"Yhteenmuutto pienentää ruokakuluja" Miten?
Luin taas tuon lauseen jostain ketjusta täällä. Siinä mainittiin myös, että annoksen hinta putoaa kun tehdään ruokaa kahdelle.
Voisko joku selittää miten tämä toimii, kun mun mielestä ruuan hinta ei pariskunnille ole halvempi kuin yksinasuville? 😅 Toki jos yksinasuessa tulee ruokahävikkiä paljon, asia voi olla eri, mutta noin lähtökohtaisesti.
Kommentit (97)
Yleensähän se pienentää miehen kuluja mutta nostaa naisen (ahmattisyöjämiehet jättiannoksineen).
Päinvastoin ruokakulut usein lisääntyy, kun aletaan yhdessä mässäämään oikein kunnolla. Tämä näkyy myös nopeasti pariskuntien ulkomuodossa.
Meilläkin miehen pienensi, minun kasvatti. Ainoastaan sähköä menee vähemmän kun laittaa isompia annoksia, mutta tein itsellenikin kerralla useamman annoksen. Mies syö myös kalliimpia ruokia esim. leikkeleitä.
Tuotahan selitellään pakkausko'oilla. Isommat pakkaukset tulee kilohinnaltaan halvemmaksi. Mutta mikä estää sinkkua ostamasta sitä isompaa kokoa ja kokkaamasta suurempaa annosta, jota syö monta päivää? Ehkä jos haluaa syödä joka päivä eri ruokaa, mutta se on jo sitten henkilökohtainen ongelma, ei parisuhdestatusongelma.
Riippuu siitä mitä syödään, ja kuinka paljon. Lähtöoletuksena tuossa väitteessä lienee että sinkku käy ostoksilla usein, ostaa ehkä kalliimmalla kilohinnalla pieniä pakkauksia ja muutoinkin tekee valintojaan impulsiivisemmin, kun taas pariskunta hoitaa ostoksensa suunnitelmallisemmin, hankkii isompia eriä halvemmalla kilohinnalla.
Tuohan ei todellakaan ole kiveen hakattu fakta siitä kuinka ihmiset käyttäytyvät.
Ajatukseen sisältynee jonkinlainen oletus yksinasuvan hankaluuksista saada ruokaa säilymään sekä nirsoudesta esimerkiksi tähteiden hyödyntämisen suhteen, jolloin pitää aina ostella pikkupaketteja (useimmiten kalliimpi kilohinta) ja heittää aterian ylijäämät menemään.
Onneksi kaikki eivät ole yhtä kädettömiä, enkä itsekään usko tuohon kulujen automaattiseen pienenemiseen.
Ei meillä ainakaan laskisi yhtään mihinkään. Ostetaan nytkin kilohinnan mukaan isoja paketteja ja jaetaan ne tarpeen mukaan. Jos aion tehdä lohta en todellakaan osta sitä pikkupalaa vaan huomattavasti halvemmalla kilohinnalla koko kalan josta puolet menee kumppanilleni ja molemmat laittaa omansa miten tykkää.
Oletuksena on ilmeisesti, että sinkulla syntyisi paljon ruokahävikkiä, ruokailu on eineksiä, wolttausta tai ulkona syömistä ja ostetaan tosiaan jotain pikkupakkauksia. Itse ostan ihan normaalikokoisia pakkauksia kaikkea, ei haittaa syödä samaa ruokaa useamman päivän. Osaan käyttää ruokaostokset sellaisessa järjestyksessä, että mitään ei pilaannu ja hyödynnän ”tähteet”, eli muuntelen ylijäänyttä ruokaa seuraavaksi ateriaksi.
Parisuhteissa on ollut sellainen kaava, että mies syö vähintään tuplasti sen mitä minä ja toisaalta minun ruokavalintani kuten kala, yrtit, tuoreet marjat jne. kasvattavat myös miehen ruokalaskua.
Pienentää, jos kumpikin tekee ruokaa. Ei tarvitse ostaa eineksiä tai valmiita välipaloja, vaan syödään itse valmistettua ruokaa edullisesti. Kun kokkaus on yhden henkilön varassa, niin tulee helposti ostettua jotain valmista. Kun on kaksi ruuanlaittotaitoista, niin kynnys ruuanvalmistukseen on matalammalla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ne vaan kasvo kun mies syö kolmen edestä
Jep tämä.
Vierailija kirjoitti:
Yleensähän se pienentää miehen kuluja mutta nostaa naisen (ahmattisyöjämiehet jättiannoksineen).
Johtuu siitä että naisten on saatava nitä isoja miehiä.
Mulla tippui ruokakulut niin pieniksi eron jälkeen, että vieläkin, vuosi eron jälkeen, koen hämmästyneitä hetkiä kassalla. Mies veti jo pelkkää juustoa, metwurstia, leipää ja maitoa 40€ edestä viikossa. Nyt mulla riittää se 40€ kaikkiin mun viikon ruokiin.
Asuin miehen kanssa, joka odotti että maksan ruokakuluista puolet, vaikka söin varmaan suunnilleen kymmenesosan siitä mitä hän ja teinipoikansa söivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä että naisten on saatava nitä isoja miehiä.
Ja puutarhatonttu ilmestyi paikalle. Mikset syytä isoja miehiä pienten naisten haluamisesta? Ne vie tonttujen naiset. Tontuille jää vain isot ahmatti naiset.
Jos 2 ihmistä asuu yhdessä,eivätkö he jaa puolet ruoka kuluista keskenään?Luulisi myös tekevät ruuan itse ja tarjolla koti ruokaa!Maksavat myös puolet sähkö,kotivakutus, vuokra. Eikö silloin menot pienemmät ,kuin yksinasuvalla? Joka maksaa kaikesta yksin,Ilman sosiaali tukia itse?
Itse yksinelävänä on helppo kontrolloida kauppalaskua, koska ei tarvitse ottaa huomioon kenenkään muun mielihaluja. Jos asuisin kimpassa, niin uskoisin osuuteni kauppalaskusta olevan huomattavasti suurempi.
Ostan pitkälti kilohinnan mukaan. Toki, jos kalliimpi tuote on maukkaampaa, niin silloin valitsen sen.
Pakastin on ehdoton, jotta saa säilöön punalaputettuja tuotteita tai valmiita ruoka-annoksia.
Tosin yksineläminen tuleekin sitten muuten paljon kalliimmaksi, koska kukaan ei ole jakamassa asumiskuluja tai autosta koituvia maksuja.
Sillai kun toinen syö toisen ruokia
Vierailija kirjoitti:
Jos 2 ihmistä asuu yhdessä,eivätkö he jaa puolet ruoka kuluista keskenään?Luulisi myös tekevät ruuan itse ja tarjolla koti ruokaa!Maksavat myös puolet sähkö,kotivakutus, vuokra. Eikö silloin menot pienemmät ,kuin yksinasuvalla? Joka maksaa kaikesta yksin,Ilman sosiaali tukia itse?
Ei tässä puhuttu mistään muusta kuin ruuasta. Kai jokainen sen ymmärtää, että vuokran maksaminen kahdestaan on edullisempaa per nenä kuin yksin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yksinelävä maksaa kalliimmin asumisestaan, mutta nyt puhutaan ruokakuluista, eikä kaikista menoista.
Mulla ne vaan kasvo kun mies syö kolmen edestä