Mä en käsitä tätä työttömyysjauhantaa!
Mä en vaan voi ymmärtää, suomi jossa on aikaisemmin ollut puhe pohjoismaisesta sisusta jne.. ihmiset eivät mene töihin, koska eivät suostu alentumaan siivous- kuljetus tai tehdastyöhön. Mikä ihmisiä vaivaa nykypäivänä?
Ongelmana suomessa on kyllä tällä hetkellä vuokratyö ja määräaikaiset työsuhteet. Pitäisi pystyä vakinaistamaan työntekijöitä niin ehkä työvoimaakin riittäisi???
Kommentit (107)
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 10:25"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 20:44"]
Työttömyyskorvausta, sosiaaliturvaa ja verotusta tulisi uudistaa siten, että aina on kannattavampaa mennä töihin kuin olla kotona. Suomi on nykyisellään kahtiajakautunut. Toisilla on töitä noin paljon, että nääntyvät työtaakan alle. Toisten taas ei edes kannata mennä töihin, koska tuilla pärjää paremmin. Osaltaan Suomen "koulutusteollisuus" vaikuttaa, sillä monet suomalaiset ovat ylikoulutettuja ja edelleenkin tarjotaan liian paljon koulutusta aloille, joilta ei työllisty.
[/quote] Tällainen liibalaaba tarkoittaa, että tuet otetaan pois tai ne karsitaan minimiin. Ei sitä, että matalapalkka-alojen palkkoja nostettaisiin sellaiselle tasolle, että ihmisten kannattaisi niitä töitä tehdä.
[/quote]
Eli töitä olisi mutta niitä ei kannata tehdä?
Elintarvikehygieniayksikössä (elintarviketehtaassa) siivotessani nettopalkka oli 1300-1400 kuussa. Ei joka päivä erityisen mieltäylentävää, mutta en jaksa uskoa että missään työssä joka päivä olisi "kivaa." Töihin pääsin kolmen kuukauden työttömyyden jälkeen, ensin olin hakenut oman alan töitä ja tämä oli viimeinen paikka jonne laitoin hakemuksen ajatuksella pakko kokeilla siivoushommiakin, sieltä napsahti.
Pakollisten menojen jälkeen joka kk jää yli 600e temppurahaa tai säästöön, ehdottomasti mieluummin olen töissä kuin työtön.
Suurin merkittävä tekijä työttömyyteen on suhdanteet ja maailman tilanne, johon yksi ihminen tai maa ei voi paljon vaikuttaa. Jos vienti ei vedä, yritys ei tarvitse työvoimaa tai yrityksen asiakkailta puuttuu ostovoima, seurauksena suurtyöttömyys.
Työttömyys ei koskaan ole oma valinta, vaan siitä päättävät aivan muut. Nykyään ei töitä löydy kaikille 400.000 työttömälle ja vaikka suuret ikäluokat ovat jo siirtyneet eläkkeelle, sillä teknologia on syönyt monet työpaikat ja avustavat tehtävät tai asiantuntijatehtävissä tekevät ne itse.
Tehtaat ovat siirtyneet halpatyövoima maihin esim. Intiaan, jossa esim. lapsityövoiman käyttö on sallitua, eikä siellä tunneta työlainsäädäntö, mutta myös siellä on työttömyyttä.
Ja mitä tulee kuljetusalaan, niin vain pieni osa työllistyy sitä kautta, sillä se vaatii erityisosaamista ja ajotutkintoja, enkä ole huomannut, että siellä olisi työvoimapulaa.
Ja siivous, sekin vaatii erityisosaamista ja erilaisia tutkintoja ja eri materiaalien ja pesuaineiden tuntemista ka kyllä, sielläkään ei ole työvoimapulaa, jos yritys noudattaa työlainsäädäntöä ja elinkeinoelämän pelisääntöjä.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:47"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:24"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 19:24"]Jos menisin töihin siivoojaksi, paljonko minulla jäisi vuokran jälkeen käteen? Vuokrani on vähän alle 500 euroa. Nyt saan toimeentulotukea ja asumislisää yhteensä 969.90 €. Minulle jää vuokran jälkeen käyttöön 480,20 € Kannattaako lähteä siivoojaksi? [/quote] Etkö ajattele työtä muun kuin rahan kannalta? Etkö saa sitä merkityksen tunnetta ja ylpeyttä kun olet itse tienannut rahasi? Päivärytmiä, mielen virkeyttä. Kyllä ihminen tarvitsee tunteen että tekee jotain merkityksellistä. Työ on tärkeää monilta muiltakin osin kuin vain rahan kannalta.
[/quote]
Kannattaisi varmaan ottaa realiteetit huomioon ja suunnata moinen kehotus sellaiselle joka elää leveästi osingoilla tai vastaavaa, koska heillä on varaa idealismiin eikä tarvi miettiä joka päiväistä rahatilannetta. Jos pitää suunnilleen yhtä pienellä rahalla, tuli se sitten työttömänä ollessa tai pienipalkkaisessa työssä, kitkuttaa eteen päin ja ehkä huolehtia lapsesta samalla ja yrittää suunnitella tulevaisuutta niin mitä järkeä tuossa on? Uhrata vapaa-aika että käteen jäisi sama? Onko se merkityksellistä siivota toisten paskat jostain vessasta, sillä ei se arvonantona missään näy, ei palkassa eikä missään muussakaan. Siivoojaa ei arvosteta missään.
Aina jaksetaan paasata joka tuutista että kaikki työ on arvokasta, mutta ei se todellakaan niin ole. Jotkut saa perseellään istumisesta ja mokailuista miljoona euroa vuodessa ja toiset raataa perse ruvella kovaa duunia ja palkka on about 25000 vuodessa.
Ei ihme, että ihmisiä vituttaa tuollainen paskameininki tässä maassa.
[/quote]
Mitä sä olet tehnyt sen eteen että saisit muutakin kuin siivojan hommia? Paljonko olet opiskellut, oletko sijoittanut saadaksesi osinkoja? Puhe on halpaa.
[/quote] Tää on muuten sitä kuuluísaa kokkaripuhetta: mitäs olet tehnyt tai ollut tekemättä. Sinustakin tulee miljonääri, kun oikein vain tahdot ja yrität, sillä jokainen on oman onnensa seppä. Systeemiä arvostelevia syyllistetään joko kateelliseina yksilöinä tai muuten vain kelvottomina, joiden täytyy mukisematta tyytyä kohtaloonsa, koska ovat niin kelvottomia.
Tiedoksi kokkareille: kautta historian niille kelvottomille on jossain vaiheessa tullut se kuuluisa mitta täyteen ja se on näkynyt milloin vallankumouksina milloin veritekoina. Mutta sehän se näillä on tarkoituskin - kärjistää tilannetta ja saada aikaan vanhanmallinen luokkayhteiskunta. Saa halpoja piikoja ja renkejä.
Voi kuule. Olisikin niitä edes tehdaspaikkasia töitä. Ei ole. Alkaa turhauttaan, rikolliseksiko sitä pitäisi ryhtyä, että vähän leveämmän leivän saisi. Mulle kelpaa työ, kuin työ, mutta ei. Meillä monissa tehtaissa harrastetaan tällä hetkellä yt-neuvotteluja/lomautuksia...
Työhistoriaani: Ammattiin valmistuttua työkkäriin --> koska en tykkää olla tekemättä mitään, menin työkkärin suosituksesta nuorten työpajalle. Siellä onkin sitten aikoinaan viihdytty kuukausia. Välistä jotain hemmetin turhia työkokeiluita, joista tiesi, että vaikka hyvin hommasi teet, et töitä saa, sillä olet jo joka firmassa harjoittelija numero 1 785.
Pääsin kuitenkin lopulta mukavaan harjottelupaikkaan, jossa olin sen 6kk, korvaus 9€ päivä, töitä helvetisti välillä ma-su. En valittanut, sillä oikeasti nautin siittä työstä. Kävi kuitenkin tuuri, olin hoitanut työni hyvin he palkkasivat mut määrä-ajaksi. Tuli viimeinen päivä ja pomo saapuis kiitteleen sanoilla: Sä oot helvetin kova tekeen töitä, ei meillä oo nyt varaa suo palkata, mutta oot aina tervetullut takasin meille HARJOITTELIJAKSI. Arvatkaa tekikö mieli haistattaa vittua, mutta koska pyrin hyviin käytöstapoihin en todellakaan halunnut mitään negatiivista tunnelmaa, vaikka sisällä kuohui saatanan lujaa. Minua yritettiin pyytää sinne myöhemmin kesäksi töihin, mutta onneksi silloin pystyin kieltäytyyn. Olin jo luvannut muuta. Toisaalta, en olisi enään halunnut, kun tein silloin myös töitä, jotka minulle ei tosissaan olisi kuulunut ja lain mukaan, en ehkä olisi saanut niitä edes tehdä ilman pätevää koulutusta. Samaan aikaan, kun itse painoin hikipäässä työtä, vakituinen istuskeli kirjottelemassa facebookkiin ja tilaili lomamatkoja. Työaikana...
Olin jälleen työharjoittelussa, jonka halusin katsoa mihin se kantaa. Mulle oli luvattu työtä. Se oli nimenomaa tehdastyötä, mutta lopulta se työnkuva sitten selvisi. Minä olisin työharjottelijana 9€ päivä, MUTTA kauniina kiitoksena yrittäjä voi mulle joka kuukausi sujauttaa kirjekuoren... Harjoittelun loputtua sanottiin, että kyllä meillä vielä töitä sulle tulee. Sä oot se kenet me palkataan, kun tarvitsee. Vaan eipä koskaan käynyt niin... Pimeänäkö minun niitä töitä pitäisi tehdä, ei kiitos. Uskon, että siellä firmassa niitä samoja hommia tekee aina uusi puoli ilmainen harjoittelija..
Mä oon ollu vähän siellä täällä, työkokeiluihin pääsee kyllä, mutta hyvin harvoin ne mihinkään kantaa. Avoimia työpaikkoja ei ole, seuraan niitä lähes päivittäin. Työn perässä, en voi muuttaa, sillä miehellä on täällä (vielä) töitä. Työhakemuksia lähetellään ilman vastauksia... Jokaisesta paikasta, missä ikänä olen mitään työtä tehnyt, on loistavat suositukset. Ei, ei siltikään ole sitä oikeaa pidempää työtä kellään.
Viimeisimmällä työpaikalla, jossa olin sen määräaikaisena tekemässä aivan kamalaa työtä, (mutta senkin tein mukisematta), niin siivousfirman siivoojaa uhkailtiin töiden puutteessa potkuilla. Oli aika surkeana hän. En tiedä saiko lopulta potkut.. Että siivoojalliko ihan kaikkialla töitä piisaa? Tekisin mieluusti, jos näin olisi täällä meilläkin päin.
Tosiasiassa vielä, meilläpäin yritykset osaavat käyttää näitä työkokeiluita hyväkseen. Yksi pihalle, seuraava sisään. Kuka järkevä yrittäjä nyt kieltäytyisi ilmaisesta työvoimasta? Kuka palkkaa edes kesäksi, kun harjoittelijoita olisi jonoksi asti...
Joten kerrohan rakas ap, mitä mä teen väärin, kun en töitä saa? Tässäkin oli vain murto-osa omista kokemuksista.. ps. Suomessa oli marraskuun 2014 lopussa 326 500 työtöntä työnhakijaa ja 140 000 piilotyötöntä.Avoimia työpaikkoja oli Tilastokeskuksen mukaan vuoden kolmannella neljänneksellä 20 500..
Kannattais. Sulle jäis tuon 400 sijasta tonttu käteen.
"Meillä alkoivat yt:t, ja katsoin kassan taulukosta että ansiosidonnainen korvaukseni tulisi olemaan n 2200 euroa kuukaudessa. Luuletteko, että aion mennä töihin millään alle kahden tonnin palkalla ennen ansiosidonnaisen loppumista?
[/quote]
Meilläkin alkoi yt:t ja katsoin YTK:n laskurilla, että 7000 euroa kuukaudessa oikeuttaa ansiosidonnaisella 1700 vai oliko 1800 euroon kuussa. O_O"
Tossa ekassa esimerkissä kysyksessä lienee korotettu ansiosidonnainen, joka on harkinnan varainen ja maksetaan yleensä 3 kk ja ehtona on useamman kymmenen vuoden yhtäjaksoinen työura ja ammattiliittoon kuuluminen. n. 5v. Ja tosiaan se on harkinnan varainen ja tapauskohtainen.
Ja tosiaan, tuollaisella 7000 tuloilla päästään alle 2000 ansiosidonnaiseen,
"Työttömyyskorvausta, sosiaaliturvaa ja verotusta tulisi uudistaa siten, että aina on kannattavampaa mennä töihin kuin olla kotona. Suomi on nykyisellään kahtiajakautunut. Toisilla on töitä noin paljon, että nääntyvät työtaakan alle. Toisten taas ei edes kannata mennä töihin, koska tuilla pärjää paremmin. Osaltaan Suomen "koulutusteollisuus" vaikuttaa, sillä monet suomalaiset ovat ylikoulutettuja ja edelleenkin tarjotaan liian paljon koulutusta aloille, joilta ei työllisty.
[/quote] Tällainen liibalaaba tarkoittaa, että tuet otetaan pois tai ne karsitaan minimiin. Ei sitä, että matalapalkka-alojen palkkoja nostettaisiin sellaiselle tasolle, että ihmisten kannattaisi niitä töitä tehdä."
Tukien leikkaaminen ja palkka-alet vain yhä entisestään lisäisi työttömyyttä ja heikentäisi ostovoimaa, koska pienituloiset käyttävät lähes kaikki tulot kuluttamiseen, toisin kuin hyvätuloiset ja varakkaat. Ainoastaan vientiyritykset hyötyisivät, mutta ei muut yritykset, vaan pahimmillaan se heikentäisi yrityksen kilpailukykyä entisestään ja vääristäisi markkinoita esim. ravintola-, rakennusala.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 21:50"]
Kato kun ihmiset ei halua mennä mihinkään "paskaduuniin", koska Kela <3 ja Sossu <3
Onko parempia ehdotuksia?
[/quote]
On.
Liiton työttömyyskassan maksama ansiosidonnainen.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 22:54"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 22:49"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 22:29"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 22:03"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 22:00"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 21:53"]
Te joilla on yt:t menossa. Suosittelen hakemaan töitä nyt, enkä tuudittautumaan siihen, kun ansiosidonnainen loppuu, sitten töihin. Katsokaas kun työssäoleva on aina arvokkaampi rekrytoidessa kuin työtön. Itsekin olen sen kokenut, että työttömänä ei meinaa päästä mihinkään. Sitten kun lopulta pääsee, suorastaan revitään töihin muuallekin.
[/quote]
Kyllä, uusi työpaikka on varmuuden vuoksi haussa. Firmassamme oli viime vuonna kolmet yt:t, ja useampi kollega sai lähteä. En ole koskaan ollut työtön, mutta pian saatan olla. Ja jos pudotus 7k€:n brutosta olisi ansiosidonnaisella 1,7-1,8k€:n bruttoon, niin... (käytin kyllä varmaan laskuria väärin...)
52
[/quote]
Kyllä se tuota luokkaa on. Mitä suurempi palkka, sitä pienempi ansiosidonnainen suhteessa. Tosin jos on pitkä työsuhde, sitten taisi olla mahdollisuus jonkinlaiseen korotusosaan. Mutta hienoa, että joku, joka ei ole koskaan ollut työttömänä on realistinen. Tsemppiä sinulle.
[/quote]
No ei varmasti ole. Vaikka se vähän alimmista palkoista laskisikin, kyllä se lienee n. 40-35% luokkaa bruttotulosta. Ainakin itselläni, okei, palkka oli ~2000e, mutta ansiosidonnaisen brutto oli ~60% palkasta.
Ihmettelen joskus näitä anonyymien palstojen paskapuheita. Porukat kehuskelevat monen tonnin tuloillaan ja kalliilla autoilla ja asunnoilla, silti "faktojen" taso antaa aihetta holhoukseen. Miten ihmeessä joku 7000 euron kuukausipalkkainen voi olla niin saatanan pihalla kaikesta?
[/quote]
Älä rähjää vaan kokeile kassan laskurilla itse.
Palkka 7000, vero% 25, 0 lasta, kaikkiin muihin kohtiin "ei".
Laskuri laskee brutoksi 2506,90 ja netoksi 1880,18. Korvausprosentti siis 35, ja on todellakin epäreilun alhainen. Pienipalkkaiset kuolisivat nälkään tuolla prosentilla.
[/quote]Ja ajattelit siis tuolla verokortilla mennä työttömyyden koittaessa.
[/quote]
Se on varmaan niin että kun on tottunut maksamaan veroja raskaimman mukaan, ei tule mieleen että työttömänä veroprosentti voisi olla jotain 10 tai 15 luokkaa.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 19:42"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 19:29"]
Kyllähän niitä töitäkin on. Sitten voisi sanoa, ettei ole, jos työkkärin listoilla olisi 100 vapaata paikkaa koko maassa. Kaverini on ollut työtön nyt vajaa 1,5 vuotta. Laittanut sinä aikana kaksi työhakemusta. Miksi mennä minnekään epämieluisaan paikkaan tai muuttaa työn perässä, kun kassan rahoilla pärjää?
[/quote]
Voi pölkkypää sentään. En ota kaverisi tilanteeseen kantaa, koska itselläni ei ole tuollaisia kavereita enkä ole työtön itsekään. Mutta mitähän työtä teet, kun looginen ajattelu ei ole vahvimpia puoliasi? Vai kuulutko siihen daijujen ryhmään, yllättävän suureen, joka luulee, että mol.fi-paikat on vain työttömille? Jos olisit työtön, ehtistikö hakea itse jokaista työpaikkaa, mikä on avoin ja vielä sen lisäksi etsiä joka ikisestä firmasta töitä? Paljon enemmän kuin joku kaverisi, kuten moni muukin tekee.
Mutta tässä sinulle rautalankaa avoimista työpaikosta: Firmassa tulee avoimeksi työpaikka. Syitä on monia: Joku on jäänyt eläkkeelle, äitiiyslomalle, vaihtanut työpaikkaa tai firma laajenee, joten tarvitaan uusia tekijöitä. Niinpä laitetaan paikka avoimeksi. Mol.fi, toisin kuin tyhmimmät luulevat, on vain yksi ilmoituskanava monien joukossa ja siellä ilmoitetaan ihan tavallisia paikkoja, samoja kuin lehdissäkin. Hakuaika on päivään X asti. Siihen mennessä tulee useimpiin paikkoihin monia hakemuksia. Silloin, kun ei tule paljon hakemuksia, yleensä paikka on joko niin vaativa, ettei vaan alalla ole työttömyyttä/sopivia hakijoita tai firmassa on jotain pahasti vialla. Hyviin paikkoihin tosin on hakijoita aina, vaikka työttömiä ei olisi yhtään. Kun hakuaika on mennyt, paikka sulkeutuu. Tuona aikana on monelle muulle tullut tarve työvoimasta ja paikkoja ilmoitetaan taas avoimeksi. Useimmiten paikkaan valitaan joku muu kuin työtön, joko vastavalmistunut tai työssäkäyvä. Tämän työssäkäyvän paikka sitten tulee taas avoimeksi ja sama juttu jatkuu. Näitä paikkoja on siis useita kerralla. Minä olen pari kertaa tullut valituksi mol.fi-palvelusta bongaamani paikkaan. En ole koskaan ollut noihin ainoa hakija. Kerrankin yhteen oli hakijoita 333, toimistotyötä valtion virastossa. Arvaa kuka valittiin? No se, joka määräaikaisena sitä hommaa jo hoiti, varalle se, joka oli määräaikaisena aiemmin samassa hommassa. Eli nuo valtion työpaikat ovat usein pelkkiä lain vaatimia muodollisuuksia, vaikka jo etukäteen tiedetään, kuka tullaan valitsemaan. Itsekin olin samassa virastossa ollut, mutta muissa hommissa ja siksi tiedän näin tarkkaan.
Kyllä mol.fi on silti kanava, joka peilaa työttömyyden määrää, samalla tavalla kuin lehtien työpaikkailmoituksetkin. Huonon taloustilanteen aikana niitä on vähemmän.
[/quote]
Älä viitsi olla noin ylimielinen. Juuri viikonloppuna uutisoitiin, että pk-seudun siivoustyöntekijöistä muistaakseni jopa 70% on ulkomaalaisia. Mistähän johtuu? Varmastikin siitä, että työnhaussa syrjitään suomalaisia.
Tärkeä myö muistaaa että kun vouhotetaan työttömistä niin 20 % niistä on mamuja. Se on iso prosenttiosuus. Osalla niin huono kielitaito etteivät senkään takia pääse minnekään.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 11:14"]
"Työttömyyskorvausta, sosiaaliturvaa ja verotusta tulisi uudistaa siten, että aina on kannattavampaa mennä töihin kuin olla kotona. Suomi on nykyisellään kahtiajakautunut. Toisilla on töitä noin paljon, että nääntyvät työtaakan alle. Toisten taas ei edes kannata mennä töihin, koska tuilla pärjää paremmin. Osaltaan Suomen "koulutusteollisuus" vaikuttaa, sillä monet suomalaiset ovat ylikoulutettuja ja edelleenkin tarjotaan liian paljon koulutusta aloille, joilta ei työllisty.
[/quote] Tällainen liibalaaba tarkoittaa, että tuet otetaan pois tai ne karsitaan minimiin. Ei sitä, että matalapalkka-alojen palkkoja nostettaisiin sellaiselle tasolle, että ihmisten kannattaisi niitä töitä tehdä."
Tukien leikkaaminen ja palkka-alet vain yhä entisestään lisäisi työttömyyttä ja heikentäisi ostovoimaa, koska pienituloiset käyttävät lähes kaikki tulot kuluttamiseen, toisin kuin hyvätuloiset ja varakkaat. Ainoastaan vientiyritykset hyötyisivät, mutta ei muut yritykset, vaan pahimmillaan se heikentäisi yrityksen kilpailukykyä entisestään ja vääristäisi markkinoita esim. ravintola-, rakennusala.
[/quote]
No nythän euro-alueen deflaatio antaa pienituloisille lisää ostovoimaa ilman palkka-aleja ja tukien leikkaamisia.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:05"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:00"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 19:28"]Paljonko siivoja tai kaupankassa tienaa? [/quote] Mä oon kaupantäti ja palkka on n. 2200€/Kk käteen.
[/quote]
Kaupantäti = kassa? Paljonko brutto?
[/quote]liian vähän. Ja pitää muistaa se että noinkin "hyvä" palkka johtuu siitä, että tekee iltatöitä (iltalisä) ja viikonloppuja. Tosiaan pitää olla myös työkokemusta useampi vuosi että palkka on tuolainen.
Siitä työttömän veroprosentista. Ei ole 10 tai 15. Kyllä se on ihan 20 ja ilman mitään vähennyksiä.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 10:53"]
Voi kuule. Olisikin niitä edes tehdaspaikkasia töitä. Ei ole. Alkaa turhauttaan, rikolliseksiko sitä pitäisi ryhtyä, että vähän leveämmän leivän saisi. Mulle kelpaa työ, kuin työ, mutta ei. Meillä monissa tehtaissa harrastetaan tällä hetkellä yt-neuvotteluja/lomautuksia...
Työhistoriaani: Ammattiin valmistuttua työkkäriin --> koska en tykkää olla tekemättä mitään, menin työkkärin suosituksesta nuorten työpajalle. Siellä onkin sitten aikoinaan viihdytty kuukausia. Välistä jotain hemmetin turhia työkokeiluita, joista tiesi, että vaikka hyvin hommasi teet, et töitä saa, sillä olet jo joka firmassa harjoittelija numero 1 785.
Pääsin kuitenkin lopulta mukavaan harjottelupaikkaan, jossa olin sen 6kk, korvaus 9€ päivä, töitä helvetisti välillä ma-su. En valittanut, sillä oikeasti nautin siittä työstä. Kävi kuitenkin tuuri, olin hoitanut työni hyvin he palkkasivat mut määrä-ajaksi. Tuli viimeinen päivä ja pomo saapuis kiitteleen sanoilla: Sä oot helvetin kova tekeen töitä, ei meillä oo nyt varaa suo palkata, mutta oot aina tervetullut takasin meille HARJOITTELIJAKSI. Arvatkaa tekikö mieli haistattaa vittua, mutta koska pyrin hyviin käytöstapoihin en todellakaan halunnut mitään negatiivista tunnelmaa, vaikka sisällä kuohui saatanan lujaa. Minua yritettiin pyytää sinne myöhemmin kesäksi töihin, mutta onneksi silloin pystyin kieltäytyyn. Olin jo luvannut muuta. Toisaalta, en olisi enään halunnut, kun tein silloin myös töitä, jotka minulle ei tosissaan olisi kuulunut ja lain mukaan, en ehkä olisi saanut niitä edes tehdä ilman pätevää koulutusta. Samaan aikaan, kun itse painoin hikipäässä työtä, vakituinen istuskeli kirjottelemassa facebookkiin ja tilaili lomamatkoja. Työaikana...
Olin jälleen työharjoittelussa, jonka halusin katsoa mihin se kantaa. Mulle oli luvattu työtä. Se oli nimenomaa tehdastyötä, mutta lopulta se työnkuva sitten selvisi. Minä olisin työharjottelijana 9€ päivä, MUTTA kauniina kiitoksena yrittäjä voi mulle joka kuukausi sujauttaa kirjekuoren... Harjoittelun loputtua sanottiin, että kyllä meillä vielä töitä sulle tulee. Sä oot se kenet me palkataan, kun tarvitsee. Vaan eipä koskaan käynyt niin... Pimeänäkö minun niitä töitä pitäisi tehdä, ei kiitos. Uskon, että siellä firmassa niitä samoja hommia tekee aina uusi puoli ilmainen harjoittelija..
Mä oon ollu vähän siellä täällä, työkokeiluihin pääsee kyllä, mutta hyvin harvoin ne mihinkään kantaa. Avoimia työpaikkoja ei ole, seuraan niitä lähes päivittäin. Työn perässä, en voi muuttaa, sillä miehellä on täällä (vielä) töitä. Työhakemuksia lähetellään ilman vastauksia... Jokaisesta paikasta, missä ikänä olen mitään työtä tehnyt, on loistavat suositukset. Ei, ei siltikään ole sitä oikeaa pidempää työtä kellään.
Viimeisimmällä työpaikalla, jossa olin sen määräaikaisena tekemässä aivan kamalaa työtä, (mutta senkin tein mukisematta), niin siivousfirman siivoojaa uhkailtiin töiden puutteessa potkuilla. Oli aika surkeana hän. En tiedä saiko lopulta potkut.. Että siivoojalliko ihan kaikkialla töitä piisaa? Tekisin mieluusti, jos näin olisi täällä meilläkin päin.
Tosiasiassa vielä, meilläpäin yritykset osaavat käyttää näitä työkokeiluita hyväkseen. Yksi pihalle, seuraava sisään. Kuka järkevä yrittäjä nyt kieltäytyisi ilmaisesta työvoimasta? Kuka palkkaa edes kesäksi, kun harjoittelijoita olisi jonoksi asti...
Joten kerrohan rakas ap, mitä mä teen väärin, kun en töitä saa? Tässäkin oli vain murto-osa omista kokemuksista.. ps. Suomessa oli marraskuun 2014 lopussa 326 500 työtöntä työnhakijaa ja 140 000 piilotyötöntä.Avoimia työpaikkoja oli Tilastokeskuksen mukaan vuoden kolmannella neljänneksellä 20 500..
[/quote]asutko jossain päin kainuuta? pako kysyä miksi ihmeessä teet sellaisia työtehtäviä jotka ei lain mukaan kuulunut sulle? itse jos joutuisin työkokeiluun niin en suostuisi olemaan 4tuntia pidempään ja tekisin vaan ne hommat jotka on sovittu työkkärin kanssa.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 13:12"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 10:53"]
[/quote]asutko jossain päin kainuuta? pako kysyä miksi ihmeessä teet sellaisia työtehtäviä jotka ei lain mukaan kuulunut sulle? itse jos joutuisin työkokeiluun niin en suostuisi olemaan 4tuntia pidempään ja tekisin vaan ne hommat jotka on sovittu työkkärin kanssa.
[/quote]unohtu sanoa sekin, että työkkärin harjoittelijoita ei voi käyttää viikonloppusin, kun niiltä päiviltä ei makseta päivärahaa
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 10:51"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:47"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:24"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 19:24"]Jos menisin töihin siivoojaksi, paljonko minulla jäisi vuokran jälkeen käteen? Vuokrani on vähän alle 500 euroa. Nyt saan toimeentulotukea ja asumislisää yhteensä 969.90 €. Minulle jää vuokran jälkeen käyttöön 480,20 € Kannattaako lähteä siivoojaksi? [/quote] Etkö ajattele työtä muun kuin rahan kannalta? Etkö saa sitä merkityksen tunnetta ja ylpeyttä kun olet itse tienannut rahasi? Päivärytmiä, mielen virkeyttä. Kyllä ihminen tarvitsee tunteen että tekee jotain merkityksellistä. Työ on tärkeää monilta muiltakin osin kuin vain rahan kannalta.
[/quote]
Kannattaisi varmaan ottaa realiteetit huomioon ja suunnata moinen kehotus sellaiselle joka elää leveästi osingoilla tai vastaavaa, koska heillä on varaa idealismiin eikä tarvi miettiä joka päiväistä rahatilannetta. Jos pitää suunnilleen yhtä pienellä rahalla, tuli se sitten työttömänä ollessa tai pienipalkkaisessa työssä, kitkuttaa eteen päin ja ehkä huolehtia lapsesta samalla ja yrittää suunnitella tulevaisuutta niin mitä järkeä tuossa on? Uhrata vapaa-aika että käteen jäisi sama? Onko se merkityksellistä siivota toisten paskat jostain vessasta, sillä ei se arvonantona missään näy, ei palkassa eikä missään muussakaan. Siivoojaa ei arvosteta missään.
Aina jaksetaan paasata joka tuutista että kaikki työ on arvokasta, mutta ei se todellakaan niin ole. Jotkut saa perseellään istumisesta ja mokailuista miljoona euroa vuodessa ja toiset raataa perse ruvella kovaa duunia ja palkka on about 25000 vuodessa.
Ei ihme, että ihmisiä vituttaa tuollainen paskameininki tässä maassa.
[/quote]
Mitä sä olet tehnyt sen eteen että saisit muutakin kuin siivojan hommia? Paljonko olet opiskellut, oletko sijoittanut saadaksesi osinkoja? Puhe on halpaa.
[/quote] Tää on muuten sitä kuuluísaa kokkaripuhetta: mitäs olet tehnyt tai ollut tekemättä. Sinustakin tulee miljonääri, kun oikein vain tahdot ja yrität, sillä jokainen on oman onnensa seppä. Systeemiä arvostelevia syyllistetään joko kateelliseina yksilöinä tai muuten vain kelvottomina, joiden täytyy mukisematta tyytyä kohtaloonsa, koska ovat niin kelvottomia.
Tiedoksi kokkareille: kautta historian niille kelvottomille on jossain vaiheessa tullut se kuuluisa mitta täyteen ja se on näkynyt milloin vallankumouksina milloin veritekoina. Mutta sehän se näillä on tarkoituskin - kärjistää tilannetta ja saada aikaan vanhanmallinen luokkayhteiskunta. Saa halpoja piikoja ja renkejä.
[/quote]
Mä en ymmärrä mitä sä jostain kokkareista mesoat kun sulta kysytään mitä itse olet tehnyt menestyksesi/menestymättömyytesi eteen?
Ihan totta hei, ei ne hyvät palkat eikä osingot varsinkaan sattumalta ihmiselle tule. Johtajaksi me kaikki emme voi päästä, mutta osinkoja voi saada jokainen joka haluaa. Aika usein just esim tupakkaihmisillä ei ole mielestään varaa sijoittaa, mutta tupakka-askin hinnalla (maksaako aski 5,4€?) saa tälläkin hetkellä osakkeen jonka osinkotuotto on yli 6%. Harvemmalle elämä on pelkkää ruusuilla tanssimista, mutta vielä harvempi ei oikeasti voi tehdä yhtikäs mitään oman tilanteensa kohentamiseksi.
Ongelma on myös siinä, että Suomessa on ehkä vähän liikaakin lakeja työntekijän puolella. On toki hyvä, että on oikeuksia, mutta ongelma tulee, kun yritykset eivät enää uskalla palkata uusia (varsinkaan nuoria) työntekijöitä, sillä huonostakin työntekijästä on todella vaikea päästä eroon.
Olen ollut kohta vuoden työttömänä ja olen hakenut kymmeniin paikkoihin, enkä saa edes viestiä sähköpostiin siitä, tulinko valituksi, vai en. Luulisi, että olisin haluttu työntekijä, sillä minulla ei ole lapsia, eikä parisuhdetta. En ole niin sanotusti kahlittu mihinkään. Koulutus ja tarvittavat kortit + työkokemusta löytyy, mutta silti en saa paikkaa, koska jokaiseen hakemaani kohteeseen on yli 200 hakijaa, jolloin sieltä on vaikea erottua ja aina löytyy pätevämpi. Työttömyys alkaa pikkuhiljaa nyppiä ja elintason nousu olisi työpaikan kanssa tervetullut. Muuttaminen ei ole myöskään vaihtoehto, sillä siihen tarvitta raha puuttuu, enkä viitsisi hylätä omakotitaloani.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 20:44"]
Työttömyyskorvausta, sosiaaliturvaa ja verotusta tulisi uudistaa siten, että aina on kannattavampaa mennä töihin kuin olla kotona. Suomi on nykyisellään kahtiajakautunut. Toisilla on töitä noin paljon, että nääntyvät työtaakan alle. Toisten taas ei edes kannata mennä töihin, koska tuilla pärjää paremmin. Osaltaan Suomen "koulutusteollisuus" vaikuttaa, sillä monet suomalaiset ovat ylikoulutettuja ja edelleenkin tarjotaan liian paljon koulutusta aloille, joilta ei työllisty.
[/quote] Tällainen liibalaaba tarkoittaa, että tuet otetaan pois tai ne karsitaan minimiin. Ei sitä, että matalapalkka-alojen palkkoja nostettaisiin sellaiselle tasolle, että ihmisten kannattaisi niitä töitä tehdä.