Sijaisäiti pahoinpitelee lastani
Nyt tarvittaisiin ihan oikeaa apua ja neuvoja eikä mitään provon huutelua tai pilkkaa.
Lapseni on kertonut minulle useasti siitä kuinka sijaisäiti tukistaa, vetää korvasta ja kaataa lattialle.
Sijaisäiti heitti hänet jopa ulos pakkaseen.
Lapsi kuitenkin pyytää etten kerro sossuille, koska sitten sijaisäiti todella suuttuu ja tietysti pelkää mitä tapahtuu.
En haluaisi, että lapseni joutuu elämään jatkuvan pelon alla. Kokoajan täytyy varoa suututtamasta.
Minulle lapsi kertoo tekemisistään mistä ei sijaisäidille saa kertoa ja sijaisäiti puhuu minulle lapsesta aina negatiiviseen sävyyn.
Olen huolissani lapseni kasvuolosuhteista, mutta en halua pettää lapseni luottamusta. Mikä neuvoksi? :/
Kommentit (94)
Josko jatkettaisiin aiheeseen liittyvää keskustelua?
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 07:05"]Mikä siinä on että lasta ei uskota? Lapsen sanomisiin pitää suhtautua vakavasti siinäkin tapauksessa että lapsi puhuisi palturia, koska jotainhan silloinkin on vakavasti pielessä, jos lapsi keksii pahoinpitelyjuttuja. Ihmettelen sitäkin että mistä ap:n lapsi on oppinut väkivaltaisen käyttäytymisen muita lapsia kohtaan - minusta se kielii siitä, että häntä itseään on joku pahoinpidellyt, mutta kuka? Ei minun lapset ole koskaan edes kinastelleet, saati tapelleet kun sellaista käyttäytymismallia ei ole ollut, ei edes kaveripiirissä. Pitäisi vihdoinkin luopua jo siitä ajatuksesta, että on jotenkin normaalia että lapset purkavat turhautumisiaan nyrkeillä. Lastensuojelutyötä tekevillä ei totisesti ole helppoa (itse en ole alalla).
[/quote] olen aivan samaa mieltä. En ole ikinä ymmärtänyt väitettä, että lapselle on normaalia satuttaa muita. :o minun kanssani asuvat poistuvat koulussakin tilanteesta eivätkä lähde mukaan tappeluun sillä heille on opetettu ettei väkivalta ratkaise mitään ja aiheuttaa vaan pahaamieltä kaikille. Joten iso koululainen, joka käyttää väkivaltaa ihmissuhteissaan on 100% varmasti kokenut sitä itse! Yleensä kotona.
Ap
Olisiko lapsen mahdollista käyttää salaa jotain nauhuria, jolle saisi nauhoitettua ikäviä tilanteita? Esim. tietokoneella on ilmaisohjelmia, kännykkään ei ehkä mahdu pitkiä nauhoituksia, mutta sitäkin voi harkita.
Itse olen ERITTÄIN uupuneena äitinä saanu jopa ihan uhkauksia sosiaaliviranomaisilta, että jos en anna lapsia vapaaehtoiseen sijoitukseen, mietitään sitten huostaanottoa. Onneksi äitini, joka näitä juttuja on nähnyt, tiesi kertoa nuorelle äidille että älä saatana anna sijoitukseen. Lapset ei palaa koskaan vaikka kuinka luvataan väliaikaisuutta. Noh, en antanut lupaa vaan vaadin enemmän avohuollon tukea. Sainkin, mutta vasta sen jälkeen, kun olin suivaantunut sossuille oikein kunnolla hridän taas painostaessa. Oli kuulema ihan perhekin jo katsottu valmiiksi. Sanoin suoraan, että alkaa mennä häirinnän puolelle eikä kannata uhkailla sellaisia, mitä ei voi pitää. Laillisia perusteita huostaanotolle ei ole ja ikinä en tule antamaan lupaa itse eikä isäkään, joten pitäkää paskanne.
Oli kyllä kokemuksena opettavainen. Nykyään en luota viranomaisiin enkä esim lääkäreihin ollenkaan.
Näinhin on niin vaikea suhtautua. Itse en koskaan alkanut sijaisperheeksi juurikaan tämän "p*skan" vuoksi joka tahtoo olla ainoa palkka tuosta työstä. Kävin sijaisperhe valmennuksen ja siellä näitä tapauksia käytiin aika avoimesti.
Sijaisperhe = biologiselle perheelle punainen vaate ja näitä tällaisia syytöksiä tulee vastaan harva se päivä. Sitten kun aletaan syyttään vielä seksuaalirikoksista niin - EI KIITOS.
Tokihan nämä on tutkittava, sillä ei tämä mikään mahdottomuus olisi, mutta Ap on sinänsä altavastaaja asemassa että näitä tosiaan tulee paljon, turhina syytöksinä.
Minkälaisen seulan läpi nämä sijoitusperheet ym käyvät? Tätä olen yleensäkin ihmetellyt lastensuojelun toiminnassa. Esimerksi lähes kuka tahansa voi hakeutua tukihenkilöksi, tuki- tai lomaperheeksi. On siis olemassa iso tarve tälle toiminnalle, mutta se toteutaan puolivillaisesti vapaaehtoisvoimin. Todennäköisesti riittää, että ihmisellä on puhtaat paperit/ rikosrekisteriote ok. Mutta sellainen ei kyllä paljasta välttämättä onko ihmisellä kykyä toimia tukiperheenä tai tukihenkilönä. Ihmiset jotka hakeutuvat toimintaan ovat usein täysin sokaistuneena oman "ihanneminänsä" kanssa, ts. mieltävät itsensä lapsirakkaiksi tai hyväntekijöiksi, mutta itsekritiikki ja realismi omista kyvyistä kasvattajana puuttuu. Toimintaan hakeutuu myös paljon idealistisia nuoria aikuisia, jotka "etsivät" itseään. Riittää kun sossutädille kirjoittaa kaunista tarinaa omasta suuresta auttamishalusta. Läpi menee.
Voiko tuosta sijaisäidistä tehdä suoraan rikosilmoituksen?
Vanhempia on tuomittu ennenkin mm. tukistamisesta ja lievistä pahoinpitelyistä. Uskon että tuota huostaanottoakin käsiteltäisiin sitten uudelleen.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 08:52"]Näinhin on niin vaikea suhtautua. Itse en koskaan alkanut sijaisperheeksi juurikaan tämän "p*skan" vuoksi joka tahtoo olla ainoa palkka tuosta työstä. Kävin sijaisperhe valmennuksen ja siellä näitä tapauksia käytiin aika avoimesti.
Sijaisperhe = biologiselle perheelle punainen vaate ja näitä tällaisia syytöksiä tulee vastaan harva se päivä. Sitten kun aletaan syyttään vielä seksuaalirikoksista niin - EI KIITOS.
Tokihan nämä on tutkittava, sillä ei tämä mikään mahdottomuus olisi, mutta Ap on sinänsä altavastaaja asemassa että näitä tosiaan tulee paljon, turhina syytöksinä.
[/quote]
Niitä hyviä sijaisperheitä kyllä tarvittaisiin. Mutta ei siihen kyllä monestakaan ole vaikka kaikki sijaisperheet luulevat niin. Mikä ihme siinä on, että on ylivoimaisen vaikeaa kunnioittaa biologisia siteitä ja ymmärtää kuinka vahva lasten lojaalius biovanhempia kohtaan on? Vaikka olisi tapahtunut mitä. Miksi sitä sidettä pitää mennä rajoittamaan ja miksi lasta kohdellaan kuin ketä tahansa lasta? Ei lapsi ole kuin muut, hän on sijoitettu lapsi ja se on yleensä paljon suurempi trauma kuin mikään, mitä on bioperheessä tapahtunut. Jos hommaan ryhtyy niin kyllä pitääkin sitten olla kanttia hoitaa se homma. Kamalaa, että useimmat eivät edes jouluaattona viitsi viedä lapsia biokotiin vierailulle ettei oma joulunvietto kärsi!
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 09:04"][quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 08:52"]Näinhin on niin vaikea suhtautua. Itse en koskaan alkanut sijaisperheeksi juurikaan tämän "p*skan" vuoksi joka tahtoo olla ainoa palkka tuosta työstä. Kävin sijaisperhe valmennuksen ja siellä näitä tapauksia käytiin aika avoimesti.
[/quote]
Niitä hyviä sijaisperheitä kyllä tarvittaisiin. Mutta ei siihen kyllä monestakaan ole vaikka kaikki sijaisperheet luulevat niin. Mikä ihme siinä on, että on ylivoimaisen vaikeaa kunnioittaa biologisia siteitä ja ymmärtää kuinka vahva lasten lojaalius biovanhempia kohtaan on? Vaikka olisi tapahtunut mitä. Miksi sitä sidettä pitää mennä rajoittamaan ja miksi lasta kohdellaan kuin ketä tahansa lasta? Ei lapsi ole kuin muut, hän on sijoitettu lapsi ja se on yleensä paljon suurempi trauma kuin mikään, mitä on bioperheessä tapahtunut. Jos hommaan ryhtyy niin kyllä pitääkin sitten olla kanttia hoitaa se homma. Kamalaa, että useimmat eivät edes jouluaattona viitsi viedä lapsia biokotiin vierailulle ettei oma joulunvietto kärsi!
[/quote]
Niin, olen siis itse sijaisäiti
Sinulla on vielä aikaa ja korkea aika saada edes jollain tavalla paikattua lapsesi elämä. Pahat arvet kuitenkin jäävät, koska tilanne on saanut jatkua jo vuosia noin. Itse olen omin silmin nähnyt yhden sijaisperheen (arvostetun sellaisen) jatkuvasti mitätöimässä sijoituslapsia ja suosikkilapset pyydetään vielä pilkkaamiseen/nauramiseen mukaan. Itselleni tulee pala kurkkuun kaikesta tuosta, mitä olen nähnyt. Sitten he (sijoitusperhe)ihmettelevät, että mitä pahaa ovat tehneet, kun aikuisikään tulevat katkaisevat heihin välit kokonaan. Kuka näitä rikkirevittyjä polosia tosiaan uskoo? Kaiken lisäksi he tulevat perheistä, joissa on ollut ongelmia tai jotka ovat apua pyytäneet. Mietinnän paikka, lapsella on ongelmia tai äidillä, isällä ja sitten vielä sijoitusperheessä ongelmat jatkuvat jopa pahempina. Tämäkö on sijoittamisen tarkoitus? Karmeita kohtalaloita on saanut lukea..tässä muutama ap, haluatko lapsellesi samanlaisen kohtalon? Vooisiko nyt jo tehdä jotain?
http://www.studio55.fi/tositarina/article/lauri-joutui-sijaisperheessa-lapsityovoimaksi/137592
http://www.hs.fi/sunnuntai/a1382760836158
Hienoa, että olet rohkeasti tullut kysymään neuvoja ja mielipiteitä, onnea matkaan. Lapsellesi parempaa tulevaisuutta toivottelen.
Valitettavan usein raha on se mikä ratkaisee. Ehkä ajatus on aluksi se halu auttaa, mutta, kun huomaa ettei jaksakkaan eikä pärjääkkään niin rahantakia ei halua luovuttaa. Onhan se hyvä ylimääräinen tienesti esim työssäkäyvälle ja sijaislapsesta saa myös sossun kautta aina lomaa. Ilmainen loma siis. Kyllä aika moni jatkaa, vaikka omat voimavarat ei riitä. Puhtaasti taloudellisen edun takia.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 09:11"]Sinulla on vielä aikaa ja korkea aika saada edes jollain tavalla paikattua lapsesi elämä. Pahat arvet kuitenkin jäävät, koska tilanne on saanut jatkua jo vuosia noin. Itse olen omin silmin nähnyt yhden sijaisperheen (arvostetun sellaisen) jatkuvasti mitätöimässä sijoituslapsia ja suosikkilapset pyydetään vielä pilkkaamiseen/nauramiseen mukaan. Itselleni tulee pala kurkkuun kaikesta tuosta, mitä olen nähnyt. Sitten he (sijoitusperhe)ihmettelevät, että mitä pahaa ovat tehneet, kun aikuisikään tulevat katkaisevat heihin välit kokonaan. Kuka näitä rikkirevittyjä polosia tosiaan uskoo? Kaiken lisäksi he tulevat perheistä, joissa on ollut ongelmia tai jotka ovat apua pyytäneet. Mietinnän paikka, lapsella on ongelmia tai äidillä, isällä ja sitten vielä sijoitusperheessä ongelmat jatkuvat jopa pahempina. Tämäkö on sijoittamisen tarkoitus? Karmeita kohtalaloita on saanut lukea..tässä muutama ap, haluatko lapsellesi samanlaisen kohtalon? Vooisiko nyt jo tehdä jotain?
http://www.studio55.fi/tositarina/article/lauri-joutui-sijaisperheessa-lapsityovoimaksi/137592
http://www.hs.fi/sunnuntai/a1382760836158
Hienoa, että olet rohkeasti tullut kysymään neuvoja ja mielipiteitä, onnea matkaan. Lapsellesi parempaa tulevaisuutta toivottelen.
[/quote] Haluan tehdä jotain, mutta miten? Olen niin monesti yrittänyt huonolla tuloksella. Olen niin moniin tahoihin vedonnut ja meidän kotiolot on moneen kertaan selvitetty niin, että kotiuttamiselle ei ole estettä, mutta lapsen edun nimessä sijoitusta jatketaan. Sillä kotiuttaminen olisi liian suuri muutos.
Ap
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 09:21"]
Valitettavan usein raha on se mikä ratkaisee. Ehkä ajatus on aluksi se halu auttaa, mutta, kun huomaa ettei jaksakkaan eikä pärjääkkään niin rahantakia ei halua luovuttaa. Onhan se hyvä ylimääräinen tienesti esim työssäkäyvälle ja sijaislapsesta saa myös sossun kautta aina lomaa. Ilmainen loma siis. Kyllä aika moni jatkaa, vaikka omat voimavarat ei riitä. Puhtaasti taloudellisen edun takia.
[/quote]
Olen huomannut samaa, omien kasvojen menettäminen on paha paikka. Itsellä saattaa olla iso perhe ja hyvä maine kasvattajana. Sitten kun tulee ongelmalapsia, kasvattaminen ei onnistukaan helposti. Monet sijaiisvanhemmat valittavat väsymystään, mutta raha on varmasti tarpeen, sen vuoksi ei raaski myöskään luopua tehtävästä naineen ja kunnian lisäksi.
Toisaalta en kadehti yhtään koko suvun kanssa käytyjä keskustelu, riitely ym. tilanteita, joita sijaisperheet joutuvat kohtaamaan.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 02:35"]Lapseni on ollut 10 vuotta melkein sijoitettuna ja olen useasti esittänyt epäilykseni sijaiskodista sossuille sillä tuloksella, että mm tapaamiset luonani katkaistiin kokonaan. Sijaisäiti on minun silmissäni narsisti. Hän saa kaikki aina puolelleen eikä hänestä kukaan ajattele pahaa. Lapseni on kärsinyt paljon ja ollut mm lasten psykiatrisella osastolla. Silti hänet on palautettu sijaisäidin luo.
Muita lapsia ei ole. Vain yh äiti ja minun lapseni.
Ap
[/quote]
Miksi lapsi on sijoitettu?
Sinä sos.työntekijä/last.suojelija..vai ei jätetä tutkimatta!!!! Otappa yhteyttä Naantaliin!!!!
Kyllä niitä turhia huostaanottoja tehdään ja usein!!!! Vai ei sossut päätä!!!!last.suojelutyö on erittäin tärkeää mutta siinä ammatissa on pelottavan paljon valtaa..menee kirkuen ohi poliisin vallan!! Oikeudessa kun vastakkain sos.viranomaiset ja biovanhempi kumman luulette voittavan!! 100%vastaan 0%..ja kuinka moni sossu on myöntänyt tehneensä turhan sijoituksen???eli ei yhtä ainutta tässä oikeusvaltiossa!!! Jos 18v. Kotiutuu huost.oton loputtua äidille ja on niin traumatisoitunut ettei 2vuoteen liiku ulkona..mistä mahtaa johtua??14v.:na sijoitettiin nousiaisiin.. Naantaliin last "suojeluun" propsit tästäkin lapsi raukan kohtalosta..
Puhu lapsen asioista vastaavalle sosiaalityöntekijälle. Onko lapsesi ollut pitkään sijoitettuna? Asuuko perheessä muita sijaislapsia? Lapsesi tarvitsee nyt sinua. Sitä että teet kaikkesi auttaakseen häntä.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 02:20"]
Puhu lapsen asioista vastaavalle sosiaalityöntekijälle. Onko lapsesi ollut pitkään sijoitettuna? Asuuko perheessä muita sijaislapsia? Lapsesi tarvitsee nyt sinua. Sitä että teet kaikkesi auttaakseen häntä.
[/quote]
Niin no, ihan hirveen hyvä maine näillä sossuilla ei ole viimeaikoina ollut. Vrt. Eerikan tapaus. Hankala tilanne joka pitäisi ratketa lapsesi parhaaksi.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 02:20"]
[/quote]
Niin no, ihan hirveen hyvä maine näillä sossuilla ei ole viimeaikoina ollut. Vrt. Eerikan tapaus. Hankala tilanne joka pitäisi ratketa lapsesi parhaaksi.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 07:58"]
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 07:30"]
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 07:14"]
"Tai pistämällä jonkun kaverisi soittamaan anonyymisti paikallispoliisin numeroon prepaid-puhelinta käyttäen."
Siis tarkoitat kai prepaid liittymää ei puhelinta?
[/quote]
Kannattaisi opetella suomen kielen alkeet ennen kommentointia.
"Siis tarkoitat kai prepaid-liittymää, ei -puhelinta"
[/quote]
Täällä käydään keskustelua lapsen pahoinpitelystä ja sulla on huoli vain toisten oikeinkirjaitukseta. Oletko tyhmä? Ja vielä peukutuksia, voi jestas mitä porukkaa.
[/quote]
Eiköhän tässä oikeinkirjoituskommentissa kuittailtu sille, joka lähti saivartelemaan onko kyseessä prepaid-puhelin vai prepaid-liittymä.
Samalla mitalla annettiin sille, joka käy saivartelemaan tällaisessa ketjussa jostain termistä.
Hölmöjä, omahyväisiä saivartelijoita on syytäkin näpäyttää.