Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en käsitä tätä työttömyysjauhantaa!

Vierailija
01.02.2015 |

Mä en vaan voi ymmärtää, suomi jossa on aikaisemmin ollut puhe pohjoismaisesta sisusta jne.. ihmiset eivät mene töihin, koska eivät suostu alentumaan siivous- kuljetus tai tehdastyöhön. Mikä ihmisiä vaivaa nykypäivänä? 

Ongelmana suomessa on kyllä tällä hetkellä vuokratyö ja määräaikaiset työsuhteet. Pitäisi pystyä vakinaistamaan työntekijöitä niin ehkä työvoimaakin riittäisi???

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän niitä töitäkin on. Sitten voisi sanoa, ettei ole, jos työkkärin listoilla olisi 100 vapaata paikkaa koko maassa. Kaverini on ollut työtön nyt vajaa 1,5 vuotta. Laittanut sinä aikana kaksi työhakemusta. Miksi mennä minnekään epämieluisaan paikkaan tai muuttaa työn perässä, kun kassan rahoilla pärjää?

Vierailija
82/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän moni ei ymmärrä tilannetta. Toivottavasti saat pitää työpaikkasi, jossa teet koulutustasi vastaavaa työtä kunnollisella palkalla. Mieli voi muuttua, kun yt-neuvottelut alkavat ja työpaikka katoaa.

t. Syövän vuoksi yt-neuvotteluissa irtisanottu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan kun kuulemma olen ylikoulutettu ja liian vanha aloittajan kuvaamiin hommiin. Se tarkoittaa: Minulle pitäisi maksaa palkkaa siitä työstä jonka kyseiselle työnantajalle teen. Nuorempia ja maahanmuuttajia on helpompi kusettaa tuntilistojen ja työehtojen suhteen kun eivät tiedä omia oikeuksiaan, joten heidät palkataan.

Vierailija
84/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 19:35"]

Vaan kun kuulemma olen ylikoulutettu ja liian vanha aloittajan kuvaamiin hommiin. Se tarkoittaa: Minulle pitäisi maksaa palkkaa siitä työstä jonka kyseiselle työnantajalle teen. Nuorempia ja maahanmuuttajia on helpompi kusettaa tuntilistojen ja työehtojen suhteen kun eivät tiedä omia oikeuksiaan, joten heidät palkataan.

[/quote]

Se on sitä kuntoutusta! Ja saahan siitä työkokemusta, vaikka rahaa ei saakkaan. Itsekin voisin ottaa jonkun ilmaiseksi tänne tekemään jotain orjatöitä mulle, että saisi työkokemusta.

Vierailija
85/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan alalla keskipalkka on muistaakseni 1800e tienoilla, riippuen tietenkin teetkö osa-vai täysipäiväistä ja missä päin suomea työskentelet.. mulla jäi osa-aikaisena yleensä n. 1100e - 1300e käteen kuukaudessa.. nyt siis itsekin työtön..

Vierailija
86/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn duunissa vaikka enemmän jäisi käteen työttömänä. Se on itsetunnollekin hyvä tehdä edes jotakin. Liksa, se säälittävän pienikin, tulee tilille säännöllisesti. Kela tai fatta- rahoja joutuu odottelemaan ja kiikuttaa tiliotteita jne. Surullista on se tosiasia että työtä ei ole kaikille:(. Ei siivoushommiinkaan mennä suoraan, sinne haetaan ja onnekas pääsee haastatteluun. Näin  ihan Helsingistä käsin kommentoin.

Vierailija
87/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on kymmenen kertaa enemmän työttömiä kuin avoimia työpaikkoja. Luku on suurempi, jos työpaikoista karsittaisiin pois kaikki näennäistyöpaikat, eli ne joissa mol.fi - sivustoa käytetään vain ilmaisena mainostilana, tai jossa työ on sellaista ettei siitä käytännössä juuri makseta palkkaa.

Kysy keneltä tahansta työnantajalta, joka on näkyvästi hakenut työvoimaa, että paljonko on tullut hakemuksia. Niitä tulee nykyään niin paljon, että moni yritys ei edes halua laittaa ilmoitusta avoimista työpaikoista, koska aika ei riitä hakijasuman purkamiseen.

Vierailija
88/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 19:05"]Paljon ite tienaat ja oisitko itse valmis menee siivoomaan jotain vessoja vaikka huonolla palkalla?
[/quote] mieluummin kuin tuilla, tottakai.

Vierailija
89/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 19:28"]Paljonko siivoja tai kaupankassa tienaa?
[/quote]

15 viittasi siis tähän..

Vierailija
90/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojana työskentelen ja palkka hieman yli 1800 euroa. Ystäväni on sairaalassa siivoojana ja vuorotyön ansiosta hänen palkkansa noin 2200-2300 euroa kuukaudessa. Meillä molemmilla laitoshuoltajan tutkinto.

Vierailija
91/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 19:09"]

Tiedättekö, että sitä juuri näillä jutuilla haetaan, kotiäidit töihin ja maahanmuutajia lisää. Ajatellaan että työn kysyntä lisää tarjontaa. Köyhät tappelemaan siivoojan toimista ja palkat niin alas, että aivan kuin jenkeissä, meillä on pian joukko, joka tekee kahta työtä elääkseen.

[/quote]

Meillä on jo se porukka, terveisiä Stadista.

Vierailija
92/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 19:29"]

Kyllähän niitä töitäkin on. Sitten voisi sanoa, ettei ole, jos työkkärin listoilla olisi 100 vapaata paikkaa koko maassa. Kaverini on ollut työtön nyt vajaa 1,5 vuotta. Laittanut sinä aikana kaksi työhakemusta. Miksi mennä minnekään epämieluisaan paikkaan tai muuttaa työn perässä, kun kassan rahoilla pärjää?

[/quote]

Voi pölkkypää sentään. En ota kaverisi tilanteeseen kantaa, koska itselläni ei ole tuollaisia kavereita enkä ole työtön itsekään.  Mutta mitähän työtä teet, kun looginen ajattelu ei ole vahvimpia puoliasi? Vai kuulutko siihen daijujen ryhmään, yllättävän suureen, joka luulee, että mol.fi-paikat on vain työttömille? Jos olisit työtön, ehtistikö hakea itse jokaista työpaikkaa, mikä on avoin ja vielä sen lisäksi etsiä joka ikisestä firmasta töitä? Paljon enemmän kuin joku kaverisi, kuten moni muukin tekee.

Mutta tässä sinulle rautalankaa avoimista työpaikosta: Firmassa tulee avoimeksi työpaikka. Syitä on monia: Joku on jäänyt eläkkeelle, äitiiyslomalle, vaihtanut työpaikkaa tai firma laajenee, joten tarvitaan uusia tekijöitä. Niinpä laitetaan paikka avoimeksi. Mol.fi, toisin kuin tyhmimmät luulevat, on vain yksi ilmoituskanava monien joukossa ja siellä ilmoitetaan ihan tavallisia paikkoja, samoja kuin lehdissäkin. Hakuaika on päivään X asti. Siihen mennessä tulee useimpiin paikkoihin monia hakemuksia. Silloin, kun ei tule paljon hakemuksia, yleensä paikka on joko niin vaativa, ettei vaan alalla ole työttömyyttä/sopivia hakijoita tai firmassa on jotain pahasti vialla. Hyviin paikkoihin tosin on hakijoita aina, vaikka työttömiä ei olisi yhtään. Kun hakuaika on mennyt, paikka sulkeutuu. Tuona aikana on monelle muulle tullut tarve työvoimasta ja paikkoja ilmoitetaan taas avoimeksi. Useimmiten paikkaan valitaan joku muu kuin työtön, joko vastavalmistunut tai työssäkäyvä. Tämän työssäkäyvän paikka sitten tulee taas avoimeksi ja sama juttu jatkuu. Näitä paikkoja on siis useita kerralla. Minä olen pari kertaa tullut valituksi mol.fi-palvelusta bongaamani paikkaan. En ole koskaan ollut noihin ainoa hakija. Kerrankin yhteen oli hakijoita 333, toimistotyötä valtion virastossa. Arvaa kuka valittiin? No se, joka määräaikaisena sitä hommaa jo hoiti, varalle se, joka oli määräaikaisena aiemmin samassa hommassa. Eli nuo valtion työpaikat ovat usein pelkkiä lain vaatimia muodollisuuksia, vaikka jo etukäteen tiedetään, kuka tullaan valitsemaan. Itsekin olin samassa virastossa ollut, mutta muissa hommissa ja siksi tiedän näin tarkkaan. 

Kyllä mol.fi on silti kanava, joka peilaa työttömyyden määrää, samalla tavalla kuin lehtien työpaikkailmoituksetkin. Huonon taloustilanteen aikana niitä on vähemmän. 

Vierailija
93/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 19:33"]

Yllättävän moni ei ymmärrä tilannetta. Toivottavasti saat pitää työpaikkasi, jossa teet koulutustasi vastaavaa työtä kunnollisella palkalla. Mieli voi muuttua, kun yt-neuvottelut alkavat ja työpaikka katoaa.

[/quote]

Laiton irtisanominen!

Vierailija
94/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 19:24"]

Jos menisin töihin siivoojaksi, paljonko minulla jäisi vuokran jälkeen käteen? Vuokrani on vähän alle 500 euroa. Nyt saan toimeentulotukea ja asumislisää yhteensä 969.90 €. Minulle jää vuokran jälkeen käyttöön 480,20 € Kannattaako lähteä siivoojaksi?

[/quote]

Mun kuukausipalkka (brutto) on siivoojana n. 1800 - 2100 €, riippuu siitä siivoanko kouluja vai olenko sairaalassa. Työnantajana kaupunki. Tähän tosin vaaditaan laitoshuoltaja-koulutus, mutta se kestää vajaan vuoden työvoimakoulutuksena.

Vierailija
95/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes jaksa lukea tätä ketjua. Mutta ap, selitä mulle se että miten vähintäänkin 400 000 ihmistä jotka haluavat töitä/enemmän töitä, tukitaan niihin ehkä parhaimmillaankin muutamaan kymmeneen tuhanteen työpaikkaan joita on jos lasketaan tarkkaan kaikki piilotyöpaikat, provikkapuhelinmyyntipaikat ym.???????

Vierailija
96/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom, itselläni on vakinainen työ, joten minua ei tartte loisimiesta haukkua. Moni teistä haukkujista ei tekisi itsekään samaa kuin minä, että lähtisi 400 km päähän töihin, vaikka kulujen jälkeen ansiosidonnainen olisi suunnilleen sama. Saatatte sanoa että lähtisitte, mutta tosielämässä on nähty, että monikaan ei tee niinkuin puhuu. 

Varsinainen asia:

Tahallaan vai tyhmyyttäänkö ap ja muut pölkkypääkumppanit unohtavat, että työpaikkoihin on hakemassa muitakin kuin työttömiä. Kun joka lukuvuosi valmistuu uusia opiskelijoita. Kotiäitejä palaa hakemaan töitä ja hyvin iso ryhmä on myös työpaikan vaihtajat tai työttömyysuhan alaiset. Jos joku työttömyysuhan alainen saa toisen työn, ei hänen jäljiltään vapaudu uutta paikkaa. Suuret ikäluokat ovat jo eläkkeellä. Minä en tiedä itseni lisäksi kuin yhden, joka todella on saanut työpaikan eläkkeellejäämisen johdosta, mutta minulla kävi tällaine tuuri. Taloudellisesti ei kannata, mutta tykkään työstäni ja alastani. Tuo toinen tapauskin oli sellainen, jolla oli jo määräaikaisia pätkiä ollut useita ko. paikassa, sijaisuuksia. 

Vierailija
97/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 19:03"]Miksi mennä moisiin töihin kun niistä.saatu palkka ei riitä elämiseen? Vielä kun tukia saa niinnostan ne ja nautin vapaana olosta.
[/quote]

Tässä vastauksessa kiteytyy totuus.

Sosiaalituilla eläminen myös "periytyy". Suomessa on olemassa paljon perheitä, joissa lapset eivät ole nähneet, että vanhemmat lähtisivät töihin.

Vierailija
98/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdastyö on kivaa, muttei sitä enää oo Suomessa.

Vierailija
99/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todista!

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 19:44"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 19:33"]

[/quote]

Laiton irtisanominen!

[/quote]

Vierailija
100/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

23, sairaus ei ole este irtisanomiselle yt-neuvotteluissa. Toisaalta ymmärrän - mitäpä firma tekisi kehäraakilla.

t. Syövän vuoksi irtisanottu