Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä en käsitä tätä työttömyysjauhantaa!

Vierailija
01.02.2015 |

Mä en vaan voi ymmärtää, suomi jossa on aikaisemmin ollut puhe pohjoismaisesta sisusta jne.. ihmiset eivät mene töihin, koska eivät suostu alentumaan siivous- kuljetus tai tehdastyöhön. Mikä ihmisiä vaivaa nykypäivänä? 

Ongelmana suomessa on kyllä tällä hetkellä vuokratyö ja määräaikaiset työsuhteet. Pitäisi pystyä vakinaistamaan työntekijöitä niin ehkä työvoimaakin riittäisi???

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alkoivat yt:t, ja katsoin kassan taulukosta että ansiosidonnainen korvaukseni tulisi olemaan n 2200 euroa kuukaudessa. Luuletteko, että aion mennä töihin millään alle kahden tonnin palkalla ennen ansiosidonnaisen loppumista?

Vierailija
42/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 21:37"]

Meillä alkoivat yt:t, ja katsoin kassan taulukosta että ansiosidonnainen korvaukseni tulisi olemaan n 2200 euroa kuukaudessa. Luuletteko, että aion mennä töihin millään alle kahden tonnin palkalla ennen ansiosidonnaisen loppumista?

[/quote]

Meilläkin alkoi yt:t ja katsoin YTK:n laskurilla, että 7000 euroa kuukaudessa oikeuttaa ansiosidonnaisella 1700 vai oliko 1800 euroon kuussa. O_O

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kato kun ihmiset ei halua mennä mihinkään "paskaduuniin", koska Kela <3 ja Sossu <3

Onko parempia ehdotuksia?

Vierailija
44/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 19:01"]

Mä en vaan voi ymmärtää, suomi jossa on aikaisemmin ollut puhe pohjoismaisesta sisusta jne.. ihmiset eivät mene töihin, koska eivät suostu alentumaan siivous- kuljetus tai tehdastyöhön. Mikä ihmisiä vaivaa nykypäivänä? 

Ongelmana suomessa on kyllä tällä hetkellä vuokratyö ja määräaikaiset työsuhteet. Pitäisi pystyä vakinaistamaan työntekijöitä niin ehkä työvoimaakin riittäisi???

[/quote]

NIin, niitä työpaikkoja ei ole. Vähenee koko ajan sekä taantuman tähden, että siksi, että nkyään laki mahdollistaa monin tavoin työntekijän hyväksikäytön niin ettei hän saa edes toimeentuloon riittävää palkkaa. Herääpäs sieltä tynnyristä ja tutustu hiukan ihan oikeaan elämään. Aivan turha syyttää yksittäistä ihmstä siitä, että työt menee alta ja muttenkin tämä meidän yhteiskunnan työllisyyspolitiikka kusee pahan kerran. Tutustu vaikkapa ihmisiin jotka ovat työllistyneet pakkoyrittäjinä, sillä suomalaisella sisulla. Sitä postikorttisuomea missä sisukkaat eloveenatytöt vilpittöminä uurastaa ei kuule enää ole. Ikävä tosiasia.

Vierailija
45/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Taas yksi tomppeli, joka luulee, että töihin mennään. Kyllä sinne pitää päästä, ei voi mennä. Vuosi työttömyyttä on pahempi kuin viisi vuotta vankilassa, (jos kyseessä on joku muu syy kuin murha), kun töitä haetaan. Ei työnantajaa kiinnosta, mikä se syy on. 

Vierailija
46/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joilla on yt:t menossa. Suosittelen hakemaan töitä nyt, enkä tuudittautumaan siihen, kun ansiosidonnainen loppuu, sitten töihin. Katsokaas kun työssäoleva on aina arvokkaampi rekrytoidessa kuin työtön. Itsekin olen sen kokenut, että työttömänä ei meinaa päästä mihinkään. Sitten kun lopulta pääsee, suorastaan revitään töihin muuallekin. 

Vierailija
47/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 21:53"]

Te joilla on yt:t menossa. Suosittelen hakemaan töitä nyt, enkä tuudittautumaan siihen, kun ansiosidonnainen loppuu, sitten töihin. Katsokaas kun työssäoleva on aina arvokkaampi rekrytoidessa kuin työtön. Itsekin olen sen kokenut, että työttömänä ei meinaa päästä mihinkään. Sitten kun lopulta pääsee, suorastaan revitään töihin muuallekin. 

[/quote]

Kyllä, uusi työpaikka on varmuuden vuoksi haussa. Firmassamme oli viime vuonna kolmet yt:t, ja useampi kollega sai lähteä. En ole koskaan ollut työtön, mutta pian saatan olla. Ja jos pudotus 7k€:n brutosta olisi ansiosidonnaisella 1,7-1,8k€:n bruttoon, niin... (käytin kyllä varmaan laskuria väärin...)

52

Vierailija
48/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 21:50"]

Kato kun ihmiset ei halua mennä mihinkään "paskaduuniin", koska Kela <3 ja Sossu <3

[/quote]

Minusta on oikeasti huolestuttavaa työntekijänä, että on kannattavampaa olla työttömänä kuin tehdä "paskaduunia" - tällä minä viittaan matalapalkkaiseen ja todennäköisesti myös osa-aikaiseen työhön, koska nykyään tuntuu olevan varmempaa saada kymmenen viikkotunnin osa-aikaisuus kuin kokopäiväinen työ. Kun sen työn pitäisi elättääkin!

Lisänä minua todella huolestuttaa, että alkaa tulla varteenotettavaksi vaihtoehdoksi ei ainoastaan löytää työpaikka, vaan löytää niitä kaksi --> tehdä useampaa osa-aikaista, eikä silloinkaan välttämättä saa haalittua kokoon klassista L. Rädyn lanseeraamaa tuhatta ja kuuttasataa euroa. Väitän, että tästä tullaan maksamaan vielä pitkä ja kallis penni, kun työnteko ei ole enää kannattavaa tai edes mielekästä.

Vierailija
49/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 20:44"]

Ei saa niitä vähempiarvoisia töitä jos ei ole alan ammattitutkintoa! Olen hakenut viimeisen vuoden kassan, myyjän, siivoajan, tarjoilijan, koulunkäyntiavustajan ja varastotyöntekijän töitä mutta aina vastauksena tulee "Valintamme ei kohdistunut tälläkertaa sinuun" ja muutaman kerran jopa mainintaa siitä että haettiin kyllä päteviä ihmisiä. Kestöihin en ole päässyt kun olen ns. väliinputoaja, niihin haetaan joko nuoria, alaikäisiä tai juuri kyseiaen alan yliopisto-opiskelijoita. Olen ylioppilas, oman alani työtä en saa vielä tehdä vaikka tahtoisin.

[/quote]

Sama homma.

Olen myös hakenut esim. siivouspuolen koulutukseen ainakin neljä kertaa ja aina tullu kieltävä vastaus.  Eli en pääse töihin koska ei ole alan koulutusta mutta en pääse myöskään koulutukseen että olisi mahdollisuus saada töitä. Minulle kelpaisi hyvin esim. siivousalan työt. Enemmän niistä rahaa saa joka tapauksessa kuin Kelasta tai sossusta.

Mutta, pitäkää tunkkinne. En jaksa enää joten järjestän elämääni siten että elän jatkossakin Kelan rahoilla.
[/quote] No en ole hakenut toiseen koulutukseen kun olen jo opiskelijana korkeakoulussa, mutta toi on kyllä iha pyllystä. Tosiaan olen kuullut huhuja, että toisen asteen kouluihin aikuispuolelle on kaikenlaisia mamukiintiöitä sun muita ja nuoren on yllättävän vaikea päästä. Minä saan opintotukea, mutta kaikki muu minulta evätäänkin mieheni vuoksi. Lähinnä haluaisin tehdä osa-aika töitä kun hävettää asua ja syödä toisen varoilla..

Vierailija
50/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 22:00"]

[/quote]

Kyllä, uusi työpaikka on varmuuden vuoksi haussa. Firmassamme oli viime vuonna kolmet yt:t, ja useampi kollega sai lähteä. En ole koskaan ollut työtön, mutta pian saatan olla. Ja jos pudotus 7k€:n brutosta olisi ansiosidonnaisella 1,7-1,8k€:n bruttoon, niin... (käytin kyllä varmaan laskuria väärin...)

52

[/quote]

Kyllä se tuota luokkaa on. Mitä suurempi palkka, sitä pienempi ansiosidonnainen suhteessa. Tosin jos on pitkä työsuhde, sitten taisi olla mahdollisuus jonkinlaiseen korotusosaan. Mutta hienoa, että joku, joka ei ole koskaan ollut työttömänä on realistinen. Tsemppiä sinulle. 

Vierailija
51/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 21:51"]

[/quote]

Taas yksi tomppeli, joka luulee, että töihin mennään. Kyllä sinne pitää päästä, ei voi mennä. Vuosi työttömyyttä on pahempi kuin viisi vuotta vankilassa, (jos kyseessä on joku muu syy kuin murha), kun töitä haetaan. Ei työnantajaa kiinnosta, mikä se syy on. 

[/quote]

Vangilla on asiat paljon paremmin kuin työttömällä tai sossupummilla. Milloinkohan tämä asia aletaan tajuta? Mietin josko menisin vankilaan opiskelemaan toisen maisterin tutkinnon ja nostaisin vankilaan myös toimeentulotukea, koska se kuuluu oikeuksiini. Terveyspalvelut, terapiapalvelut, vankilapappi jne. ovat aina käytettävissä kun tarvitsen niitä, voin viettää päivät kuntosalilla, kirjastossa tai elokuvia katsellen ja jäätelöä syöden. Tai olla kieli- ja kokkauskursseilla tai self-help-kursseilla ilmaiseksi. Voin käydän vankilan työpajalla töissä (vapaaehtoista) ja tienata enemmän kuin minua vartioiva vartija kuukaudessa ja työni on vielä paljon kevyempää. Lisäksi saan normaalin työtodistuksen työskentelystä. Toisin kuin vanhusten ulkoilusta, muiden ihmisten on pakko huolehtia minun jokapäiväisestä tunnin mittaisesta ulkoilusta. Minua kannustetaan ja kehutaan ja SPR:n vapaaehtoistyöntekijät käyvät viikoittain katsomassa minua. 

t. entinen vapaaehtoistyöntekijä 

PS. Tämä sitten perustuu omiin subjektiivisiin kokemuksiini ja on toki vankeja, jotka joutuvat pelkäämään turvallisuutensa puolesta vankilassa ja jakamaan pienen sellin tuntemattoman kanssa (tosin sellissäkin on yleensä aina parempi ja kalliimpi sisustus kuin opiskelijakämpässä). Mutta kuitenkin 140 000 vankia maksaa vuodessa yhteiskunnalle 6 miljoonaa....

Vierailija
52/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 22:01"]

[/quote]

Minusta on oikeasti huolestuttavaa työntekijänä, että on kannattavampaa olla työttömänä kuin tehdä "paskaduunia" - tällä minä viittaan matalapalkkaiseen ja todennäköisesti myös osa-aikaiseen työhön, koska nykyään tuntuu olevan varmempaa saada kymmenen viikkotunnin osa-aikaisuus kuin kokopäiväinen työ. Kun sen työn pitäisi elättääkin!

Lisänä minua todella huolestuttaa, että alkaa tulla varteenotettavaksi vaihtoehdoksi ei ainoastaan löytää työpaikka, vaan löytää niitä kaksi --> tehdä useampaa osa-aikaista, eikä silloinkaan välttämättä saa haalittua kokoon klassista L. Rädyn lanseeraamaa tuhatta ja kuuttasataa euroa. Väitän, että tästä tullaan maksamaan vielä pitkä ja kallis penni, kun työnteko ei ole enää kannattavaa tai edes mielekästä.

[/quote]

Teen kolmea osa-aikatyötä ja joudun silti hakemaan toimeentulotukea! Sossu haukkuu paskaksi. Lisäksi maksan ja opiskelen uutta ammattiani tässä samalla. Mutta paska mikä paska. Parempi kansalainen olisin varmaan kuolleena.

Vierailija
53/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 22:04"]

[/quote]

[/quote]

Vangilla on asiat paljon paremmin kuin työttömällä tai sossupummilla. Milloinkohan tämä asia aletaan tajuta? Mietin josko menisin vankilaan opiskelemaan toisen maisterin tutkinnon ja nostaisin vankilaan myös toimeentulotukea, koska se kuuluu oikeuksiini. Terveyspalvelut, terapiapalvelut, vankilapappi jne. ovat aina käytettävissä kun tarvitsen niitä, voin viettää päivät kuntosalilla, kirjastossa tai elokuvia katsellen ja jäätelöä syöden. Tai olla kieli- ja kokkauskursseilla tai self-help-kursseilla ilmaiseksi. Voin käydän vankilan työpajalla töissä (vapaaehtoista) ja tienata enemmän kuin minua vartioiva vartija kuukaudessa ja työni on vielä paljon kevyempää. Lisäksi saan normaalin työtodistuksen työskentelystä. Toisin kuin vanhusten ulkoilusta, muiden ihmisten on pakko huolehtia minun jokapäiväisestä tunnin mittaisesta ulkoilusta. Minua kannustetaan ja kehutaan ja SPR:n vapaaehtoistyöntekijät käyvät viikoittain katsomassa minua. 

PS. Tämä sitten perustuu omiin subjektiivisiin kokemuksiini ja on toki vankeja, jotka joutuvat pelkäämään turvallisuutensa puolesta vankilassa ja jakamaan pienen sellin tuntemattoman kanssa (tosin sellissäkin on yleensä aina parempi ja kalliimpi sisustus kuin opiskelijakämpässä). Mutta kuitenkin 140 000 vankia maksaa vuodessa yhteiskunnalle 6 miljoonaa....

[/quote]

Siis reilut 43 euroa per vanki per vuosi? Onpa halpaa. Taisi unohtua kutosen perästä muutama nolla?

Vierailija
54/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vankiet kulut suljettu n. 200 e/vrk, avovankilassa vähän vähemmän. Tämä on ehkä vanhentunutta tietoa, kun en löytänyt ihan tuoretta. 

Vierailija
55/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 22:07"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 22:01"]

[/quote]

[/quote]

Teen kolmea osa-aikatyötä ja joudun silti hakemaan toimeentulotukea! Sossu haukkuu paskaksi. Lisäksi maksan ja opiskelen uutta ammattiani tässä samalla. Mutta paska mikä paska. Parempi kansalainen olisin varmaan kuolleena.

[/quote]

Jotkut besserwisserit pitävät tätä ihan varteenotettavana vaihtoehtona, että jos ei saa elantoaan yhdestä, se pitää haalia näistä osa-aikaisista. Ja tämän kokeneena sanon, että ei todellakaan! Kokoaikatyöläinen kun menee ja tulee yhdestä paikasta, vie verokorttinsa tasaan yhteen paikkaan ja saa viralliset lounastunnit yms. Kahta tai useampaa osa-aikaisuutta painava taas sompailee verorumban kanssa, yrittää sovitella osa-aikaisuuksia yhteen eikä ole välttämättä edes oikeutettu viralliseen ruokataukoon. Lisänä työpaikkojen välillä siirtymiset ja niihin kuluva aika. Tulos --> todellisuudessa osa-aikaisuuksia tekevä saattaa tehdä jopa pidemmän päivän kuin kokoaikatyöläinen, mutta käteen jäävä summa ei siitä huolimatta vastaa välttämättä samaa kuin kokoaikatyöläisen palkka.

Rakkaat päättäjät: jokin kusee ja pahasti. 

Vierailija
56/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 22:11"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 22:04"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Siis reilut 43 euroa per vanki per vuosi? Onpa halpaa. Taisi unohtua kutosen perästä muutama nolla?

[/quote]

Hei, olet aivan oikeassa. TARKOITIN 140 vankia.

Vierailija
57/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 22:03"]

[/quote]

52

[/quote]

Kyllä se tuota luokkaa on. Mitä suurempi palkka, sitä pienempi ansiosidonnainen suhteessa. Tosin jos on pitkä työsuhde, sitten taisi olla mahdollisuus jonkinlaiseen korotusosaan. Mutta hienoa, että joku, joka ei ole koskaan ollut työttömänä on realistinen. Tsemppiä sinulle. 

[/quote]

Joo, varmaan minä katsoin oikein. Mitä suurempi palkka, sitä enemmän maksat veroja. Mitä suurempi palkka, sitä vähemmän saat ansiosidonnaista. Kyllä, kuulostaa ihan "oikeudenmukaiselta" Suomelta. No, ei se auta kuin pysyä nykyisessä paikassa, etsiä uusi työpaikka tai siirtyä vaikka ulkomaille hommiin.

Kiitos tsemppitoivotuksista, muilta sainkin alapeukut! :)

Vierailija
58/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossupummi asumislisineen vuodessa noin 10 000 e. 

Vertaa 200 euroa vuorokaudessa vangilla.

Vierailija
59/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 22:03"]

[/quote]

52

[/quote]

[/quote]

No ei varmasti ole. Vaikka se vähän alimmista palkoista laskisikin, kyllä se lienee n. 40-35% luokkaa bruttotulosta. Ainakin itselläni, okei, palkka oli ~2000e, mutta ansiosidonnaisen brutto oli ~60% palkasta.

Ihmettelen joskus näitä anonyymien palstojen paskapuheita. Porukat kehuskelevat monen tonnin tuloillaan ja kalliilla autoilla ja asunnoilla, silti "faktojen" taso antaa aihetta holhoukseen. Miten ihmeessä joku 7000 euron kuukausipalkkainen voi olla niin saatanan pihalla kaikesta?

Vierailija
60/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö yhtään, millaiset vaatimukset työpaikkoihin on nykyään? Kaupan kassallakin pitää olla vähintään kaupan alan kesken oleva koulutus. Siivoomaan taas ei välttämättä "pääse", jos on selkeästi parempi koulutus. Ja toisaalta siivoushommiinkin vaaditaan jo monesti sen alan koulutus. Ei ole ihan sama, miten jossain sairaalan eristysosastolla siivoaa.

Minä hain joskus Postiin töihin enkä päässyt juuri sen takia, että minulla on koulutus ihan toiselle alalle. Olin toista vuotta työttömänä keskisuuressa kaupungissa ja hain ihan mitä vaan töitä. En vaan saanut niitä. Ensin oli syynä kokemattomuus (omalle alalle kun hain), sitten kokemattomuus niihin muihin hommiin, sitten alkoi jo se työttömänä olokin vaikuttaa, että ei palkattu. Tämän tiedän siitä, että hakemiani paikkoja ei välttämättä täytetty pitkään aikaan, mutta ei niitä minullekaan tarjottu. Olen ihan terve ja fiksunnäköinen sekä vieläpä kielitaitoinen.

Hain uudelleenkoulutukseen ja vasta sitten pääsin työelämään.