Äitiysloma loppumassa ja mies haluaa mut töihin
Haluaisin olla pitkään vauvan kanssa kotona ja mahdollisuuksien mukaan imettääkin vielä pitkään. Mies haluaa, että menen töihin tekemään viikonloppuja ja hän katsoisi sillä aikaa vauvaa.
Eli tää olisi siis edessä huhtikuussa. Noh, ensinnäkin olen ollut erossa vauvasta kerran 1h, niin että olen käynyt kaupassa sekä 2h niin, että anoppi on ollut ulkoiluttamassa vauvaa. Loput ajat on sitte sellasia 30min lenkillä/saunassa jne. Ja mies jotenkin ajattelee, että menen töihin, vaikka vain 4 tunniksi. Noh, työmatka onkin siihen päälle sellanen 45+45min.
Meidän työt on sellasia, että olen asiakaspalvelussa ja saan 8h työstä 100€. Mies saattaa tienata 200€ kun soittaa yhden puhelun. Oltiin samatuloisia ennen vauvaa ja meillä on kulut mennyt aina puoliksi tähänkin asti. Tällä hetkellä saan sellasen 1300€ äitiysrahaa käteen, mies saa kuussa 2000-5000€, viime kuussa jopa 10000€ ja sillä hän nyt sitten saa maksettua vähitellen uutta autoaan pois.
Sitten hän myös kiroaa sitä, että hänen tulonsa vaikuttaa mun kotihoidontuen määrään. No niin, eikös se sillon tarkota sitä, että hänen pitäis ehkä vähän avittaa mun kotiäitiyttä rahallisesti. Saisin varmaan paremmat rahat yksinhuoltajanakin :o. Huoh...
Meillä on molemmilla saman verran rahaa säästössä. Mies tietysti ajattelee niin, että mitä hän makselee mun elämistä kun mulla on kerran rahaa. Noh, mua taas pelottaa se, että jos nyt käyttäisin kaikki säästöni vauvan kanssa kotona olemiseen niin sitten kohta tulee joku ero ja oon köyhänä yksinhuoltajana.
Asiaa ei yhtään auta se, että mää olen 4 lapsen perheestä, jossa äiti on ollut 20 vuotta kotona lasten kanssa ja isä elättänyt perheen ja sitä vastoin taas mun mies on elänyt kahdestaan äitinsä kanssa, jossa äiti on lopettanut hampaiden tulon jälkeen imetyksen ja laittanut lapsen aikasin päiväkotiin rahanpuutteen vuoksi. Molemmat meistä on sitä mieltä, että oma lapsuus on ollut paras. Eli minä olin äidin kanssa kotona, mies oli lapsena päiväkodissa.
Mielipiteitä kaipailisin...
Kommentit (148)
Onko sulla mahdollisuus mennä vain viikonlopuiksi töihin? Jos on, niin ehdottomasti kannattaa. Mutta jos se on vain miehen ajatus, niin harvassa työpaikassa tuo on mahdollista.
Eli imetys katkeaa jos olet poissa kotoa 6 tuntia päivässä kahtena päivänä viikossa?
Entä jos miehesi näin haluaa ns omaa aikaa lapsen kanssa? Kuvauksesi mukaan kuullostaa siltä, että mies viettää varsin vähän aikaa lapsensa kanssa. Vaikka lapsi onkin pieni ja äiti tärkeä, niin kyllä isäkin on yhtä iso ja tärkeä osa perhettä :)
Viikonlopputyöt, miehen hoitaessa lasta kotona, olisi ihan hyvä pehmeä lasku työelämään.
Paljon helpompaa kuin niillä jotka joutuvat laittamaan lapsen päiväkotiin ja tekemään viitenä päivänä viikossa 8h.
Jos sä saat kuussa 1300, et todellakaan joudu käyttämään säästöjäsi vaan tuosta summasta saat laitettua säästöön 500/kk, ja tulet ihan hyvin toimeen.
Vaikea sanoa mitään toisten tilanteeseen. Itse en voisi elää noin.
Meillä perhe on ns. Yhteisyritys. Rahat on yhteiset, viis siitä miten tulot rahallisesti jakautuu. Tällä hetkellä minä olen kotona ja mies saa keskittyä töihinsä; rahat menee puoliksi. Työnjako on tämä ja yhteinen elämä, sama elintaso. Jos minä olisin töissä, joutuisi mies panostamaan enemmän kotiin ja lapseen. Tämä sopii meille molemmille.
Pelkäät että menetät säästösi vanhempainvapaalla (vaikka ilmeisesti miehesi maksaa lähes kaiken), mutta silti et myöskään halua mennä töihin vaikka miehesi sitetn näinkin ehdotti, vaan pitää lasta mahd pitkään kotona (vaikka nytkin mies jäisi kotiin?) ?
Todella ristiriitainen avautuminen ap, kukaan ei oikein ymmärtänyt missä ongelma olisi :D
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:18"]Jos sä saat kuussa 1300, et todellakaan joudu käyttämään säästöjäsi vaan tuosta summasta saat laitettua säästöön 500/kk, ja tulet ihan hyvin toimeen.
[/quote]
??? Niin varmaan.
Riippuu varmaan elintasosta.
Av-mammat olettaa aina, että ruokaan menee max 500 euroa kuussa ja loppu meneekin säästöön. Elämäntyylejä on monenlaisia ja elämässä kituuttaminen minimillä ja lopun säästäminen on vain yksi niistä, kaikki eivät sellaista arvosta. Meillä esimerkiksi matkustellaan rahat, jotka voisi myös säästää. Mutta kerran täällä vain eletään, eikä tiedä kuinka pitkään, mitä tahansa voi tapahtua, joten halutaan tehdä sd mielekkäästi.
Ettekö osaa lukea? Äitiyslomalla saa 1300, mutta se on loppumassa. Siirto kotihoudontuelle joka ei montaa sataa ole.
Jos ei muutamalla sadalla pärjää niin silloin mennään töihin.
Mun mies ei maksa mitään enempää kuin minäkään. Asuntolaina+ruuat yms puoliksi.
Mies on yrittäjä, ajelee paljon autolla ja parina päivänä viikosta on toimistolla enimmäkseen pelaamassa biljardia. Rahaa tulee erittäin helpolla. Mää oon taas ollu vauvan kans kotona yli puoli vuotta, mies kun tulee iltapäivällä aina kotiin, mun vauvatyö vaan jatkuu. Hän toki tekee ruuan töistä tultuaan molemmille (koska mää en osaa liharuokaa tehä niin, että mies sitä söisi), mut sen jälkeen lysähtää loppuillaksi sohvalle. Hoidan vauvaa siis lähes 24/7. Yhden vaipan mies yleensä vaihtaa päivässä, mää loput 6-10 vaippaa.
Me ollaan molemmat aika helposti hermostuvia ihmisiä. Mulla on vauvan kanssa kyl erittäin hyvä pinna, miehellä ei. Siks en viitsisi jättää niitä kahestaan... Lopputuloksena vaa kiukutteleva perheenisä.
Eli toistan nyt edelleen, kulut menee meillä sentilleen puoliksi!
Ja nyt olen siirtymässä kotihoidontuelle, jonka määrään myös miehen tulot vaikuttaa. Mies haluaa mut töihin, jotta edelleen maksettais kaikki puoliksi.
Jälleen ap.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:36"]Eli toistan nyt edelleen, kulut menee meillä sentilleen puoliksi!
Ja nyt olen siirtymässä kotihoidontuelle, jonka määrään myös miehen tulot vaikuttaa. Mies haluaa mut töihin, jotta edelleen maksettais kaikki puoliksi.
Jälleen ap.
[/quote]
Kotihoidontukeen ei vaikuta miehen tulot.
Oletteko naimisissa? Avioliitossa on elatusvelvollisuus toisesta, toista ei voi jättää "heitteille" jos hänellä itsellään ei ole elatuskykyä tai tuloja. Avioliitossa toki omat rahat ovat omia rahoja edelleenkin.
Ymmärsin että miehesi on näin tehnytkin. Lapset kasvavat ja yleensä jos toisella on kova työmoraali ja hyvät ansiot, niin kokemukseni mukaan hän edellyttää sitä myös toiselta. Ei ole reilua että toinen maksaa kaiken. Poikkeuksiakin toki on, jos tulot ovat huomattavan suuret ja toisella puolisolla ei ole kunnianhimoa työelämässä (kotirouva, latte-isä).
Onko avioehtoa? Kannattaa tehdä jos pelkäät eroa ja omien säästöjen menetystä osituksessa.
Aina kannattaa mennä töihin ja pitää kiinni työpaikasta, suhteista työelämään, ammattitaidosta ja omista ansioista. Eläkettäkin kertyy. Miesten varaan ei voi laskea mitään oman elämänsä suhteen. Toki he ovat elatusvelvollisia lapsistaan.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:36"]Eli toistan nyt edelleen, kulut menee meillä sentilleen puoliksi!
Jälleen ap.
[/quote]
Kitsas js ahne mies. Mutta kai ap olet muistanut laskuttaa puolet päivähoitomaksusta mieheltäsi? Senhän hän joutuu tulevaisuudesaa maksamaan lapsensa hoidosta, joten nyt se raha kuuluu sulle kun sinä hoidat lapsen. Ja jos siivoat,teet tuokaa niin maksaako mies osuutensa?
Ja kuinka paljon te keskustelitte raha-asioista ennen kuin päätitte tehdä lapsen?
Ja mitä sovitte vauvan/lapsen hoidosta ennenkuin lapsi syntyi?
Miksi olet miehen kanssa jolla on noin erilaiset arvot kuin sinulla ja teit vielä lapsen?
Eikö mies tajua että te olette nyt perhe ja perheellä on sama talous?
Ei se varmaan auta kuin mennä töihin viikonlopuiksi jos mies ei jousta ja onneksi ei vaadi sinua menemään kokopäivätöihin asap.
Nämä asiat teidän olisi ollut järkevä keskustella jo ennenkuin aloitte lasta hankkimaan.
ymmärrän molempien kannata oikeinhyvin. Ehkä sinun olisi hyvä mennä vkl töihin. Vauva siinä vaiheessa syö jo lisänä kiinteitä ja rintamailla ei niin paljoa enää tarvitse eli voit lypsää tarvittaessa maitoa ja isä voi syöttää.
Kannattaa kyllä keskustella miehesi kanssa perheenne raha-asioista. Voisiko mies esim.maksaa jotakin enemmän, kuin sinä, koska hänellä selkeästi suuremmat tulot jatkossa?
itse en voisi asua tulollaisesessa suhteessa, mutta toki varmasti olette tämän asian joskus yhdessä miettineet ja myös sinä hyväksynyt, koska näin perheessänne toimitaan ja yhteisen vauvan olette hankkineet....
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:15"]Onko sulla mahdollisuus mennä vain viikonlopuiksi töihin? Jos on, niin ehdottomasti kannattaa. Mutta jos se on vain miehen ajatus, niin harvassa työpaikassa tuo on mahdollista.
[/quote]
Keikkatyö esim. viikonlopuille on tarvetta keikkalaisille monilla aloilla.
Mies oli pari vuotta sitten työttömänä melkein vuoden. Oltiin samoihin aikoihin muuttamassa yhteen. Ite kävin töissä+ opiskelin ja autoin miestä mm. oman kämppänsä vuokrassa sekä yhteenmuuton jälkeen maksoin myös miehen osuutta mm. ruokamenoista.
Kyllä mun mies tarjoilee joillekin kavereilleen esim. lounaita, mut jos hän mun kanssa menee nii mää maksan aina omat sapuskani.
En olisi jäämässä kotiin vuosiksi, vaan ihan vauvan kehityksen mukaan menisin. Imettää haluisin kuitenkin yli vuoden jos en kaksikin vuotta.
Mun miehen tulot on siis tuo 2000-5000€, joten kyllä auto pitää rahoituksella ottaa. Viime kuu hänellä oli poikkeuksellisen hyvä.
Ehkä se tosiaan on niin, että hän ei sit lopulta arvosta mua tai meidän vauvaa :/