Äitiysloma loppumassa ja mies haluaa mut töihin
Haluaisin olla pitkään vauvan kanssa kotona ja mahdollisuuksien mukaan imettääkin vielä pitkään. Mies haluaa, että menen töihin tekemään viikonloppuja ja hän katsoisi sillä aikaa vauvaa.
Eli tää olisi siis edessä huhtikuussa. Noh, ensinnäkin olen ollut erossa vauvasta kerran 1h, niin että olen käynyt kaupassa sekä 2h niin, että anoppi on ollut ulkoiluttamassa vauvaa. Loput ajat on sitte sellasia 30min lenkillä/saunassa jne. Ja mies jotenkin ajattelee, että menen töihin, vaikka vain 4 tunniksi. Noh, työmatka onkin siihen päälle sellanen 45+45min.
Meidän työt on sellasia, että olen asiakaspalvelussa ja saan 8h työstä 100€. Mies saattaa tienata 200€ kun soittaa yhden puhelun. Oltiin samatuloisia ennen vauvaa ja meillä on kulut mennyt aina puoliksi tähänkin asti. Tällä hetkellä saan sellasen 1300€ äitiysrahaa käteen, mies saa kuussa 2000-5000€, viime kuussa jopa 10000€ ja sillä hän nyt sitten saa maksettua vähitellen uutta autoaan pois.
Sitten hän myös kiroaa sitä, että hänen tulonsa vaikuttaa mun kotihoidontuen määrään. No niin, eikös se sillon tarkota sitä, että hänen pitäis ehkä vähän avittaa mun kotiäitiyttä rahallisesti. Saisin varmaan paremmat rahat yksinhuoltajanakin :o. Huoh...
Meillä on molemmilla saman verran rahaa säästössä. Mies tietysti ajattelee niin, että mitä hän makselee mun elämistä kun mulla on kerran rahaa. Noh, mua taas pelottaa se, että jos nyt käyttäisin kaikki säästöni vauvan kanssa kotona olemiseen niin sitten kohta tulee joku ero ja oon köyhänä yksinhuoltajana.
Asiaa ei yhtään auta se, että mää olen 4 lapsen perheestä, jossa äiti on ollut 20 vuotta kotona lasten kanssa ja isä elättänyt perheen ja sitä vastoin taas mun mies on elänyt kahdestaan äitinsä kanssa, jossa äiti on lopettanut hampaiden tulon jälkeen imetyksen ja laittanut lapsen aikasin päiväkotiin rahanpuutteen vuoksi. Molemmat meistä on sitä mieltä, että oma lapsuus on ollut paras. Eli minä olin äidin kanssa kotona, mies oli lapsena päiväkodissa.
Mielipiteitä kaipailisin...
Kommentit (148)
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 13:20"]Kyllä kykynsä mukaan pitää osallistua. Ap saa itse päättää osallistumisestaan ansiotyöhön. Aviopuolisosta on silti elatusvelvollisuus.
Puolisot ovat keskenään yhdenvertaiset. Heidän tulee avioliitossa osoittaa keskinäistä luottamusta sekä yhteisesti toimia perheen hyväksi.
Kummallakin puolisolla on oikeus itse päättää osallistumisestaan ansiotyöhön sekä yhteiskunnalliseen ja muuhun toimintaan perheen ulkopuolella.
Kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Puolisoiden elatus käsittää puolisoiden yhteisten sekä kummankin henkilökohtaisten tarpeiden tyydyttämisen.
[/quote]
"Vanhempien todelliset tulot ja mahdollisuus hankkia tuloja + varallisuus" otetaan huomioon elatusvalvollisuudessa.
Googlaa vähän lakitekstiä. Mahdollisuus itse päättää osallistumisesta ansiotyöhön tarkoittaa sitä, että ei pakoteta, mutta itse saa päätöksensä vastuun kantaa. Edes aviopuoliso ei ole velvollinen elättämään loista.
Puristaako ap:n kenkä nyt eniten siitä, ettei usko miehen kykenevän lapsen hoitoon? Ettei miehellä kestä hermot (ja mitä sitten tapahtuu?), tai mies ei hoida lasta ja katsoo vain elokuvia, lapsi huutaa nälkäänsä märissä vaipoissa 6h? Ja kun ap palaa kotiin työpäivän jälkeen, hänellä on uusi työpäivä hoitaessan kodissa vallitsevan kaaoksen, lapsen ja lepyttelee mököttävän lapsenhoidosta rasittuneen marttyyrimiehen...Tämäkö oli luettavissa rivien välistä, syy miksi ap ei haluaisi töihin?
Mulla ei siis olisi mahdollisuus tehdä 4h työpäiviä kuin sunnuntaisin, lauantaisin 6-8h. Keikkatyöntekijä olen ja työpaikat on yleensä sen 45min ajomatkan päässä.
Eli jos haluan pitää säästöni tilillä pahan päivän varalle niin mun tarttis tehä töitä kuussa sellanen 9pv. Kaikki viikonloput siis. Tervemenoa myös parisuhteelle sitten siinä kun ei nähtäis miehen kans enää ku iltaisin ja aamuisin väsyneinä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 13:20"]
Kyllä kykynsä mukaan pitää osallistua. Ap saa itse päättää osallistumisestaan ansiotyöhön. Aviopuolisosta on silti elatusvelvollisuus.
Puolisot ovat keskenään yhdenvertaiset. Heidän tulee avioliitossa osoittaa keskinäistä luottamusta sekä yhteisesti toimia perheen hyväksi.
Kummallakin puolisolla on oikeus itse päättää osallistumisestaan ansiotyöhön sekä yhteiskunnalliseen ja muuhun toimintaan perheen ulkopuolella.
Kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Puolisoiden elatus käsittää puolisoiden yhteisten sekä kummankin henkilökohtaisten tarpeiden tyydyttämisen.
[/quote]
Nuo kolme alinta kappaletta ovat avioliittolain pykäliä, ei niitä kannata alapeukuttaa. Näin lainsäädäntö turvaa aviopuolisoita.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 13:44"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 13:20"]
Kyllä kykynsä mukaan pitää osallistua. Ap saa itse päättää osallistumisestaan ansiotyöhön. Aviopuolisosta on silti elatusvelvollisuus.
[/quote]
Nuo kolme alinta kappaletta ovat avioliittolain pykäliä, ei niitä kannata alapeukuttaa. Näin lainsäädäntö turvaa aviopuolisoita.
[/quote]
Laki turvaa myös sitä jota yritetään jekuttaa maksajaksi. Ei joudu toista elättämään, jos loisella on mahdollisuus vaikuttaa (eli mahdollisuus mennä töihin tai käyttää säästöjään, kuten ap:lla). Aviopuoliso ei voi todeta, että mäen halua mennä töihin ja heittäytyä toisen elätettäväksi. Se ei ole toimimista perheen yhteiseksi hyväksi.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 13:36"]Mulla ei siis olisi mahdollisuus tehdä 4h työpäiviä kuin sunnuntaisin, lauantaisin 6-8h. Keikkatyöntekijä olen ja työpaikat on yleensä sen 45min ajomatkan päässä.
Eli jos haluan pitää säästöni tilillä pahan päivän varalle niin mun tarttis tehä töitä kuussa sellanen 9pv. Kaikki viikonloput siis. Tervemenoa myös parisuhteelle sitten siinä kun ei nähtäis miehen kans enää ku iltaisin ja aamuisin väsyneinä.
Ap
[/quote]
No mitäs jos yrittäisit alkuun edes vähän tehdä töitä? Kerran sulla on säästöjä, niin ne ei kaikki hupene jos vähän käyt töissä. Lisäksi mies saattaisi olla myötämielisempi rahoittamaan sun työhaluttomuutta jos edes muodon vuoksi joskus piipahtaisit töissä. Eihän sun mahdollisuidet ole kokonaan kotona säästöillä tai joka vkl töissä. Mitäs jos ottaisit puolet säästöstä ja puolet töistä?
Töihin en halua vielä palata ensinnäkin siksi kun hoidan yöt vauvaa ja nykyään nukun öisin 0-3h, päiväunet joskus vauvan kanssa, jos vauva suostuu nukahtamaan yli tunniksi. Mutta yleisesti nukun siis 4h unia vuorokaudessa ja univelkaa en saa kuitattua ikinä.
Työni on vastuullista ja koko ajan pitää olla skarppina. En ihan haluisi mennä tällaisissa "kännipromilleissa" tekemään sellaista työtä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 13:36"]Mulla ei siis olisi mahdollisuus tehdä 4h työpäiviä kuin sunnuntaisin, lauantaisin 6-8h. Keikkatyöntekijä olen ja työpaikat on yleensä sen 45min ajomatkan päässä.
Ap
[/quote]
Nyt mun mielestä ihan ekana mies hoitamaan viikonloppuna lasta la & su sen aikaa kun ap sun työsi vaatisi. Voi olla, ettei sun töihin menosta tarvii edes keskustella sen jälkeen kun mies tajuaa millainen homma hänellä olisi edessä joka viikonloppu.
Toiseksi puhukaa nyt viimein ne raha-asiat kuntoon, paljonko ap:n työssäkäynnistä jää käteen ja onko se sen väärti, miksi apn pitäisi käyttää säästönsä hoitaakseen yhteistä lasta kotona, paljonko olisi päivähoitomaksut jotka nyt säästyvät.
Ja kuinka parisuhteessa hoidettaisiin se, ettei yhteistä vapaa-aikaa olisi?
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 13:20"]
[/quote]
[/quote]
Nuo pykälät viittaavat tähän ketjuun tekemässäni kommentissa tähän liiton aikaiseen elatusvelvollisuuteen. Aviopari on yksikkö ja avioliitto sinänsä sopimus, että toisesta pidetään huolta, jos hänellä ei ole hetkellisesti tai pysyvästi elatusmahdollisuuksia perheen hyväksi. Voitko viitata oikeustapauksiin tai oikeuskirjallisuuteen että näin ei ole (loisiminen)? Yleensä loisimisongelma ratkeaa avioerolla, eikä sitten ole enää elatusvelvollisuutta puolisosta kuin harvinaisissa tilanteissa.
Kannustan ap:tä menemään töihin ilman muuta. Koska hän ei ole vastannut olevansa avioliitossa, niin oletan että eivät ole. Silloinhan nämä nimenomaiset avioliittolain pykälät eivät päde eikä niistä voi puolisoa ystävällisesti "muistuttaa".
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:18"]Jos sä saat kuussa 1300, et todellakaan joudu käyttämään säästöjäsi vaan tuosta summasta saat laitettua säästöön 500/kk, ja tulet ihan hyvin toimeen. [/quote] ??? Niin varmaan. Riippuu varmaan elintasosta. Av-mammat olettaa aina, että ruokaan menee max 500 euroa kuussa ja loppu meneekin säästöön. Elämäntyylejä on monenlaisia ja elämässä kituuttaminen minimillä ja lopun säästäminen on vain yksi niistä, kaikki eivät sellaista arvosta. Meillä esimerkiksi matkustellaan rahat, jotka voisi myös säästää. Mutta kerran täällä vain eletään, eikä tiedä kuinka pitkään, mitä tahansa voi tapahtua, joten halutaan tehdä sd mielekkäästi.
[/quote]
Jos ei halua kituutella, niin sitten pitää mennä töihin. Tai olisi pitänyt kerätä sitä rahaa säästöön enemmän, ettei tarvitse sitten kotona ollessa ulista.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 13:36"]
Mulla ei siis olisi mahdollisuus tehdä 4h työpäiviä kuin sunnuntaisin, lauantaisin 6-8h. Keikkatyöntekijä olen ja työpaikat on yleensä sen 45min ajomatkan päässä. Eli jos haluan pitää säästöni tilillä pahan päivän varalle niin mun tarttis tehä töitä kuussa sellanen 9pv. Kaikki viikonloput siis. Tervemenoa myös parisuhteelle sitten siinä kun ei nähtäis miehen kans enää ku iltaisin ja aamuisin väsyneinä. Ap
[/quote]
Olisit säästänyt sitten ahkerammin ja lisääntynyt myöhemmin. Jos haluat säästää rahat mutta pitää silti kivan elintason, niin käy sitten töissä.
Minä menisin ap:n asemassa viikonloppuisin töihin.
Olisin mielelläni ottanutkin vastaan ilta- tai viikonlopputyötä silloin kun äitiyslomani loppui, mutta se ei valitettavasti alallani onnistu helposti. Olin sitten kotona lasten kanssa kotihoidontuella ja kävin joitain iltakursseja (ettei aivot happane ;)) Paremmin jaksoin olla sitten kotonakin kun oli jotakin kodin ulkopuolista 'älyllistä' toimintaa.
Ap:llekin varmasti tekisi hyvää välillä päästä pois kotoa ja irti vauvasta.
Tsempit. Toivottavasti löydätte molempia tyydyttävän ratkaisun tilanteeseenne.
Ap
[/quote]
onko mahdollisuus tehdä töitä vain la tai su? Molemmat päivät aivan varmasti tulisi pidemmän päälle rasittamaan parisuhdetta, mutta yksi päivä viikossa voisi tehdä kaikille hyvää. Tällöin ei säästöjäkään tarvitsisi ehkä kuluttaa kokonaan. Entä onko mahsollisuus käydä jonain iltana arkena lisäksi töissä?
ja vauva kasvaa ja alkaa varmasti nukkua koko ajan paremmin.
Säästöjä mulla oli yli vuoden palkan verran. Asuntoon meni osa ja nyt menis loput vauvan ja mun kotonaoloon. Ei siinä siis mitään ongelmaa, vaan siinä että pitää tasavertaisesti maksaa miehen kans kaikki puoliksi vaikka hän tienaa 1,5-5 kertaa enemmän kuin minä.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:18"]Säästöjä mulla oli yli vuoden palkan verran. Asuntoon meni osa ja nyt menis loput vauvan ja mun kotonaoloon. Ei siinä siis mitään ongelmaa, vaan siinä että pitää tasavertaisesti maksaa miehen kans kaikki puoliksi vaikka hän tienaa 1,5-5 kertaa enemmän kuin minä.
[/quote]
sihenhän on jo moni sanonut että ei ole reilua. Tosin osa myös eri mieltä.
sinä ilmeisesti olet myös päättänyt että et halua tehdä yhtään töitä?
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 13:52"]Töihin en halua vielä palata ensinnäkin siksi kun hoidan yöt vauvaa ja nykyään nukun öisin 0-3h, päiväunet joskus vauvan kanssa, jos vauva suostuu nukahtamaan yli tunniksi. Mutta yleisesti nukun siis 4h unia vuorokaudessa ja univelkaa en saa kuitattua ikinä.
Työni on vastuullista ja koko ajan pitää olla skarppina. En ihan haluisi mennä tällaisissa "kännipromilleissa" tekemään sellaista työtä.
Ap
[/quote]
Tottakai mies olisi myös valmis valvomaan ainakin pe-la yönä, että voisit mennä reippaana ja levänneenä töihin, eikö? Keskustelulistalle tämäkin, olisiko tämä miehelle ok kun menet töihin.
Tää Suomen tukisysteemi on kyllä aivan älytön. Millä ihmeen logiikalla ap saa 1300€/kk kun asuu puolison kanssa joka tienaa parhaimmillaan 10 000€ kuussa :D ei mee jakeluun.
Sun lapsihan on äitiysloman päättyessä jo 10kk vai ylikin? Kyllä tuon ikäinen syö jo muuta kuin 2h välein tissimaitoa. Ja jos ei nuku niin unikouluun! Joku sun tarinassa mättää. Töihin vaan!
Mä menisin töihin yhdeksi päiväksi viikossa, se olis ihan hyvä sulle itsellesikin ap. Tunnut olevan kovasti kiinni vauvassa, ja saisit näin miehen hoitamaan myös lasta kun hän hoitaisi lasta yhden päivän viikossa ja oppisi siten enemmänkin huolehtimaan lapsesta. Miehen ideahan tämä on, joten lapsen hoito-ongelmaa ei olisi.
Sitten mä miettisin jotain unikouluja jos noin iso vauva valvottaa tuntitolkulla öisin. Ja isä auttamaan siinäkin silloin kun olet menossa töihin.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:13"]Mies oli pari vuotta sitten työttömänä melkein vuoden. Oltiin samoihin aikoihin muuttamassa yhteen. Ite kävin töissä+ opiskelin ja autoin miestä mm. oman kämppänsä vuokrassa sekä yhteenmuuton jälkeen maksoin myös miehen osuutta mm. ruokamenoista.
Kyllä mun mies tarjoilee joillekin kavereilleen esim. lounaita, mut jos hän mun kanssa menee nii mää maksan aina omat sapuskani.
En olisi jäämässä kotiin vuosiksi, vaan ihan vauvan kehityksen mukaan menisin. Imettää haluisin kuitenkin yli vuoden jos en kaksikin vuotta.
Mun miehen tulot on siis tuo 2000-5000€, joten kyllä auto pitää rahoituksella ottaa. Viime kuu hänellä oli poikkeuksellisen hyvä.
Ehkä se tosiaan on niin, että hän ei sit lopulta arvosta mua tai meidän vauvaa :/
[/quote]
Sinä et arvosta miestäsi kun et viitti edes vkl käydä töissä. Mitäpä jos menisit kokonaan töiin ja miehesi kokonaan kotiin? Mikä helvetin etuoikeus se sulle on?! Tosi itsekästä. Miehen ei todellakaan kuulu maksella sun menoja kun sulla on mahdollisuus valita, että loisitko kotona vai käytkö töistä hakemassa lisäansioita. Ja isä vielä lapsen kanssa, ettei tarvitse mennä edes päiväkotiin.
Nyt sinne töihin niinku olisit jo! Vauvan kehitykseen kyllä sopii olla muutama tunti äidistä erossa ja se ei myöskään imetykseen vaikuta mitenkään. Olet hirviö jos todella olet tuota mieltä mitä höpiset.
[/quote]
Mies teki eniten vauvan eteen töitä isyyslomallaan ja nyt odottaa innolla loppua isyyslomastaan. Ihan vaan siks kun tulee lisää rahaa. Must tuntuu, et hän hoitaisi vauvaa vaan silloin kun saa rahaa siitä. Nyt kun määki saan "palkkaa" vauvanhoidosta, niin se on mun harteillani.
Mulla ei toistaseks oo rahan kans ongelmaa. Voin olla ihan hyvin kotona viel vaik 10kk, mut sen jälkeen onkin tili tyhjä. En ole siis mikään kotonaloisija.
Ap