän oikeuksia. Sama homma monessa vuokra-pätkä- ja osa-aika säätämisessä.Fakta on se, että tässä yhteiskunnassa jos haluaa elättää itsensä, niin tarvitsee sellaisen työn jolla elää. Tämä tarkoittaa sitä, että palkan saamisesta ja määrästä on oltava jonkinlainen takuu ja sen on oltava elämiseen riittävä.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 00:30"]
Minä en tiedä näistä nolla sopimuksista yhtään mitään, mutta tuli vaan mieleen että jos tekee useamman työnantajan kanssa näitä niin eikö silloin ole hyvät mahdollisuudet saada niitä tunteja?
[/quote]
Vaikeaksi menee, jos on useampi työnantaja, kun kaikki tarvitsevat työntekijää samaan aikaan.
En lukenut adressia, mutta onko siinä se ehto, että nollatuntisopimus on oltava aina määräaikainen ja irtisanottavissa? Siten kukaan ei joudu tekemään ikuista diiliä veilä sen jälkeen kun opiskelu tai muu "erityinen syy" lakkaa olemasta, eikä tule karenssia. Tai sitten sopimus pitäisi purkautua automaattisesti kun valmistuu tai syy poistuu.
18 viikkotyötunnin raja on liian korkea. Esimerkiksi tosi monet henkilökohtaiset avustajat palkataan huomattavasti pienemmille tunneille ja nämähän jäävät sitten ilman avustajia, jos ei saa tehdä sopimuksia vähäisillä tunneilla työnantajan tarjouksesta.
Kyllä.. Paljon asiaa tuossa tekstissä. Tosiasia vain yksinkertaisesti näyttää olevan se, että erään suurvaltiontouhujen kaltainen kansalaisten kahtiajako on alkanut, ja sitä ei enää pysäytä kuin suut ihme. Ns. "keskiluokka" putoaa pois, ja jäljelle jäävät nollatuntisopimusten laatijat, ja ne jotka töiden vähyyden vuoksi näihin sopimuksiin ahdingo(i)ssaan tarttuvat. Joku fiksu saattoikin jo rivien välistä lukea sanat RIKKAAT ja KÖYHÄT. Suurella mielenkiinnolla odotan seuraavaa viittä vuotta. Tämän päivän ennusteiden mukaan talous maassamme kasvaa ennusteita hitaammin, joten nollatuntilaisten määrä ei todellakaan tule vähenemään. Jälleen joku saattoi jo lukea "rivien välistä", että nollasopimuksia ei todellakaan tulla kieltämään seuraavan neljän vuoden aikana. Ei pysty-ei kykene ymmärtämään.. :(
Teen 0 tuntisopparilla, sopii mulle mainiosti, täydellinen työ ja työajat, eli en allekirjoita
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 17:40"]Teen 0 tuntisopparilla, sopii mulle mainiosti, täydellinen työ ja työajat, eli en allekirjoita
[/quote]
Juu älä missään tapauksessa kirjoita jos homma toimii. Ota kuitenkin varulta selvää omista velvollisuuksistas esim irtisanomisajan suhteen. Ei tuu sitte yllätyksenä jos joku sattuu tarjoamaan normi-sopparia ja ne haluis sut töihin nopeella aikataululla. Siis tää vaan pikku vinkkinä. Ongelmiahan tokikaan ei tapauksessasi voi tulla kun homma toimii. ;)
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 16:51"]
Minä en tiedä näistä nolla sopimuksista yhtään mitään, mutta tuli vaan mieleen että jos tekee useamman työnantajan kanssa näitä niin eikö silloin ole hyvät mahdollisuudet saada niitä tunteja?
[/quote]
Vaikeaksi menee, jos on useampi työnantaja, kun kaikki tarvitsevat työntekijää samaan aikaan.
[/quote]
Parhaan keikan tarjoava saa töihin. Itse teen töitä kahden vuokrafirman kautta nollasopparilla ja sen lisäksi suoria extrauksia. Töitä on sen mitä jaksaa tehdä. Olisihan se varmempaa jos olisi ihan vakituinen työ normaalilla työajalla, mutta sitten joutuu myös tekemään ne vuorot mitä työntantaja määrää. Nyt voi aika vapaasti järjestää pitiä vapaita jos haluaa t. Kokki
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 13:30"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 00:03"]
Mikä estää kertomasta työnantajalle että nyt joudut ottamaan nollaa tuntia seuraavat kuukaudet?
[/quote]
Siitä voi purkaa työsopimuksen jos ei suostu tekemään sovittua määrää töitä.
[/quote]
Ja sovittu määrä on se nolla joka sopimuksessa mainitaan.
[/quote]
Pahvi, ensimmäinen lainattu ehdottaa että ei tee töitä vaikka on sopinut kokoaikatyön. Jos on työsopimus 40h viikossa, niin ei silloin voi oma-alottiesesti olla tekemättä töitä, vaan siihen tarvitaan työnantajan suostumus. Nollasopparilla sen sijaan saa olla tekemättä töitä jos haluaa.
[/quote]
Ei vaan töihin tarvitaan työntekijän suostumus. Työnantaja on sitoutunut 0-40 tuntiin ja työntekijä samaan määrään, työnantajan ei ole pakko tarjota töitä, eikä työntekijän ole niitä pakko tehdä.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 16:51"]
[/quote]
[/quote]
No siinäphän sitten kärvistelevät ilman työntekijää. Kannattaisiko tarjota parempi soppari jos haluaa että joku tekee ne työt?
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 17:26"]
18 viikkotyötunnin raja on liian korkea. Esimerkiksi tosi monet henkilökohtaiset avustajat palkataan huomattavasti pienemmille tunneille ja nämähän jäävät sitten ilman avustajia, jos ei saa tehdä sopimuksia vähäisillä tunneilla työnantajan tarjouksesta.
[/quote]
18 tunnin raja on muutenkin liian korkea. Ylipäätään en tajua mksi minun olisi pakko joko tehdä 18 h töitä tai olla työtön. Kaikkien tuntipalkka ei ole 7€, jolloin on pakko tehdä kokopäivätyötä saadakseen edes vuokran maksettua. Vakituinen työaikani on 20 h (~13€/h + työaikalisät) ja nyt sain lisäksi 4 kuukaudeksi oman alani kokopäivätyön (~12€/h, ei lisiä).
Koska teen tällä hetkellä 1,5 -kertaista työviikkoa, voisin ihan hyvin pitää vaikka pitkän loman loppuvuodesta tai tehdä esimerkiksi vain 10 h /vko (vaatii tietysti uuden työsopimuksen, koska en ole 0-sopparilla). Jos se sopii minulle ja työnantajalleni niin mitä se kenellekään muulle kuuluu? Ja nuuasti jos elää niin tulee yllättävän vähällä toimeen ja itse ainakin arvostan vapaa-aikaa aika paljon.
Mielestäni 0-sopparit vain lisäävät pitkäaikaistyöttömiä, kun suurelle joukolle ei kerry edes sitä vähäistä työkokemusta. Ollaan menossa ojasta allikkoon.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 17:40"]Teen 0 tuntisopparilla, sopii mulle mainiosti, täydellinen työ ja työajat, eli en allekirjoita [/quote] Juu älä missään tapauksessa kirjoita jos homma toimii. Ota kuitenkin varulta selvää omista velvollisuuksistas esim irtisanomisajan suhteen. Ei tuu sitte yllätyksenä jos joku sattuu tarjoamaan normi-sopparia ja ne haluis sut töihin nopeella aikataululla. Siis tää vaan pikku vinkkinä. Ongelmiahan tokikaan ei tapauksessasi voi tulla kun homma toimii. ;)
[/quote]
Ei mitään ongelmaa, olen sitoutunut NOLAAN tuntiin kuukaudessa. Itsisanomisaika on kaksi viikkoa tai kuukauden, helppo olla menemättä töihin, KUN EI OLE VELVOITTAVAA TYÖAIKAA.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 17:26"]
[/quote]
18 tunnin raja on muutenkin liian korkea. Ylipäätään en tajua mksi minun olisi pakko joko tehdä 18 h töitä tai olla työtön. Kaikkien tuntipalkka ei ole 7€, jolloin on pakko tehdä kokopäivätyötä saadakseen edes vuokran maksettua. Vakituinen työaikani on 20 h (~13€/h + työaikalisät) ja nyt sain lisäksi 4 kuukaudeksi oman alani kokopäivätyön (~12€/h, ei lisiä).
Koska teen tällä hetkellä 1,5 -kertaista työviikkoa, voisin ihan hyvin pitää vaikka pitkän loman loppuvuodesta tai tehdä esimerkiksi vain 10 h /vko (vaatii tietysti uuden työsopimuksen, koska en ole 0-sopparilla). Jos se sopii minulle ja työnantajalleni niin mitä se kenellekään muulle kuuluu? Ja nuuasti jos elää niin tulee yllättävän vähällä toimeen ja itse ainakin arvostan vapaa-aikaa aika paljon.
Mielestäni 0-sopparit vain lisäävät pitkäaikaistyöttömiä, kun suurelle joukolle ei kerry edes sitä vähäistä työkokemusta. Ollaan menossa ojasta allikkoon.
[/quote]
Voithan sinä aina pyytää palkatonta vapaata, ei siihen mitään nollasopimusta tarvita. Mutta muistakaa tehdä palkattomasta vapaasta krjallinen sopimus, ettei työnantaja voi väittää että olette olleet luvatta pois töistä.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 01:41"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 00:09"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 00:03"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 00:01"]
"hyväksyttävästä syystä" voidaan tehdä sopimus jossa on alle 18 viikkontuntia. Nykyisinkin määräaikaisuuteen tarvitaan hyväksyttävä syy ja silti niitä ketjutetaan. Tuossa tulisi käymään samalla tavalla.
[/quote]
No jos kavereilla on yritystä, niin eikö sitä kannata tukea. Askel parempaan on kuitenki eteenpäin menoa. Jos ei osallistu ja tee, niin mitään ei tapahdukaan
AP
[/quote]
Jos kaverilla on pienyritys niin tuollainen uusi sääntö voi olla todella haastava ja vähentää ylipäänsä työllistämistä. Mieluummin teen itse töitä yksin ja kieltäydyn lisähommista vaikka tilauksia riittääkin kuin lähden työllistämään toista ihmistä. Liian iso riski.
[/quote]
Yrittämisen riski kuuluu yrittäjälle. Ei sitä kuulu ulkoistaa työntekijälle!
[/quote]
Aivan samaa mieltä. Jos rupeaa yrittäjäksi niin ptiää kantaa vastuu. Yrittäjät haluavat aina saada rahat kun menee huonosti mutta kun ne itse mokaa niin syy on muiden.