Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en käsitä tätä työttömyysjauhantaa!

Vierailija
01.02.2015 |

Mä en vaan voi ymmärtää, suomi jossa on aikaisemmin ollut puhe pohjoismaisesta sisusta jne.. ihmiset eivät mene töihin, koska eivät suostu alentumaan siivous- kuljetus tai tehdastyöhön. Mikä ihmisiä vaivaa nykypäivänä? 

Ongelmana suomessa on kyllä tällä hetkellä vuokratyö ja määräaikaiset työsuhteet. Pitäisi pystyä vakinaistamaan työntekijöitä niin ehkä työvoimaakin riittäisi???

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 21:45"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 21:37"]

Meillä alkoivat yt:t, ja katsoin kassan taulukosta että ansiosidonnainen korvaukseni tulisi olemaan n 2200 euroa kuukaudessa. Luuletteko, että aion mennä töihin millään alle kahden tonnin palkalla ennen ansiosidonnaisen loppumista?

[/quote]

Meilläkin alkoi yt:t ja katsoin YTK:n laskurilla, että 7000 euroa kuukaudessa oikeuttaa ansiosidonnaisella 1700 vai oliko 1800 euroon kuussa. O_O

[/quote]Laskehan uudelleen. Ensimmäinen harjoitus meni aika lailla pieleen.

Vierailija
62/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ketjussa on näitä "ei ole järkeä kun sama raha jää käteen kuin työttömänä". Haloo. Kyllä sinne töihin ehdottomasti täytyy pyrkiä. Mikä tahansa työ on aina parempi kuin työttömyys.
Ihan jo työnantajien silmissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 22:29"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 22:03"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 22:00"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 21:53"]

Te joilla on yt:t menossa. Suosittelen hakemaan töitä nyt, enkä tuudittautumaan siihen, kun ansiosidonnainen loppuu, sitten töihin. Katsokaas kun työssäoleva on aina arvokkaampi rekrytoidessa kuin työtön. Itsekin olen sen kokenut, että työttömänä ei meinaa päästä mihinkään. Sitten kun lopulta pääsee, suorastaan revitään töihin muuallekin. 

[/quote]

Kyllä, uusi työpaikka on varmuuden vuoksi haussa. Firmassamme oli viime vuonna kolmet yt:t, ja useampi kollega sai lähteä. En ole koskaan ollut työtön, mutta pian saatan olla. Ja jos pudotus 7k€:n brutosta olisi ansiosidonnaisella 1,7-1,8k€:n bruttoon, niin... (käytin kyllä varmaan laskuria väärin...)

52

[/quote]

Kyllä se tuota luokkaa on. Mitä suurempi palkka, sitä pienempi ansiosidonnainen suhteessa. Tosin jos on pitkä työsuhde, sitten taisi olla mahdollisuus jonkinlaiseen korotusosaan. Mutta hienoa, että joku, joka ei ole koskaan ollut työttömänä on realistinen. Tsemppiä sinulle. 

[/quote]

No ei varmasti ole. Vaikka se vähän alimmista palkoista laskisikin, kyllä se lienee n. 40-35% luokkaa bruttotulosta. Ainakin itselläni, okei, palkka oli ~2000e, mutta ansiosidonnaisen brutto oli ~60% palkasta.

Ihmettelen joskus näitä anonyymien palstojen paskapuheita. Porukat kehuskelevat monen tonnin tuloillaan ja kalliilla autoilla ja asunnoilla, silti "faktojen" taso antaa aihetta holhoukseen. Miten ihmeessä joku 7000 euron kuukausipalkkainen voi olla niin saatanan pihalla kaikesta?

[/quote]

Älä rähjää vaan kokeile kassan laskurilla itse.

Palkka 7000, vero% 25, 0 lasta, kaikkiin muihin kohtiin "ei".

Laskuri laskee brutoksi 2506,90 ja netoksi 1880,18.  Korvausprosentti siis 35, ja on todellakin epäreilun alhainen. Pienipalkkaiset kuolisivat nälkään tuolla prosentilla.

Vierailija
64/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 22:49"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 22:29"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 22:03"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 22:00"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 21:53"]

Te joilla on yt:t menossa. Suosittelen hakemaan töitä nyt, enkä tuudittautumaan siihen, kun ansiosidonnainen loppuu, sitten töihin. Katsokaas kun työssäoleva on aina arvokkaampi rekrytoidessa kuin työtön. Itsekin olen sen kokenut, että työttömänä ei meinaa päästä mihinkään. Sitten kun lopulta pääsee, suorastaan revitään töihin muuallekin. 

[/quote]

Kyllä, uusi työpaikka on varmuuden vuoksi haussa. Firmassamme oli viime vuonna kolmet yt:t, ja useampi kollega sai lähteä. En ole koskaan ollut työtön, mutta pian saatan olla. Ja jos pudotus 7k€:n brutosta olisi ansiosidonnaisella 1,7-1,8k€:n bruttoon, niin... (käytin kyllä varmaan laskuria väärin...)

52

[/quote]

Kyllä se tuota luokkaa on. Mitä suurempi palkka, sitä pienempi ansiosidonnainen suhteessa. Tosin jos on pitkä työsuhde, sitten taisi olla mahdollisuus jonkinlaiseen korotusosaan. Mutta hienoa, että joku, joka ei ole koskaan ollut työttömänä on realistinen. Tsemppiä sinulle. 

[/quote]

No ei varmasti ole. Vaikka se vähän alimmista palkoista laskisikin, kyllä se lienee n. 40-35% luokkaa bruttotulosta. Ainakin itselläni, okei, palkka oli ~2000e, mutta ansiosidonnaisen brutto oli ~60% palkasta.

Ihmettelen joskus näitä anonyymien palstojen paskapuheita. Porukat kehuskelevat monen tonnin tuloillaan ja kalliilla autoilla ja asunnoilla, silti "faktojen" taso antaa aihetta holhoukseen. Miten ihmeessä joku 7000 euron kuukausipalkkainen voi olla niin saatanan pihalla kaikesta?

[/quote]

Älä rähjää vaan kokeile kassan laskurilla itse.

Palkka 7000, vero% 25, 0 lasta, kaikkiin muihin kohtiin "ei".

Laskuri laskee brutoksi 2506,90 ja netoksi 1880,18.  Korvausprosentti siis 35, ja on todellakin epäreilun alhainen. Pienipalkkaiset kuolisivat nälkään tuolla prosentilla.

[/quote]Ja ajattelit siis tuolla verokortilla mennä työttömyyden koittaessa.

Vierailija
65/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

työttömyyskorvausten asiantuntijat täällä taas jauhaa tyhjää. 

Vierailija
66/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 19:28"]Paljonko siivoja tai kaupankassa tienaa?
[/quote]
Mä oon kaupantäti ja palkka on n. 2200€/Kk käteen.

Vierailija
67/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 22:43"]

Joka ketjussa on näitä "ei ole järkeä kun sama raha jää käteen kuin työttömänä". Haloo. Kyllä sinne töihin ehdottomasti täytyy pyrkiä. Mikä tahansa työ on aina parempi kuin työttömyys. Ihan jo työnantajien silmissä.

[/quote]

Periaatteessa olen samaa mieltä. Työ ei kuitenkaan ole minulle tärkeää. Se ei määritä minua eikä toisaalta työttömyyskään (en ole nyt työtön, mutta olen ollut). Käyn töissä vain ja ainoastaan rahan takia.

Vierailija
68/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:00"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 19:28"]Paljonko siivoja tai kaupankassa tienaa? [/quote] Mä oon kaupantäti ja palkka on n. 2200€/Kk käteen.

[/quote]

Kaupantäti = kassa? Paljonko brutto?

Vierailija
69/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 19:09"]

Tiedättekö, että sitä juuri näillä jutuilla haetaan, kotiäidit töihin ja maahanmuutajia lisää. Ajatellaan että työn kysyntä lisää tarjontaa. Köyhät tappelemaan siivoojan toimista ja palkat niin alas, että aivan kuin jenkeissä, meillä on pian joukko, joka tekee kahta työtä elääkseen.

[/quote]

Meillä on jo suurikin joukko ihmisiä, jotka tekevät kahta tai useampaa työtä elääkseen eikä sekään meinaa riittää.

Vierailija
70/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:01"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 22:43"]

Joka ketjussa on näitä "ei ole järkeä kun sama raha jää käteen kuin työttömänä". Haloo. Kyllä sinne töihin ehdottomasti täytyy pyrkiä. Mikä tahansa työ on aina parempi kuin työttömyys. Ihan jo työnantajien silmissä.

[/quote]

Mutta mitä iloa on itse työntekijälle, jos työssäkäynti on käytännössä plus miinus nolla? Tarkoitan siis tilanteita, että työssäkäynnistä jää käteen ehkä vain hieman enemmän rahaa kuin työttömänä ollessa (perustyöttömyystuella, en ota kantaa ansiosidonnaiseen). Myönnän, että CV:ssä näyttää paremmalta edes jokin työ kuin pitkät aukot. Mutta olen lopen kyllästynyt tähän työnantajien markkinoihin: työntekijällä pitäisi olla tarjota vaikka ja mitä, kokemusta ja koulutusta ja vielä erottuvuutta niiden muiden hakijoiden joukosta... ja mitä työnantaja tarjoaa? Osa-aikaisuuksia, pientä palkkaa, epävarmuutta. Pahimmillaan jopa nollasopimuksia. 

Missä vaiheessa työntekijällä on oikeus sanoa, että hänen työpanoksensa maksaa yksinkertaisesti enemmän? Miksi työntekijällä tulee olla valmius ottaa vastaan aivan mitä tahansa, vaikka ehdot ovat hänen kannaltaan huonot? Työntekemisen ilosta? 

Vierailija
71/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 20:58"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 19:24"]Jos menisin töihin siivoojaksi, paljonko minulla jäisi vuokran jälkeen käteen? Vuokrani on vähän alle 500 euroa. Nyt saan toimeentulotukea ja asumislisää yhteensä 969.90 €. Minulle jää vuokran jälkeen käyttöön 480,20 € Kannattaako lähteä siivoojaksi? [/quote] Etkö ajattele työtä muun kuin rahan kannalta? Etkö saa sitä merkityksen tunnetta ja ylpeyttä kun olet itse tienannut rahasi? Päivärytmiä, mielen virkeyttä. Kyllä ihminen tarvitsee tunteen että tekee jotain merkityksellistä. Työ on tärkeää monilta muiltakin osin kuin vain rahan kannalta.

[/quote]

Kannattaisi varmaan ottaa realiteetit huomioon ja suunnata moinen kehotus sellaiselle joka elää leveästi osingoilla tai vastaavaa, koska heillä on varaa idealismiin eikä tarvi miettiä joka päiväistä rahatilannetta. Jos pitää suunnilleen yhtä pienellä rahalla, tuli se sitten työttömänä ollessa tai pienipalkkaisessa työssä, kitkuttaa eteen päin ja ehkä huolehtia lapsesta samalla ja yrittää suunnitella tulevaisuutta niin mitä järkeä tuossa on? Uhrata vapaa-aika että käteen jäisi sama? Onko se merkityksellistä siivota toisten paskat jostain vessasta, sillä ei se arvonantona missään näy, ei palkassa eikä missään muussakaan. Siivoojaa ei arvosteta missään.

Aina jaksetaan paasata joka tuutista että kaikki työ on arvokasta, mutta ei se todellakaan niin ole. Jotkut saa perseellään istumisesta ja mokailuista miljoona euroa vuodessa ja toiset raataa perse ruvella kovaa duunia ja palkka on about 25000 vuodessa.

Ei ihme, että ihmisiä vituttaa tuollainen paskameininki tässä maassa.

Vierailija
72/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on kuule ihan se, että niitä työpaikkoja ei ole rajattomasti. Ei edes esim. siivouspuolella.

nimim. ainakin 15 kertaa niihin hommiin hakenut.

Vierailija
73/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mennä moisiin töihin kun niistä.saatu palkka ei riitä elämiseen? Vielä kun tukia saa niinnostan ne ja nautin vapaana olosta.

Vierailija
74/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon ite tienaat ja oisitko itse valmis menee siivoomaan jotain vessoja vaikka huonolla palkalla?

Vierailija
75/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain kumman syytä moni ap:n tavalla ajatteleva on jäänyt viime aikoina itsekin työttömäksi. 

Vierailija
76/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö, että sitä juuri näillä jutuilla haetaan, kotiäidit töihin ja maahanmuutajia lisää. Ajatellaan että työn kysyntä lisää tarjontaa. Köyhät tappelemaan siivoojan toimista ja palkat niin alas, että aivan kuin jenkeissä, meillä on pian joukko, joka tekee kahta työtä elääkseen.

Vierailija
77/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliturva tullaan kyllä ajamaan minimiin, mutta työttömyys ei siitä vähene, vaan kasvaa entisestään. Meillä on vuonna 2020 n. miljoona työtöntä ja vain pieni peruspäiväraha. Sekä räjähdysmäisesti kasvanut rikollisuus. 

Vierailija
78/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 19:06"]

Jostain kumman syytä moni ap:n tavalla ajatteleva on jäänyt viime aikoina itsekin työttömäksi. 

[/quote]

Helposti jättäydytään työttömäksi, kuin kuvitellaan että töitä saa muualta. Sitten ollaan työttömänä. Tiedän tälläisen tapauksen. 

Vierailija
79/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menisin töihin siivoojaksi, paljonko minulla jäisi vuokran jälkeen käteen? Vuokrani on vähän alle 500 euroa. Nyt saan toimeentulotukea ja asumislisää yhteensä 969.90 €. Minulle jää vuokran jälkeen käyttöön 480,20 €
Kannattaako lähteä siivoojaksi?

Vierailija
80/107 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko siivoja tai kaupankassa tienaa?