Äitiysloma loppumassa ja mies haluaa mut töihin
Haluaisin olla pitkään vauvan kanssa kotona ja mahdollisuuksien mukaan imettääkin vielä pitkään. Mies haluaa, että menen töihin tekemään viikonloppuja ja hän katsoisi sillä aikaa vauvaa.
Eli tää olisi siis edessä huhtikuussa. Noh, ensinnäkin olen ollut erossa vauvasta kerran 1h, niin että olen käynyt kaupassa sekä 2h niin, että anoppi on ollut ulkoiluttamassa vauvaa. Loput ajat on sitte sellasia 30min lenkillä/saunassa jne. Ja mies jotenkin ajattelee, että menen töihin, vaikka vain 4 tunniksi. Noh, työmatka onkin siihen päälle sellanen 45+45min.
Meidän työt on sellasia, että olen asiakaspalvelussa ja saan 8h työstä 100€. Mies saattaa tienata 200€ kun soittaa yhden puhelun. Oltiin samatuloisia ennen vauvaa ja meillä on kulut mennyt aina puoliksi tähänkin asti. Tällä hetkellä saan sellasen 1300€ äitiysrahaa käteen, mies saa kuussa 2000-5000€, viime kuussa jopa 10000€ ja sillä hän nyt sitten saa maksettua vähitellen uutta autoaan pois.
Sitten hän myös kiroaa sitä, että hänen tulonsa vaikuttaa mun kotihoidontuen määrään. No niin, eikös se sillon tarkota sitä, että hänen pitäis ehkä vähän avittaa mun kotiäitiyttä rahallisesti. Saisin varmaan paremmat rahat yksinhuoltajanakin :o. Huoh...
Meillä on molemmilla saman verran rahaa säästössä. Mies tietysti ajattelee niin, että mitä hän makselee mun elämistä kun mulla on kerran rahaa. Noh, mua taas pelottaa se, että jos nyt käyttäisin kaikki säästöni vauvan kanssa kotona olemiseen niin sitten kohta tulee joku ero ja oon köyhänä yksinhuoltajana.
Asiaa ei yhtään auta se, että mää olen 4 lapsen perheestä, jossa äiti on ollut 20 vuotta kotona lasten kanssa ja isä elättänyt perheen ja sitä vastoin taas mun mies on elänyt kahdestaan äitinsä kanssa, jossa äiti on lopettanut hampaiden tulon jälkeen imetyksen ja laittanut lapsen aikasin päiväkotiin rahanpuutteen vuoksi. Molemmat meistä on sitä mieltä, että oma lapsuus on ollut paras. Eli minä olin äidin kanssa kotona, mies oli lapsena päiväkodissa.
Mielipiteitä kaipailisin...
Kommentit (148)
Kotihoidontuki ei ole tarkoitettukaan olemaan tuki joka kattaisi kotonaolon kustannukset vaan se on tukea perheelle joka haluaa hoitaa lapsensa kotona. loput elämiseen tarbittavista rahoista on sitten tultava esim omaista tai puolison työtuloista.
Kyllä sen pitää olla perheen yhteinen päätös jos lapset halutaan hoitaa kotona ja jos mies toivoo että teet viikonloppuisin töitä niin joko teet töitä tai elät sitten omilla säästöilläsi. Se voi tehdä oikein hyvää miehen ja lapsen suhteelle ja sullekin on varamsti kiva vähän päästä irti kotihommista. Eihän ne viikonlopputyöt imetykseen vaikuta kun vauva on joku 9kk kummiski tuolloin niin pärjää hyvin pelkällä ruoalla ja vedellä sen 6 tuntia. Halutessaan voi sitten tietysti antaa mukista korviketta/piimää kun olet poissa mutta tuskin se pakollista on. Piimää ja muita haöanmaitotuotteita siis yleensä aloitetaan 10kk iässä mutta moni aloittaa aiemminkin..
Mulla loppuu vanhempainpäiväraha maaliskuussa ja mietittiin myös, että olisinko alkanut tekemään vkonloppuisin töitä. Päädyttiin yhdessä, että parempi odottaa ainakin ensi syksyyn. Erona meidän perheillä on (yhteisen talouden lisäksi) se, että isä on paljon lapsen kanssa ja ollut myös yksin ja tietää mitä homma vaatii. Ei sitä vauvaa vaan "katsota". Meillä siis mies oli enemmän töihin menoa vastaan, toki itsekin arvostan yhteistä kiireetöntä aikaa.
Mitä jos mies saisi nyt kokeilla ihan käytännössä sitä yksin olemista. Lähdet päiväksi pois ( eikä vaan päiväunien ajaksi :), käyt vaikka jumpassa ja kavereiden kanssa syömässä. Mutta kuitenkin jossain suht lähellä, että pääset tarvittaessa pelastamaan tilanteen ;) Voitte sitten kokeilun jälkeen yhdessä miettiä tilannetta.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:36"]
Eli toistan nyt edelleen, kulut menee meillä sentilleen puoliksi! Ja nyt olen siirtymässä kotihoidontuelle, jonka määrään myös miehen tulot vaikuttaa. Mies haluaa mut töihin, jotta edelleen maksettais kaikki puoliksi. Jälleen ap.
[/quote]
Oottehan sitten jakaneet sentilleen myös äitiyslomasta sinulle aiheutuvan tulonmenetyksen? Yhdessä olette päättäneet lapsen hankkia, joten miksi vain sinun tulisi tilipussissasi kärsiä se, että olet ollut äitiys- ja vanhempainvapaalla? Kun sitä alla 10 kk ikäistä kun ei voi edes laittaa päivähoitoon, jotta olisit päässyt aiemmin töihin. Nyt lasket erotuksen palkkasi ja päivärahojesi välillä ja vaadit miestä maksamaan puolet siitä summasta sinulle. Sillä pärjäilet ainakin jonkin aikaa.
Vauvamme on tähänkin asti ollut (vaikka syö kiinteitä) 2h välein rinnalla. Pulloa ei oo saanut, koska oksentelee sen jälkeen kaikki maidot pois ja isän syöttäminen on +-0, vauva nälkäsenä edelleen.
Myös tää ikä alkaa kun äidin syli vaan kelpaa. Isä antaa vauvan mielellään äidille siinä vaiheessa ja jatkaa elokuvien kattelua sohvalla. Jotenkin uskon, ettei se oikein onnistu, että mies kattoisi vauvaa kun ei se oikein halua edes yrittää.
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:07"]
Ongelman alku on aina se, että perheessä on sun ja mun rahat. Siitä sitten päästään näin töihin/kotona, elätän/en elätä sinua tappeluihin, joudun käyttämään säästöjäni, kun mies käyttää omansa itseensä.
Olen ollut naimissa 21v, lapsia useampia. Ikinä ei ole tapeltu rahasta, olemme yhteistalous. Kotona ollaan oltu vuorotellen sekä töissä yhtä aikaa.
[/quote]
Minä en kanssa yhtään ymmärrä näitä sun rahat - mun rahat -käytäntöä. Joillakin menee kuulema jopa niinkin, että yhteiset kulut lasketaan tarkkaan ja se, kumpi on maksanut vähemmän jää velkaa toiselle. Siis oikeasti, tuo on kämppisasumista, ei yhteisen perheen toimintaa.
Ja tuohonhan se sitten johtaa kun pidetään kynsinhampain kiinni omista rahoistaan. Kun tulee lapsia, niin ei saakkaan enää maksettua kivasti 50-50 (tai 40-50 josta sitten varmaan laaditaan viralliset velkakirjat). Niin ja säästöt, nehän on tietty ikiomia eikä todellakaan käytetä perheyhteisön hyväksi. Ne on tarkoitettu ainoastaan Minua varten.
Itse tein paljon töitä viikonloppuisin ja iltaisin vauva-aikana ihan omasta tahdostani. Jos sitoudut työhön joka vaatii läsnäoloa joka viikonloppu joka la ja su on sekin perheelle aika kuluttavaa jos ei ikinä ole yhteistä vapaata päivää. Muistuttelen siis vain että huomioikaa myös koko perheen yhteinen aika! Siitä huolimatta kannustan sinua tekemään ainakin vähän töitä jos siihen mahdollisuus on.
Jos tuossa on kysymys rahasta, niin jäisin kotiin. Jos tuossa on kyse, että isä ottaa vastuuta lapsesta, niin menisin töihin. Joskus äidin läsnäolo estää isää ottamasta koko vastuuta lapsesta. Äiti ei anna vastuuta lapsesta isälle, vaan tietää paremmin asiat. Isä ei saa tehdä asioita omalla tavallaan.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:13"]Mies oli pari vuotta sitten työttömänä melkein vuoden. Oltiin samoihin aikoihin muuttamassa yhteen. Ite kävin töissä+ opiskelin ja autoin miestä mm. oman kämppänsä vuokrassa sekä yhteenmuuton jälkeen maksoin myös miehen osuutta mm. ruokamenoista.
Kyllä mun mies tarjoilee joillekin kavereilleen esim. lounaita, mut jos hän mun kanssa menee nii mää maksan aina omat sapuskani.
En olisi jäämässä kotiin vuosiksi, vaan ihan vauvan kehityksen mukaan menisin. Imettää haluisin kuitenkin yli vuoden jos en kaksikin vuotta.
Mun miehen tulot on siis tuo 2000-5000€, joten kyllä auto pitää rahoituksella ottaa. Viime kuu hänellä oli poikkeuksellisen hyvä.
Ehkä se tosiaan on niin, että hän ei sit lopulta arvosta mua tai meidän vauvaa :/
[/quote]
Sinä et arvosta miestäsi kun et viitti edes vkl käydä töissä. Mitäpä jos menisit kokonaan töiin ja miehesi kokonaan kotiin? Mikä helvetin etuoikeus se sulle on?! Tosi itsekästä. Miehen ei todellakaan kuulu maksella sun menoja kun sulla on mahdollisuus valita, että loisitko kotona vai käytkö töistä hakemassa lisäansioita. Ja isä vielä lapsen kanssa, ettei tarvitse mennä edes päiväkotiin.
Nyt sinne töihin niinku olisit jo! Vauvan kehitykseen kyllä sopii olla muutama tunti äidistä erossa ja se ei myöskään imetykseen vaikuta mitenkään. Olet hirviö jos todella olet tuota mieltä mitä höpiset.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:54"]Itse tein paljon töitä viikonloppuisin ja iltaisin vauva-aikana ihan omasta tahdostani. Jos sitoudut työhön joka vaatii läsnäoloa joka viikonloppu joka la ja su on sekin perheelle aika kuluttavaa jos ei ikinä ole yhteistä vapaata päivää. Muistuttelen siis vain että huomioikaa myös koko perheen yhteinen aika! Siitä huolimatta kannustan sinua tekemään ainakin vähän töitä jos siihen mahdollisuus on.
[/quote]
ja jatkan vielä sen verran, että muuten teillä on kyllä vakavan keskustelun paikka. Tuossa elämäntilanteessa ei voida laskea rahoja noin tarkkaan sun ja mun rahoiksi. Te olette perhe jossa rahat pitää käyttää yhteiseen hyvään. Ja nyt heti isä mukaan hoitamaan vauvaa!
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:53"]
Vauvamme on tähänkin asti ollut (vaikka syö kiinteitä) 2h välein rinnalla. Pulloa ei oo saanut, koska oksentelee sen jälkeen kaikki maidot pois ja isän syöttäminen on +-0, vauva nälkäsenä edelleen. Myös tää ikä alkaa kun äidin syli vaan kelpaa. Isä antaa vauvan mielellään äidille siinä vaiheessa ja jatkaa elokuvien kattelua sohvalla. Jotenkin uskon, ettei se oikein onnistu, että mies kattoisi vauvaa kun ei se oikein halua edes yrittää. Ap
[/quote]
No sitten kannattaa varmaan sanoa, että herra on hyvä ja ensin kokeilee tätä lastenhoitoa sellaisen työvuoron ajan, että tietää mitä se sitten olisi. Ihan varmuuden vuoksi vaikka parina päivänä, ettei tule sitten yllätyksenä... Lähde itse siksi aikaa muualle, niin ei ole tuota mahdollisuutta, että antaa lapsen sinulle kun kuitenkin paikalla olet.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:47"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:36"]
Eli toistan nyt edelleen, kulut menee meillä sentilleen puoliksi! Ja nyt olen siirtymässä kotihoidontuelle, jonka määrään myös miehen tulot vaikuttaa. Mies haluaa mut töihin, jotta edelleen maksettais kaikki puoliksi. Jälleen ap.
[/quote]
Oottehan sitten jakaneet sentilleen myös äitiyslomasta sinulle aiheutuvan tulonmenetyksen? Yhdessä olette päättäneet lapsen hankkia, joten miksi vain sinun tulisi tilipussissasi kärsiä se, että olet ollut äitiys- ja vanhempainvapaalla? Kun sitä alla 10 kk ikäistä kun ei voi edes laittaa päivähoitoon, jotta olisit päässyt aiemmin töihin. Nyt lasket erotuksen palkkasi ja päivärahojesi välillä ja vaadit miestä maksamaan puolet siitä summasta sinulle. Sillä pärjäilet ainakin jonkin aikaa.
[/quote]
Miksi miehen tulisi maksaa että äiti on kotona? Mitä jos isäkin haluaisi olla kotona? Äitiys- ja vanhempainvapaan saa pitää myös isä, mutta yleensä äidit eivät tarjoa siihen mahdollisuutta ja siitä ei miehelle kyllä muodostu maksuvelvollisuutta. Sitten jos mies ei ole valmis jäämään kotiin niin sitten tietysti. Kotihoidontuelle jääminen on valinta, ap:n tapauksessa hänen oma valintansa eikä edes vkl suostu menemään töihin vaikka voisi. Niin miehen ei todellakaan tule joutua ap:n valintoja maksamaan.
Mä tarttuisin tuollaiseen diiliin oitis! Olis ihanaa päästä parina päivänä viikossa töihin "tuulettumaan" aikuisten seuraan :) Jos sulla menee työpäivään max 6h niin teillä jää kuitenkin reilusti yhteistä aikaakin viikonloppuisin!
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:41"]Oletteko naimisissa? Avioliitossa on elatusvelvollisuus toisesta, toista ei voi jättää "heitteille" jos hänellä itsellään ei ole elatuskykyä tai tuloja. Avioliitossa toki omat rahat ovat omia rahoja edelleenkin.
Ymmärsin että miehesi on näin tehnytkin. Lapset kasvavat ja yleensä jos toisella on kova työmoraali ja hyvät ansiot, niin kokemukseni mukaan hän edellyttää sitä myös toiselta. Ei ole reilua että toinen maksaa kaiken. Poikkeuksiakin toki on, jos tulot ovat huomattavan suuret ja toisella puolisolla ei ole kunnianhimoa työelämässä (kotirouva, latte-isä).
Onko avioehtoa? Kannattaa tehdä jos pelkäät eroa ja omien säästöjen menetystä osituksessa.
Aina kannattaa mennä töihin ja pitää kiinni työpaikasta, suhteista työelämään, ammattitaidosta ja omista ansioista. Eläkettäkin kertyy. Miesten varaan ei voi laskea mitään oman elämänsä suhteen. Toki he ovat elatusvelvollisia lapsistaan.
[/quote]
Mutta kun ap:lla on mahdollisuus mennä töihin. Elatusvelvollisuus avioliitossa ei koske loisimista. Lisäksi erotessa lapsen elatusmaksuun vaikuttaa vanhempien mahdollisuus tienata lisää. Eli ap töihin ja heti.
Kaikenlaisia ukkoja teillä on :O onneks ei mulla oo! Saan rauhassa jäädä nukkumaan 1v kanssa kun mieslähtee töihin.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:53"]Vauvamme on tähänkin asti ollut (vaikka syö kiinteitä) 2h välein rinnalla. Pulloa ei oo saanut, koska oksentelee sen jälkeen kaikki maidot pois ja isän syöttäminen on +-0, vauva nälkäsenä edelleen.
Myös tää ikä alkaa kun äidin syli vaan kelpaa. Isä antaa vauvan mielellään äidille siinä vaiheessa ja jatkaa elokuvien kattelua sohvalla. Jotenkin uskon, ettei se oikein onnistu, että mies kattoisi vauvaa kun ei se oikein halua edes yrittää.
Ap
[/quote]
No mutta, isähän itse haluaa tätä ratkaisua että menisit töihin. Silloin hänen on vaan jaksettava hoitaa lasta kun olet poissa. Voitte aloittaa treenaamisen heti, sinulla on ens lauantaina vapaapäivä. Isi hoitaa ja näkee millaista se sitten olisi.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 20:05"]Kaikenlaisia ukkoja teillä on :O onneks ei mulla oo! Saan rauhassa jäädä nukkumaan 1v kanssa kun mieslähtee töihin.
[/quote]
Näin kuuluu olla.
M39
Jos se mies nyt ensin edes yrittäisi hoitaa sitä vauvaa yhden viikonlopun la 6h ja su 6h niin siitä selviää tuleeko siitä mitään. Ja se mies hoitaa sitten kaiken kotiin ja lapseen liittyvän! Ap voi mennä vaikka kaffilaan ja shoppailemaan.
Ja lapsi, koti ja elämä on yhteistä niin ei ole enää sun ja mun rahoja. Vai aikooko ap jatkossa yksin maksaa kaikki lapseen liittyvät menot?
Kyllä kykynsä mukaan pitää osallistua. Ap saa itse päättää osallistumisestaan ansiotyöhön. Aviopuolisosta on silti elatusvelvollisuus.
Puolisot ovat keskenään yhdenvertaiset. Heidän tulee avioliitossa osoittaa keskinäistä luottamusta sekä yhteisesti toimia perheen hyväksi.
Kummallakin puolisolla on oikeus itse päättää osallistumisestaan ansiotyöhön sekä yhteiskunnalliseen ja muuhun toimintaan perheen ulkopuolella.
Kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Puolisoiden elatus käsittää puolisoiden yhteisten sekä kummankin henkilökohtaisten tarpeiden tyydyttämisen.
Oi miksi te naiset lisäännytte itsekkäiden "miesten" kanssa joita kiinnostaa vain ne omat rahat eikä perheen yhteiselo ja lapsen hyvinvointi ja tarpeet eivät merkkaa mitään!?
Mutta ehdottomasti tässäkin tapauksessa isän pitää ottaa enemmän osaa lapsen hoitoon ja muutenkin miettiä mitä tarkoittaa parisuhde ja perhe meni ap töihin tai ei.
Mene töihin.
Kun mies saa ja joutuu olla kaksin vauvan kanssa, alkaa arvostamaan sun panostasi. Sen lisäksi jos viikonloppujen hoitovastuu alkaa painaa isää, hän saattaa pian toivoa että pysyt sittenkin kotiäitinä, ja kompensoida tätä taloudellisesti.
Meillä on hyvin saman tapainen tilanne, kaksi lasta joista nuorin 9 kk. Palasin viikonlopputöihin jo 3 kk sitten, imetys jatkuu entiseen malliin ja minä nautin 10 tunnin tauoista kotiarjesta (työmatkoihin melkein 2h, työvuoro 6-12 h). Samalla pidän yllä ammattitaitoa ja verkostoja sekä saan rahaa, jolla maksan osuuteni meidän 50-50-taloudessa.