Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelin ulkomailla, nyt kadun, ja Suomesta ei saa töitä :(

Vierailija
31.01.2015 |

Lähdin lukion jälkeen ulkomaille maineikkaaseen yliopistoon tekemään kandin ja maisterin. Nyt olen maisterin saamassa valmiiksi, ja haluaisin tullakin kotiin. Viime vuosi on ollut vaikea ja elämän perusta täällä tämänhetkisessä asuinmaassani on horjunut pahasti. Olen pärjännyt opinnoissani hyvin, ja kuten sanoin, yliopistossani ei ole mitään vikaa, mutta... Enhän minä meinaa saada Suomesta töitä. Kovasti hehkutetaan kansainvälistymisen merkitystä, mutta ulkomaalaisen tutkinnon omaavia ei oteta edes haastatteluun - ymmärrän kyllä, että silloin ei ole samanlaista tietoa siitä, mitä tutkinto sisältää.

Opintotukiuudistuksen myötä en voi enemää opiskellakaan, vaikka tukikuukausia onkin jäljellä päälle 30. Täällä tämänhetkisessä maassani olen tällä hetkellä kovin yksinäinen ja, no, en kovin onnellinen. Mutta taidan olla aika umpikujassa :( 18-vuotiaana tehty valintako määrittää nyt koko loppuelämäni...

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen...että kai sulla kuitenkin on työkokemusta myös opiskeluajalta eli työharjoittelua, kesätöitä ja muuta? Ilman niitä on turhaa yrittää edes oman alan töihin missään. Palkaton työharjoittelukin käy työkokemuksesta.

Vierailija
2/20 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta, äänestä kpkoomusta. Hehän ovat sitä mieltä, että maahanmuuttajia täytyyy ottaa lisää työllisyyden takia. Älä kysy, miten työllisyys lisääntyy, kun sitä ei kukaan tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 02:48"]

Tuli mieleen...että kai sulla kuitenkin on työkokemusta myös opiskeluajalta eli työharjoittelua, kesätöitä ja muuta? Ilman niitä on turhaa yrittää edes oman alan töihin missään. Palkaton työharjoittelukin käy työkokemuksesta.

[/quote]

Oman alan hommista kokemusta on yhden työharjoittelun ja yhden kesätyön verran. Mutta valitettavasti kumpikaan ei juuri nyt auta: työharjoittelu oli Suomessa, mutta kyseinen työnantaja palkkaa työntekijöitä vain mittavan yhteisen hakuprosessin kautta, eikä haku ole nyt auki. Kesätyö taas oli ulkomailla.

Vierailija
4/20 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 19 siis Ap.

Enkä minä kyllä itseäni maahanmuuttajana pitäisi. Enkös minä olisi hei yhteiskunnalle hyvä diili, suomalainen, mutta korkeakoulutettu "muiden rahoilla"... ;)
Ap

Vierailija
5/20 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 02:58"]

Nro 19 siis Ap.

Enkä minä kyllä itseäni maahanmuuttajana pitäisi. Enkös minä olisi hei yhteiskunnalle hyvä diili, suomalainen, mutta korkeakoulutettu "muiden rahoilla"... ;)
Ap

[/quote]

Et ole ollenkaan hyvä diili jos haluat työstäsi palkkaa.

Millainen meininki Suomen työmarkkinoilla on nykyään, siitä saa totuudenmukaisen kuvan lukemalla tämän herran blogia:

http://sakutimonen.com/

Vierailija
6/20 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se sun tutkinnosta johdu, nyt vaan ei oo töitä tarpeeksi... Suhteiden kautta vaan työllistyy nykyään

Vierailija
7/20 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä opiskelit? 

Vierailija
8/20 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio- ja taloustiedettä, tälleen ympäripyöreästi, ettei välttämättä tunnistettaisi :)

Ap

Vierailija
9/20 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 01:29"]

Valtio- ja taloustiedettä, tälleen ympäripyöreästi, ettei välttämättä tunnistettaisi :)

Ap

[/quote]

Hyvä valinta, kelpaa maassa kuin maassa. Nyt on huono työtilanne kaikilla aloilla. Suosittelen aina kauppatieteitä tai jotain muuta, joka ei ole vain julkisen sektorin työtä. Tee jotain kauppiksen täydentäviä Suomessa? 

Vierailija
10/20 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen harkinnut ulkomaille lähtöä just sen takia että työllisyys tilanne on niin paska. Vai onkohan koko Eurooppa jossain lamassa?

Vierailija
11/20 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 01:32"]

Minä taas olen harkinnut ulkomaille lähtöä just sen takia että työllisyys tilanne on niin paska. Vai onkohan koko Eurooppa jossain lamassa?

[/quote]

On se Norjaa lukuunottamatta:(

Vierailija
12/20 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun opintotukikuukaudet loppuvat, saat yleistä asumistukea (kuuluu kaikille). Voisit keksiä jonkin viikonlopputyön niin saisit varmaan toisen tutkinnon tehtyä. Sosiaalitoimistosta saa hätätapauksessa. Itse teen työtä ja opiskelen samanaikaisesti toista tutkintoa. Työtä ei tarvitse olla paljon, jotta rahalla pärjää. Yksi vaihtoehto olisi nostaa opintolaina ja kitkuttaa sen avulla tutkinto loppuun.

Vierailija
13/20 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kenen tahansa vaikea saada töitä varsinkin, jos ei ole entistä kesätyöpaikkaa tms. mistä kysellä. Yritä päästä harjoitteluun, hae EU-hommiin..

Vierailija
14/20 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuinmaassani työllisyystilanne on ihan ok ja paranee koko ajan. Mutta mulla on vaan ollut kovin rankka vuosi ja paikallinen tukiverkko eri syistä lähes kokonaan kadonnut, eikä sellaista ihan heti luoda uudestaan. Olen myös sairastellut, joten olen vain miettinyt, kuinka paljon helpompaa olisi olla Suomessa, lähellä apua ja rakkaita ihmisiä. Tämän varmaan ymmärtää.

Niin, kauppiksen opintoja olen tähän päälle harkinnut. Josko siinä olisi työllistävä kombinaatio. Jos saisi niitä osa-aikatöitä...?

Kuulen mielelläni lisää kokemuksia. Ap

Vierailija
15/20 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitset työpaikan jossa pääset hyödyntämään kielitaitoa.

Vierailija
16/20 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae kauppikseen tai hankenille maisteriohjelmaan. Siihen riittää vielä tukikuukaudet. Samalla voi sitten hakea töitä.

Vierailija
17/20 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseutu, mahdollisia lisäopintoja ja sitkeää hakemista ja sitä paljon mainostettua verkostoitumista. Kunhan jalan saa johonkin ovenrakoon, niin se voi sitten poikia lisää hommia. Näin tekisin itse ja tosiaan ulkkaritutkinto löytyy itseltäkin...

Vierailija
18/20 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 01:32"]

[/quote]

Ei ole. Itsekin olen tarkkaillut muita maita, ja kieltämättä Itä-Euroopassa löytyy töitä. Se on kasvava markkina-alue. Ongelma vain on se että palkkataso siellä on paljon Suomea matalempi. Esim. bruttopalkka tilitoimistossa Puolassa on n. 1300€/kk. Sillä pärjää oikein hyvin siinä maassa koska hintatasokin on paljon matalempi, mutta ongelma on se, että jos sieltä jossain vaiheessa palaa Suomeen niin Itä-Euroopasta kerätyt säästöt eivät sitten riitä mihinkään Suomessa. Ne eläkesäästötkin jotka saa ulkomailla ovat pikkurahoja Suomessa.

Joten vaihtoehtoni on että joko jään kitumaan Suomeen ilman töitä, tai sitten lähden ulkomaille töihin palaamatta koskaan takaisin Suomeen koska siihen ei ole varaa.

Vierailija
19/20 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemuksen mukaan ulkomaisella yliopistotutkinnolla on aina ollut paremmat mahdollisuudet saada Suomesta työpaikka. Nyt kaikilla on ongelmia saada Suomessa töitä ja tilanne tulee vielä huononemaan tulevina vuosina. Eikö mikään muu maa käy?

Vierailija
20/20 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 01:58"]

Hae kauppikseen tai hankenille maisteriohjelmaan. Siihen riittää vielä tukikuukaudet. Samalla voi sitten hakea töitä.

[/quote]

Valitettavasti enää ei voi saada opintotukea toiseen samantasoiseen tutkintoon!

Kiitoksia hirveästi vinkeistä. Kielitaitoa multa kyllä löytyy, englanti käytännössä virheetön, lisäksi perushyvä ranska ja ok saksa. Ruotsi nyt on tosin tainnut vähän unohtua mutta se nyt ei vaikea kieli ole...

Jotenkin tuntuu, että kun pääsisi edes haastatteluun, niin voisi paikka irrotakin. Mutta nyt mut taidetaan laittaa pinosta sivuun heti, kun jokaiseen hommaan on niin paljon hakijoita...

Ap