Kaveri kertoi saaneensa lapsena usein remmiä, olen ihan järkyttynyt
Olen kuitenkin tavannut ne vanhemmat monta kertaa ja vaikuttavat ihan normaaleilta. En voi ymmärtää.
Kommentit (202)
Minä sain henkarista takalistoon. Tukistusta, luunappeja, kättä väännettiin. Nyrkistä välillä ja revittiin hiuksista pitkin lattiaa ja välillä paiskattiin pää voimalla alas että kolahti. Oli sekä henkistä että fyysistä väkivaltaa. Minä voin hyvin, varmasti parempi ihminen olisin jos olisi opetettu miten ristiriidat ratkotaan ilman väkivaltaa. Pikkuveljeni tappoi itsensä lopulta, hän ei kestänyt. Tämä 90-luvulla. Luultavasti en olisi ehkä traumatisoitunut pelkästä luunapista tai satunnaisesta piiskasta joka annetaan hillitysti, enntiedä.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 11:51"]
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 23:33"]En ole mikään feministi, mutta jotenkin erityisesti tyttöjen lyöminen remmillä kuulostaa ihan hirveältä. Villien poikien kohdalla ei ehkä niin kamalaa! :) Joo, ja tietenkään en itse kurittaisi poikia enkä tyttöjä. [/quote] "En ole mikään feministi, MUTTA .." ??? Miksi tuo mutta? Toisin sanoen "En ole mikään tasa-arvon kannattaja, mutta.." Kyllähän tuo vastauksesta tulee ilmi, ettet todellakaan kannata tasa-arvoa kerta poikia voi mätkiä mutta tyttöjä ei. Eli "en ole mikään feministi, koska ..." olisi ollut parempi.
[/quote]
Näin! Minä olen nimenomaan feministi ja en hyväksy väkivaltaa kasvatuksessa kellekään!
Minä sain myös remmiä, mutta olen epätasapainoinen. Riippuu varmaan siitä minkälainen se muu ympäristö ja kasvatus on. Ja annetaanko sitä ihan pienistäkin asioista ja mielivaltaisesti tai harvoin.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 23:28"]
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 23:16"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 23:15"] Kyllä mäkin sain nahkaremmiä enkä pidä sitä mitenkään ihmeellisenä. Ei se nyt niin kamalaa ollut. [/quote] Eikös tuo ole ihan laissa kiellettyä? Mitä sä sitten olit tehnyt? Eikö muka sattunut? [/quote] No onhan se laissa kiellettyä, mutta en kai mä nyt sitä tiennyt ;) Ja tietenkin sattui kun nahkavyöllä hakattiin niin että selkään jäi punaiset arvet. Ja itkin. No mä esimerkiksi karkasin päiväkodista, kakkasin rappukäytävään jne. En nyt muista että olisin tarkoituksella mitään pahaa tehnyt, mutta lapset nyt voi olla ajattelemattomia. Mutta en mä sitä nyt pidä niin kamalana. Ainakin opin tavoille. Ja enpähän säikähdä pienestä. Osaan tarvittaessa puolustaa itseäni kun siihen on pienestä oppinut.
[/quote]
Höh. Aika julmaa. Miten vanhaksi asti tuota jatkui?
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 23:15"]
Kyllä mäkin sain nahkaremmiä
[/quote]
Mitä tuo oikeasti tarkoittaa? Mitä ihmeen remmiä?
[/quote]
Meillä ainakin tarkoitti nahkavyötä.
t: 80-lukulainen
Ei auta kuin antaa aikuisena takasin, mikäli luoja elonpäiviä suo. Omaishoitajaksi vaan ja helvetti irti!
Mä oon kuullut että eräs naishlö joutui laitokseen.
Oli niin pahat hakkaamiset.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 23:26"]Ihan yleistähän tuo on, ei siitä mitään kilareita tarvi vetää. Lapsia kasvatettiin ennen "kovemmalla" kädellä, eikä siitä traumoja tullut kenellekään. Ei sillä, ettäkö puolustelisin tuota jotenkin, mutta se vaan oli entisajan mallia.
[/quote]
Tuli traumoja. Kaikki eivät ole vain valmiita myöntämään, tai tiedosta sitä itse. Itsearvostuksen puutetta ja itsetunnon murenemista vähintään. Aika moni tuon aikakauden lapsi kärsii myös mm. masennuksesta, paniikkihäiriöstä, päihteiden liikakäytöstä jne.
Laissa kiellettyä vasta vuodesta 1984. Eikä lain voimaantulo estänyt, jos se tapa oli siihenkin asti ollut. Ja kyllähän se maan tapa on ollut.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 23:16"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 23:15"]
Kyllä mäkin sain nahkaremmiä enkä pidä sitä mitenkään ihmeellisenä. Ei se nyt niin kamalaa ollut.
[/quote]
Eikös tuo ole ihan laissa kiellettyä? Mitä sä sitten olit tehnyt? Eikö muka sattunut?
[/quote]
No onhan se laissa kiellettyä, mutta en kai mä nyt sitä tiennyt ;) Ja tietenkin sattui kun nahkavyöllä hakattiin niin että selkään jäi punaiset arvet. Ja itkin. No mä esimerkiksi karkasin päiväkodista, kakkasin rappukäytävään jne. En nyt muista että olisin tarkoituksella mitään pahaa tehnyt, mutta lapset nyt voi olla ajattelemattomia.
Mutta en mä sitä nyt pidä niin kamalana. Ainakin opin tavoille. Ja enpähän säikähdä pienestä. Osaan tarvittaessa puolustaa itseäni kun siihen on pienestä oppinut.
[/quote]
Itse en taas ole osannut puolustaa, kun olen hakkaamiseen pienestä lähtien tottunut. Itse en tullut väkivaltaiseksi, mutta lähes jokaisen seurustelukumppanin pahoinpitelemäksi... Ja vanhempiin on huonot välit aikuisenakin. En arvosta, enkä aio omia lapsiani pahoinpidellä.
Mua on lapsena hakattu, tukistettu jne ja muuten vaan sitten uhkailtu tosi paljon väkivallalla. En tiedä onko tulla vaikutusta mutta nyt aikuisiällä olen todella epätasapainoinen ja itsetunto on täysin nollassa jne. Kiitos äiti.
Olen syntynyt 60-luvulla, silloin tuo taisi olla vielä aika yleistä. Tai ikäänkuin hiljaa hyväksyttyä. Oma isäni ei ihme kyllä harrastanut tuota vaikka äitiäni kohtaan oli väkivaltainen. Meillä oli silti niin kova kuri, että eihän me koskaan uskallettu mitään tehdäkään tai pullikoida vastaan.
Äitini otti uhkailumielessä kerran Koivuniemen herran käteensä, mutta ei sitä käyttänyt. Luulen, että hänelle tuli itselleen siitä hirveät omantunnontuskat, oli kiltti ihminen.
Mutta se yksi kerta on jäänyt todella hyvin muistiini.
Tää mun kaveri on siis aika nuori aikuinen, eli kyse ei ole mistään 60-luvun tapahtumista!
80-luvulla ihan talon tapa meillä... Kerran naapurin likka vei isäni lompakosta rahaa ja syytti mua siitä. Mä jouduin hakeen pihakoivusta vitsan, sit kellariin, housut nilkkoihin ja isä hakkas takapuolen verille.
Niin siis multa ei koskaan kysytty, että varastinko minä vai en...
Tämä vain yksi esimerkki omasta lapsuudestani.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 23:38"]Olen syntynyt 60-luvulla, silloin tuo taisi olla vielä aika yleistä. Tai ikäänkuin hiljaa hyväksyttyä. Oma isäni ei ihme kyllä harrastanut tuota vaikka äitiäni kohtaan oli väkivaltainen. Meillä oli silti niin kova kuri, että eihän me koskaan uskallettu mitään tehdäkään tai pullikoida vastaan.
Äitini otti uhkailumielessä kerran Koivuniemen herran käteensä, mutta ei sitä käyttänyt. Luulen, että hänelle tuli itselleen siitä hirveät omantunnontuskat, oli kiltti ihminen.
Mutta se yksi kerta on jäänyt todella hyvin muistiini.
[/quote]
Isä puhu aina Koivuniemen herrasta.
Eikö sellaiset vanhemmat ole jotekin pervoja, jotka ruoskivat omia lapsiaan! Kuulostaa ihan sairaalta.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 23:26"]Ihan yleistähän tuo on, ei siitä mitään kilareita tarvi vetää. Lapsia kasvatettiin ennen "kovemmalla" kädellä, eikä siitä traumoja tullut kenellekään. Ei sillä, ettäkö puolustelisin tuota jotenkin, mutta se vaan oli entisajan mallia.
[/quote]
Älä väitä, ettei muka olisi tullut kellekään traumoja! Tottakai tuli, mulle ainakin.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 23:48"]
Eikö sellaiset vanhemmat ole jotekin pervoja, jotka ruoskivat omia lapsiaan! Kuulostaa ihan sairaalta.
[/quote]
Se oli kasvattamista ennen. Kasvatukseen kuului ruumiillinen kuritus, no ei kai sentään kaikilla.
Enpä minäkään ole kun 23v ja lapsena on piiskattu, tukistettu, annettu luunappeja ja laitettu autotalliin yöksi jos ei ole käyttäytynyt tarpeeksi hyvin.
Ihan yleistähän tuo on, ei siitä mitään kilareita tarvi vetää. Lapsia kasvatettiin ennen "kovemmalla" kädellä, eikä siitä traumoja tullut kenellekään. Ei sillä, ettäkö puolustelisin tuota jotenkin, mutta se vaan oli entisajan mallia.