Kaveri kertoi saaneensa lapsena usein remmiä, olen ihan järkyttynyt
Olen kuitenkin tavannut ne vanhemmat monta kertaa ja vaikuttavat ihan normaaleilta. En voi ymmärtää.
Kommentit (202)
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:07"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:03"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 21:23"]
Mitä mieltä olette "rakkaudella annetusta remmistä", eli että ei ollut mitään mielivaltaista hakkaamista, vaan hallitusti ja johdonmukaisesti huonosta käytöksestä annettuna rangaistuksena?
[/quote]
Lyökö miehesikin sinua, ihan noin niinkun rakkaudesta vaan?
Jos teet väärää ruokaa niin turpiin. Näin se kulta vaan rakkaudella näyttää, että teit väärin.
[/quote]
Tarkoitin termillä sitä, että ei ole kyse mielivaltaista hakkaamista, vaan vanhempien omasta mielestään hyvässä kasvatustarkoituksessa tekemää.
[/quote]
Jos tosissaan harkitset minkäänlaisen väkivallan käyttämistä kasvatuskeinona, niin käy steriloimassa itsesi. Jos on jo lapsia, niin anna sijoitukseen.
Väkivalta ei ole KOSKAAN oikeutettua. Ei KOSKAAN. Vai saako sinua lyödä ihan vaan rakentavassa mielessä? Jos miehelläsi ja sinulla on hyvä suhde, niin eihän se siitä mitään kärsi jos tuo nyt joskus sinua lyö esim. jos epäilee sinua pettämisestä. Eikös? Samaahan sinä nyt haluaisit sormet syyhyten tehdä lapsillesi.
[/quote]
Jos minä loukkaan jotakuta toista omaa typeryyttäni, niin minua kyllä saa ainakin läimäyttää. En minä siitä kuole, koska tiedän toisinaan olevani aasi jonka kaaliin ei kovin helposti mene kaikki asiat. Vääristä syistä lyömistä en hyväksy itsekään. ohis.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:17"]
Jos minä loukkaan jotakuta toista omaa typeryyttäni, niin minua kyllä saa ainakin läimäyttää. En minä siitä kuole, koska tiedän toisinaan olevani aasi jonka kaaliin ei kovin helposti mene kaikki asiat. Vääristä syistä lyömistä en hyväksy itsekään. ohis.
[/quote]
Lyöttekö te sunlaiset ihmiset myös esim. lemmikkejä, koirianne yms?
Itse en ole koskaan kasvattanut koiraa lyömällä, en ole lyönyt hevosiani, vaikka niiden kasvatus ja opettaminen olisikin ollut kesken.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 22:41"]
Olen kuitenkin tavannut ne vanhemmat monta kertaa ja vaikuttavat ihan normaaleilta. En voi ymmärtää.
[/quote]
Ex-mieheni sai kuulemma remmiä aina aika ajoin lapsena. Hänestä tuli elämäntapatyötön.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:16"]
Olen syntynyt 89 ja viimeisen selkäsaunan sain kuudennella luokalla. Oli myös tukistamista ym. Muttei siis mitään päätöntä kiukuissaan hakkaamista, vaan jos teki jotain todella väärää (tyyliin varasti kaupasta tmv.) se oli rangaistus. Ei jäänyt traumoja enkä ole katkera, mutta omaa tytärtä en voisi kuvitella piiskaavani.
[/quote]
Kuudesluokkalainen on jo iso tyttö. Eikö se tuntunut aika nöyryyttävältä, kun tuommoinen murrosiässä oleva tyttö joutuu housunsa laskemaan? Äitikö tuon teki?
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:04"]
Minuakin on hakattu paljon lapsuudessa, myös henkistä väkivaltaa (uhkailu, kiristys jne.) Mietin pitkään, ettei se ole ollut minulle haitaksi, mutta aivan viime aikoina olen huomannut ajattelevani paljon lapsuuttani ja ahdistuvani näistä tapahtumista. Olen pohtinut sitä, miksi meillä on toimittu näin, ja mitä niin kamalaa olen voinut tehdä... Yhdestäkään kuritustilanteesta en siis muista, mitä olen tehnyt joutuakseni siihen. Ei vain muistu mieleen. Omasta mielestäni olin kiltti, mutta ehkä hieman väärinymmärretty lapsi. Ikinä en pystyisi omia lapsiani näillä keinoin kurittamaan, jos sellaisia minulle koskaan suodaan. Kunnollinen ihminen minusta tuli, mutta kasvattaa olisi voinut eri tavallakin.
t. 19 v
[/quote]
Et todennäköisimmin tehnyt mitään väärää. Ja vaikka olisit tehnytkin, niin vanhemmillasi ei ollut mitään oikeutta lyödä sinua.
Valitettavasti maailma on täynnä väkivaltaisia hulluja. Kuten tässäkin keskustelussa nyt valitettavasti muutamat yrittävät selittää väkivaltaa "osana kasvatusta", vaikka eihän siinä ole kyse muusta kuin siitä, ettei pysty hillitsemään väkivaltaisuuttaan. Hoitoon ei tajuta hakeutua, vaan lapset sitten käyvät myöhemmin terapiassa senkin edestä vuosien pahoinpitelemisen jälkeen.
[/quote]
Kiitos, totta. Niinhän minä olenkin vaikeasti masentunut (nyt tosin ainakin hetkeksi helpottanut) ja henkisesti hyvin epätasapainoinen nuori. Kaikkein vaikeinta on myöntää itselleen, että omat vanhemmat ovat toimineet väärin ja aiheuttaneet minulle fyysistä ja henkistä kipua. Kyllähän heitä silti rakastaa, vaikka kuinka kamalasti kohtelisivat... Annan anteeksi, mutta suren vielä pitkään, etteivät he osanneet käsitellä minua toisin.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 21:07"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 19:34"]
Jari Sinkkonen, lastenPSYKIATRI on todennut ihan julkisestikin että autoritaarinen (kova kuri) on parempi kuin ei kuria ollenkaan. Paras olisi tietysti jotain tältä väliltä, mutta kova kuri on parempi kuin vapaa kasvatus. Tämä ei nyt varsinaisesti koske ruumiillista kuritusta, mutta näin anekdoottina vain.
[/quote]
Sinkkonen tuskin tarkoitti kovalla kurilla kuitenkaan pahoinpitelyjä. Kova kuri voi olla silloinkin kun ei koske sormellaankaan lapseen.
[/quote]
luitko viestin. Jeesus mitä dillejä täällä liikkuu!
lueppa kuule ihan ajatuksen kanssa uudestaan.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:19"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:17"]
[/quote]
Lyöttekö te sunlaiset ihmiset myös esim. lemmikkejä, koirianne yms?
Itse en ole koskaan kasvattanut koiraa lyömällä, en ole lyönyt hevosiani, vaikka niiden kasvatus ja opettaminen olisikin ollut kesken.
[/quote]
Eläimet eivät ole välinpitämättömiä tai itsekkäitä, joten en tietenkään lyö niitä.
En kykene luottamaan ihmisiin, vetäydyn mieluummin kuin olisin esillä, vähättelen itseäni heikosta itsetunnosta johtuen, koskaan en saanut kiitosta, kannustusta ja rakkautta, vain vähksyntää ja fyysistä vakivaltaa.
[/quote]
Tämä trakkauden puute , veheksyntä ja mitätöini on sinulle ne ttaumat aiheuttaneet, ei se että olet saant lapsena selkääsi. Olen 70- luvun lapsi ja kaveripiirissä tiedän ainakin kymmenkunta lapsuuden ystävääni joka on saant ainakin kerran selkäänsä tai tukkapöllyä, ja meistä on jokaisesta kasvanut aikuinen ilman traumoja tai MT ongelmia.
Silti minä en lasiani ruummiillisesti kurita , mutta ymärrän hyvin miksi vanhempani aikoinaan niin tekivät.
Minä sain lapsena remmistä persiille, luunappeja otsaan ja tukistettiin. Itsetunto ollut aina nollassa ja osin sen takia jäänyt kokematta mukavia juttuja.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:21"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:16"]
Olen syntynyt 89 ja viimeisen selkäsaunan sain kuudennella luokalla. Oli myös tukistamista ym. Muttei siis mitään päätöntä kiukuissaan hakkaamista, vaan jos teki jotain todella väärää (tyyliin varasti kaupasta tmv.) se oli rangaistus. Ei jäänyt traumoja enkä ole katkera, mutta omaa tytärtä en voisi kuvitella piiskaavani.
[/quote]
Kuudesluokkalainen on jo iso tyttö. Eikö se tuntunut aika nöyryyttävältä, kun tuommoinen murrosiässä oleva tyttö joutuu housunsa laskemaan? Äitikö tuon teki?
[/quote]
Muistaisin että yleensä äiti. Hyvin harvoin tuota oli, useimmin vain peloteltiin, mutta pari kertaa tein niin typeriä että tuli oikeasti selkään. Muistan olleeni lapsena kyllä katkera, kun tyyliin yläasteella kuulin tällaisen olevan kiellettyä. Jotenkin ajatukset ovat muuttuneet vuosien varrella. Vanhempiin on läheiset välit, melkein viikottain nähdään.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 19:03"]
Veli alkoi kiduttamaan eläimiä ja sytyttelemään tulipaloja, häntä piiskattiin, jos tuli huono koenumero tms. Itse itkin omassa sängyssä kuunnellen hakkaamista ja mietin, että uskaltaisinko ilmoittaa siitä kenellekään, koska niin pahalta se tuntui.
Toinen veljeni edelleen pitää eläinten kiduttamista ainoastaan hauskana asiana. Häntäkin piiskattiin.
[/quote]
Samoja kokemuksia mulla!
Muistan lukeneeni jostain, että lapset nyt voivat oireilla ja voida huonosti monin eri tavoin, mutta siinä vaiheessa kun kuvassa on mukana eläinten kiduttaminen, asiat ovat jo todella päin peetä.
[/quote]
En tiedä johtuuko itsellä lapsuuden lyömisestä, mutta mulla on ainakin niin, että olen tosi herkkä kun on kyse eläimistä. Olen kyllä eläinrakas muutenkin. Elämän huonoina hetkinä ne on antanu mulle paljon iloa ja lohdutusta ihan vaan läsnäololla. Eläimet on mulle sellanen heikko kohta, että niiden kaltoinkohtelu ja kärsimys on mulle sietämätöntä. Jos näkisin jonkun lyövän tai kiduttavan eläintä, varmaan repisin siltä ihmiseltä silmät päästä näin rumasti sanottuna.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:29"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:21"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:16"] Olen syntynyt 89 ja viimeisen selkäsaunan sain kuudennella luokalla. Oli myös tukistamista ym. Muttei siis mitään päätöntä kiukuissaan hakkaamista, vaan jos teki jotain todella väärää (tyyliin varasti kaupasta tmv.) se oli rangaistus. Ei jäänyt traumoja enkä ole katkera, mutta omaa tytärtä en voisi kuvitella piiskaavani. [/quote] Kuudesluokkalainen on jo iso tyttö. Eikö se tuntunut aika nöyryyttävältä, kun tuommoinen murrosiässä oleva tyttö joutuu housunsa laskemaan? Äitikö tuon teki? [/quote] Muistaisin että yleensä äiti. Hyvin harvoin tuota oli, useimmin vain peloteltiin, mutta pari kertaa tein niin typeriä että tuli oikeasti selkään. Muistan olleeni lapsena kyllä katkera, kun tyyliin yläasteella kuulin tällaisen olevan kiellettyä. Jotenkin ajatukset ovat muuttuneet vuosien varrella. Vanhempiin on läheiset välit, melkein viikottain nähdään.
[/quote]
Hmph. Aika karua. Tuosta ei ole edes kovin paljoa aikaa, olet vieläkin niin nuori! Miten tuo selkäsauna oikeasti tapahtui? Siis läppästiinkö sua tyyliin kädellä housujen päälle vai pitikö oikeasti laskea housut ja vyöllä lyötiin sitten? Miten tuo tilanne sitten sen jälkeen meni?Puhuitteko te sitten asian äidin kanssa selväksi vai jäikö siitä mykkäkoulua tms?
40-vuotias eikä kuritettu lapsena. Olen kunnollinen ja hyveellinen kansalainen. Keskeinen juttu näissä kysymyksissä on tosiaan se, että ihmiset eivät erota lapsen väärän käytöksen lopettamista ja rankaisemista toisistaan. On ok napata lapsi kainaloon, kun hän on muksauttamaisillaan pikkusisarta. Ei ole ok vielä häntä seuraavana päivänä kellariin nahkaremmillä piiskattavaksi. Oman äitini hänen isänsä laittoi 16-vuotiaaksi asti pyllistämään, että voi piiskata. Syyksi riitti, että eno oli haastanut riitaa ja repäissyt paidan rikki saumasta yms.
Tämä asiasta puhuminen tuntuu helpottavan, joten avaudun vielä vähän.
Olen aina suhtautunut kokemaani väkivaltaan aika rennosti ja ajatellen esim., että ''kyllä minä pärjään'', ''ei se ole vaikuttanut minuun mitenkään'', ''kyllähän minä varmaan sen ansaitsin''. Olen muistellut lapsuuttani todella onnellisena ja huolettomana aikana, ja jättänyt näiden väkivaltajuttujen ajattelemisen vähemmälle. En ikinä kokenut, että tapahtumat olisivat traumatisoineet minua.
Nyt kuitenkin mennyt pyörii mielessä, kuten jo aiemmin sanoin. Tilanteet pulpahtavat mieleen ja saavat surulliseksi. Olen tainnut suojata itseäni jotenkin totuudelta. Ajatellut, että vanhempani tiesivät paremmin miten toimia. Heillä ei ollut muita vaihtoehtoja, he eivät osanneet kohdata minua. Ja ovat tainneet itsekin kokea väkivaltaa. En tiedä enää mitä ajatella, pää menee solmuun...
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:35"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:29"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:21"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:16"] Olen syntynyt 89 ja viimeisen selkäsaunan sain kuudennella luokalla. Oli myös tukistamista ym. Muttei siis mitään päätöntä kiukuissaan hakkaamista, vaan jos teki jotain todella väärää (tyyliin varasti kaupasta tmv.) se oli rangaistus. Ei jäänyt traumoja enkä ole katkera, mutta omaa tytärtä en voisi kuvitella piiskaavani. [/quote] Kuudesluokkalainen on jo iso tyttö. Eikö se tuntunut aika nöyryyttävältä, kun tuommoinen murrosiässä oleva tyttö joutuu housunsa laskemaan? Äitikö tuon teki? [/quote] Muistaisin että yleensä äiti. Hyvin harvoin tuota oli, useimmin vain peloteltiin, mutta pari kertaa tein niin typeriä että tuli oikeasti selkään. Muistan olleeni lapsena kyllä katkera, kun tyyliin yläasteella kuulin tällaisen olevan kiellettyä. Jotenkin ajatukset ovat muuttuneet vuosien varrella. Vanhempiin on läheiset välit, melkein viikottain nähdään.
[/quote]
Hmph. Aika karua. Tuosta ei ole edes kovin paljoa aikaa, olet vieläkin niin nuori! Miten tuo selkäsauna oikeasti tapahtui? Siis läppästiinkö sua tyyliin kädellä housujen päälle vai pitikö oikeasti laskea housut ja vyöllä lyötiin sitten? Miten tuo tilanne sitten sen jälkeen meni?Puhuitteko te sitten asian äidin kanssa selväksi vai jäikö siitä mykkäkoulua tms?
[/quote]
Tarkoitain siis, että jäikö tuo asia vaivaamaan vai normalisoituiko tilanne nopeasti? Oliko asia heti loppuunkäsitelty? Itsestä ainakin tuntuisi kuudesluokkalaisena ollut aika vaikealta istua perheen kanssa päivällispöytään ja olla kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan, jos olisin hetkeä aikaisemmin saanut äidiltä selkäsaunan.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:43"]
Surullisia nämä tarinat.
[/quote]
Suomalaiset ovat väkivaltaisia juoppoja. :(
Tarvittaisiin jotain ''näin kasvatat lapsesi'' -kursseja.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 21:23"]
Mitä mieltä olette "rakkaudella annetusta remmistä", eli että ei ollut mitään mielivaltaista hakkaamista, vaan hallitusti ja johdonmukaisesti huonosta käytöksestä annettuna rangaistuksena?
[/quote]
Aivan pienille lapsille lyöminen ei koskaan sovi. Mutta tuo saattaisi toimia jos vanhemman ja lapsen välillä on erittäin vahva ja turvallinen luottamus suhde ja vanhemmat aidosti rakastavat lapsiaan. Esimerkiksi jos lapsi varhaisteini iässä laittaa itsensä hengenvaaralliseen tilanteeseen välinpitämättömyyttään niin silloin vanhemmat voivat antaa rakkaudella "remmiä". Mutta nimenomaan ääritilanteessa.