Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies väittää näin, onko totta teillä kaikilla muilla?

Vierailija
03.02.2015 |

Meillä viisihenkinen perhe, vanhemmat tekevät epädäännöllistä työtä ja minä äiti siis 3-vuorotyötä. Kun minulla alkaa "vapaapäivät" niin ne menee yleensä siivotessa ja kodin kaaosta järjestäessä. Olen todella väsynyt tähän, toki tiedän/tiesin, että tämän kokoisessa porukassa hommia riittää...
Nyt tuli jälleen taistelu kotitöistä yms. asioista. Meillä on koko ajan pyykkiä pestävänä, ns.pyykkivuori olemassa vaikka pesen sitä myös koko ajan. Puhtaat pyykit odottavat aina myös päivän pari laittajaansa eli minua. Eli minä pesen, laskostelen ja laitan pyykit kaappeihin. Lapset on 12, 10 ja 4. Nyt mies väittää ettei kellään muulla ole pyykkivuoria ja puhtaan pyykin vuoria kotonaan, että miten en vaan saa laitettua niitä... Ja minulla tuli jaksamisen ääriraja vastaan. Eli kun minulla pyörii esim. yövuorot niin koti menee kaaokseen aina sinä aikana eikä mies näe omassa toiminnassaan tai toimimattomuudessaan mitään vikaa.
Eikä näe muka mitään kaaosta, vaikka kodin epäjärjestys on aivan todellista eikä mitään ns.pikkusotkua. Hänen mielestään en saa mitään aikaiseksi ja kellään muilla ei ole tällaista. Omasta toiminnastaan huomauttaessani sain vain vastaukseksi, että käännät just asiat näin hänen piikkiin. Minä en kerrassaan tässä elämäntilanteessa parempaan pysty, teen vapailla ja töiden jälkeenkin sen minkä ehdin. Mies menee yleensä työpäivän jälkeen levähtämään... Päälle tulee harkkakuskaukset jne jne. Tähän päälle sain kuittauksen myös siitä, että hän on laskenut montako kertaa viime kesänä leikkasin nurmikon tai haravoin lehtiä ja niitä ei kuulemma ollut monta. Ehkä musta ei vaan oo tähän.

Kommentit (148)

Vierailija
121/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on liikaa vaatteita ;)

Vierailija
122/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:00"]

Mä en tajua kuinka kenellekään voi kertyä pyykkivuoria. Opetat ne lapset lajittelemaan valmiiksi tummat ja vaaleat eri koreihin - meillä jopa 3v tämän osaa. Sitten kun jommassakummassa korissa on koneellisen verran, menee minuutti laittaa ne koneeseen, ja kone pesee ne. Ripustukseen menee 5min. Sitten vaikka joka ilta komento jokaiselle esim iltapalan jälkeen "hakemaan omat pyykit narulta, vie huoneeseesi ja kaappiin"! Meillä 7v jo pystyy tähän. Pieniä pitää tietysti auttaa. Tämän voi toistaa joka päivä (kaksi telinettä ja/tai kuivausrumpu ehkä hyvä olla että ehtii kuivua - meillä on tosin vain yksi iso teline jota täytetään vuoropäivinä puolet ja puolet.) niin eipä vie kenenkään aikaa juuri yhtään ja pyykkivuoria ei ole koskaan. Ja se joka vetää heti lakanapyykit tähän sekaan ongelmaksi, niin vinkki: koko talon lakanoita ei ole pakko vaihtaa samana päivänä! Vaihda yhtenä vapaapäivänä yhden, toisena toisen, pitkin kuukautta, niin ei niiden takia muut pyykit jää jumimaan.. Kun tuolla perhekoolla varmaankin saa pestä kutakuinkin koneellisen päivässä muutenkin. Ainakin meillä saa; 2 aikuista, 7v, 3v ja vauva.

[/quote]

Mä en ole koskaan ymmärtänyt tätä pyykinlajittelutapaa. Pestäänkö teillä vaan kaikki musta pyykki - rintsikat ja alushousut, farkut, hupparit, villapaidat, sukat, tekniset urheiluvaatteet, pyyhkeet jne. kaikki vaan iloisesti sekaisin? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitähän ne ongelmat tulee jos vaatteita on vähän. Ei vaan riitä aika pesemiseen tai muistikaan, että juuri tarvittaessa on se yksi ainoa vaatekappale puhtaana.

Ap:n kysymykseen: todellakin kertyy pyykkivuoria, ja niin kertyy kaikilla tutuilla perheilläkin.

Ohis[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:20"]

Teillä on liikaa vaatteita ;)

[/quote]

Vierailija
124/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:20"]

Mä en tajua kuinka kenellekään voi kertyä pyykkivuoria. Opetat ne lapset lajittelemaan valmiiksi tummat ja vaaleat eri koreihin - meillä jopa 3v tämän osaa. Sitten kun jommassakummassa korissa on koneellisen verran, menee minuutti laittaa ne koneeseen, ja kone pesee ne. Ripustukseen menee 5min. Sitten vaikka joka ilta komento jokaiselle esim iltapalan jälkeen "hakemaan omat pyykit narulta, vie huoneeseesi ja kaappiin"! Meillä 7v jo pystyy tähän. Pieniä pitää tietysti auttaa. Tämän voi toistaa joka päivä (kaksi telinettä ja/tai kuivausrumpu ehkä hyvä olla että ehtii kuivua - meillä on tosin vain yksi iso teline jota täytetään vuoropäivinä puolet ja puolet.) niin eipä vie kenenkään aikaa juuri yhtään ja pyykkivuoria ei ole koskaan. Ja se joka vetää heti lakanapyykit tähän sekaan ongelmaksi, niin vinkki: koko talon lakanoita ei ole pakko vaihtaa samana päivänä! Vaihda yhtenä vapaapäivänä yhden, toisena toisen, pitkin kuukautta, niin ei niiden takia muut pyykit jää jumimaan.. Kun tuolla perhekoolla varmaankin saa pestä kutakuinkin koneellisen päivässä muutenkin. Ainakin meillä saa; 2 aikuista, 7v, 3v ja vauva.

[/quote]

Mä en ole koskaan ymmärtänyt tätä pyykinlajittelutapaa. Pestäänkö teillä vaan kaikki musta pyykki - rintsikat ja alushousut, farkut, hupparit, villapaidat, sukat, tekniset urheiluvaatteet, pyyhkeet jne. kaikki vaan iloisesti sekaisin? 

[/quote]

En ole tuon kirjoittaja, mutta erikseen pesen

-pyyhkeet

-vaaleat

-tummat

Ja joskus tosi harvoin esim. villapyykkiä tai juhlavaatteita. Niin, ja kaiken tavallisen pyykin pesen 60 asteessa, pyyhkeet ja lakanat joskus 90 asteessa... hyvin ovat kestäneet ja puhdasta tulee.

Vierailija
125/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko näitä vali,vali aloituksia kirjoittavilla naisilla puolisoidensa valintakriteerit olleet alun perinkin päin *, vai ovatko nämä naiset näin * sokeita muutamia ensimmäisiä vuosia?

Kiinnostaisi tietää mikä tämänkin Ap:n miehessä oli niin erinomaista että yhteen halusi muuttaa ja lapsia ruveta tehtailemaan?

Jos valkkaa jonkun saamattoman vätyksen tai sikaniska sovinistin, niin mitä järkeä on itkeä jälkeen päin? Ei miehet mihinkään muutu, ei avioliitto ja lapset pakota näitä vätyksiä/porsaita mihinkään.

41v m

Vierailija
126/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on taas näitä nykynaisia!
Minun äitini oli myös kolmivuorotöissä. Hän siivosi kodin, laittoi ruuan ja pesi pyykit. Kaiken tämän hän teki hiljaa ja valittamatta.
Isä kävi päivätyössä ja sai levätä töiden jälkeen niin kuin perheen pään kuuluukin.
Me lapset olimme hiljaa kun isä lepäsi.
Nyt äiti saa levätä kun on eläkkeellä ja mies kuollut ja lapset muuttaneet omilleen.
Äidin on vain jaksettava. Ehdit vielä myöhemmin lepäämään.

Vierailija
127/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohojaa. Kyllä ne kotityöt tulee tehtyä kunhan siihen ryhtyy. Ei vuorotyö ole mikään syy että huushålli on paskainen. Yhtä paljon on työaikaa, lepoaikaa ja kotiaikaa. Jos mies ei osallistu, pistä pihalle, lapsilta voi oman osansa vaatia.

Itse olen kahden lapsen yh ja olen vuorotöissä. Meillä ei ikinä ole pyykkivuoria, tiskikasoja eikä pölyä nurkissa. Vanhin lapsista on 3,5v ja häneltä vaadin jo: tyhjentää oman lautasen bioroskiin huuhtelee ja laittaa tiskikoneeseen, laittaa omat pyykit pyykkikoriin, auttaa riipustamalla sukat ja muuta pikkupyykkiä, "petaa" oman sängyn, siivoo lelut ym.

Vierailija
128/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ehkä orjapiiskuri, mutta meillä 8, 11 ja 13 vuotiaat tekevät kotitöitä aika paljonkin. He osaavat kaikki laittaa pesukoneesta pyykit kuivumaan ja kuivana viikata ja lajitella ne. He osaavat myös täyttää ja tyhjentää tiskikoneen, imuroida vaikka koko asunnon, pestä vessat oikein ja vaihtaa lakanat sänkyihin. Siis myös kahdeksan vuotias poika osaa tehdä nämä täysin ongelmitta. Miksi siis miehesi ei osaisi? Ovatko työt hänelle liian raskaita vai pelkästään kettumaisia? Veikkaanpa jälkimmäistä ja siihen ei tietenkään sinun itkusi auta. Niinpä alat pelaamaan samaa kettumaisuuspeliä, et voi hävitä.

Etsisin siis ensin hyvän kotisiivoojan ja hän voi siivouksen lomassa myös pestä satsin tai parikin pyykkiä ja laittaa ne kuivumaan. Kotisiivouksen tilaat kerran viikossa ja mies luonnollisesti maksaa laskun. Kotitalousvähennykset hän voi ottaa myös ja sinä saat niistä miehen potin mentyä itsellesi loput. Älä tee asiasta vaikeaa jos asia ei ole vaikea ja älä ala marttyyriksi. Jos haluat tilanteeseen muutosta niin sinun pitää pistää se alkuun, eli nyt talouteen hyvä kotisiivooja ja lapset ja pennut töihin, nyt.

Vierailija
129/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, pyykkivuoria on kaikilla, no joillakin pedanteilla siivoushulluilla ei ole. Kyllä mulla ainankin menee pyykkien käärimisessä kauemman aikaa kuin 5min. Varsinkin lasten pieniä vaatteita, olenkin alkanut laitaa kaikki paidat vaan henkareille, se helpottaa vähän.

Vierailija
130/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:27"]

Onko näitä vali,vali aloituksia kirjoittavilla naisilla puolisoidensa valintakriteerit olleet alun perinkin päin *, vai ovatko nämä naiset näin * sokeita muutamia ensimmäisiä vuosia?

Kiinnostaisi tietää mikä tämänkin Ap:n miehessä oli niin erinomaista että yhteen halusi muuttaa ja lapsia ruveta tehtailemaan?

Jos valkkaa jonkun saamattoman vätyksen tai sikaniska sovinistin, niin mitä järkeä on itkeä jälkeen päin? Ei miehet mihinkään muutu, ei avioliitto ja lapset pakota näitä vätyksiä/porsaita mihinkään.

41v m

[/quote]Veit taas sanat suustani.

N40

Vierailija
131/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole pyykkivuorta. Koska en pese mitään "turhaan". Eli pyyhkeitä aistelen, milloin pesen. Laitan kuivuriin ihan kaiken.

Olen aina ihmetellyt ihmisiä, joilla on näitä pyykkivuoria. Minulla on 1 sellainen kaveri. Hän silittää ja parsii, eli vuoret tulevat odottavista asioista. Ei ole kuivuria Minä taas en silitä, ja rikkimenneet roskiin. 

Vierailija
132/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:34"]Olen ehkä orjapiiskuri, mutta meillä 8, 11 ja 13 vuotiaat tekevät kotitöitä aika paljonkin. He osaavat kaikki laittaa pesukoneesta pyykit kuivumaan ja kuivana viikata ja lajitella ne. He osaavat myös täyttää ja tyhjentää tiskikoneen, imuroida vaikka koko asunnon, pestä vessat oikein ja vaihtaa lakanat sänkyihin. Siis myös kahdeksan vuotias poika osaa tehdä nämä täysin ongelmitta. Miksi siis miehesi ei osaisi? Ovatko työt hänelle liian raskaita vai pelkästään kettumaisia? Veikkaanpa jälkimmäistä ja siihen ei tietenkään sinun itkusi auta. Niinpä alat pelaamaan samaa kettumaisuuspeliä, et voi hävitä.

Etsisin siis ensin hyvän kotisiivoojan ja hän voi siivouksen lomassa myös pestä satsin tai parikin pyykkiä ja laittaa ne kuivumaan. Kotisiivouksen tilaat kerran viikossa ja mies luonnollisesti maksaa laskun. Kotitalousvähennykset hän voi ottaa myös ja sinä saat niistä miehen potin mentyä itsellesi loput. Älä tee asiasta vaikeaa jos asia ei ole vaikea ja älä ala marttyyriksi. Jos haluat tilanteeseen muutosta niin sinun pitää pistää se alkuun, eli nyt talouteen hyvä kotisiivooja ja lapset ja pennut töihin, nyt.
[/quote]Teillä ei siis asu miestä kun äiti ja lapset tekevät kaiken?

Vierailija
133/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusta kaikille omat puhtaan pyykin korit. Heittele puhtaat pyykit kunkin omaan koriin ja vieköön korin omistaja pyykit omaan kaappiinsa.

Vierailija
134/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pyykkikoreja 4 kaapissa. Yhdessä sukat, toisessa aluvaatteetteet, kolmanteen päälyvaatteet ja 4 pyyhkeet sekä lakanat. Vauvan vaatteet erikseen vielä vauvan huoneessa. 4 henkinen perhe. Likavaatteet lajitellaan aina oikeaan koriin. Mieskin on niin fiksu että osaa laittaa sukat oikeaan paikkaan :) Sunnuntaina pesen aina kaikki pyykit. Eli laulaa silloin koko päivän. Maanantaina silitän, lajittelen ja vien kunkin kaappiin. Helppoa. Voisko tuossa likapyykkikorien määrässä olla helpottava ratkaisu ap:n elämään. Tsemiä ap! Sun miehes kyllä vaikuttaa dorkalta.

Vierailija
135/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin on pyykki ja tiskivuoria. Mies viikkaa minkä jaksaa, minä pyöritän konetta. Siivooja otettiin, jotta saataisiin edes viikonloppuisin perheen yhteistä aikaa.

Vierailija
136/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:20"]

[/quote]

Pyyhkeet tietysti erikseen, lakanoiden kanssa. Muuten pesen kaikki vaatteet värin mukaan samassa. Miksi se on ongelma? Miten teillä tehdään?

Vierailija
137/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:26"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:20"]

[/quote]

[/quote]

En ole tuon kirjoittaja, mutta erikseen pesen

-pyyhkeet

-vaaleat

-tummat

Ja joskus tosi harvoin esim. villapyykkiä tai juhlavaatteita. Niin, ja kaiken tavallisen pyykin pesen 60 asteessa, pyyhkeet ja lakanat joskus 90 asteessa... hyvin ovat kestäneet ja puhdasta tulee.
[/quote]

Kyllä, meillä pestään pääsääntöisesti juuri noin, tummat ja vaaleat erillään, muuten ihan sikinsokin. Ihan hyvä tulee. Jotkut villavaatteet toki erillään.

Ja uskoisin että tämä ratkaisu olisi kelpaava myös ap:lle, koska ei pyykkivuoriin hukkuva ihminen voi olla muutenkaan turhan tarkka niuho...

Vierailija
138/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä homma menee niin että minä, mies, olen 3-vuorotyössä. Kun tulen kotiin, teen ruoan, tyhjennän ja täytän astianpesukoneen, siivoan kokkausjäljet, laitan lapset, 2kpl pieniä, siivoamaan päivän jälkensä, leikin ja juttelen lasten kanssa, teen lumityöt, iltapalan, putsaan autot lumesta, leikkaan kesäisin ruohon ja hoidan pihaa, vien roskat, vien lapset aamulla hoitoon 99% päivistä (vapaapäivinä minä herään aikaisin lasten kanssa, vaimo nukkuu), käyn salilla. Vaimo jos huomaa että joutuu pesee pyykit ja joku kattila on jäänyt hellalle ja lautanen tiskipöydälle sekä ehkä sukka johonkin nurkkaan, valittaa että aina joutuu tekee kaikki, talous ei pysyis pystyssä ilman häntä ja niin päin pois. En jaksa sanoa hänelle kuin "selvä." koska ei maksa vaivaa. Sitä paitsi itse en ikinä ole valittanut eikä mulla jaksaminen lopu.. Ihmettelen vain aloittajaa että jos ei jaksa niin miksei voi pyytää apua. Se on yleensä tehokkain tapa saada apua. Ei määrääminen ja valittaminen. Montaa miestä se vain "lannistaa" ennestäänkin eikä jaksa vaivautua jos joka kerta valitetaan. Pyykkiäkin pesen mutta harvoin, niille naisille jotka huomasivat puutteen listassani..

Ei se ole kuin asenteesta kiinni. Ja sitä paitsi, perhe-elämämme on täysin normaalia muuten ja hyvin menee. Telkkua ehtii katsoa ja vaikka kavereita tavata, ikinä ei aika lopu kesken.. Ja ei en ole tossun alla, ei ole syytä siihenkään.

T. Tosielämän Jani Pesonen

Vierailija
139/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykkivuori on, siis kori täynnä. Jos vaihdettu lakanoita, niin voi olla että kasa jatkuu pyykkikorin vieressä. Mitään puhtaan pyykin kasoja ei ole eikä tule, minne ne täällä laitat? Ruokapöydälle? Olkkarinpöydälle? Ei voi jättää tekemättä, kun on pakko.

Vierailija
140/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 16:56"]

No oletko puolestasi laskenut kerrat, kun mies on selvittänyt pyykit, jos hän on niin innokas pitämään kirjaa sinun haravoinneistasi?

Vanhimmat lapset ovat jo niin isoja, että hyvin voivat hoitaa pyykkejä eli laita lapset viikkaamaan ja viemään kaappeihin, jos miehestä ei ole. Vanhempi lapsi osaa jo pestäkin, kun ohjeistat.

Ja järkeistä hommasi, onko kaikki pyykinpesu aina niin tarpeellista, voisiko vaatteita käyttää pitempään pesemättä?

Tai sitten luovutat kokonaan ja annat olla, anna pyykkivuorten kasvaa ja katso, miten käy. Kulkeeko perhe pesemättömissä vaatteissa ikuisesti sen jälkeen.

[/quote]

Meillä isot lapset pesevät pyykkiä vain jos seison vieressä vaatimassa, mitään ei tapahdu itsestään. Sitten tullaan selittämään, kun puhtaat kalsarit on loppu. Ihan uskomattoman avutonta sakkia eikä mikään ole muuttunut vaatimuksista huolimatta. Odotan vaan, että muuttavat pois kotoa omiin koteihinsa sikailemaan.