Miksi motarilla, kun annan liittyville tilaa ja siirryn vasemmalle kaistalle
niin takana tuleva, joka on hidastellut viimeiset 100 km laittaa nyt kaasun pohjaan, siirtyy perääni vasemmalle kaistalle ja on valehtelematta alle 10 cm päässä. Kun siirryn takaisin oikealle kaistalle niin tuo ei mene edes ohi vaan palaa itse jonoon taakse.
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Itse ajan sulan tien aikana lähes kaikki työmatkani moottoripyörällä. Kun näen moottoritien rampista tielle tulevan, väistän vasemmalle kaistalle, jos siellä vain tilaa on. Ihan oman turvallisuuteni vuoksi. En jää arvailemaan huomaako se autoilija minut viereisellä kaistalla. Muutaman kerran kun on ollut tilanteessa, jossa autoilija tunkee kohti kylkeä sivusta, sitä ei halua uudelleen kokea. Parempi ennakoida tilanne ja väistää. Autolla on vähän eri tilanne, siinä ei välttämättä tule kuin peltivaurioita vaikka toinen tulisi kylkeenkin. Ja auto on myös helpompi huomata.
Yllättävän moni autoilija ottaa liikenteen taistelukenttänä omasta reviiristä. Rattiraivo on kummallinen asia. Siitä oppii pyörällä eroon, kun tajuaa että jos jotain sattuu, turha kysellä kuka oli oikeassa kun itselle käy kuitenkin huonoimmin. En tiedä mistä johtuu, mutta isommalla volkkarilla (ja muutama vuosi sitten kartanovolvoilla) ajavat ovat kaikkein aggressiivisimpia ja toisaalta pahiten vasenta kaistaa jumittavia. Yllättäen bemaristit ja audikuskit eivät niinkään lähde vaarantamaan moottoripyöräilijöitä.
Ihan höpöä taas. -Toki pyörällä on pakko väistää, jos auto tunkee päälle. Sitä päälle puskemistako tässä puolustelet vai mitä?
-Toisekseen ajan myös mootoripyörällä ja kylle ne poikkeuksetta takarenkaassa ajavat on juurikin Audi ja BMW miehet.
Näissähän on usein ongelmana se, että siellä rampilla/kiihdytyskaistalla ei osata painaa sitä kaasua. Mikä siinä on niin vaikeeta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska rikot lakia. Liittyvälle ei saa antaa tilaa vaihtamalla kaistaa.
Tämän totta, mutta täysin hullu muutos. Uudet kuskit käy sääliksi. Onneksi olen jo nelikymppinen, ja ratissa ollut, mutta en ymmärrä, miksi liittymissä ei saa tehdä tilaa toisille ihmisille, huomioiden muu liikenne. Siis tilaa. Ei saa olla. Miksi ei?
Miten kuvittelet liikenetteen turvallisuuden ja sujuvuuden menevän, jos joka liittymän kohdalla kaikki vaihtaa vasemmalle kaistalle?
No tää. Mulla kerran meinas joku ajaa kylkeen liittymän kohdalla. Olin siis ohittamassa tätä vasenta kaistaa, kun tää tyyppi yhtäkkiä päätti antaa tilaa liittymästä tulevalle. Kiva siinä ohituskaistalla alkaa polkemaan jarrua, kun toinen tulee justiinsa kylkeen :) Onneksi käytti vilkkua kuitenkin, niin antoi itelle pienen hetken ennakointiaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole väärin vaihtaa kaistaa, jos näkee heti että joutuu ohittamaan. Tieliikennelakin velvoittaa ennakoimaan. Tilanne ei ole mustavalkoinen.
On todellakin mustavalkoinen, lue laki viestistä nro 30.
-Liittyjä on aina ja kaikkialla väistämisvelvollinen, piste.
Älä sekoita kahta eri asiaa. Totta kai liittyjä on väistämisvelvollinen. Liikenteessä ennakoiminen tuo kuitenkin turvallisuutta. Onko vaikea ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, Suomessahan toimitaan näin, mutta menkääpäs ajelemaan vaikka brittien kahdeksankaistaisille motareille, siellä liikenne on sujuvaa, koska autoilijat osaavat myös joustaa.
No voihan sitä muutenkin joustaa, kuin vaihtamalla kaistaa..
Jos pidettäis kunnon turvavälit, niin kenellekään ei ois mitään ongelmaa liittyä moottoritielle.
Suurin ongelma ettei autoilijat enää pidä turvaväliä. 20-30 vuotta sitten perässäroikkujia paheksuttiin vahvasti. Nyt puskurissa roikkuminen on lähes jokapäiväistä. Motarilla nähnyt hurjia tilanteita kun pussitetaan kiihdytyskaistalla tuleva. Mies meinasi vastikään menettää henkensä kun kiihdytyskaistalla edellä oleva iski jarrut kiinni - vierellä ajavat pussittivat. Nuo säännöt ovat siltä ajalta kun ihmiset ajoivat vielä inhimillisemmin. Ei sovellu nykyaikaan kun on se minä minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajan sulan tien aikana lähes kaikki työmatkani moottoripyörällä. Kun näen moottoritien rampista tielle tulevan, väistän vasemmalle kaistalle, jos siellä vain tilaa on. Ihan oman turvallisuuteni vuoksi. En jää arvailemaan huomaako se autoilija minut viereisellä kaistalla. Muutaman kerran kun on ollut tilanteessa, jossa autoilija tunkee kohti kylkeä sivusta, sitä ei halua uudelleen kokea. Parempi ennakoida tilanne ja väistää. Autolla on vähän eri tilanne, siinä ei välttämättä tule kuin peltivaurioita vaikka toinen tulisi kylkeenkin. Ja auto on myös helpompi huomata.
Yllättävän moni autoilija ottaa liikenteen taistelukenttänä omasta reviiristä. Rattiraivo on kummallinen asia. Siitä oppii pyörällä eroon, kun tajuaa että jos jotain sattuu, turha kysellä kuka oli oikeassa kun itselle käy kuitenkin huonoimmin. En tiedä mistä johtuu, mutta isommalla volkkarilla (ja muutama vuosi sitten kartanovolvoilla) ajavat ovat kaikkein aggressiivisimpia ja toisaalta pahiten vasenta kaistaa jumittavia. Yllättäen bemaristit ja audikuskit eivät niinkään lähde vaarantamaan moottoripyöräilijöitä.
Ihan höpöä taas. -Toki pyörällä on pakko väistää, jos auto tunkee päälle. Sitä päälle puskemistako tässä puolustelet vai mitä?
-Toisekseen ajan myös mootoripyörällä ja kylle ne poikkeuksetta takarenkaassa ajavat on juurikin Audi ja BMW miehet.
Ajolinjaa on paha lähteä vaihtamaan raskaalla pyörällä moottoritienopeuksissa ja liikenneolosuhteissa kesken kaiken. Parempi ennakoida.
Näkemyksensä jokaisella. Itsellenikin yllättäen just bemaristit ja audikuskit eivät ole pahimpia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole väärin vaihtaa kaistaa, jos näkee heti että joutuu ohittamaan. Tieliikennelakin velvoittaa ennakoimaan. Tilanne ei ole mustavalkoinen.
Älä sekoita kahta eri asiaa. Totta kai liittyjä on väistämisvelvollinen. Liikenteessä ennakoiminen tuo kuitenkin turvallisuutta. Onko vaikea ymmärtää?
Ei varmasti tuo turvallisuutta, jos esim ruuhka-aikana joka ainoan liittymän kohdalla joku ídiootti alkaa vaihtelemaan kaistoja, moottoritiellä nopeus 120 km/h kesällä ja talvella 100km/h ja siinä sitten heitellään kaistalta toiselle miten sattuu.
-Lisäksi aiheuttaa turvallisuusriskin, koska muut autoilijat ei voi ennakoida, että yhtäkkiä liittymän kohdalla joku ídiootti vetää vasemmalle kaistalle, mieti vähän.
-Liikenne perustuu ennakointiin, joka ei ole mahdollista, jos liikennesääntöjä ei noudateta!
-Turvallisinta on, että väistämisvelvollinen väistää.
-Oli siinä viestissä 30 se lakikin kirjoitettu ja menee kuten sanoin.
Voit itse tarkistaa tieliikennelain väistämisvelvollisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitapa tänne se lakipykälä, missä tuo on kielletty. Totta kai liittyvällä on väistämisvelvollisuus, mutta ei kukaan kiellä käyttämättä maalaisjärkeä. Muuten tulee ruuhkia ja sitten tulee onnettomuuksia, kun aina ne välit eivät mene sillä tavalla, että pystyy liittymään. Varsinkin, kun jotkut idiootit pitävät tästä oikeudestaan kiinni ja tahallaan yrittävät sabotoida kaistalle tulevan yritystä liittyä.
Ap
Tieliikennelain mukaan moottoritielle tulijan on väistettävä muuta liikennettä ja moottoritiellä ajava ei saa turhaan vaihtaa kaistaa. Turhasta kaistanvaihdosta voi saada sakot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja se ennakoiminen on MAHDOTONTA JOS LIIKENNESÄÄNTÖJÄ EI NOUDATETA, EI VOI MYÖSKÄÄN ENNAKOIDA. Siksi ne säännöt on.
-Onko vaikeaa ymmärtää?
PS Eunukki olet.
Minä maksan vaikka tuhannet sakot kuin otan kenenkään henkeä omatunnolleni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään "taistelukenttä reviiristä", jos minä AJAN LIIKENNESÄÄNTÖJEN mukaan.
-Sehän siellä se kiilaaja "taistelee reviiristä", joka ei kuulu hänelle, vaan hänellä on väistämisvelvollisuus.
-Et saa tätä käännettyä toisinpäin, kuin mitä laki on, vaikka kuinka jankkaat passkaasi!
Vierailija kirjoitti:
Ap
NOUDATA sitten niitä liikennesääntöjä, nekin on sulle laitettu jo tänne lue viesti 30 jos et aiemmin huomannut.
-Toisekseen SINÄ vaarannat tielläliikkumisen lainvastaisilla mielipuolisilla kaistojen vaihtelulla, mikä on myös laissa kielletty.
Aiemmissa viesteissä joku oli hyvin selittänyt tilanteet, lue ne.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten liittyy toisiinsa?
-Päinvastoin, vaarannat muut tieliikennelakien vastaisella toiminnallasi, kukaan ei pysty ennakoimaan, että nyt tuo aikoo rikkoa lakia ja ajaa miten sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti tuo turvallisuutta, jos esim ruuhka-aikana joka ainoan liittymän kohdalla joku ídiootti alkaa vaihtelemaan kaistoja, moottoritiellä nopeus 120 km/h kesällä ja talvella 100km/h ja siinä sitten heitellään kaistalta toiselle miten sattuu.
-Lisäksi aiheuttaa turvallisuusriskin, koska muut autoilijat ei voi ennakoida, että yhtäkkiä liittymän kohdalla joku ídiootti vetää vasemmalle kaistalle, mieti vähän.
-Liikenne perustuu ennakointiin, joka ei ole mahdollista, jos liikennesääntöjä ei noudateta!
-Turvallisinta on, että väistämisvelvollinen väistää.
-Oli siinä viestissä 30 se lakikin kirjoitettu ja menee kuten sanoin.
Voit itse tarkistaa tieliikennelain väistämisvelvollisuudet.
Liikenteessä ei yhtäkkiä pidä ylipäänsä tehdä yhtään mitään. Ei vaikka sitä ei ole laissa erikseen mainittu.
On aivan eri asia vaihtaa kaistaa rauhassa ja turvallisesti silloin kun liikennettä on vähän kuin ruuhkassa yhtäkkiä. Me puhutaan aivan eri asiasta. Ennakoimista ei lakikaan kiellä vaan suorastaan velvoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
NOUDATA sitten niitä liikennesääntöjä, nekin on sulle laitettu jo tänne lue viesti 30 jos et aiemmin huomannut.
-Toisekseen SINÄ vaarannat tielläliikkumisen lainvastaisilla mielipuolisilla kaistojen vaihtelulla, mikä on myös laissa kielletty.
OLEN COOL, KUN OSAAN KÄYTTÄÄ CAPSLOCKIA.
Minulle se on käytännössä sama väistänkö vai en. Matkani ei siitä hidastu. Jatkossa en sitten väistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
OLEN COOL, KUN OSAAN KÄYTTÄÄ CAPSLOCKIA.
Luitko muuten jo tieliikennelain?
-Luit ja huomasit minun olevan oikeassa ja sitten kävit ad hominem-hyökkäykseesi KIRJOITUSASUA vastaan?
Mutta hidastamaan en kyllä kenenkään takia ala.
Ap
Selvitä itsellesi Brittien liikennesäännöt koskien polkupyöriä, niillä on monessa paikassa etuajo-oikeus, mutta autot vetää surutta päälle, koettu on, selvitty hengissä.
-Ja ne kuuluisat Audimiehet on Briteissä satakertaa pahempia kuin Suomessa.