Äitiysloma loppumassa ja mies haluaa mut töihin
Haluaisin olla pitkään vauvan kanssa kotona ja mahdollisuuksien mukaan imettääkin vielä pitkään. Mies haluaa, että menen töihin tekemään viikonloppuja ja hän katsoisi sillä aikaa vauvaa.
Eli tää olisi siis edessä huhtikuussa. Noh, ensinnäkin olen ollut erossa vauvasta kerran 1h, niin että olen käynyt kaupassa sekä 2h niin, että anoppi on ollut ulkoiluttamassa vauvaa. Loput ajat on sitte sellasia 30min lenkillä/saunassa jne. Ja mies jotenkin ajattelee, että menen töihin, vaikka vain 4 tunniksi. Noh, työmatka onkin siihen päälle sellanen 45+45min.
Meidän työt on sellasia, että olen asiakaspalvelussa ja saan 8h työstä 100€. Mies saattaa tienata 200€ kun soittaa yhden puhelun. Oltiin samatuloisia ennen vauvaa ja meillä on kulut mennyt aina puoliksi tähänkin asti. Tällä hetkellä saan sellasen 1300€ äitiysrahaa käteen, mies saa kuussa 2000-5000€, viime kuussa jopa 10000€ ja sillä hän nyt sitten saa maksettua vähitellen uutta autoaan pois.
Sitten hän myös kiroaa sitä, että hänen tulonsa vaikuttaa mun kotihoidontuen määrään. No niin, eikös se sillon tarkota sitä, että hänen pitäis ehkä vähän avittaa mun kotiäitiyttä rahallisesti. Saisin varmaan paremmat rahat yksinhuoltajanakin :o. Huoh...
Meillä on molemmilla saman verran rahaa säästössä. Mies tietysti ajattelee niin, että mitä hän makselee mun elämistä kun mulla on kerran rahaa. Noh, mua taas pelottaa se, että jos nyt käyttäisin kaikki säästöni vauvan kanssa kotona olemiseen niin sitten kohta tulee joku ero ja oon köyhänä yksinhuoltajana.
Asiaa ei yhtään auta se, että mää olen 4 lapsen perheestä, jossa äiti on ollut 20 vuotta kotona lasten kanssa ja isä elättänyt perheen ja sitä vastoin taas mun mies on elänyt kahdestaan äitinsä kanssa, jossa äiti on lopettanut hampaiden tulon jälkeen imetyksen ja laittanut lapsen aikasin päiväkotiin rahanpuutteen vuoksi. Molemmat meistä on sitä mieltä, että oma lapsuus on ollut paras. Eli minä olin äidin kanssa kotona, mies oli lapsena päiväkodissa.
Mielipiteitä kaipailisin...
Kommentit (148)
Miten lasten kulut jaetaan näissä kaikki maksetaan puoliksi talouksissa? Eihän ruokaakaan syödä samaa määrää, siis aikuiset? Jos toinen vetää rahkoja nassuun ja toinen syö kaurapuuroa niin kustannus on eri luokkaa... Onko omat jääkaapitkin? Meillä kolme lasta, yhteiset rahat, olen ollut kotona lapsia hoitamassa ja töissä. Ikinä ei ole laskettu kumpi maksaa ja mitä.
Tuohan on ihan paras tapa aloittaa työnteko, vähitellen ja lapsi isän hoidossa. Saat vähän omaa aikaa, rauhaa ajatella, aikuista seuraa, tienistejä ja sen kiireettömän kahvikupposenkin. Huhtikuuhun on vielä aikaa, lapsi kasvaa parissa kuukaudessakin paljon! Sulla taitaa olla pesimisongelma ;)
Meillä lapset ovat aloittaneet kaikki hoidon täytettyään 1 vee ja hienosti onnistui sekin.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:54"]
Jos tuossa on kysymys rahasta, niin jäisin kotiin. Jos tuossa on kyse, että isä ottaa vastuuta lapsesta, niin menisin töihin. Joskus äidin läsnäolo estää isää ottamasta koko vastuuta lapsesta. Äiti ei anna vastuuta lapsesta isälle, vaan tietää paremmin asiat. Isä ei saa tehdä asioita omalla tavallaan.
[/quote]
Entä, jos kyse onkin vauvasta? Kukaan ei tunnu ajattelevan vauvan kannalta asiaa. Aika pieni vielä ja järkytys varmasti olla äkkiä useita tunteja äidistä erossa. Haluton, itsekäs isä vain paikalla, käy surku vauvan puolesta.
En ymmärrä tätä nykyajan ns. "tasa-arvoa" ja vauvat äkkiä hoitoon ja äidit rahaa tienaamaan. Ei miehet voi olla naisia ja päinvastoin. Eikä raha saisi koskaan mennä lapsen edun edelle.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 19:06"]
Miehelläsi on joku toinen, kaikki viittaa siihen.
[/quote]
Mä tulkitsisin pikemminkin niin, että mies haluaa vaimon käyvän töissä siksi että tämä saisi aikuiskontakteja ja muuta ajateltavaa kuin lapsi. Nythän ap on koko ajan kiinni lapsessa, avauksen mukaan on ollut lapsesta enimillään erossa 2 h. Eihän tuossa tilanteessa miehellä ole edes mahdollisuutta oppia vastaamaan lapsen tarpeisiin. Jos ap olisi töissä edes viikonloppuisin hän saattaisi olla hausklempi elämänkumppani, kiinnostavampaa seuraa. Mutta eihän ap voi mennä töihin (edes viikonloppuisin) kun on tuo parkkikiekko-ongelmakin. :)
Aivan käsittämätöntä miten kaksi aikuista päätyy tekemään lapsia, kun arvot ovat noin kaukana toisistaan. Ja miten ihmeessä mies ei halua pitää perheestään huolta taloudellisesti? Möisin autoni ja lopettaisin harrastukseni samantien jos rakas vaimoni tai lapseni hyvinvointi olisi sen takia uhattuna.
ja vielä tosiaan se, että lapsi on pieni vain hetken. Töitä ehtii tehdä vuosikymmenien ajan.
Mä en ymmärrä näitä 'mun ja sun' rahat pellejä kun ollaan perhekin jo perustettu. Miehesi on itsekäs. Meillä minä tienaan selvästi enemmän kuin mieheni, mutta samaan pottiin ne rahat menee. Perhe voi hyvin ja molempien omiin juttuihinkin riittää rahaa.
Kyllä mieskin voi hoitaa vauvaa ja ihan hyvä juttuhan se olisi. Mutta mun mielestä nää päätökset pitäis tehdä yhdessä, perheen parhaaksi.
No me ollaan avopuolison kanssa tällaisia "mun ja sun rahat"-pellejä.
Kaksi lasta ja 10 vuotta yhdessä.
Syy tähän on se, että mun kiltti, ihana, osallistuva mies on maailman huonoin rahankäyttäjä.
Meillä on yhtä isot /pienet palkat, mutta miehellä on paljon velkaa menneisyydestä.
Kokeiltiin yhteistaloutta mutta siinä kävi aika äkkiä niin että iso osa rahoista meni miehen velkojen lyhentämiseen ja loput rahat elämiseen.
Nyt kun molemmat maksavat pennilleen tasan menot, jää mulle omaa rahaa ja miehellekin vähän velkojenmaksun jälkeen.
Ymmärrän ihan hyvin että jonkun mielestä kuulostaa absurdilta että meillä jaetaan joka kauppalasku puoliksi, ja itsekin toivon, että kun miehellä ei enää ole velkojaan rasitteena voimme perustaa yhteistalouden.
Tämä on vaan ainoa reilu tapa toteuttaa talous meidän perheessä, ja sopii meille.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 18:14"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 16:58"]No minun mielestäni sinun miehesi ei edes vaadi mitään kohtuuttomuuksia. Jos sinulla on noin hyvä tilanne, että työnantajan puolesta olisi ok tuo järjestely niin ainakin kokeilisin. Jos mies ei hoida lasta kunnolla sinun ollessasi poissa niin sitten lopetat viikonlopputyöt ja silloin sinulla on siihen oikea peruste. Nuo imetys- ja muut syyt kuulostavat pelkiltä tekosyiltä. En oikein ymmärrä miksi miehen pitäisi elättää sinua ties kuinka pitkään kotona, jos ja kun sinulla olisi mahdollisuus tienata edes vähän siihen yhteiseen kassaan ja tililläsikin on rahaa. Ei kai se, että teillä on yhteinen lapsi, tarkoita, että miehen pitää elättää hänet ja vielä sinutkin? Olisiko ok, jos mies jäisikin kotiin siihen asti, että lapsi on 3v ja sinä toisit yksin leivän pöytään?
[/quote]
Avo ja avioliitossa vaikka ei ole edes yhteisiä lapsia niin puolisolla on puolison elatusvelvollisuus. Ja näin on. Lisäksi jo laki sanoo sen että vähemmän ansaitsevaa ei saa laittaa kohtuuttomaan taloudelliseen tilanteeseen esim maksattamalla esim tasan just puolet yhteismenoista vaan hänelle on jäätävä tarpeeksi ns omaan kulutukseen.
Jos pari asuu yhdessä niin rahat on yhteisiä tai jos ei ole niin suurempituloisempi käyttää pienempituloista hyväkseen.
Ihmettelen miksi sentilleen tasan maksavat eivät ota huomioon esim sitä että mies syö aivan varmasti enemmän ruokaa kuin nainen. Ja kuitenkin puoleksi jakavat
[/quote]
Mutta edelleen elatusvelvollisuudessa otetaan huomioon MAHDOLLISUUS elättää itseään. Ap:lla on työpaikka jolla elättää itsensä. Mutta ei työhaluja. Silloin puolisolta ei vaadita myöskään maksuhaluja.
Ja te ketkä sanotte, että miehen tulee maksaa äidin ansionmenetys. Onko miehelle tarjottu mahdollisuus pitää äitiys- ja vanhempainvapaa? Jos ei, niin silloin ansionmenetyksen kuuluukin jäädä naisen kontolle.
Ap, lopeta tuo selittely :D Käynyt jo selväksi, että kyse on tasan siitä että et halua töihin kun on lyhyet kahvitauot ja ei ole parkkipaikkaa ja asiakkaat on tyhmiä ja seliseliseli. Se ei liity imetykseen ja vauvaan mitenkään. Kerää ittes akka ja mene töihin! Kerran se rahanteko on sun mielestä niin helppoa ;D
Meillä on päälle vuosikas lapsi. Mies ehdotti töihin menoa. Mutta mä en halua vielä, koska mullakin on tyhmä työpaikka johon ei yhtään huvita palata ja kotona on paljon kivempaa. Mutta todella se on ihan syystä mun taloudesta pois. En maksata omaa työhaluttomuutta miehellä tietenkään.
Mitenkäs sit sen laita, että mieheni tulot tulee vaikuttamaan mun hoitorahaan, mutta euroakaan en häneltä saa ekstraa. Ja tällä tarkotan esim. että nytkin kevään ja kesän tullessa mies haluaa uusia meidän etupihan, johon tietysti menee taas satoja euroja, puoliksi. Ja jos en taas suostu osallistumaan miehen uusiin rahamenoihin nii riitaa tulee.
Ap
Me annettiin neuvoja siihen, miten voit järjestää työt kun lapsi on pieni.
Kyse taitaa kuitenkin olla enemmän siitä, että inhoat työtäsi ja olet hankkinut lapsen itsekkään mulkun kanssa, ja sillehän me ei voida mitään.
Tai laita toki vaikka miehesi puhelinnumero tänne niin av-mammat voi soitella ja kieltää sitä uusimasta etupihaa.
Minä kun luulin, että se napanuora katkaistaa jo synnärillä, mutta näköjään näin ei olekaan. Ihan oikeasti, onko 'tervettä' se, ettei äiti voi jättää lastaan yksin edes lapsen isän kanssa kuin kerran tunniksia?! Onko mies ihan kyvytön, vai äiti räysin korvaamaton, vai lapsi jotenkin epänormaali?
Mitenkäs sitten suu pannaan, kun minä olin kyllä lukevinani, että AP elää nyt OMIEN säästöjensä varassa, jotka riittäisivät vielä 10 kuukaudeksi? Pidempäänkin, jos ei tahdo pihaa uusia. Saat AP päättää töihin menostasi ihan itse, jos mies ei kanna taloudellista tai hoitovastuuta. En suoraan sanoen ymmärrä, mitä tuollaisella miehellä teet. Hänen täytyy olla varsin ihana ja charmikas noin muuten.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 08:06"]Mitenkäs sitten suu pannaan, kun minä olin kyllä lukevinani, että AP elää nyt OMIEN säästöjensä varassa, jotka riittäisivät vielä 10 kuukaudeksi? Pidempäänkin, jos ei tahdo pihaa uusia. Saat AP päättää töihin menostasi ihan itse, jos mies ei kanna taloudellista tai hoitovastuuta. En suoraan sanoen ymmärrä, mitä tuollaisella miehellä teet. Hänen täytyy olla varsin ihana ja charmikas noin muuten.
[/quote]
Niin mutta kun ap:n ongelma on nyt se, että ap ei halua käyttää omia rahojaan.
Ap, sano ukolle että omilla rahoillaan saa pihalle tehdä mitä lystää, sulla ei ole varaa ja piste? Siinähän kärttyää ihan rauhassa.
Mene ap ihan oikeasti töihin edes vähän. Et ole vastannut aiempaan ketjun ehdotukseen, että kävisit edes vähän töissä, et siis joka vkl? Miksi se ei käy sinulle, että olisi vaikka edes 2-4pv/kk töissä? Itse aion mennä nimenomaan vähän töihin alkuun viikonloppuisin sitten kun tarvitsee.
Työhaluton 126
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 17:27"]
Luen surullisena näitä juttuja. Millaisia miehiä te naiset löydättekään itsellenne! Meillä oli itsestään selvää, että vaimo jää hoitamaan vauvaa kunnes lapsi on kolme vuotias. Mikään ei ole niin tärkeää kuin lapsi, vaimo, tämä perhe. Itse hoidan lapsen iltapuuhat, koska vaimo käy silloin harrastuksissa ja salilla. Viikonloppuisin tehdään yhdessä kaikkea kivaa, keväästä myöhään syksyyn ollaan mökillä.
Meillä ei myöskään ole sinun ja minun rahoja vaan kaikki on yhteistä - tietenkin.
[/quote]
Kai huolehdit myös vaimosi eläkevakuutuksesta sillä aikaa kun hän on ollut lapsia hoitamassa kotona?
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 16:33"]
Niin, ehkä multa puuttuu se usko miehestäni vauvanhoitajana. Mutta kun näkee millaista se on niin en yhtään ihmettele. Mun pitää aina erikseen pyytää häntä tekemään jotain, esim. "Voisiks sää vaihtaa vaipan", "otatko hetkeks syliin" jne. Ja jos teen jotain välipalaa ittelleni keittiössä ja vauva alkaa itkeä lattialla, joudun ite meneen vauvan luo kun mies ei reagoi surffaillessaan netissä ym. Ap
[/quote]
Selvä se, kun kerran nyt on tilanne se, että sä olet "vauvalomalla". Tilanne on erilainen, kun olette molemmat työssäkäyviä ihmisiä. Toki asiasta kannattaa puhua nyt jo, mitä kaikkea se sitten käytännössä tarkoittaa.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 16:58"]No minun mielestäni sinun miehesi ei edes vaadi mitään kohtuuttomuuksia. Jos sinulla on noin hyvä tilanne, että työnantajan puolesta olisi ok tuo järjestely niin ainakin kokeilisin. Jos mies ei hoida lasta kunnolla sinun ollessasi poissa niin sitten lopetat viikonlopputyöt ja silloin sinulla on siihen oikea peruste. Nuo imetys- ja muut syyt kuulostavat pelkiltä tekosyiltä. En oikein ymmärrä miksi miehen pitäisi elättää sinua ties kuinka pitkään kotona, jos ja kun sinulla olisi mahdollisuus tienata edes vähän siihen yhteiseen kassaan ja tililläsikin on rahaa. Ei kai se, että teillä on yhteinen lapsi, tarkoita, että miehen pitää elättää hänet ja vielä sinutkin? Olisiko ok, jos mies jäisikin kotiin siihen asti, että lapsi on 3v ja sinä toisit yksin leivän pöytään?
[/quote]
Avo ja avioliitossa vaikka ei ole edes yhteisiä lapsia niin puolisolla on puolison elatusvelvollisuus. Ja näin on. Lisäksi jo laki sanoo sen että vähemmän ansaitsevaa ei saa laittaa kohtuuttomaan taloudelliseen tilanteeseen esim maksattamalla esim tasan just puolet yhteismenoista vaan hänelle on jäätävä tarpeeksi ns omaan kulutukseen.
Jos pari asuu yhdessä niin rahat on yhteisiä tai jos ei ole niin suurempituloisempi käyttää pienempituloista hyväkseen.
Ihmettelen miksi sentilleen tasan maksavat eivät ota huomioon esim sitä että mies syö aivan varmasti enemmän ruokaa kuin nainen. Ja kuitenkin puoleksi jakavat
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 17:51"]
Luen surullisena näitä juttuja. Millaisia miehiä te naiset löydättekään itsellenne! Meillä oli itsestään selvää, että vaimo jää hoitamaan vauvaa kunnes lapsi on kolme vuotias. Mikään ei ole niin tärkeää kuin lapsi, vaimo, tämä perhe. Itse hoidan lapsen iltapuuhat, koska vaimo käy silloin harrastuksissa ja salilla. Viikonloppuisin tehdään yhdessä kaikkea kivaa, keväästä myöhään syksyyn ollaan mökillä.
Meillä ei myöskään ole sinun ja minun rahoja vaan kaikki on yhteistä - tietenkin.
[/quote]
Kai huolehdit myös vaimosi eläkevakuutuksesta sillä aikaa kun hän on ollut lapsia hoitamassa kotona?
[/quote]
Voisko joku alaspeukuttajista vähän valaista, mitä alaspeukuttamista yllä olevassa viestissä oli, kun itse olen niin yksinkertainen, etten ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 17:51"]
[/quote]
[/quote]
Voisko joku alaspeukuttajista vähän valaista, mitä alaspeukuttamista yllä olevassa viestissä oli, kun itse olen niin yksinkertainen, etten ymmärrä.
[/quote]
Totuus siinä oli, siksi alapeukut. Monella näistä ammatilaisäideistä tulee yllätyksenä, että eläkettä ei ole kertynyt ja jos vaikka 20 vuoden avioliiton jälkeen tulee ero niin siinä on sitten eläkepäivät ns. perse auki.
Serkkuni jäi hoitamaan lapsia kotiin sillä ehdolla, että mies maksoi juurikin tuon eläkevakuutuksen hänelle kun ei ansiotuloista sitä kerry. Nyt kun lapset ovat kaikki kouluiässä ja hän yrittää palata töihin niin kukaan ei enää palkkaakaan kun saa tuoreempia ammattilaisia tilalle. Että tuo vakuutus on kullanarvoinen asia tulevaisuudessa...
Tuo 9 kk ikä on monelle pahin aika olla erossa äidistä. Itkevät jo kun äiti menee vessaan oven taakse. Miksei mies halua et viikonloput olis perheen yhteistä aikaa? Rahaa ehtii tienata kyllä koko loppuelämän. Harmi kun ette sopineet etukäteen asiaa, vaikka eihän mies voi sua pakottaa! Jos et mene niin et mene.