"Yhteenmuutto pienentää ruokakuluja" Miten?
Luin taas tuon lauseen jostain ketjusta täällä. Siinä mainittiin myös, että annoksen hinta putoaa kun tehdään ruokaa kahdelle.
Voisko joku selittää miten tämä toimii, kun mun mielestä ruuan hinta ei pariskunnille ole halvempi kuin yksinasuville? 😅 Toki jos yksinasuessa tulee ruokahävikkiä paljon, asia voi olla eri, mutta noin lähtökohtaisesti.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa miettinyt joskus. Ne on näitä kaks menee samalla kun yks. Ehkä joku ajattelee, että sinkku tekee 400g jauhelihasta itselleen kastikkeen samoin kun 6 hengen perhe. Mutta sittenhän sinkku voi myös syödä tuota kastiketta 6 ruokailun ajan, joten ei se kalliimmaksi pitäisi tulla.
Mutta eihän sinkku voi sydä samaa kastiketta kuutta kertaa! Ainakin joidenkin mielestä, vaan puolet pakkauksesta pitää heittää roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos jakaa ruokakulut tasan kummankin tulojen mukaan, niin ei pitäisi mennä sen enempää rahaa kun sinkkunakaan.
No tuossahan juuri sitä lisämaksua tulee naiselle, jos mies syö enemmän ja on ronkelimpi.
Jos kumpikin mussuttaa yhdessä pakastepitsan tasan puoliksi ja on sillä tyytyväinen, niin mikäs siinä mutta useille se kumppani tuo mukanaan uusia ruokia ja tarvikkeita mitä haluaa.
Mä en esim ollut ikinä maistanutkaan sushia ennen nykyistä enkä juonut maitoa tai syönyt lihaa. Ruokaa en tilannut koskaan.
Mies ei juuri suostu vihanneskeittoja ja linssipihvejä syömään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa miettinyt joskus. Ne on näitä kaks menee samalla kun yks. Ehkä joku ajattelee, että sinkku tekee 400g jauhelihasta itselleen kastikkeen samoin kun 6 hengen perhe. Mutta sittenhän sinkku voi myös syödä tuota kastiketta 6 ruokailun ajan, joten ei se kalliimmaksi pitäisi tulla.
No harvemmin jaksaa syödä kuutta kertaa samaa ruokaa. Hävikkiä tulee enemmän, koska pienemmät pakkauksetkin voivat olla yksin liian isoja, eikä kaikki säily niin pitkään. Esimerkki minä joisin mielelläni ihan halpaa kahvia mutta se tulee isossa paketissa ja menee huonoksi ennen kuin saan sen juotua, joudun ostamaan kallista erikoiskahvia pikkuisissa pakkauksissa.
Myös useampi ihminen kun on niin ruokaa jaksaa yleensä toinen ainakin laittaa, kun sinkkuna jos ei vaan huvita, niin ruoka menee hukkaan. Myös yksin voi helposti syödä liikaa, kun ruokaa on enemmän tarjolla, sama 200g kastike menee yksin tai kaksi yhtä hyvin. Yksin ei myöskään tee niin helposti jotain makkarakeittoa, kun sitä pitää syödä sitten monta päivää putkeen, kaksin menee parissa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensähän se pienentää miehen kuluja mutta nostaa naisen (ahmattisyöjämiehet jättiannoksineen).
Johtuu siitä että naisten on saatava nitä isoja miehiä.
En sanoisi 173/70 miestä vielä isoksi. Silti se söi yhtä paljon kuin minä ja lapset yhteensä. Tottakai ruuat piti maksaa puoliksi. Nyt säästän hyvin, kun lapset on välillä isällään ja hänkin joutuu maksamaan edes ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Jos 2 ihmistä asuu yhdessä,eivätkö he jaa puolet ruoka kuluista keskenään?Luulisi myös tekevät ruuan itse ja tarjolla koti ruokaa!Maksavat myös puolet sähkö,kotivakutus, vuokra. Eikö silloin menot pienemmät ,kuin yksinasuvalla? Joka maksaa kaikesta yksin,Ilman sosiaali tukia itse?
Kuinka paljon kirjoitusvirheitä mahtuu pieneen virkkeeseen?
Sinkut on yleensä myös köyhiä, tai asuvat pienissä asunnoissa, joten säästöä ei oikein voi hakea perhefarmarilla peltomarketista. Ei puhettakaan että voisi ostaa esim. ison paalin vessapaperia. Ruoalla ei myöskään ole syöjiä, joten sinkku lihoaa paljon helpommin kun pitää jatkuvasti oleskella parin metrin päässä ruokavuoresta. Ostopäätöksillä on paljon helpompi vaikuttaa painoon kuin tahdonvoimalla ja annoksia mittaamalla. Lähikauppa on sinkun ruokakomero ja jääkaappi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienentää, jos kumpikin tekee ruokaa. Ei tarvitse ostaa eineksiä tai valmiita välipaloja, vaan syödään itse valmistettua ruokaa edullisesti. Kun kokkaus on yhden henkilön varassa, niin tulee helposti ostettua jotain valmista. Kun on kaksi ruuanlaittotaitoista, niin kynnys ruuanvalmistukseen on matalammalla.
Ai? 😂
Kyllä mulla aina mies on vaan tuonut lisäkuluja.
Mulle kelpaa pelkkä salaatti ja tonnikala ja ihan tyytyväinen oon.
Mies haluaa leikkeleitä, leipää, maitoa, mehuja, energiajuomia, makaronia, spagettia, lihaa eri muodoissaan jne jne, ei jakseta samaa montaa päivää. Niin ja siihen päälle pitsat, kebut ja muu noutoruoka.Enkä ole kyllä tavannut vielä miestä, joka osallistuisi kokkaukseen tasapuolisesti. Tai sit jos mies tekee ruokaa, niin se on tyyliin makkaraa ja ranskalaisia tai jauhelihaa ja makaronia.
Aina on jäänyt enemmän käteen itselle eron jälkeen.
Huono homma! Meillä mies tekee nykysin lähes kaikki arkiruuat, koska minulla menee pitempään töissä. Mies hoitaa myös ruokaostokset, joten en voi valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuotahan selitellään pakkausko'oilla. Isommat pakkaukset tulee kilohinnaltaan halvemmaksi. Mutta mikä estää sinkkua ostamasta sitä isompaa kokoa ja kokkaamasta suurempaa annosta, jota syö monta päivää? Ehkä jos haluaa syödä joka päivä eri ruokaa, mutta se on jo sitten henkilökohtainen ongelma, ei parisuhdestatusongelma.
Tietysti, jos ei ole pakastinta, niin ei kukaan halua tehdä isoa makaronilaatikkoa ja syödä sitä kuutta päivää, säilyykö edes jääkaapissa?
Mutta vaikka pakastin olisi, ei se ruuan hinta isolta osalta tule siitä makaronilaatikon osuudesta, vaan kaikesta muusta. On varmasti joku joku haluaa syödä joka aterialla sitä samaa Makaronilooraa, mutta jos haluaa Aamupalaksi jogurttia pitää ostaa kalliita yksittäisipakkauksia, samoin lähes kaikessa muussa. Ei ne säily ikuisesti, eikä niitä voi oikein pakastaa. Kasvikset on kasvin kokoisia jne.
Moni mies on niin kulinaristi, että syö paljon kalliimmin kuin nainen, leikkeleitä, punaista lihaa ja kalliita juustoja. Miehelle ei voi laittaa hernekeittoa, mutta hoikka sinkkunainen elää sillä jopa lähes viikon, siis alle yhdellä eurolla. Eron jälkeen itselleni tuli melkoinen havahdus, että ruokaan meni vähemmän rahaa, vaikka mies maksoi aikaisemmin ruokakuluista kaksi kolmasosaa. Sinkkuna naisen on ehdottomasti halvinta elää. Suomessa ei ole edes mitään perhepakkauksia ruokaa kuten USA:ssa.
Miehen ruokakauppakuitti : olutta, suolapähkinöitä, sokerijugurttia, iltapäivälehti, hampurilaisia.
Minun: kotimaista kirjolohta, perunoita, hedelmiä, salaattia, kilo luonnonjugurttia.
Hän onneksi ostaa omat mässynsä, minä en niitä kotiin kanna. 😇
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuotahan selitellään pakkausko'oilla. Isommat pakkaukset tulee kilohinnaltaan halvemmaksi. Mutta mikä estää sinkkua ostamasta sitä isompaa kokoa ja kokkaamasta suurempaa annosta, jota syö monta päivää? Ehkä jos haluaa syödä joka päivä eri ruokaa, mutta se on jo sitten henkilökohtainen ongelma, ei parisuhdestatusongelma.
Tietysti, jos ei ole pakastinta, niin ei kukaan halua tehdä isoa makaronilaatikkoa ja syödä sitä kuutta päivää, säilyykö edes jääkaapissa?
Mutta vaikka pakastin olisi, ei se ruuan hinta isolta osalta tule siitä makaronilaatikon osuudesta, vaan kaikesta muusta. On varmasti joku joku haluaa syödä joka aterialla sitä samaa Makaronilooraa, mutta jos haluaa Aamupalaksi jogurttia pitää ostaa kalliita yksittäisipakkauksia, samoin lähes kaikessa muussa. Ei ne säily ikuisesti, eikä niitä voi oikein pakastaa. Kasvikset on kasvin kokoisia jne.
Etkö muka yksin saa syötyä litran jogurttia muutamassa päivässä? Uskomatonta. Litran jogurtteja perheetkin ostavat tai sitten niitä kahden desin pakkauksia tietyn maun takia, mutta sellaiset eivät ole ekologisia.
Vierailija kirjoitti:
Miehen ruokakauppakuitti : olutta, suolapähkinöitä, sokerijugurttia, iltapäivälehti, hampurilaisia.
Minun: kotimaista kirjolohta, perunoita, hedelmiä, salaattia, kilo luonnonjugurttia.
Hän onneksi ostaa omat mässynsä, minä en niitä kotiin kanna. 😇
Kumpi noista nyt sit kalliimmaksi tulee?
Sinkuille: pakastin on keksitty. Ihan vinkkinä, että esim. leivät kannattaa pakastaa. Samoin jos teet suuremman annoksen ruokaa, niin osan voi pakastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienentää, jos kumpikin tekee ruokaa. Ei tarvitse ostaa eineksiä tai valmiita välipaloja, vaan syödään itse valmistettua ruokaa edullisesti. Kun kokkaus on yhden henkilön varassa, niin tulee helposti ostettua jotain valmista. Kun on kaksi ruuanlaittotaitoista, niin kynnys ruuanvalmistukseen on matalammalla.
Ai? 😂
Kyllä mulla aina mies on vaan tuonut lisäkuluja.
Mulle kelpaa pelkkä salaatti ja tonnikala ja ihan tyytyväinen oon.
Mies haluaa leikkeleitä, leipää, maitoa, mehuja, energiajuomia, makaronia, spagettia, lihaa eri muodoissaan jne jne, ei jakseta samaa montaa päivää. Niin ja siihen päälle pitsat, kebut ja muu noutoruoka.Enkä ole kyllä tavannut vielä miestä, joka osallistuisi kokkaukseen tasapuolisesti. Tai sit jos mies tekee ruokaa, niin se on tyyliin makkaraa ja ranskalaisia tai jauhelihaa ja makaronia.
Aina on jäänyt enemmän käteen itselle eron jälkeen.
Huono homma! Meillä mies tekee nykysin lähes kaikki arkiruuat, koska minulla menee pitempään töissä. Mies hoitaa myös ruokaostokset, joten en voi valittaa.
Onko viesti numero 69 nyt ensimmäinen ihminen, jonka ruokakulut on pienentyneet suhteessa?
Vierailija kirjoitti:
Sinkuille: pakastin on keksitty. Ihan vinkkinä, että esim. leivät kannattaa pakastaa. Samoin jos teet suuremman annoksen ruokaa, niin osan voi pakastaa.
Et ole tosissaan 😳 Ihanko oikeesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta vaikka pakastin olisi, ei se ruuan hinta isolta osalta tule siitä makaronilaatikon osuudesta, vaan kaikesta muusta. On varmasti joku joku haluaa syödä joka aterialla sitä samaa Makaronilooraa, mutta jos haluaa Aamupalaksi jogurttia pitää ostaa kalliita yksittäisipakkauksia, samoin lähes kaikessa muussa. Ei ne säily ikuisesti, eikä niitä voi oikein pakastaa. Kasvikset on kasvin kokoisia jne.Etkö muka yksin saa syötyä litran jogurttia muutamassa päivässä? Uskomatonta. Litran jogurtteja perheetkin ostavat tai sitten niitä kahden desin pakkauksia tietyn maun takia, mutta sellaiset eivät ole ekologisia.
No siellä on myös se Makaronilaatikko, maito, kurkku, vesimeloni, suklaalevy ja vaikka mitä muuta. Jos ei halua tai pysty syömään koko ajan sitä samaa, niin ruokaa menee roskiin tai pitää ostaa kalliita pakkauksia. Siksi useat sinkut tilaa ruuan kotiin, helpommin vaihtelua ilman hävikkiä ja sama raha menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta vaikka pakastin olisi, ei se ruuan hinta isolta osalta tule siitä makaronilaatikon osuudesta, vaan kaikesta muusta. On varmasti joku joku haluaa syödä joka aterialla sitä samaa Makaronilooraa, mutta jos haluaa Aamupalaksi jogurttia pitää ostaa kalliita yksittäisipakkauksia, samoin lähes kaikessa muussa. Ei ne säily ikuisesti, eikä niitä voi oikein pakastaa. Kasvikset on kasvin kokoisia jne.Etkö muka yksin saa syötyä litran jogurttia muutamassa päivässä? Uskomatonta. Litran jogurtteja perheetkin ostavat tai sitten niitä kahden desin pakkauksia tietyn maun takia, mutta sellaiset eivät ole ekologisia.
No siellä on myös se Makaronilaatikko, maito, kurkku, vesimeloni, suklaalevy ja vaikka mitä muuta. Jos ei halua tai pysty syömään koko ajan sitä samaa, niin ruokaa menee roskiin tai pitää ostaa kalliita pakkauksia. Siksi useat sinkut tilaa ruuan kotiin, helpommin vaihtelua ilman hävikkiä ja sama raha menee.
Syöt aamupalaksi makaronilaatikkoa, vesimelonia, suklaalevyn jne?
Minulla ruokakulut vain kasvoivat, kun muutimme yhteen tyttöystävän (nykyisen vaimoni) kanssa. Hän syö kyllä aavistuksen vähemmän kuin minä, mutta ostaa aina huomattavasti kalliimpaa ruokaa. Maksamme siis ruoat puoliksi. Hänen ruokalaskunsa luonnollisesti ovat pienentyneet, kun minun ovat kasvaneet.
Sama toki kaikessa muussakin. Hän on tuhlailevaisempi luonne.
No, oma valintani.
Mulla ruokakulut pieneni ihan sen takia, että hävikki väheni. Olin niin usein kumppanin luona, että oli tosi vaikea ostaa oikeaa määrää ruokaa kotiin. En jaksa käydä kaupassa usein, vaan ostaa kerralla viikon ruoat, mutta sitten saatoinkin jäädä useiksi päiviksi kumppanin luo ja moni ruoka ehti mennä huonoksi. Inhoan hävikkiä joten tuo harmitti aina tosi paljon. Me syödään molemmat suht samanlaista ruokaa ja mieskin pienikokoisena ei syö mitään himoannoksia, joten aika tasan ruokakulut jakaantuu.