Nuoren kuntoutusraha. Oletteko ikinä kuulleet?
Jotenkin alkaa itsellä menemään kuppi nurin tämän meidän tukiviidakon kanssa.. itsellä ikää 33v ja en ole ikinä kuullutkaan tuollaisesta tuesta..
Tuen perusteet epämääräiset ja valvontaa käytöstä ei ole. Todella hyvä juttu.. ja kyseinen tuki varmaankin on näille meidän uusille reissumiehille varsin mieleinen.
https://yle.fi/uutiset/3-12182570
Olisipa vaan jokin apu tai ylimääräinen raha ollut tarpeen myös meidän yksinhuoltajan perheessä silloin kun olin lapsi ja nuori. Vaan jos töissä käy, niin eipä silloin tämä Suomen yhteiskunta muista tai tue millään tapaa.
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Kela valvoo kyllä kuntoutusrahaa saavan opintojen edistymistä.
Kelan asiantuntija kertoi, että he eivät valvoeikä heillä ole resursseja valvoa opintojen edistymistä.
Samaisessa Ylen jutussa nuoret kertoivat käyttävänsä rahan harrastuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Joo pojan luokalta amiksessa saa kaksi kuntoutusrahaa. Sattumalta kummallakin hyvätuloiset vanhemmat. Nämä nuoret saaneet kaiken aina vanhemmiltaan. Täysin hemmoteltuja. Kouluun lähtö väsyttää. Itte kuulema naureskelevat kuinka helposti tämä tuki tulee. Valehtelevat ja kuljettavat niin vanhempiaan kuin opettajia. Kuntoutusraha menee nuuskaan, vaatteisiin, alkoon ja mopoiluun. No kiva että melkein 800€ kuussa motivoi vetää ksks kertaa viikossa itsensä kouluun.
Tämä.
Tyttärelle on puhjennut vaikea mielen sairaus. Jaksaminen ja muu vointi menee aaltoina. Nuori haluaisi niin olla terve. Eläminen on vaikeaa, koskaan ei tiedä, onko seuraava päivä ok tai ei. Ok päivänä jaksaa hieman opiskella. Huonona pääsee ehkä suihkuun ja kuuloharhat kiusaavat kovasti.
Hän sai nuoren kuntoutusrahan.
Kuka vaihtaisi päikseen? Tyttäreni ottaa terveen lapsesi tavallisen elämän kouluineen, harrastuksineen, kavereineen, tulevaisuuden suunnitelmineen. Sinun lapsesi ottaa elämän jossa jokaisessa päivässä on taistelua. Tulevaisuus on hämärän peitossa ja riippuu lähinnä siitä, miten sairaus etenee. Kavereiden kanssa ei jaksa olla tai he häipyvät, koska lapsesi on sairas.
Että silleesti. Saatte sen kuntoutusrahan kyllä kaupan päälle.
Minun lapseni lähtee kavereiden kanssa hengaamaan ja mäkkäriin töihin. Rakentaa tulevaisuuttaan. Nyt kun hänellä on sinun lapsesi toimintakyky ja mielenterveys.
Sopii ihan helvetin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
800 euroa on lähes takuueläke.
Miksi kotona asuva saa tällaista? Vanhemmat huolehtivat alaikäisistä lapsista.
(ja eipä ole yhtään ihme, että työt eivät kiinnosta, tämä yhteiskunta on pilalla ja meillä ei vaan ole tähän varaa)
Heippa! Mun vanhemmalla ei oo varaa maksaa mun terapia kuluista ynnä muusta, enkä saa muita tuloja koska en fyysisesti kykene työskentelemään samalla kun käyn koulua. Menen mieluusti töihin kun saan opiskeltua ja toivon erityisen paljon löytäväni työympäristön missä voin työskennellä. Suorastaan odotan INNOLLA että pääsen töihin tekemään mieluisaa työtä. Kuntoutusrahalla yritetään taata se että saan pidettyä itteni hengissä ja koulussa ja kuntoutuksessa. Itsekin tosin katson vinoon muita nuoria joiden tuista 50% menee viinaan ja päihteisiin. Mutta sama homma on muillakin tuilla mitä nuoret saa.
Olen kuullut ja saanut. Säästin ja maksoin sillä myöhemmin terapian omavastuut johon ei köyhänä opiskelijana olisi muuten ollut rahaa. Kuntoutukseen meni
Vierailija kirjoitti:
Tyttärelle on puhjennut vaikea mielen sairaus. Jaksaminen ja muu vointi menee aaltoina. Nuori haluaisi niin olla terve. Eläminen on vaikeaa, koskaan ei tiedä, onko seuraava päivä ok tai ei. Ok päivänä jaksaa hieman opiskella. Huonona pääsee ehkä suihkuun ja kuuloharhat kiusaavat kovasti.
Hän sai nuoren kuntoutusrahan.
Kuka vaihtaisi päikseen? Tyttäreni ottaa terveen lapsesi tavallisen elämän kouluineen, harrastuksineen, kavereineen, tulevaisuuden suunnitelmineen. Sinun lapsesi ottaa elämän jossa jokaisessa päivässä on taistelua. Tulevaisuus on hämärän peitossa ja riippuu lähinnä siitä, miten sairaus etenee. Kavereiden kanssa ei jaksa olla tai he häipyvät, koska lapsesi on sairas.
Että silleesti. Saatte sen kuntoutusrahan kyllä kaupan päälle.
Minun lapseni lähtee kavereiden kanssa hengaamaan ja mäkkäriin töihin. Rakentaa tulevaisuuttaan. Nyt kun hänellä on sinun lapsesi toimintakyky ja mielenterveys.
Juuri näin! Itse voisin lisätä tuohon listaan vielä sen vuosia jatkuneen koulukiusaamisen. Olkaa hyvä, tulkaa ottamaan.
Mun poika sai kun ope suositteli hakemaan ja hän meni Hesaan amikseen, asuntola oli maksuton,, ei muuten olisi voinut mennä sinne kouluun. Ajoi ajokortinkin, vain kulut tarvitsi maksaa, on auto alalla.
Ristus tätä vääntämistä, mikä siinä on? Ja muut peukuttaa, vailla minkäänlaista tietoa.
No olen kyllä ollut, kun hän on ex-avopuolison lapsi ja minut nimenomaan haluttiin mukaan.