Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sijaisäiti pahoinpitelee lastani

Vierailija
31.01.2015 |

Nyt tarvittaisiin ihan oikeaa apua ja neuvoja eikä mitään provon huutelua tai pilkkaa.

Lapseni on kertonut minulle useasti siitä kuinka sijaisäiti tukistaa, vetää korvasta ja kaataa lattialle. 

Sijaisäiti heitti hänet jopa ulos pakkaseen. 

Lapsi kuitenkin pyytää etten kerro sossuille, koska sitten sijaisäiti todella suuttuu ja tietysti pelkää mitä tapahtuu. 

En haluaisi, että lapseni joutuu elämään jatkuvan pelon alla. Kokoajan täytyy varoa suututtamasta. 

Minulle lapsi kertoo tekemisistään mistä ei sijaisäidille saa kertoa ja sijaisäiti puhuu minulle lapsesta aina negatiiviseen sävyyn. 

Olen huolissani lapseni kasvuolosuhteista, mutta en halua pettää lapseni luottamusta. Mikä neuvoksi? :/ 

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos todella lapsesi kokee väkivaltaa sijaisperheessä, tietenkin sinun pitää puuttua asiaan. Minkä ikäinen lapsesi on? Jos hän saa jo itse päättää tai ainakin vaikuttaa siihen, missä asuu hän voi itsekin auttaa itseään. Ensin yritä pidentää aikaa, jonka hän viettää luonasi. Pitkiä viikonloppuna, miksei viikkojakin. Mitä enemmän lapsesi luottaa sinuun, sitä todennäköisemmin hän myös kertoo lastensuojeluun / sosiaalityöntekijöille / koulussa haluavansa asua sinun luonasi, ja kertoo myös oloista sijoituskodissa. Luottamuksen synnyttyä sinun täytyy myös kertoa, että laki velvoittaa aina kertomaan poliisille alaikäiseen kohdistuvasta väkivallasta. Kysy miten lapsesi haluaa, että asian kansa toimitaan. Vaihtoehtoina on poliisille tai lastensuojeluun kertominen. Kerro että kenenkään ei tarvitse sietää väkivaltaa. Ihmisen on itse pidettävä puoliaan, koska ulkopuolisen, joka tässä on biologinen äiti, sanaan on vaikea luottaa. Hänen on siis itse rohkaistuttava kertomaan asiasta esim lastensuojeluun, mutta sinä tietenkin tuet ja autat häntä.

Vierailija
22/94 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 09:40"]Ap nyt on kysyttävä että onko sijaisäiti siis sukulaisesi?
[/quote] ei ole minun sukulainen. Mutta lapsen isän puolelta
Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 09:35"][quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 09:25"]

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 09:11"]Sinulla on vielä aikaa ja korkea aika saada edes jollain tavalla paikattua lapsesi elämä. Pahat arvet kuitenkin jäävät, koska tilanne on saanut jatkua jo vuosia noin. Itse olen omin silmin nähnyt yhden sijaisperheen (arvostetun sellaisen) jatkuvasti mitätöimässä sijoituslapsia ja suosikkilapset pyydetään vielä pilkkaamiseen/nauramiseen mukaan. Itselleni tulee pala kurkkuun kaikesta tuosta, mitä olen nähnyt. Sitten he (sijoitusperhe)ihmettelevät, että mitä pahaa ovat tehneet, kun aikuisikään tulevat katkaisevat heihin välit kokonaan. Kuka näitä rikkirevittyjä polosia tosiaan uskoo? Kaiken lisäksi he tulevat perheistä, joissa on ollut ongelmia tai jotka ovat apua pyytäneet. Mietinnän paikka, lapsella on ongelmia tai äidillä, isällä ja sitten vielä sijoitusperheessä ongelmat jatkuvat jopa pahempina. Tämäkö on sijoittamisen tarkoitus? Karmeita kohtalaloita on saanut lukea..tässä muutama ap, haluatko lapsellesi samanlaisen kohtalon? Vooisiko nyt jo tehdä jotain? http://www.studio55.fi/tositarina/article/lauri-joutui-sijaisperheessa-lapsityovoimaksi/137592 http://www.hs.fi/sunnuntai/a1382760836158   Hienoa, että olet rohkeasti tullut kysymään neuvoja ja mielipiteitä, onnea matkaan. Lapsellesi parempaa tulevaisuutta toivottelen.  [/quote] Haluan tehdä jotain, mutta miten? Olen niin monesti yrittänyt huonolla tuloksella. Olen niin moniin tahoihin vedonnut ja meidän kotiolot on moneen kertaan selvitetty niin, että kotiuttamiselle ei ole estettä, mutta lapsen edun nimessä sijoitusta jatketaan. Sillä kotiuttaminen olisi liian suuri muutos. Ap

[/quote]

Voitko mitenkään lisätä aikaa, jota voisit viettää sijoitetun lapsesi kanssa, asutteko lähellä toisianne? Pyydä häntä enemmän omaan kotiisi, ole läsnä, kerro monin sanoin ja tavoin, että rakastat häntä, onko se mahdollista? Pidä aina antamasi lupaukset, lupaa vähemmän, anna enemmän ;-) Ja materiaali ei ole paras rakkauden osoituskeino, eli jos sinulla on taloudellisia vaikeuksia, se ei estä sanomasta: "rakastan sinua."

Voisko lapsen/nuoren kotiuttamisesta puhua niin, etä haluatte vain hänen tulevan nyt kotiin? Kuka sitä vastustaa?

Voimia sinulle, älä lannistu, älä luovuta. Ja yritä pysyä rauhallisena ja ns. väliessä sijaisperheen kanssa, ainakin tässä vaiheessa. 
[/quote] Ei asuta. Ihan eri paikkakunnilla asutaan, mutta mitä isommaksi hän kasvaa sitä vapaammin voi liikkua. Toki on aina tervetullut meille. Meillä on muutenkin todella läheiset välit. Minulle hän on aina ollut avoin ja minun kanssani hän on omaitsensä.

Olen hakenut huostaanotonpurkua ja tapaamme sossuja puolen vuoden välein. Mutta kuten sanoin lapsen edun nimessä. Ja lapsi ei ole itse vaatinut kotiutumista. Mitkään ulkoiset ongelmat koulunkäynnissä, mielenterveydessä, sosiaalisissa suhteissa jne eivät siis vaikuta. Vaan lapsen on katsottu voivan hyvin. Ja sijaisvanhempi tekee vaativaa työtä vaikean lapsen kanssa.
Ap

Vierailija
24/94 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.ensijaturvakotienliitto.fi/liitto/haetko-tietoa/perhevakivalta/tietoa_lainsaadannosta/henkeen_ja_terveyteen_kohdistuvi/

Tuossa "linkissä" on ohjeita ja tietoa miten teette rikosilmoituksen.
(Alla oli muuten Lampelan mainos, kun mietitte oikeusavustajan/asianajajan valintaa)

Vierailija
25/94 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastoin yleistä luuloa, sellaisiakin huostaanottoja, jotka hyödyttäisivät lasta, kyseenalaistetaan lastensuojelun johdon taholta. Huostaanotto maksaa tolkuttomasti eikä sosiaalityöntekijät saa edes helposti siihen ylemmältä taholta lupaa. Trendinä on nyt purkaa mahdollisimman moni huostaanotto, koska rahaa on vähän. Joissakin tapauksissa purkamisen miettiminen on täysin väärin lasta kohtaan, joskus kotiin tehtävän tuen avulla ratkaisu olisi kaikille paras. Sosiaalityöntekijänä harkitsen nykyään entistä tarkemmin, onko oikeasti ho tarve vai ei, otan huomioon kaikilta mahdollisilta kannoilta lapsen näkökulman ja arvioin kasvuolosuhteiden turvallisuutta niin pitkälle kuin mahdollista.

Vierailija
26/94 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 10:26"]Vastoin yleistä luuloa, sellaisiakin huostaanottoja, jotka hyödyttäisivät lasta, kyseenalaistetaan lastensuojelun johdon taholta. Huostaanotto maksaa tolkuttomasti eikä sosiaalityöntekijät saa edes helposti siihen ylemmältä taholta lupaa. Trendinä on nyt purkaa mahdollisimman moni huostaanotto, koska rahaa on vähän. Joissakin tapauksissa purkamisen miettiminen on täysin väärin lasta kohtaan, joskus kotiin tehtävän tuen avulla ratkaisu olisi kaikille paras. Sosiaalityöntekijänä harkitsen nykyään entistä tarkemmin, onko oikeasti ho tarve vai ei, otan huomioon kaikilta mahdollisilta kannoilta lapsen näkökulman ja arvioin kasvuolosuhteiden turvallisuutta niin pitkälle kuin mahdollista.
[/quote] Ei vaan ole ko trendi sitten tavoittanut meidän perhettä. :/ sillä minusta paikkakunnan ja koulun vaihto jne eivät ole hyviä syitä olla purkamatta huostaanottoa ja palauttamatta lasta äidin uuden perheen luokse.
Ap

Vierailija
27/94 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikosilmoitus www.poliisi.fissä. Mukaan tarkat tiedot ja päivämäärät lapsen, sijaisäidin ja sossun sanomisista.

Vierailija
28/94 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on ollut kymmenen vuotta sijoituksessa, vaikka äiti on ihan normaali? Juupatijuu, uskoo ken tahtoo...

Vierailija
29/94 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko todistusaineistoksi  kelvata se, että lapsi nauhoittaisi tms. huomaamatta keskusteluja  sijaisäitinsä  kanssa ja oma-aloitteisesti aloittaisi keskustelun tyyliin " miksi sinä lyöt ja tukistat minua" jne. Tosin voihan olla, ettei sijaisäiti sano ko. tilanteessa mitään epäilyttävää. 

Ja lapsen kyllä  varmasti pitäisi  harjoitella tuota tilannetta etukäteen, ettei jäisi tilanteesta kiinni. Tai sitten pitäisi tämän sijaisäidin huomaamatta saada joku luotettava henkilö näkemään ja kuulemaan lapsen oloista. Jospa lapsella jäisi "vahingossa" kännykkä päälle?  

Vierailija
30/94 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 10:45"]Lapsi on ollut kymmenen vuotta sijoituksessa, vaikka äiti on ihan normaali? Juupatijuu, uskoo ken tahtoo...
[/quote] lapsi on ollut sijoituksessa, koska kotiuttaminen ei olisi onnistunut ilman oikeudenkäyntiä ja sossut vakuuttivat, että se on lapsen parhaaksi. Myönnän, että olin nuori ja naivi. Olisi pitänyt taistella kovemmin. Mutta, kun yritin en saanut tavata lasta lainkaan. Vastakun lupasin etten vaadi kotiutusta sain oikeuden tapaamisiin uudelleen.
Ap

Vierailija
31/94 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä ehdottikin noita nimettömiä ilmoituksia, eikö se olisi varteenotettava vaihtoehto?

Vierailija
32/94 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaas kun lastenkodit ja sijaisvanhemmat on hyväntekijöitä ja sossuhan ei heitä epäile. Vaan katkerat vanhemmat valehtelee.

Mieheni asunut lastenkodissa ja saanut muilta pojilta kuonoon monta kertaaja ilman syytä. 

En osaa auttaa koska kuitenkin ap epäillään valehtelevan ja lapsenkin. Kyllä ne sijaisvahemmatkin osaa pahoinpidellä.

Vierailija
33/94 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoinpitely on rikos. Teet lapsen kanssa HETI rikosilmoituksen. Asia on sitten pakko tutkia ja luulisi lapsen olevan paremmin suojassa kun asia on virallinen. Vaadi poliisilta ettei lasta palauteta sijaiskotiin vaan kiireellinen hätäsijoitus muualle koska LAPSI EI OLE TURVASSA! TAISTELE ja pidä lapsen puolta ja älä pelkää äläkä anna periksi. Ole asiallinen mutta tiukka.

Vierailija
34/94 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 11:14"]Pahoinpitely on rikos. Teet lapsen kanssa HETI rikosilmoituksen. Asia on sitten pakko tutkia ja luulisi lapsen olevan paremmin suojassa kun asia on virallinen. Vaadi poliisilta ettei lasta palauteta sijaiskotiin vaan kiireellinen hätäsijoitus muualle koska LAPSI EI OLE TURVASSA! TAISTELE ja pidä lapsen puolta ja älä pelkää äläkä anna periksi. Ole asiallinen mutta tiukka.
[/quote]
Ei voi mitään mutta tulee niin Helen Lovejoy mieleen :D

Vierailija
35/94 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko siis niin että saat tavata lasta ilman valvontaa jonkin verran kukaudessa? Mitä jos seuraavan kerran kun tapaatte, lähdette yhdessä poliisiasemalle? Selität lapselle että kukaan ei hänelle poliisiasemalla tee pahaa ja että hänen pitää kertoa rehellisesti poliiseille kaikki mitä sijaiäiti on tehnyt. Sano lapsellesi että hän voi sanoa poliiseile suoraan, että pelkää että sijaisäiti pahoinpitelee häntä uudestaan jos hänen kertoo ja siksi ei ole uskaltanut so. työtekijöille puhua. Pyydä poliiseja nauhoittamaan lapsen kertomus, niin sitä voidaan käyttää myöhemmin oikeudessa. Polisii varmasti ottaa asian vakavasti, kun lapsen omasta suusta kuulee koko kertomuksen jaa voivat itse myös esittää tarkentavia kysymyksiä. Tämän jälkeen ja nauhoitetun keskustelun jälkeen sos. työntekijöillä ei ole mitään mahdoollisuuksia palauttaa lasta sijaisvainhemmilleen ja ehkä alakavat enemmän uskoa sinunkin hätääsi!

Vierailija
36/94 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentti siihen, kun ap saanoit että huostaanoton purulle ei ole esteitä, mutta lasten edun mukaan jää sijaisvanhemmille. Eihän se näin mene!!! Hanki ap nyt mustaa valkoisella tuosta että huostaanoton purulle ei ole esteitä. Ja sitten alat painostamaan sosiaalitoimistoa että huostaanoton purkua pitää alkaa valmistelemaan! Tämä tarkoittaa siis sitä, että sinä saat enemmän ja enemmän nähdä lastasi kotioloissa. Eli lapsi hitaasti siirtyy sijaisperheeltä sinun luoksesi, tavoitteena lopullinen siirtyminen. Esimerkiksi lapsi aluksi viettää kaikki viikonloput luonasi, viikot sijaisperheessä (esim tämän kevätlukukauden loppuun). Ja koulun loma-ajat kokonaan sinun luonasi. Ja sitten kesällä viimeistään siirtyy kokonaan luoksesi ja syksyllä uuteen kouluun omalla paikkakunnallasi. Tämähän lapsen edun mukaista on, että sijoitus puretaan vähitellen, mutta nimenomaan puretaan, kerta sille ei perusteita enää!

Vierailija
37/94 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 00:20"]

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 10:51"]Voisiko todistusaineistoksi  kelvata se, että lapsi nauhoittaisi tms. huomaamatta keskusteluja  sijaisäitinsä  kanssa ja oma-aloitteisesti aloittaisi keskustelun tyyliin " miksi sinä lyöt ja tukistat minua" jne. Tosin voihan olla, ettei sijaisäiti sano ko. tilanteessa mitään epäilyttävää.  Ja lapsen kyllä  varmasti pitäisi  harjoitella tuota tilannetta etukäteen, ettei jäisi tilanteesta kiinni. Tai sitten pitäisi tämän sijaisäidin huomaamatta saada joku luotettava henkilö näkemään ja kuulemaan lapsen oloista. Jospa lapsella jäisi "vahingossa" kännykkä päälle?   [/quote] lapsi ei ikimaailmassa uskaltaisi nauhoittaa mitään. Hyvin varovaisesti vannottaen minua pysymään hiljaa puhui tapahtumista ja sanoi, että, jos sossut tietäisi heidän kotioloistaan hänet vietäisiin heti pois. Ap

[/quote]

Tee niin kuin täällä aiemmin neuvottiin.

Anonyymi ilmoitus poliisille pahoinpitelyepäilystä:

https://www.poliisi.fi/nettivinkki

Toista ilmoittelua kunnes lapsi siirretään pois sijaiskodista. Tällöin vaadit lapsen sijoittamista omaan kotiinsa, joka on hänelle hyvä paikka elää.

Toiseen sijaiskotiin vieraiden ihmisten luokse sijoittaminen olisi vastoin sossujen omia kommentteja siitä, ettei lasta voida siirrellä, kun on jo juurtunut yhteen kotiin.

Kun nykyinen sijaiskoti todetaan kelpaamattomaksi, on lapsellasi siteitä vain sinun kotiisi ja hänet palautetaan sinne.

Vierailija
38/94 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 02:35"]

Lapseni on ollut 10 vuotta melkein sijoitettuna ja olen useasti esittänyt epäilykseni sijaiskodista sossuille sillä tuloksella, että mm tapaamiset luonani katkaistiin kokonaan. Sijaisäiti on minun silmissäni narsisti. Hän saa kaikki aina puolelleen eikä hänestä kukaan ajattele pahaa. Lapseni on kärsinyt paljon ja ollut mm lasten psykiatrisella osastolla. Silti hänet on palautettu sijaisäidin luo. Muita lapsia ei ole. Vain yh äiti ja minun lapseni. Ap

[/quote] Kuinka sijoitus alunperin tapahtui?

Vierailija
39/94 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 09:25"]

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 09:11"]Sinulla on vielä aikaa ja korkea aika saada edes jollain tavalla paikattua lapsesi elämä. Pahat arvet kuitenkin jäävät, koska tilanne on saanut jatkua jo vuosia noin. Itse olen omin silmin nähnyt yhden sijaisperheen (arvostetun sellaisen) jatkuvasti mitätöimässä sijoituslapsia ja suosikkilapset pyydetään vielä pilkkaamiseen/nauramiseen mukaan. Itselleni tulee pala kurkkuun kaikesta tuosta, mitä olen nähnyt. Sitten he (sijoitusperhe)ihmettelevät, että mitä pahaa ovat tehneet, kun aikuisikään tulevat katkaisevat heihin välit kokonaan. Kuka näitä rikkirevittyjä polosia tosiaan uskoo? Kaiken lisäksi he tulevat perheistä, joissa on ollut ongelmia tai jotka ovat apua pyytäneet. Mietinnän paikka, lapsella on ongelmia tai äidillä, isällä ja sitten vielä sijoitusperheessä ongelmat jatkuvat jopa pahempina. Tämäkö on sijoittamisen tarkoitus? Karmeita kohtalaloita on saanut lukea..tässä muutama ap, haluatko lapsellesi samanlaisen kohtalon? Vooisiko nyt jo tehdä jotain? http://www.studio55.fi/tositarina/article/lauri-joutui-sijaisperheessa-lapsityovoimaksi/137592 http://www.hs.fi/sunnuntai/a1382760836158   Hienoa, että olet rohkeasti tullut kysymään neuvoja ja mielipiteitä, onnea matkaan. Lapsellesi parempaa tulevaisuutta toivottelen.  [/quote] Haluan tehdä jotain, mutta miten? Olen niin monesti yrittänyt huonolla tuloksella. Olen niin moniin tahoihin vedonnut ja meidän kotiolot on moneen kertaan selvitetty niin, että kotiuttamiselle ei ole estettä, mutta lapsen edun nimessä sijoitusta jatketaan. Sillä kotiuttaminen olisi liian suuri muutos. Ap

[/quote] googlaa "huostaanoton purku". Lastensuojelun periaate on myös (bio)perheen yhdistäminen tai siis pitäisi olla lastensuojelulain. Jos et lastensuojelun sossuista saa apua sosiaaliasiamiehen ja lastenvalvojan nyt ainakin pitäisi olla puolueettomia! Lisäksi sijaishuollon valvonnasta on lastensuojelulain 79§ -->:ssä  Ks. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070417#L9P47

Vierailija
40/94 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja, oletko miettinyt, mitä teet asian kanssa?