siis häh?! teen kuulemma rusetin lapsekkaalla tavalla.
Kaksi narua kiepille ja niistä sitten solmu. Onko jokin aikuismaisempi tapa tehdä rusetti jota mä en vaan tajua?!
Kommentit (87)
No mitä helvetin väliä sillä on miten rusetin tekee? Pääasia, että pysyy kiinni ja on helppo aukaista. Itse käytän molempia tyylejä. Oikean jalan kenkään "lasten" rusetin ja vasempaan "aikuisten" rusetin, koska vasemmassa jalassa on paksumpi jalkapöytä ja kengännauha ei riitä "lasten" rusettiin.
Aikuiset ja fiksut tekee yhden ruaerin ja kiepauttaa toisen lenkin renkulan takakautta. Täten rusetti asettuu somasti poikittain jalkapöydän päälle.
Ei herranjestas, eikai sillä oikeasti ole väliä miten teet rusetin?? Samanlainen siitä tulee joka tapauksessa. Ei elämä, väittääkö joku viä et on tyttöjen ja poikien väritkin???? Ei oo mitään oikeaa tapaa tehdä solmua tai rusettia! Kukin tyylillään:)
Ai missä välissä opetettiin aikuisten rusetti? Varmaan ekan ja tokan luokan välissä, kotona. Se lasten rusettinon niin hidas tehdä niin isä näytti nopeamman (ja pitävämmän)
Mä en tiennyt ennen tätä ketjua,että on toinenkin tapa tehdä rusetti. Minäkin teen tuolla "lasten tavalla ". Pitäisiköhän syyttää tarhantätiä, äitiä vai isosiskoa, kun kukaan ei ole koskaan vaivautunut opettamaan mulle kunnon solmua. Tunnen oloni laiminlöydyksi
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 08:48"]
Ei herranjestas, eikai sillä oikeasti ole väliä miten teet rusetin?? Samanlainen siitä tulee joka tapauksessa. Ei elämä, väittääkö joku viä et on tyttöjen ja poikien väritkin???? Ei oo mitään oikeaa tapaa tehdä solmua tai rusettia! Kukin tyylillään:)
[/quote]On myös ihan sama, pitääkö aikuinen lusikkaa tai kynää samoin kuin pikkulapset (nyrkissä). Kukin tyylillään.
Mitä selityksistä ymmärsin niin täsmälleen sama somu tulee molemmilla tyyleillä.
Kuvia kehiin, somunikkarit!
Mä taas oon oppinut sen "aikuisten" rusetin heti lapsena. Pupunkorvat ei mun mielestä pysy yhtä hyvin kiinni, mutta ei kyllä jaksa vaivata itseään muiden rusettityyleillä
Mä teen aikuisten rusetin, mutta en saa siitä ikinä kestävää. Aina aukee kengännauhat. Teenkin sitten rusetin päälle vielä yhden tavallisen solmun niistä rusetista yli jäävistä nauhan päistä.
Osaako joku kertoa miten rusetti pitäisi paremmin? Teen lapsen luistimiinkin noi umpparit päälle, mutta sitten lapsi ei saa niitä itse auki jos jää kavereitten kanssa kentälle.
Kyllä naurattaa välillä, kun oma ukko tuhertaa pupunkorvarusettia 500 euron kenkiinsä (tykkää hyvänlaatuisista brittikengistä). Mittailee tarkkaan, että korvat (lenkit) ovat yhtä pitkät ja sitten alkaakin hidas ja vaikean näköinen lenkkien kieputus. :)
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 09:26"]
Mä teen aikuisten rusetin, mutta en saa siitä ikinä kestävää. Aina aukee kengännauhat. Teenkin sitten rusetin päälle vielä yhden tavallisen solmun niistä rusetista yli jäävistä nauhan päistä.
Osaako joku kertoa miten rusetti pitäisi paremmin? Teen lapsen luistimiinkin noi umpparit päälle, mutta sitten lapsi ei saa niitä itse auki jos jää kavereitten kanssa kentälle.
[/quote]
Litteät nauhat eivät aukea rusetilta itsestään läheskään niin helposti kuin pyöreät nauhat.
kerran jouluna olin jossain kaupassa ja joku porukka paketoimassa niitä,siinä oli sellainen n:40-50v nainen paketoimassa ja se paketoi jotenkin erikoisesti,narutti erittäin kauniisti,solmut ja ne kiekurat perään,oli jotenkin hypnootista katsella sitä,piti käydä vielä jotain ostamassa ja odottaa että sai saman naisen paketoimaan.
sama juttu kun olin kerran eräässä palaverissa jonkun muijan kanssa mikä teki paljon muistiinpanoja,sillä oli jotenkin tosi jännä ääni ja kirjoitti jotenkin todella kauniilla koukeroisella mutta samalla selvällä käsialalla,tuntui kuin se olisi tehnyt jotain taideteosta.
jos ei olisi nähnyt kuin kädet ja kuullut puheen niin se olisi ollut tosi kiihottavaa????? loppu pakkaus kun ei ollut niin A1.
tv.mies
omg. Oon perinne verhoilija, joka taitaa solmut, kuin solmut, mutta aina olen silti rusetin tehnyt lapsekkaalla tavalla. Saa ihan tarpeeksi tiukan ja kestävän niinkin. En oo nähnyt ongelmaa. Kaikkea sitä kuuleekin. Ps.osaan myös muita rusetti tapoja. Tuollainen rusetin teko tapa kuittailu kuulu meillä ala-asteelle, kun jotkut halusi päteä :D
Täällä myös yksi pupunkorvailija, kyllä ehkä kerran vuodessa saattaa joku huomauttaa mutta mitä sitten :D tästä on vain tullut tapa ja sama lopputuloshan molemmilla tyyleillä tulee. T: N26
Mä en tienny oikeesti että jotkut ei osaa. Sehän näyttää ihan hölmöltä väkertää niitä vauvan rusetteja.
Mammat hyvät, moni valittaa täällä että mies on hidas solmiin sen rusetin. Antakaas kun kerron miksi; Sorminäppäryys. Toisten nakkisormet ei vaan kykene nopsasti näin hienomotoriseen hommaan.
Solmusta saa tiukemman jos pyöräyttää toisen korvan vielä kerran solmusta läpi ennen korvien kiristämistä. Silti aukeaa ihan samalla tavalla narunpäästä vetämällä.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 00:50"]
Oho, mä oon muotoilija ja teen rusetin lasten tavalla, vaikka mun kai pitäis olla käsistäni aika kätevä :D
[/quote]
Ei se käsien kätevyydestä kerro, vaan siitä että kukaan ei ole opettanut miten tehdään rusetti oikeasti sen jälkeen, kun päiväkodissa opetettiin pupunkorvat ennen kouluunmenoa.
Kyllä mulle äiti opetti "aikuisten rusetin" ennen kouluun menoa. Lasten rusetin näin ekan kerran vasta koulussa kun monet muut teki sillä tavalla.
Mieheni kanssa tuli joskus juttua ruseteista, kun ihmettelin hänen pupunkorvarusettiaan. Mies pontevasti sanoi, että hänen tyylinsä on ihan yhtä tavallinen aikuisilla kuin se minun (ja lastemme) käyttämä tavallinen rusetti. Oli sitten valittanut asiasta töissä ja sai siellä kuulemma kovaa vi**uilua asiasta, kun ei koko miesporukassa ollut ketään muuta pupunkorva-solmijaa.