Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Yhteenmuutto pienentää ruokakuluja" Miten?

Vierailija
13.11.2021 |

Luin taas tuon lauseen jostain ketjusta täällä. Siinä mainittiin myös, että annoksen hinta putoaa kun tehdään ruokaa kahdelle.
Voisko joku selittää miten tämä toimii, kun mun mielestä ruuan hinta ei pariskunnille ole halvempi kuin yksinasuville? 😅 Toki jos yksinasuessa tulee ruokahävikkiä paljon, asia voi olla eri, mutta noin lähtökohtaisesti.

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön yksin n. 1/3 osalla siitä hinnasta millä miehen kanssa asuessa. Kokemusta 3 vuosikymmentä ja 3 eri miestä.

N51

Vierailija
82/97 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinkuille: pakastin on keksitty. Ihan vinkkinä, että esim. leivät kannattaa pakastaa. Samoin jos teet suuremman annoksen ruokaa, niin osan voi pakastaa.

Juustoja ja maitotuotteita en kyllä lähde pakastamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatukseen sisältynee jonkinlainen oletus yksinasuvan hankaluuksista saada ruokaa säilymään sekä nirsoudesta esimerkiksi tähteiden hyödyntämisen suhteen, jolloin pitää aina ostella pikkupaketteja (useimmiten kalliimpi kilohinta) ja heittää aterian ylijäämät menemään.

Onneksi kaikki eivät ole yhtä kädettömiä, enkä itsekään usko tuohon kulujen automaattiseen pienenemiseen.

Pakastimet ovat keksitty, sinne voi ylimääräisen ruoan pakastaa ja syödä myöhemmin.

Pitää paikkansa, mutta käytännössä pitkän ajan kuluessa moni haluaa vaihtelua. Eikä pakasteessakaan ole älyttömästi tilaa, eikä ruuat säily ikuisesti. 

Toinen asia että itse tehty perusruoka on monipuolenakin tavallisesti halvempaa, kuin einekset tai leipään perustuva napostelu. Lisäksi pihistely ruuassa johtaa helposti kuluihin muissa herkuissa, jotka taidetaan laskea ruokakuluihin.

Kilohinta + syöntitavan muutos keskimäärin alentaa kuluja, mutta ihmisissä on eroja.

Vierailija
84/97 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön yksin n. 1/3 osalla siitä hinnasta millä miehen kanssa asuessa. Kokemusta 3 vuosikymmentä ja 3 eri miestä.

N51

Entä jos lasketaan miehen ja sinun kulujen summa, ja verrataan sitä kun asuitte erillään siihen kun asuitte yhdessä.

Vierailija
85/97 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ne vaan kasvo kun mies syö kolmen edestä

Vitttuako maksatte äijän syömisiä. Rahoittakoon itse ahmimisensa.

Vierailija
86/97 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just eilen taas mietin että meillä kyllä tulee kalliimmaksi yhdessä syöminen. Itse pärjäisin parilla leivällä, salaatilla, ja höyrytetyillä vihanneksilla ja kananmunilla kaiket päivät, mutta kun yhdessä syödään, syön paljon enemmän kuin yksin söisin. En tiedä miksi näin on :D 

Vierailija
87/97 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienentää, jos kumpikin tekee ruokaa. Ei tarvitse ostaa eineksiä tai valmiita välipaloja, vaan syödään itse valmistettua ruokaa edullisesti. Kun kokkaus on yhden henkilön varassa, niin tulee helposti ostettua jotain valmista. Kun on kaksi ruuanlaittotaitoista, niin kynnys ruuanvalmistukseen on matalammalla.

Ai? 😂

Kyllä mulla aina mies on vaan tuonut lisäkuluja.

Mulle kelpaa pelkkä salaatti ja tonnikala ja ihan tyytyväinen oon.

Mies haluaa leikkeleitä, leipää, maitoa, mehuja, energiajuomia, makaronia, spagettia, lihaa eri muodoissaan jne jne, ei jakseta samaa montaa päivää. Niin ja siihen päälle pitsat, kebut ja muu noutoruoka.

Enkä ole kyllä tavannut vielä miestä, joka osallistuisi kokkaukseen tasapuolisesti. Tai sit jos mies tekee ruokaa, niin se on tyyliin makkaraa ja ranskalaisia tai jauhelihaa ja makaronia.

Aina on jäänyt enemmän käteen itselle eron jälkeen.

Huono homma! Meillä mies tekee nykysin lähes kaikki arkiruuat, koska minulla menee pitempään töissä. Mies hoitaa myös ruokaostokset, joten en voi valittaa.

Onko viesti numero 69 nyt ensimmäinen ihminen, jonka ruokakulut on pienentyneet suhteessa?

Käsitin että melkein jokainen täällä kirjoittanut on väittänyt, että pariskunnan toisen osapuolen kulut on alentuneet ja omat nousseet.

En tiedä mitä ap tarkoitti, mutta se tausta-ajatus koskee keskimääräistä kulua. Silloin täytyy verrata kahden ihmisen kuluja yhteensä kahdessa eri tilanteessa.

Jos missään muussa ei säästä, niin ruokakaupassa kulkemisen kuluissa.

Itsellä ruuan laatu on parantunut perheaikana, mutta hinnassa ei ole tapahtunut juuri muutosta. Tuorevihannesta menee enemmän. Kehtaa ostaa, kun ne ei ehdi mennä huonoksi jääkaapissa tai pöydällä.

Elämän suuri ihmeellisyys: porkkanapussi maksaa saman verran, riippumatta porkkanoiden määrästä.

Vierailija
88/97 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipä on kallis ruoka verrattuna paljonko sitä pitää syödä. Jos voi välttää sen, säästää paljon.

Vierailija
89/97 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ruokakustannukset pienenee, joka maksattaa syömisensä toisella. Yleensä nämä ovat miehiä.

Vierailija
90/97 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leipä on kallis ruoka verrattuna paljonko sitä pitää syödä. Jos voi välttää sen, säästää paljon.

Leipää ei ole pakko syödä ollenkaan. Viljan voi syödä puurona.

Vierailija
91/97 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen ruokakustannukset pienenee, joka maksattaa syömisensä toisella. Yleensä nämä ovat miehiä.

Näin. Itse syön kattilallisesta keittoa viikon, ja miehen kanssa syödessä se hupenee kahdessa päivässä. Mies on myös sellainen että jos kaapissa on ruokaa, niin se syödään, oli nälkä tai ei. Jos itselleni riittää aamupalaksi keitetty muna, lautasellinen kaurapuuroa ja banaani, juomaksi kuppi kahvia ja vesilasi, niin mies vetää kolme leipää voilla, juustolla, leikkeleellä, kahdella kananmunalla, suolakurkulla, jugurtti, ja  juomaksi puoli litraa maitoa sekä kahvikupillinen. Omalle aamupalalle ei pysty edes laskemaan hintaa, kun taas toinen vetää viis euroa per aamu. Yhdessä kuitenkin ostetaan ruuat 50/50.

Vierailija
92/97 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa miettinyt joskus. Ne on näitä kaks menee samalla kun yks. Ehkä joku ajattelee, että sinkku tekee 400g jauhelihasta itselleen kastikkeen samoin kun 6 hengen perhe. Mutta sittenhän sinkku voi myös syödä tuota kastiketta 6 ruokailun ajan, joten ei se kalliimmaksi pitäisi tulla.

No harvemmin jaksaa syödä kuutta kertaa samaa ruokaa. Hävikkiä tulee enemmän, koska pienemmät pakkauksetkin voivat olla yksin liian isoja, eikä kaikki säily niin pitkään. Esimerkki minä joisin mielelläni ihan halpaa kahvia mutta se tulee isossa paketissa ja menee huonoksi ennen kuin saan sen juotua, joudun ostamaan kallista erikoiskahvia pikkuisissa pakkauksissa.

Myös useampi ihminen kun on niin ruokaa jaksaa yleensä toinen ainakin laittaa, kun sinkkuna jos ei vaan huvita, niin ruoka menee hukkaan. Myös yksin voi helposti syödä liikaa, kun ruokaa on enemmän tarjolla, sama 200g kastike menee yksin tai kaksi yhtä hyvin. Yksin ei myöskään tee niin helposti jotain makkarakeittoa, kun sitä pitää syödä sitten monta päivää putkeen, kaksin menee parissa päivässä.

Jos juot vähän kahvia, voit silti ostaa normaalin puolenkilon kokoisen kahvipaketin ja säilytät sen klipsulla suljettuna pakastimessa.

Vierailija
93/97 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä isompi ruokakunta, sen paremmin voi hyödyntää isojen pakkausten edullisempia kilohintoja ja tarjouksia. Ruoka ei ehdi vanhenemaan, kuten sinkulla helposti käy.

Sinkkutaloudessa on myös usein aika pienet säilytysmahdollisuudet, etenkin kylmät ja etenkin pakastintilaa.

Vierailija
94/97 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa miettinyt joskus. Ne on näitä kaks menee samalla kun yks. Ehkä joku ajattelee, että sinkku tekee 400g jauhelihasta itselleen kastikkeen samoin kun 6 hengen perhe. Mutta sittenhän sinkku voi myös syödä tuota kastiketta 6 ruokailun ajan, joten ei se kalliimmaksi pitäisi tulla.

No harvemmin jaksaa syödä kuutta kertaa samaa ruokaa. Hävikkiä tulee enemmän, koska pienemmät pakkauksetkin voivat olla yksin liian isoja, eikä kaikki säily niin pitkään. Esimerkki minä joisin mielelläni ihan halpaa kahvia mutta se tulee isossa paketissa ja menee huonoksi ennen kuin saan sen juotua, joudun ostamaan kallista erikoiskahvia pikkuisissa pakkauksissa.

Myös useampi ihminen kun on niin ruokaa jaksaa yleensä toinen ainakin laittaa, kun sinkkuna jos ei vaan huvita, niin ruoka menee hukkaan. Myös yksin voi helposti syödä liikaa, kun ruokaa on enemmän tarjolla, sama 200g kastike menee yksin tai kaksi yhtä hyvin. Yksin ei myöskään tee niin helposti jotain makkarakeittoa, kun sitä pitää syödä sitten monta päivää putkeen, kaksin menee parissa päivässä.

Jos juot vähän kahvia, voit silti ostaa normaalin puolenkilon kokoisen kahvipaketin ja säilytät sen klipsulla suljettuna pakastimessa.

Jos on pakastin. Hyvin monessa sinkkukämpässä ei ole, tai on vain jääkaapin pakastinlokero, josta ei ole kuin lyhytaikaiseen säilytykseen.

Vierailija
95/97 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin puhuu ainoastaan ne jotka heittäytyy puolison elätettäväksi

Vierailija
96/97 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipää ei ole pakko syödä ollenkaan. Viljan voi syödä puurona.

No ei viljaakaan ole pakko syödä ollenkaan 😄

Vierailija
97/97 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin puhuu ainoastaan ne jotka heittäytyy puolison elätettäväksi

Tarkoittanet miehiä, jotka vaativat ruokakulut puolitettaviksi, vaikka syövät itse moninkertaisesti naiseen verrattuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan