Yhteenmuutto: poikaystävä vaatii vuokraa?
Olen opiskelemassa sosionomiksi ja teen opiskeluiden ohella osa-aikatöitä kaupassa. Ollaan seurusteltu poikaystävän kanssa kohta 2 vuotta ja tultiin yhdessä siihen tulokseen, että yhteemuutto olisi ajankohtainen. Poikaystävä on minua pari vuotta vanhempi ja tekee kokopäivätöitä projektipäällikkönä. Itse asun kerrostaloyksiössä ja tarkoitus oli, että muuttaisin poikaystäväni omistamaan omakotitaloon.
Kuvittelin omassa mielessäni, että se riittäisi, jos pienistä tuloistani maksaisin niin ison osan ruokaostoksista ja muista yhteisistä kuluista kun pystyn, mutta poikaystävän mielestä minun pitäisi maksaa vuokraa, jos asun "hänen" talossaan. Vähän kyllä ison askeleen ottamisesta saatu onnellisuuden tunne lopahti. Vuokra olisi pienempi kuin nykyisessä asunnossani, mutta lisäksi joutuisin maksamaan myös niitä muita kuluja, "yhteisessä" talossa kun asutaan.
Poikkis on muuten täydellinen paketti, mutta tämä vaatimus pisti miettimään. Onko oikein vaatia omalta puolisolta vuokraa? Tai ylipäätään tuoda rakkaudelle perustuvaan parisuhteeseen tällaista "liiketoimintaa"? Onko poikaystäväni todella kylmäsydäminen vai ylireagoinko? Ja onko mitään vinkkejä miten voisin yrittää neuvotella tästä? Haluaisin kyllä muuttaa yhteen, mutta...
Kommentit (828)
Muutin (kun seurustelimme) poikaystäväni asuntoon. Hän ei milloinkaan pyytänyt mitään asuntoon liittyvää maksamaan. Ruokakaupassa kävin osapuilleen vuorotellen.
Valmistuttuamme ja mentyämme molemmat töihin, ostimme talon "yhdessä", vaikka hän sen maksoi. Olen ostanut vuosien saatossa jotain huonekaluja.
MIeheni on tienannut aina enemmän kuin minä. 3 lapsen jälkeen, tietenkin suurin osa kaikista perheen hankinnoista on hänen maksamiaan. Tämä ei ole ollut missään kohti ongelma kummallekaan.
Valitettavasti tuli ero. Erossa sain pitää talon. Ei mitään katkeruutta mistään, mielestäni talousasiat menivät oikein, sikäli, että hän sai perheen, uran, kaikki. Ja osaltaan "korvasi" minulle näin minun osuutta kuvioissa.
Olemme hyvissä väleissä edelleen, vaikka hänellä uusi (nuori) puoliso ja vauva nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne muut asumiskustannukset sitten on, ne mitkä eivät sisältyisi vuokraan?
Eikö sulla omassa elämässä ole esimerkkejä? Ok-talossa aivan erit kuin kerrostalossa ainakin.
Ei, koskapa asun omassa ok-talossa enkä vuokralla. Vuokraanhan voi sisältyä vaikka mitä tai olla sisältymättä, eikös vaan?
Asumiskulut pitäisi jakaa. Mutta asuntolainan lyhennykset eivät ole kuluja. Jos lyhentää lainaa, pitää omistussuhteen muuttua samassa suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Muutin (kun seurustelimme) poikaystäväni asuntoon. Hän ei milloinkaan pyytänyt mitään asuntoon liittyvää maksamaan. Ruokakaupassa kävin osapuilleen vuorotellen.
Valmistuttuamme ja mentyämme molemmat töihin, ostimme talon "yhdessä", vaikka hän sen maksoi. Olen ostanut vuosien saatossa jotain huonekaluja.
MIeheni on tienannut aina enemmän kuin minä. 3 lapsen jälkeen, tietenkin suurin osa kaikista perheen hankinnoista on hänen maksamiaan. Tämä ei ole ollut missään kohti ongelma kummallekaan.
Valitettavasti tuli ero. Erossa sain pitää talon. Ei mitään katkeruutta mistään, mielestäni talousasiat menivät oikein, sikäli, että hän sai perheen, uran, kaikki. Ja osaltaan "korvasi" minulle näin minun osuutta kuvioissa.
Olemme hyvissä väleissä edelleen, vaikka hänellä uusi (nuori) puoliso ja vauva nyt.
Olet varmaan jo elämää nähneenä ja muiden erotarinoita ja omaisuudenjakokiistoja todistaneena tajunnut, että sulla oli tämän asian suhteen melkoinen kultakimpale.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne muut asumiskustannukset sitten on, ne mitkä eivät sisältyisi vuokraan?
Eikö sulla omassa elämässä ole esimerkkejä? Ok-talossa aivan erit kuin kerrostalossa ainakin.
Ei, koskapa asun omassa ok-talossa enkä vuokralla. Vuokraanhan voi sisältyä vaikka mitä tai olla sisältymättä, eikös vaan?
No ei nuo nyt kovin moninaiset varmaankaan ole. Ainakin niistä saa koottua sellaisen kombon mikä voi jo reilusti ylittää sen miehen "vaatiman puolikkaan". Auttais paljon jos ois tieto onko ap:n miesystävän talo jo maksettu kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
2/5, pystyt parempaankin.
Ei se kovin isoa järjenkäyttöä vaadi, oivaltaakseen sen että jos esim. miljonääri ja varaton alkaa keskenään parisuhteilemaan, kyllä siinä tulee väkisinkin tilanteita jolloin miljonäärin on vain suosiolla kaivettava kuvetta.
Muut vaihtoehdot on sitten siinä että miljonääri alkaa sopeutumaan varattoman elintasoon, ja se tuskin on suurimmalle osalle miljonääreistä minkäänlainen vaihtoehto. Mitäs ihmeen järkeä siinä olisi kerätä varallisuutta, jos tarkoituksena ei olisi myös parempi elintaso.
Kärjistin tilannetta tarkoituksellisesti mijonääri vs. varaton, koska samat tilanteet tulee vastaan jo vähäisemmilläkin tuloeroilla, saattaa olla joillekin yllättävää se että jollakulla toisella ei todellakaan ole varaa laitella vaikka 500 euroa viikossa johonkin sinänsä mukavalta kuulostaviin harrasteisiin - ja samoin joku voi ihmetellä miten jollakin ei mene harrasteisiin edes 5 euroa viikossa.
Mitä enemmän ja mitä kovemmilla otteilla Suomessa kärjistetään tuloeroja, sitä varmemmin em. kaltaisia tilanteita tulee aina vain enemmän, riitojen määrä ainakin kasvaa varmuudella.
Vierailija kirjoitti:
Sinä maksaisit vuokraa, toinen kerryttää omaisuuttaan. Joo älä muuta yhteen.
Kerryttäähän se toinenkin omaisuuttaan, jos ei maksa asumiskuluja, vain toinen maksaa. Mikä ihmeen aivopieru?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan jo elämää nähneenä ja muiden erotarinoita ja omaisuudenjakokiistoja todistaneena tajunnut, että sulla oli tämän asian suhteen melkoinen kultakimpale.
No et kai tuota surkeaa trollia tosissaan ottanut 😆 Eihän kukaan täyspäinen suostuisi tuollaiseen omaisuuden jakoon eron tullessa, jossa itse on hommannut lähes kaiken ja sitten myös käytännössä jättää erossa exälleen kaiken.
Siis että sinä muutat miehesi kotiin ja maksat hänen asuntolainaansa ilman mitään omia omistajan oikeuksia? Älä tee noin. Ostakaa mieluiten yhteinen koti tai puolittakaa laina. Siihen asti kannattaa asua erillään jos ukolle ei käy se järjestely että maksat juoksevia yhteisiä kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et kai tuota surkeaa trollia tosissaan ottanut 😆 Eihän kukaan täyspäinen suostuisi tuollaiseen omaisuuden jakoon eron tullessa, jossa itse on hommannut lähes kaiken ja sitten myös käytännössä jättää erossa exälleen kaiken.
Tiedän itse tällaisen pariskunnan. Mies jätti kaiken ja sanoi, ettei halua yhtään mitään muistuttamaan entisistä ajoista eikä halua mihinkään erokiistaan tai asianajajien kanssa tappalemaan. Oli kai tarpeeksi hyvätuloinen, joten tiesi, että parin vuoden päästä on taas asiat ennallaan. Siinä tais sitten jäädä ne lapsetkin :/
Provot on provoja, mutta maailma on ihmeellinen ja ihmiset sen.
Mitä vittua nää kommentit on täällä :D Tottakai omasta asumisestaan kuuluu maksaa. Kuten AP sanoi, että poikaystävä on täydellinen paketti, kuulostaa hän ajattelevan tämänkin asian järjellä.
Vastuuttomia neuvoja ihmisiltä, nyt ihan oikeasti. Ei täällä mitään saa ilmaseksi. Ugh.
Saa kyllä antaa asua ilmaiseksi jos haluaa, mutta ei ole kohtuutonta pyytää vuokraa.
Sattuu oikein naamaan teidän ihmisten kommentit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa unohti sopivasti kertoa, ettei miehen nyt tarvitse maksaa elareita laisinkaan, kun jätti talon perheelleen. Kirsikkana kakussa vapautus myös osallistumisesta mihinkään muihin lapsia koskeviin kuluihin, kuten harrastukset, opiskelut jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerryttäähän se toinenkin omaisuuttaan, jos ei maksa asumiskuluja, vain toinen maksaa. Mikä ihmeen aivopieru?
Lisäksi siinä, missä toinen kerryttää asuntovarallisuuttaan, se sijoitus on nyt apn tapauksessa sidottu siihen yhteen kohteeseen. Entäs jos talosta löytyy myöhemmin myynnin yhteydessä hometta? Voi olla sijoitus silloin miinusmerkkinenkin. Mutta kumppani ilmaiseksi siellä asuessaan on taasen voinut käyttää omat ylimääräiset rahansa muihin sijoituksiin, riskit hajauttaen.
Järki käteen, voi luoja kirjoitti:
Mitä vittua nää kommentit on täällä :D Tottakai omasta asumisestaan kuuluu maksaa. Kuten AP sanoi, että poikaystävä on täydellinen paketti, kuulostaa hän ajattelevan tämänkin asian järjellä.
Vastuuttomia neuvoja ihmisiltä, nyt ihan oikeasti. Ei täällä mitään saa ilmaseksi. Ugh.
Saa kyllä antaa asua ilmaiseksi jos haluaa, mutta ei ole kohtuutonta pyytää vuokraa.Sattuu oikein naamaan teidän ihmisten kommentit.
Ja mulla sattuu naamaan tuo "ilmaiseksi" mitä ei ole kukaan, ei yksikään suosinut :D
Edes ap ei yrittänyt keplotella ILMAISEKSI, vaan miettii miten sais rahat riittämään ja jotenkin sovittua tasapuolisesti. Nyt ihan oikeasti....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten opiskelija kerryttää mitään omaisuuttaan kun tulot ovat asumistuki, opintoraha ja -laina plus sivutienestit ja riittää elämään opiskelija-asunnossa. Ei opiskella jalka ole varaa ryhtyä makselemaan toisen asumista omakotitalon saa ,puhumattakaan että raha riittäisi sijoittamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elinkustannukset jaetaan.
Jos omistus pysyy miehellä, mies maksaa talonsa.Jos hän haluaa taloonsa vuokralaisen, ottakoon muualta.
Onko sama asetelma, jos asunnon omistaa nainen? Ihanko tosissaan josko avaisin tänne ketjun, ja kertoisin tilanne on että minä maksan lyhennykset, vastikkeen, asumiskulut ja peruspäivärahalla elelevä mieheni ostaa jääkaappiin joskus jotain ja vie roskat niin koko palsta olisi "Ai kun kuulostaa hyvältä! Onpa teillä ihanan tasavertainen suhde! Mistä tuollaisia ihania miehiä löytää - mulle kans!"
Juurikin näin. Täällä naiset huutaa ahneesta miehestä, mutta sitten kun roolit käännetään toisinpäin niin silti huudetaan miehestä joka ei suostu omaa elämistään maksamaan. Aina miehen vika.
Jos ei mies ei halua maksaa kumppaninsa kuluja, ei tuo ole tosi rakkautta. Ei kestä pitkään tämä suhde. Mieti tarkkaan muutatko yhteen.
Nainen voi hyvin maksaa luonnossa vuokra osuuden. Levittää miehelle jalat hyvin yksinkertaista. Nainen antaa ja mies kuittaa vuokran maksettua.
Kyllä, varmasti 250€ laina järjestyy telttaa varten helposti ja osamaksuerienkin määrä pysyy varmasti siedettävänä. Tällöin teillä on yhteisomistusteltta, josta perilliset voivat sitten aikanaan riidellä, kuka saa sen teltan, johon kamiinakin on poltellut reikiä sinne tänne. Perilliset luultavasti saa aikaan suurimman riidan siitä kamiinasta.
Raha ja omaisuus on siinä määrin tärkeä asia, että siitä saa aikaan järjettömät riidat, siksipä yksi vaihtoehto on pitää yhteiset omistukset mahdollisimman vähäisinä. Asumiskustannukset yms. ne on kuitenkin asioita jotka on voitava jakaa, siinä asiassa vuokra vs. omistus voi helposti tuottaa ristiriitoja koska toisessa on mukana omistamiseen ja arvonkehitykseen yms. liittyvät asiat.
Ongelma ei varsinaisesti edes ole raha eikä omaisuus, vaan se, että arkielämää pitäisi voida viettää, ilman että esim. isot erot varallisuudessa alkaa tekemään ongelmia.
On varmasti niin, että jos toinen osapuoli on miljonääri ja toinen varaton, tekee varmasti erilaisia ongelmia, mutta siksi ko. asia kannattaakin miettiä huolellisesti, jotta kumpikaan ei joudu huonoon asemaan.
Jos tällaista sopeutumiskykyä toisen erilaiseen asemaan ei ole, sitten kannattaakin jo etsiä kumppaninsa samanlaisesta yhteiskuntaluokasta - tietysti sillä tavoin tulee vain todistaneeksi itselleen että rahahan se lopulta kaiken ratkaisikin.