Mä en käsitä tätä työttömyysjauhantaa!
Mä en vaan voi ymmärtää, suomi jossa on aikaisemmin ollut puhe pohjoismaisesta sisusta jne.. ihmiset eivät mene töihin, koska eivät suostu alentumaan siivous- kuljetus tai tehdastyöhön. Mikä ihmisiä vaivaa nykypäivänä?
Ongelmana suomessa on kyllä tällä hetkellä vuokratyö ja määräaikaiset työsuhteet. Pitäisi pystyä vakinaistamaan työntekijöitä niin ehkä työvoimaakin riittäisi???
Kommentit (107)
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 20:01"]Tehdastyö on kivaa, muttei sitä enää oo Suomessa.
[/quote]
Kuinka niin ei ole Suomessa tehdastyöläiset? Katson vaikka kotonani ympärilleni ja heti osuu silmiini Suomessa valmistettuja tuotteita: sanomalehdet, aikakauslehdet, monet elintarvikkeet, monet kosmetiikkatuotteet, monet pehmopaperit, huonekalut.,.
Minä en mene töihin ihan vain sen takia, ettei se kannata. Saan työttömänä ENEMMÄN rahaa, kuin jos menisin matalapalkka-alalle töihin. Vaikka menisin töihin, niin joutuisin silti pyytämään toimeentulotukea. Siksi olen päättänyt, että jatkan opiskeluja, jotta minulla olisi paremi mahdollisuus työllistyä parempipalkkaiseen työhön. Se toki tarkoittaa tulojen alenemista entisestään useammaksi vuodeksi. Olenpahan siinä vaiheessa yrittänyt.
Suomessa työnteko on tehty kannattamattomaksi :( Jos olisin foliohattukansaa ja rakastaisin salaliittoteorioita, niin voisin kuvitella tässä olevan isompia suunnitelmia takana...
"En viitsi mennä töihin kun liitosta saa enemmän rahaa".. Tiedätte kai ettei liiton rahaa saa ikuisesti ja kun ansiosidonnaisen päivät tulee täyteen, et välttämättä saa töitä, edes niitä pienipalkkaisia. Siinä sitten koitat pärjätä työttömyyskorvauksella..
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 20:20"]
"En viitsi mennä töihin kun liitosta saa enemmän rahaa".. Tiedätte kai ettei liiton rahaa saa ikuisesti ja kun ansiosidonnaisen päivät tulee täyteen, et välttämättä saa töitä, edes niitä pienipalkkaisia. Siinä sitten koitat pärjätä työttömyyskorvauksella..
[/quote]
Sepä Suomessa on hienoa, että jos et laskennallisesti pärjää pelkällä työttömyyskorvauksella+ asumistuella, niin saat päälle toimeentulotukea. Se on silti kannattavampaa kuin työssäkäynti matalapalkka-alalla. Plus, että matalapalkka-alan rekrytoijat eivät edes huoli vähänkään koulutettuja/työkokemusta omaavia ihmisiä töihin syystä tai toisesta. Juuri luin lehdestä, kuinka siivousalakin itkee sitä, että eivät saa ottaa ulkomailta tulevia töihin, jos kantasuomalaisia olisi tarjolla. Miksi ei sitten oteta sitä korkeakoulutettua töihin, sellaisia on ihan varmasti jotka eivät halua vain olla kotona. Mikä vika on siinä +40-vuotiaassa, miksi pitää mankua se ulkomaalainen palkkalistoille? No olisiko sen takia, ettei niille tarvitse maksaa. Ulkomaalaiset eivät tiedä oikeuksiaan, joten heidät otetaan orjapalkalla töihin. Tästä on monet dokkarit tullut yleltäkin.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 20:20"]
[/quote]
Sepä Suomessa on hienoa, että jos et laskennallisesti pärjää pelkällä työttömyyskorvauksella+ asumistuella, niin saat päälle toimeentulotukea. Se on silti kannattavampaa kuin työssäkäynti matalapalkka-alalla. Plus, että matalapalkka-alan rekrytoijat eivät edes huoli vähänkään koulutettuja/työkokemusta omaavia ihmisiä töihin syystä tai toisesta. Juuri luin lehdestä, kuinka siivousalakin itkee sitä, että eivät saa ottaa ulkomailta tulevia töihin, jos kantasuomalaisia olisi tarjolla. Miksi ei sitten oteta sitä korkeakoulutettua töihin, sellaisia on ihan varmasti jotka eivät halua vain olla kotona. Mikä vika on siinä +40-vuotiaassa, miksi pitää mankua se ulkomaalainen palkkalistoille? No olisiko sen takia, ettei niille tarvitse maksaa. Ulkomaalaiset eivät tiedä oikeuksiaan, joten heidät otetaan orjapalkalla töihin. Tästä on monet dokkarit tullut yleltäkin.
[/quote]
Mutta pitää muistaa, että suurin osa työttömistä ei kuitenkaan ole sossun asiakkaita ja iso osa ei saa mitään muuta kuin sen korvauksen. Sekä sekin monelta unohtuu, ettei se työttömyys statuksena tukiin oikeuta, vaan tulotaso. Matalapalkkaisella on yhtä lailla oikeus asumistukeen ja mahdollisesti saada sossustakin jotain. eikä kai sossun tukia saa, jos on omaisuutta? Näin olen ymmärtänyt.
.