Nollatuntisopimukset
Kuinka moni teistä tekee töitä nollatuntisopimuksella? Mää oon kituuttanut 0-40h sopparilla jo pitkään ja olen saanut keskimäärin reilu 20h/viikko töitä. Haluaisin tästä irti ja jäädä ansiosidonnaiselle, kunnes saan täysien tuntien paikan. En vaan voi tehdä sitä, kun saan karenssin. Tässä syy miksi en hymyile aina teille siinä kassalla! Asia tuli taas mieleen, kun kymmenen uutisissa oli asiasta. Siellä mainittiin myös kansalaisaloite näiden kieltämiseksi. Allekirjoitin sen heti? En ollut siitä juuri kuullutkaan ennen tätä. Suosittelen tutustumaan
Kommentit (149)
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 19:05"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 17:26"]
18 viikkotyötunnin raja on liian korkea. Esimerkiksi tosi monet henkilökohtaiset avustajat palkataan huomattavasti pienemmille tunneille ja nämähän jäävät sitten ilman avustajia, jos ei saa tehdä sopimuksia vähäisillä tunneilla työnantajan tarjouksesta.
[/quote]
18 tunnin raja on muutenkin liian korkea. Ylipäätään en tajua mksi minun olisi pakko joko tehdä 18 h töitä tai olla työtön. Kaikkien tuntipalkka ei ole 7€, jolloin on pakko tehdä kokopäivätyötä saadakseen edes vuokran maksettua. Vakituinen työaikani on 20 h (~13€/h + työaikalisät) ja nyt sain lisäksi 4 kuukaudeksi oman alani kokopäivätyön (~12€/h, ei lisiä).
Koska teen tällä hetkellä 1,5 -kertaista työviikkoa, voisin ihan hyvin pitää vaikka pitkän loman loppuvuodesta tai tehdä esimerkiksi vain 10 h /vko (vaatii tietysti uuden työsopimuksen, koska en ole 0-sopparilla). Jos se sopii minulle ja työnantajalleni niin mitä se kenellekään muulle kuuluu? Ja nuuasti jos elää niin tulee yllättävän vähällä toimeen ja itse ainakin arvostan vapaa-aikaa aika paljon.
Mielestäni 0-sopparit vain lisäävät pitkäaikaistyöttömiä, kun suurelle joukolle ei kerry edes sitä vähäistä työkokemusta. Ollaan menossa ojasta allikkoon.
[/quote]
Voithan sinä aina pyytää palkatonta vapaata, ei siihen mitään nollasopimusta tarvita. Mutta muistakaa tehdä palkattomasta vapaasta krjallinen sopimus, ettei työnantaja voi väittää että olette olleet luvatta pois töistä.
[/quote]
Joo, mutta toi 10 h /vko vaatisi uuden sopparin. Pointtini oli vain se, että jotkut haluavat kieltää noin pienet sopparit vaikka minulle se sopisi ainakin tällä hetkellä hyvin.
[/quote]
Nyt vasta huomasin että kirjoitin ihan päinvastoin kuin tarkoitin. Siis 0-soppareiden kielto lisää pitkäaikasityöttömiä.
Ketjun perusteella voi luulla että nollasopimusta tarjoavat kaupan alan työnantajat olisi demareita ;-D
Ei nollatyösopimus ole laillinen. Tarvittaessa työhön kutsuttavan sopimus on, mutta siinä ei ole erikseen irtisanomisaikaa, koska jokainen sovittu työpätkä on erillinen lyhyt määräaikaisuus, vaikka vain neljän tunnin mittainen, jota ei tarvitse erikseen irtisanoa.
Tarvittaessa työhön kutsuttavan sopimus on ihan ok sopimus, koska se ei velvoita työntekijää olemaan mitenkään erityisesti varalla tai suostumaan työvuoroihin, jos ne eivät hänelle sovi. Jos velvoitetaan varallaoloa, on siitä maksettava varallaoloajan palkka.
En ymmärrä miten ihmiset suostuvat laittomiin nollatyösopimuksiin, kuten tuolla edellä joku kertomansa mukaan on määräaikainen nollasopparilainen. Jos työtunteja ei ole luvattu, niin eihän se ole silloin työsopimus vaan määräaikainen sitoumus, että jos tulee töitä ja jos henkilö suostuu niitä vastaanottamaan, niin silloin tietyt ehdot on voimassa. Tuollaisella laittomalla nollatuntimääräaikaisuudella pyyhkisi tuomari oikeudessa perseensä.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 19:43"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 19:27"]
18 viikkotyötunnin raja on liian korkea. Esimerkiksi tosi monet henkilökohtaiset avustajat palkataan huomattavasti pienemmille tunneille ja nämähän jäävät sitten ilman avustajia, jos ei saa tehdä sopimuksia vähäisillä tunneilla työnantajan tarjouksesta.
[/quote]
18 tunnin raja on muutenkin liian korkea. Ylipäätään en tajua mksi minun olisi pakko joko tehdä 18 h töitä tai olla työtön. Kaikkien tuntipalkka ei ole 7€, jolloin on pakko tehdä kokopäivätyötä saadakseen edes vuokran maksettua. Vakituinen työaikani on 20 h (~13€/h + työaikalisät) ja nyt sain lisäksi 4 kuukaudeksi oman alani kokopäivätyön (~12€/h, ei lisiä).
Koska teen tällä hetkellä 1,5 -kertaista työviikkoa, voisin ihan hyvin pitää vaikka pitkän loman loppuvuodesta tai tehdä esimerkiksi vain 10 h /vko (vaatii tietysti uuden työsopimuksen, koska en ole 0-sopparilla). Jos se sopii minulle ja työnantajalleni niin mitä se kenellekään muulle kuuluu? Ja nuuasti jos elää niin tulee yllättävän vähällä toimeen ja itse ainakin arvostan vapaa-aikaa aika paljon.
Mielestäni 0-sopparit vain lisäävät pitkäaikaistyöttömiä, kun suurelle joukolle ei kerry edes sitä vähäistä työkokemusta. Ollaan menossa ojasta allikkoon.
[/quote]
Voithan sinä aina pyytää palkatonta vapaata, ei siihen mitään nollasopimusta tarvita. Mutta muistakaa tehdä palkattomasta vapaasta krjallinen sopimus, ettei työnantaja voi väittää että olette olleet luvatta pois töistä.
[/quote]
Joo, mutta toi 10 h /vko vaatisi uuden sopparin. Pointtini oli vain se, että jotkut haluavat kieltää noin pienet sopparit vaikka minulle se sopisi ainakin tällä hetkellä hyvin.
[/quote]
Nyt vasta huomasin että kirjoitin ihan päinvastoin kuin tarkoitin. Siis 0-soppareiden kielto lisää pitkäaikasityöttömiä.
[/quote
Hmm.. No jaa.. Saas nähdä. Ojasta allikkoon joutuu liian moni työntekijä, jos eivät heti alussa hoksaa, mitä nollasopimus voi pahimmillaan tarkoittaa!
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 19:02"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 17:40"]Teen 0 tuntisopparilla, sopii mulle mainiosti, täydellinen työ ja työajat, eli en allekirjoita [/quote] Juu älä missään tapauksessa kirjoita jos homma toimii. Ota kuitenkin varulta selvää omista velvollisuuksistas esim irtisanomisajan suhteen. Ei tuu sitte yllätyksenä jos joku sattuu tarjoamaan normi-sopparia ja ne haluis sut töihin nopeella aikataululla. Siis tää vaan pikku vinkkinä. Ongelmiahan tokikaan ei tapauksessasi voi tulla kun homma toimii. ;)
[/quote]
Ei mitään ongelmaa, olen sitoutunut NOLAAN tuntiin kuukaudessa. Itsisanomisaika on kaksi viikkoa tai kuukauden, helppo olla menemättä töihin, KUN EI OLE VELVOITTAVAA TYÖAIKAA.
[/quote]
Hyvältä kuulostaa. Jopa liian hyvältä pitääkseen kaikilta osin paikkaansa. Taustoja on vain niin monenlaisia. Nollasopimus vastaa monelle tilannetta jossa roikutaan löysässä hirressä. Lähtökohtaisesti tilanteesi on mitä ilmeisimmin aivan jotain muuta kun valtaosalla tänne kirjoittaneista, joten se siitä. Ei oma tilanteenikaan huonoimmasta päästä ole. Ajattelen vain asiaa monen nollasopimuslaisen näkökulmasta. Liian monelle yksi työ on ainoa tulonlähde. Kaikillahan ei ole varaa valita monien töiden joukosta "itselleen sopivia" tunteja. -onko järkeä edes käydä töissä joihin ei ole "varaa"-
Olen vuokrafirman listoilla tarvittaessa työhön kutsuttavana työntekijänä (kassamyyjän hommiin). Teen töitä opiskelun ohella, ja nollatuntisopimus on sopinut mun tarpeisiin paremmin kuin hyvin.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 11:03"]
Ei nollatyösopimus ole laillinen. Tarvittaessa työhön kutsuttavan sopimus on, mutta siinä ei ole erikseen irtisanomisaikaa, koska jokainen sovittu työpätkä on erillinen lyhyt määräaikaisuus, vaikka vain neljän tunnin mittainen, jota ei tarvitse erikseen irtisanoa.
Tarvittaessa työhön kutsuttavan sopimus on ihan ok sopimus, koska se ei velvoita työntekijää olemaan mitenkään erityisesti varalla tai suostumaan työvuoroihin, jos ne eivät hänelle sovi. Jos velvoitetaan varallaoloa, on siitä maksettava varallaoloajan palkka.
En ymmärrä miten ihmiset suostuvat laittomiin nollatyösopimuksiin, kuten tuolla edellä joku kertomansa mukaan on määräaikainen nollasopparilainen. Jos työtunteja ei ole luvattu, niin eihän se ole silloin työsopimus vaan määräaikainen sitoumus, että jos tulee töitä ja jos henkilö suostuu niitä vastaanottamaan, niin silloin tietyt ehdot on voimassa. Tuollaisella laittomalla nollatuntimääräaikaisuudella pyyhkisi tuomari oikeudessa perseensä.
[/quote]
No, suostujia piisaa jonoksi asti ainakin nyt, kun työtä on niin vähän tarjolla työttömien määrään nähden. Ja onhan koko työnteon ihannetta lanseerattu tehokkaasti nyt, kun sitä työtä ei ole: ihan mikä tahansa kelpaa, ettei vain makoilla ja syrjäydytä kotona! Pelkäänpä, että olemme jo oravanpyörässä, mitä tulee nollasopimuksiin. Hakijoita on pilvin pimein, ja jos muutama periaatteellinen jäärä kieltäytyy, jonossa on näitä, joiden mielestä nollasopimus on jos ei loistodiili, niin ainakin tyhjää parempi. Jo senkin vuoksi nollasopimuksiin olisi todella tärkeää saada jonkinlaiset pelisäännöt meidän varalle, joille se työnteko on pääasiallinen elanto, eikä lisäansio opintotuen tai kotihoidontuen oheen.
Ei voi kuin sanoa, että on työnhaku mennyt monimutkaiseksi. Kun perusideahan on se, että työnhakija hakee työn, allekirjoittaa sopimuksen ja menee töihin. Jos töitä ei ole, työnantaja irtisanoo.
Nyt työnhakija yrittää taistella itsensä hakijoiden kärkikastiin voidakseen allekirjoittaa sopimuksen, joka ei lupaa yhtään mitään, ja härskeimmissä tapauksissa vieläpä toistaiseksi voimassaolevana, että työnhakija saa ihan itse irtisanoutua, jos töitä ei ole. Siihen vielä päälle "oma-aloitteisuus", eli töihin pääsyn jälkeenkin pitää aktiivisesti hakea ja kysellä töitä, että saisi työnantajaltaan työtunteja.
Mihin sitoutuu työnantaja, kun hän ei lupaa tunteja, ei välttämättä edes tarjoa niitä eikä edes irtisano, jos töitä ei ole? Miksi ylipäätään allekirjoittaa työsopimus, jos ei ole mitään allekirjoitettavaa?
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 11:03"]
[/quote]
No, suostujia piisaa jonoksi asti ainakin nyt, kun työtä on niin vähän tarjolla työttömien määrään nähden. Ja onhan koko työnteon ihannetta lanseerattu tehokkaasti nyt, kun sitä työtä ei ole: ihan mikä tahansa kelpaa, ettei vain makoilla ja syrjäydytä kotona! Pelkäänpä, että olemme jo oravanpyörässä, mitä tulee nollasopimuksiin. Hakijoita on pilvin pimein, ja jos muutama periaatteellinen jäärä kieltäytyy, jonossa on näitä, joiden mielestä nollasopimus on jos ei loistodiili, niin ainakin tyhjää parempi. Jo senkin vuoksi nollasopimuksiin olisi todella tärkeää saada jonkinlaiset pelisäännöt meidän varalle, joille se työnteko on pääasiallinen elanto, eikä lisäansio opintotuen tai kotihoidontuen oheen.
[/quote]
Ei nollasopimuksia tarvitse säädellä. Nollasopimuksia voi olla, mutta ne eivät ole silloin työsopimuksia vaan puitesopimuksia. Säätelyä ei tarvita, sillä nykyinen lainsäädäntö riittää - kunhan ihmiset viitsisivät vähän tutustua siihen. Sekä työnantaja- että työntekijäpuoli. Ja ennustankin, että mitään lakia ei tuosta asiasta ole tulossa. Ne, jotka ovat sitä ajaneet, eivät ole ymmärtäneet jo voimassaoleviakaan lakeja.
Ja tottakai nollasoppari eli tarvittaessa työhön kutsuttavan puitesoppari on parempi kuin ei mitään sopimusta. Kukaan ei kai sitä ole kiistänyt.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 11:46"]
Ei nollasopimuksia tarvitse säädellä. Nollasopimuksia voi olla, mutta ne eivät ole silloin työsopimuksia vaan puitesopimuksia. Säätelyä ei tarvita, sillä nykyinen lainsäädäntö riittää - kunhan ihmiset viitsisivät vähän tutustua siihen. Sekä työnantaja- että työntekijäpuoli. Ja ennustankin, että mitään lakia ei tuosta asiasta ole tulossa. Ne, jotka ovat sitä ajaneet, eivät ole ymmärtäneet jo voimassaoleviakaan lakeja.
Ja tottakai nollasoppari eli tarvittaessa työhön kutsuttavan puitesoppari on parempi kuin ei mitään sopimusta. Kukaan ei kai sitä ole kiistänyt.
[/quote]
Vaan eikös kuule ole hassua, että jos nollasopimus on "laiton", niitä silti solmitaan ja hyödynnetään nimenomaan näillä käytänteillä, joilla sen ei pitäisi olla mahdollista? Sen vuoksi minä painotan, että ne pelisäännöt ja raamit on luotava, tai ainakin tuotava entistä tehokkaammin julki. Miksi muuten esim. toistaiseksi voimassaolevasta nollasopimuksesta irtisanoutuminen on riski karenssille? Tai että työntekijä on varalla, vaikka ei saa varallaolijan palkkaa?
Joo, oikeuksistaan kiinni pitävä ei näitä sopimuksia edes allekirjoita. Mutta tarjollahan juuri näitä sopimuksia on, ja niihinkin on hakijansa. Vähän niin kuin tuulimyllyjä vastaan taistelisi.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 11:46"]
[/quote]
Vaan eikös kuule ole hassua, että jos nollasopimus on "laiton", niitä silti solmitaan ja hyödynnetään nimenomaan näillä käytänteillä, joilla sen ei pitäisi olla mahdollista? Sen vuoksi minä painotan, että ne pelisäännöt ja raamit on luotava, tai ainakin tuotava entistä tehokkaammin julki. Miksi muuten esim. toistaiseksi voimassaolevasta nollasopimuksesta irtisanoutuminen on riski karenssille? Tai että työntekijä on varalla, vaikka ei saa varallaolijan palkkaa?
Joo, oikeuksistaan kiinni pitävä ei näitä sopimuksia edes allekirjoita. Mutta tarjollahan juuri näitä sopimuksia on, ja niihinkin on hakijansa. Vähän niin kuin tuulimyllyjä vastaan taistelisi.
[/quote]
Ei nollasopimus eli puitesopimus ole laiton, vaan nollatyösopimus. Ei voi olla työsopimusta, jossa työaika on nolla tuntia. Tai varmaan voi, mutta se on merkityksetön, koska eihän silloin teetetä yhtään töitä. Nollatyösopimus tarkoittaa siis sitä, että sovitaan, että ei teetetä yhtään töitä. Ei kai sellaisesta tarvitse erikseen sopia.
Pelisäännöt ja raamit on jo, mutta niitä ei vaan tunneta, ja siksi huudetaan lisää sääntelyä. Ei se uusikaan sääntely tule auttamaan, kun ei entisiäkään osata.
Sen sijaan karenssia koskeva lainsäädäntö saattaisi kaivata tarkennusta ja korjausta (en juuri tunne asiaa mutta epäilisin näin). EU:han on jo kerran Suomen pakottanut liian tiukkaa lakiaan muuttamaan, ja saattaisi olla tarve edelleen tarkistaa lakia nykypäivään.
Niin.. Sopimukseen vaaditaan AINA kaksi osapuolta jotka siihen NIMENSÄ ALLE KIRJOITTAVAT.(!) Ymmärrän täysin monen keskusteluun osallistuneen tuskan kaikesta epävarmuudesta ja "luottamuksen puutteen(kin) tunteesta. Neuvoni teille jotka puhtaalla omallatunnolla voitte sanoa olevanne hyviä työntekijöitä, on se, että hankkiutukaa nyt hyvät ihmiset eroon niistä nollasopimuksista!!! Tämä siis niille jotka riutuvat epävarmalla toimeentulolla haluamatta olla taakka yhteiskunnalle hakemalla pakon edessä tukia, koska elämiseen ei pelkällä palkkatulolla ole mahdollisuutta. Tämä ei siis koske teitä opiskelijoita, eikä teitä, jotka olette avittelemassa hyvän ystävän tai sukulaisen firmassa!! Itse taistelin nollasopparilla puolitoista vuotta kaupanalan yrityksessä, ja uskokaa kun sanon, että kyllä helpotti kun sanoin itseni irti. Karenssista kun pääsee "ylös" niin jo alkaa elämä hymyilemään. Nollasoppari on valitettavan usein erittäin epäoikeudenmukaisen tuntuinen ja siitä hyötyy tällöin ainoastaan yrittäjä. Ei ole väliä kuinka hyvin teet työsi.. kuinka ahkera olet.. kuinka hyvin palvelet asiakkaasi.. Lista on loputon. Kaikesta huolimatta et ilmeisesti tule saamaan ns. "normi-sopparia". Ja kun mietit vähän pidemmälle asiaa: KUKAS KORJAA HEDELMÄT JUURI SINUN HYVÄSTÄ TYÖPANOKSESTA!? Mitä saat siitä itse? -Ehkäpä kaksi kokonaista työpäivää ns. "työvuorolistallesi" seuraavalle viikolle, joka sekin on pahimmassa tapauksessa olematon suullinen sopimus! Varokaa näitä sopimuksia. Eli jos tuntuu pahalta, muistutan että teidän hyvien työntekijöiden paikka on varmasti jossain muualla paremmalla sopimuksella. Kyllä valtio kantaa omiaan siihen asti kun uusi parempi sopimus koittaa! Tsemppiä ja voimia teille jotka taistelette elämässä eteenpäin nollasopimuksen tuomien hankaluuksien kanssa.
Työskentelen (luojan kiitos!) määräaikaisena nollasopimuslaisena. Ja oli tasan viimeinen nollasopimus, minkä allekirjoitan, ikinä. Tämän hetken mietteet tiivistettynä: minulla ei ole elantoa, minulla ei ole vapaa-aikaa eikä minulla ole arvoa.
Teen pääsääntöisesti työvuoroja, jotka liitto määrittelee "epätarkoituksenmukaisiksi". Puhelin saattaa kuitenkin soida mihin kellonaikaan tahansa, ihan iltamyöhäänkin, joten olen henkisesti ihan kiinni töissä, vaikken saa siitä pätkääkään palkkaa. Elämäänsä ei pysty suunnittelemaan edes viikkoa pidemmälle, koska milloin tahansa saattaa tulla työvuoro. Silloinkin, kun olen yrittänyt järjestellä töitä toiseen yritykseen.
Sanoisin silti, että pahinta on se, kun ei ole oikein mitään. En ole aito työtön, enkä ole aito työtätekevä. En ole osa työyhteisöä, enkä sidostu oikein minnekään. Elämä on yhtä paikallaan junnaamista ja päivästä toiseen elämistä - yritäpä siihen suunnitella vaikkapa asunnonhankintaa, perheen perustamista, vankempaa tulevaisuutta, yhtään mitään.
Ja hemmetti soikoon: joskus ajattelin, että onpa hyvä, kun meidän maassa ei tarvitse tehdä montaa työtä saadakseen edes elantoa. Ja mitä minä teen? Teen montaa työtä, ja saan silti soviteltua päivärahaa. Kuinka monta työsuhdetta minun täytyy solmia, että pääsisin jaloilleni?
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 00:27"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 00:10"]
Turha aloite. Jos menee läpi saadaan paljon lisää työttömiä Suomeen. Ja teen itsekin töitä nollatuntisopimuksella ja haluan pitää työni.
[/quote]
Kai tajuat että tulet pysymään nollatuntisopimuksella lopun elämääsi? Kukaan työnantaja ei ikinä tule sitä muuttamaan.
Jos ikinä valitat mistään työpaikallasi niin et saa enää ikinä yhtäkään tuntia. Eli käytännössä olet ilman oikeuksia siellä .
Muista että sinun ansiosidonnaisesi ja jopa eläkkeesi tulee sen mukaan iten teet töitä. Jos teet vain osa viikkoa niin lopun ikäsi niin kumpikin tulee olemaan todella surkeita.
On täysin käsittämätöntä että työntekijä vastustaa omien oikeuksiensa tukemista ja suorastaan haluaa että hänen oikeuksia poljetaan
[/quote]
Uskoitko ihan tosissasi, että tuo oli oikean duunarin kommentti?
Näihin juttuihinhan tulee aina pivinpimein riistäjäyrittäjien kommentteja, joissa he tekeytyvät milloin duunareiksi, milloin opiskelijoiksi, milloin miksikin. Yhteinen tekijä kommenteille on se, että he eivät milloin mistäkin syystä halua minkäänlaisia parannuksia duunarin asemaan.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 21:54"]Työskentelen (luojan kiitos!) määräaikaisena nollasopimuslaisena. Ja oli tasan viimeinen nollasopimus, minkä allekirjoitan, ikinä. Tämän hetken mietteet tiivistettynä: minulla ei ole elantoa, minulla ei ole vapaa-aikaa eikä minulla ole arvoa.
Teen pääsääntöisesti työvuoroja, jotka liitto määrittelee "epätarkoituksenmukaisiksi". Puhelin saattaa kuitenkin soida mihin kellonaikaan tahansa, ihan iltamyöhäänkin, joten olen henkisesti ihan kiinni töissä, vaikken saa siitä pätkääkään palkkaa. Elämäänsä ei pysty suunnittelemaan edes viikkoa pidemmälle, koska milloin tahansa saattaa tulla työvuoro. Silloinkin, kun olen yrittänyt järjestellä töitä toiseen yritykseen.
Sanoisin silti, että pahinta on se, kun ei ole oikein mitään. En ole aito työtön, enkä ole aito työtätekevä. En ole osa työyhteisöä, enkä sidostu oikein minnekään. Elämä on yhtä paikallaan junnaamista ja päivästä toiseen elämistä - yritäpä siihen suunnitella vaikkapa asunnonhankintaa, perheen perustamista, vankempaa tulevaisuutta, yhtään mitään.
Ja hemmetti soikoon: joskus ajattelin, että onpa hyvä, kun meidän maassa ei tarvitse tehdä montaa työtä saadakseen edes elantoa. Ja mitä minä teen? Teen montaa työtä, ja saan silti soviteltua päivärahaa. Kuinka monta työsuhdetta minun täytyy solmia, että pääsisin jaloilleni?
[/quote]
Karua!! Tuota juuri olen tarkoittanut kun olen tänne tänään muutaman kerran kirjoittanut. :( Tunnen tilantesi paremmin kuin arvaatkaan. Itse olin tuon puolitoista vuotta täysin samanlaisessa tilanteessa. Ehkä otan asiat raskaasti, mutta kaikki tuo kyykytys on osaltaan sitä edesauttanut. Loppujen lopuksi tulin tielläni risteykseen ja minun oli valittava nollan jatkaminen tai töiden lopettaminen. Valitsin jälkimmäisen, enkä kadu. En kadu koska tein työt aina niin hyvin kuinka taidoin. Otin vastaan kaikki "heittovuorot" jotka tarjottiin. Olin sairaana töissä jne.. Kiitosta ei kyllä herunut. Vain onnettomia tuntimääriä viikoista toiseen. Eikä kyse ole siitä, ettenkö olisi kysynyt. Kaikki tuo alkoi mietityttämään.. "tässäkö on arvoni?". Minulla kävi kuitenkin tuuri kun sain kokopäiväisen työn alaa vaihtamalla. Toivottavasti työt jatkuvat. Sinulle ja muille samassa tilanteessa oleville toivon kaikkea hyvää.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 00:31"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 00:27"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 00:10"] Turha aloite. Jos menee läpi saadaan paljon lisää työttömiä Suomeen. Ja teen itsekin töitä nollatuntisopimuksella ja haluan pitää työni. [/quote] Kai tajuat että tulet pysymään nollatuntisopimuksella lopun elämääsi? Kukaan työnantaja ei ikinä tule sitä muuttamaan. Jos ikinä valitat mistään työpaikallasi niin et saa enää ikinä yhtäkään tuntia. Eli käytännössä olet ilman oikeuksia siellä . Muista että sinun ansiosidonnaisesi ja jopa eläkkeesi tulee sen mukaan iten teet töitä. Jos teet vain osa viikkoa niin lopun ikäsi niin kumpikin tulee olemaan todella surkeita. On täysin käsittämätöntä että työntekijä vastustaa omien oikeuksiensa tukemista ja suorastaan haluaa että hänen oikeuksia poljetaan [/quote] En ole mikään vasemmistolainen valittaja. Jos nollatuntisopimus poistetaan, loppuu monelta työt kokonaan, kun yrityksillä ei ole rahaa palkata omille listoilleen. Mielummin töissä nollatuntisopimuksella, kuin työttömänä.
[/quote]
Tässähän se totuus tulikin, eli et totisesti ole mikään vasemmistolainen, etkä todellakaan mikään duunari, vaan äärioikeistolainen riistäjätyönantaja, joka haluaa pitää kynsinhampain nollasopimuksista kiinni, koska se lihottaa jo valmiiksi erittäin paksua lompakkoa entisestään.
Mä olen ollut nollasopparilla noin 1,5 vuotta. Töitä saan tehdän sen verran kuin haluan, eli 0-40 h viikossa. Saan tehdä pelkkiä viikonloppuja tai iltoja, jos haluan. Hyvin on toiminut. Kesäisin teen lähes täysiä tunteja, opiskelukuukausina vain satunnaisia vuoroja.
Mulla oli nollasopimus koko lähes opintojeni ajan ja se oli mulle kyllä aivan täydellinen: kesäisin ja muina loma-aikoina tein käytännössä täyttä viikkoa ja opintojen aikaan kävin töissä, kun opinnot antoivat mahdollisuuden.
Mikä tahansa minimituntimäärä opintojen aikana olisi ollut liikaa: välillä meni parikin viikkoa, etten käynyt ollenkaan töissä, kun opintojen kanssa oli enemmän tekemistä. Myös loppuvuodesta vähensin usein työtunteja, koska opiskelijan tulorajat alkoivat tulemaan vastaan. Pystyin tarvittaessa kieltäytymään tarjotuista töistä ilman erikoisempia selittelyjä, eikä tämä vaikuttanut tulesiin työvuorojen tarjouksiin. Monesti saatoin myös itse soitella työnantajan suuntaan kysyäkseni pääsisinkö töihin jonain tiettynä päivänä.
Nollatuntisoppari voi olla oikeasti toimivin sopimus joillekin ihmisille (kuten mulle tuon lähes 5 vuoden ajan oli), joten en allekirjoita adressia. Jos jollekin toiselle nollatuntisopimus ei toimi, niin miksi teette sellaisen sopimuksen? Ei kai kukaan teitä siihen pakota?
[/quote]
[/quote]
[/quote]