Sijaisäiti pahoinpitelee lastani
Nyt tarvittaisiin ihan oikeaa apua ja neuvoja eikä mitään provon huutelua tai pilkkaa.
Lapseni on kertonut minulle useasti siitä kuinka sijaisäiti tukistaa, vetää korvasta ja kaataa lattialle.
Sijaisäiti heitti hänet jopa ulos pakkaseen.
Lapsi kuitenkin pyytää etten kerro sossuille, koska sitten sijaisäiti todella suuttuu ja tietysti pelkää mitä tapahtuu.
En haluaisi, että lapseni joutuu elämään jatkuvan pelon alla. Kokoajan täytyy varoa suututtamasta.
Minulle lapsi kertoo tekemisistään mistä ei sijaisäidille saa kertoa ja sijaisäiti puhuu minulle lapsesta aina negatiiviseen sävyyn.
Olen huolissani lapseni kasvuolosuhteista, mutta en halua pettää lapseni luottamusta. Mikä neuvoksi? :/
Kommentit (94)
Tässä pääasia on, kuka uskoo lasta, ja akuutti apu. Luulisi tuon heikompiälyinenkin tajuavan? Tässä vaiheessa ei huudella kunnianloukkaussyytteittä, kun lapsi on kyseessä.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 02:45"]Tässä pääasia on, kuka uskoo lasta, ja akuutti apu. Luulisi tuon heikompiälyinenkin tajuavan? Tässä vaiheessa ei huudella kunnianloukkaussyytteittä, kun lapsi on kyseessä.
[/quote] Se tässä juuri mättää. Kun lasta ei ennenkään ole uskottu. Sillä minä olen ollut välikäsi. Minulle kuulemma lapsi puhuu mitä sattuu. Eihän 6 vuotias voi vielä ymmärtää mistä puhuu. No entä nyt jo yläasteikäinen? Osaisiko jo ymmärtää mistä puhuu? Montako vuotta tätä voi jatkua ja miten siihen voisi puuttua niin ettei kukaan kärsisi liikaa?
Ap
En voi valitettavasti lisätä muita neuvoja kuin yhteys lastensuojeluun ja poliisiin. Lapsen rohkaisu puhumaan itse auttaisi varmaan asiassa myös. Kunnianloukkauksesta ei kukaan ole puhunut. Samantien voi ottaa yhteyttä häke:en.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 02:52"]En voi valitettavasti lisätä muita neuvoja kuin yhteys lastensuojeluun ja poliisiin. Lapsen rohkaisu puhumaan itse auttaisi varmaan asiassa myös. Kunnianloukkauksesta ei kukaan ole puhunut. Samantien voi ottaa yhteyttä häke:en.
[/quote] Mutta millä todistan asian? Jos lapsi ei puhu? Lapsi menettää luottamuksen minuun ja pahimmassa tapauksessa koko homma kääntyy taas minua vastaan enkä saa enää tavata lasta.
Ap
Koita puhua lapsellesi mahdollisuudesta päästä tilanteesta pois. Sosiaalityöntekijänä harkitsisin tässä lapsen kotiuttamisen edellytyksiä tai sijaishuoltopaikan muuttamista jos kotiutuminen ei mahdollista. Reagoisin heti niin että lapsi olisi turvassa. Puhu sosiaaliasiamiehelle, ota yhteyttä lastensuojelun pomoon, poliisiin jne, kunnes jotain tapahtuu. On tapahduttava!
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 03:03"]Koita puhua lapsellesi mahdollisuudesta päästä tilanteesta pois. Sosiaalityöntekijänä harkitsisin tässä lapsen kotiuttamisen edellytyksiä tai sijaishuoltopaikan muuttamista jos kotiutuminen ei mahdollista. Reagoisin heti niin että lapsi olisi turvassa. Puhu sosiaaliasiamiehelle, ota yhteyttä lastensuojelun pomoon, poliisiin jne, kunnes jotain tapahtuu. On tapahduttava!
[/quote] Tämä tilanne on niin kovin monimutkainen, kun mitään järkevää syytä sijoitukselle ei ole ikinä ollut. Minulla on perhe ja muita lapsia. Lapseni asui isällään aluksi, mutta isältä hänet huostaanotettiin ja alettiin miettiä kotiuttamista minun luo. Minulla oli kuitenkin vauva ja olin nuori. Joten sukulaissijoitus tuli puheeksi. Minulle tehtiin selväksi, että sijoitus on väliaikainen ja kirjoitin suostumuksen. Ajattelin, että pianhan minä näytän pärjääväni. No toisin kävi. Kun aloin puhua kotiuttamisesta niin tapaamiset katkaistiin kokonaan. Epäilykseni sijaiskodista olivat törkeää mustamaalausta ja manipuloin lastani sijaisäitiä vastaan. Siksi hän puhui mm väkivallasta.
Olin todella järkyttynyt. Olen tehnyt kovan työn, että olen saanut lapseni uskomaan etten ole häntä koskaan hylännyt. Sillä hänelle on sanottu etten halunnut häntä. Hän on ollut todella mustasukkainen minun luona asuvista lapsista ja aloin epäillä pahoinpitelyä, kun hän tukisteli ja veti korvista sisaruksiaan. Minusta se oli outoa käytöstä lapselta.
No nyt olen saanut varmuuden epäilyksilleni. En vaan tiedä miten toimisin. Sillä ikänsä puolesta lapsi voi vaikuttaa jopa siihen missä asuu. Kaikki on siis hänestä kiinni.
Ap
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 02:29"]No, itse teen lastensuojelun sostyötä työkseni ja en tiedä ketään samassa toimistossa työskentelevää kollegaa, joka ei tutkisi asiaa perusteellisesti. Pahoinpitelyepäilyt ovat yleisiä - valitettavasti - ja ne otetaan tosissaan. Pyydän, että otat asian puheeksi. Muuta tietä tuskin on.
[/quote]
Ai otetaan vai.... terveisin koko lapsuuden pahoinpidelty sossujen hyssytellessä.
Eihän tuossa ole muuta vaihtoehtoa kuin ANONYYMI ilmoitus poliisille lapsen pahoinpitelystä.
Ilmoituksen voit tehdä joko poliisin nettivinkin kautta:
https://www.poliisi.fi/nettivinkki
Tai pistämällä jonkun kaverisi soittamaan anonyymisti paikallispoliisin numeroon prepaid-puhelinta käyttäen.
ÄLÄ missään nimessä käytä poliisille ilmoittamisessa omaa tietokonettasi tai kännykkääsi, jottei ilmoitusta pystytä yhdistämään sinuun millään tavalla!
Pahoinpitelyvinkissä voit kertoa olevasi esim. naapuri, satunnainen tuttava tai vastaava, joka on nähnyt lapsessa pahoinpitelyn merkkejä ja jolle lapsi on kertonut, että häntä pahoinpidellään kotona.
ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ KERRO epäilyistäsi sossuille, vaan tee POLIISILLE täysin ANONYYMI ilmoitus lapsen pahoinpitelystä ja esiinny sivullisena!
Se on ainoa keinosi puuttua tilanteeseen. Poliisi kyllä tutkii vinkin ja haastattelee lastasi asiasta. Se on heidän virkavelvollisuutensa.
Tämä on ainoa mahdollisuutesi parantaa lapsesi tilannetta ja mahdollisesti saada hänet jopa kotiin!
Ja jollei vinkistä ole apua, tee toinen samanlainen esiintyen eri sivullisena. Toista tarvittaessa vaikka kuinka monta kertaa. Jossain vaiheessa homma saadaan loppumaan. Tärkeintä on kuitenkin se, ettei sinua pystytä kytkemään pahoinpitelyilmoituksiin millään tavalla!
Minä lääkärin ominaisuudessa ilmoitin kerran lastensuojeluun, kun alle kouluikäisellä tytöllä oli alapäässään peniksen mentävä reikä. Minua ei otettu tosissaan, epäiltiin vain pätevyttäni.
Toinen tapaus terveydenhoitaja-työkaverini teki ilmoituksen, kun sijaislasta epäili pahoinpideltävän kotonaan. Häntäkin vain kummeksuttiin, pidettiin tyhmänä.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 05:40"]
Toinen tapaus terveydenhoitaja-työkaverini teki ilmoituksen, kun sijaislasta epäili pahoinpideltävän kotonaan. Häntäkin vain kummeksuttiin, pidettiin tyhmänä.
[/quote]Ei siis kotonaan vaan sijaiskodissaan, muoks.
Narsisti osaa puhua kaikki puolelleen.
ilmoita nyt johonkin. Ja ilmoita usein.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 05:40"]
Minä lääkärin ominaisuudessa ilmoitin kerran lastensuojeluun, kun alle kouluikäisellä tytöllä oli alapäässään peniksen mentävä reikä. Minua ei otettu tosissaan, epäiltiin vain pätevyttäni.
[/quote]
Juuri siksi ne ilmoitukset pitää tehdä POLIISILLE ANONYYMISTI.
Ei epäpätevälle sosiaalivirkailijajoukolle, joka ei noudata lastensuojelu- eikä muitakaan lakeja ja joka toimii täysin mielivaltaisesti kenenkään puuttumatta asiaan!
Näiden sosiaalityöntekijöiden koulutukseen ei kuulu lainkaan edes psykologiaa, silti heillä on kaikki valta päättää asiantuntijoiden - lastenpsykiatrien ja -psykologien - mielipiteiden vastaisesti mikä on "lapsen etu"!
Suomen lastensuojelulaitos on täysin mätä ja se pitäisi välittömästi korjata perusteellisesti. "Lapsen edun" saisi määritellä vain siihen koulutetut lastenpsykiatrit ja -psykologit ja sosiaaliviranomaisten olisi noudatettava näiden suosituksia.
Lisäksi mielivaltaiset ja lainvastaiset huostaanotot on saatava loppumaan. Suomessa olisi välittömästi otettava käyttöön sama malli kuin monessa sivistysmaassa on. Eli perheoikeus määrää huostaanotot kuultuaan kaikkia osapuolia. Sosiaaliviranomaisille ei kuulu huostaanottopäätösten teko, vaan he vain toimeenpanevat perheoikeuden päätöksiä.
Suomen malli, jossa kaksi sosiaalityöntekijää mutu-tuntemuksilla ja täysin mielivaltaisesti riistää lapset kodeistaan ja rikkoo perheet ilman kunnon perusteluja ja asianosaisia kuulematta, on täysin kestämätöntä oikeuden halveksuntaa, josta Suomi on saanut EU-tuomioistuimeltakin useasti huomautuksia. Silti asian korjaamiseksi ei ole tehty mitään.
Jokaisen joka uskoo Suomen lastensuojelun tilan olevan edes säällisellä tasolla kannattaisi lukea 20 vuotta huostaanottojuristina toimineen Leeni Ikosen kirja "Salassa pidettävä - suojeleeko laki lasta vai lastensuojelijaa?".
Mikä siinä on että lasta ei uskota? Lapsen sanomisiin pitää suhtautua vakavasti siinäkin tapauksessa että lapsi puhuisi palturia, koska jotainhan silloinkin on vakavasti pielessä, jos lapsi keksii pahoinpitelyjuttuja. Ihmettelen sitäkin että mistä ap:n lapsi on oppinut väkivaltaisen käyttäytymisen muita lapsia kohtaan - minusta se kielii siitä, että häntä itseään on joku pahoinpidellyt, mutta kuka? Ei minun lapset ole koskaan edes kinastelleet, saati tapelleet kun sellaista käyttäytymismallia ei ole ollut, ei edes kaveripiirissä. Pitäisi vihdoinkin luopua jo siitä ajatuksesta, että on jotenkin normaalia että lapset purkavat turhautumisiaan nyrkeillä. Lastensuojelutyötä tekevillä ei totisesti ole helppoa (itse en ole alalla).
"Tai pistämällä jonkun kaverisi soittamaan anonyymisti paikallispoliisin numeroon prepaid-puhelinta käyttäen."
Siis tarkoitat kai prepaid liittymää ei puhelinta?
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 07:14"]
"Tai pistämällä jonkun kaverisi soittamaan anonyymisti paikallispoliisin numeroon prepaid-puhelinta käyttäen."
[/quote]
Puhelimella soitetaan. Ei liittymällä.
[/quote]
Kannattaisi opetella suomen kielen alkeet ennen kommentointia.
"Siis tarkoitat kai prepaid-liittymää, ei -puhelinta"
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 07:30"]
[/quote]
[/quote]
Et sitten muuta keksinyt näin aamusta? Jäikö penis perseeseen?
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 07:20"]
[/quote]
Puhelimella soitetaan. Ei liittymällä.
[/quote]
Missä suomessa myydään prepaid puhelimia?
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 07:30"]
[/quote]
[/quote]
Täällä käydään keskustelua lapsen pahoinpitelystä ja sulla on huoli vain toisten oikeinkirjaitukseta. Oletko tyhmä? Ja vielä peukutuksia, voi jestas mitä porukkaa.
Vielä kirjoitan aloittajalle:
"Mutta lapsi itse pyysi etten puhuisi asioista. Joten en voi lapsen seläntakana tehdä mitään."
Toistelet tuota, että lapsi pyysi ja et aio tehdä mitään. Kuule, sinun pitäisi olla aikuinen ja kantaa vastuuta. Et voi toimia kuten lapsi pyytää, sillä alaikäinen lapsi ei aina omaa etuansa ymmärrä. Jos olet huolissasi niin sinun kuuluu toimia, ja jos et toimi, et ole yhtään parempi ihminen kuin se joka pahoinpitelee.
Ota yhteys lapsen sosiaalityöntekijään ja vaikka samantien tämän esimieheenkin, niin alkaa varmasti tapahtua. Sosiaalityöntekijän kuuluu hoitaa tällaiset asiat niin että lapsi ei joudu lisävaaraan. Voit toki ilmoittaa ensin poliisillekin, mutta yhtälailla poliisi sitten ilmoittaa sossuille, kyllä sinne tieto menee ja kuuluukin mennä.