Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteenmuutto: poikaystävä vaatii vuokraa?

Vierailija
13.11.2021 |

Olen opiskelemassa sosionomiksi ja teen opiskeluiden ohella osa-aikatöitä kaupassa. Ollaan seurusteltu poikaystävän kanssa kohta 2 vuotta ja tultiin yhdessä siihen tulokseen, että yhteemuutto olisi ajankohtainen. Poikaystävä on minua pari vuotta vanhempi ja tekee kokopäivätöitä projektipäällikkönä. Itse asun kerrostaloyksiössä ja tarkoitus oli, että muuttaisin poikaystäväni omistamaan omakotitaloon.

Kuvittelin omassa mielessäni, että se riittäisi, jos pienistä tuloistani maksaisin niin ison osan ruokaostoksista ja muista yhteisistä kuluista kun pystyn, mutta poikaystävän mielestä minun pitäisi maksaa vuokraa, jos asun "hänen" talossaan. Vähän kyllä ison askeleen ottamisesta saatu onnellisuuden tunne lopahti. Vuokra olisi pienempi kuin nykyisessä asunnossani, mutta lisäksi joutuisin maksamaan myös niitä muita kuluja, "yhteisessä" talossa kun asutaan.

Poikkis on muuten täydellinen paketti, mutta tämä vaatimus pisti miettimään. Onko oikein vaatia omalta puolisolta vuokraa? Tai ylipäätään tuoda rakkaudelle perustuvaan parisuhteeseen tällaista "liiketoimintaa"? Onko poikaystäväni todella kylmäsydäminen vai ylireagoinko? Ja onko mitään vinkkejä miten voisin yrittää neuvotella tästä? Haluaisin kyllä muuttaa yhteen, mutta...

Kommentit (828)

Vierailija
421/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että mitä kitupiikki. Joo en muuttais.

Tuollaisessa tilanteessa maksaisin totta kai puolet asumiskuluista, mutta mitään ylimääräistä vuokraa en todellakaan maksaisi, parisuhteessa herrajumala.

Mitä seuraavaksi? Aina kun valmistan miehelle aterian, tulen maksupääte kädessä perimään siitä hintaa?

Haluat siis asua toisen siivellä pienillä kuluilla. Sillä on nimi: lokki.

Mitäs siipeilemistä se on, että maksan puolet kuluista?

Missä saat asua parilla sadalla omakotitalossa?

Entäs kun ei alunperinkään halua asua miehen omakotitalossa saati kartuttaa miehen omaisuutta? En kyllä lähtisi asumaan jonnekki rysään okt ja vieläpä kustantamaan miehen omaisuutta ja asumista.

Vierailija
422/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi toisinpäin, sinulla olisi oma talo, antaisitko poikaystävän asua ilmaiseksi?

En. Mies osallistui mm. jätehuolto-, sähkö-, vesi- ja kiinteistöveromaksuihin, ruokakuluihin, nettikululuihin ja teki esimerkiksi lumenaurausta, ruohonleikkuuta ja rännien putsausta omalla vuorollaan.

Eli ei ilmaiseksi tullut asuminen, vaikka vuokraa en perinyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisessa tilanteessa maksaisin totta kai puolet asumiskuluista, mutta mitään ylimääräistä vuokraa en todellakaan maksaisi, parisuhteessa herrajumala.

Mitä seuraavaksi? Aina kun valmistan miehelle aterian, tulen maksupääte kädessä perimään siitä hintaa?

Mä otin pihasta naapurin auton ja kävin Lapissa. Naapuri suuttui, vaikka tankkasin auton (ainakin melkein) kun palautin. En ymmärrä miksi suuttui kun kuitenkin maksoin (melkein) bensat. Tosi passka naapuri.

Naapurini ehdotti oma-aloitteisesti, että jakaisimme hänen omistamansa auton. Tarjouduin maksamaan puolet juoksevista kuluista eli bensoista, vakuutuksista ja huolloista, mutta nyt naapuri syytää minua gold diggeriksi, kun en halua sen lisäksi lyhentää hänen lainaansa.

Tässä osuvampi vertaus. Mieti itse, miltä kuulostaa.

Vierailija
424/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein sen virheen,että muutin miehen omistamaan taloon ja maksoin sähköt, vuokraa ja muita kuluja. En saanut omia huonekaluja laittaa, eikä mikään mun tuote kelvannut. En saanut laittaa verhoja ikkunoihin jne.. Jos olisin vaan tajunnut, että yrittää alistaa. On kuitenkin mun lasten isä ja yli 30 vuotta kuljettu "yhdessä". Kolmen kuukauden kuluttua laitoin asuntohakemuksen vetämään ja nyt olen onnellisesti omassa kodissa. Enkä koskaan enää muuta saman katon alle.

Vierailija
425/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä otin pihasta naapurin auton ja kävin Lapissa. Naapuri suuttui, vaikka tankkasin auton (ainakin melkein) kun palautin. En ymmärrä miksi suuttui kun kuitenkin maksoin (melkein) bensat. Tosi passka naapuri.

Naapurini ehdotti oma-aloitteisesti, että jakaisimme hänen omistamansa auton. Tarjouduin maksamaan puolet juoksevista kuluista eli bensoista, vakuutuksista ja huolloista, mutta nyt naapuri syytää minua gold diggeriksi, kun en halua sen lisäksi lyhentää hänen lainaansa.

Tässä osuvampi vertaus. Mieti itse, miltä kuulostaa.

Niin ja auto jäisi tietysti 100 % naapurin omistukseen :)

Vierailija
426/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki sähköstä,mahdollisesti vedestä,tiemaksusta ym.asumiskuluista kuuluu maksaa osuutensa.

Vierailija
427/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provon tunnistaa aina siitä, että "ap" siirtyy keksimään seuraavaa saatuaan langan tulille, eikä kommentoi enää yhtään mitään, kun ei keksi, mihin suuntaan juonta kuljettaisi. Mutta jokin tässä asiassa ihmisiä tuntuu kiehtovan, kun ei mene päivää ilman asumiskulukeskustelua.

Olen itse sitä koulukuntaa, jonka mukaan kulut maksetaan avoliitossa puoliksi. Jos asunto on vain toisen omistama, niin tietenkään lainanlyhennykset eivät kuulu niihin. Jos toisen elintaso on aivan liian korkea, niin silloin ei muuteta yhteen, tai sitten se korkeamman elintason omaava voi ehdottaa toisenlaista maksujen jakamista.

Asiantuntija suositteli kuluvalla viikolla prosenttiosuuksien mukaan maksamista eli molemmat laittavat saman prosenttiosuuden tuloistaan yhteiselle taloustilille, jolta asuminen ja ruoka maksetaan. Ehkä sekin on ok, itse en siihen suostuisi, koska minusta tulot ovat henkilökohtainen asia ja olisi todella raskasta kuukausittain tehdä toiselle selkoa siitä, paljonko on ansainnut, ja laskeskella sen perusteella prosentteja.

Tai asian voi ratkaista esim. siten, että arvioi koko vuoden tulot (tämähän pitää tehdä jo verokorttia varten), jakaa ne kuukautta kohti ja maksaa sen perusteella sitä prosenttiosuutta. Kyllä ne vuoden aikana tasaantuu siihen prosenttiosuuteen, vaikka olisi epäsäännölliset kuukausitulot. Ei tarvi joka kuukausi tehdä tiliä ja aika harvalle se kai on ihan niin euron päälle.

Vierailija
428/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi toisinpäin, sinulla olisi oma talo, antaisitko poikaystävän asua ilmaiseksi?

Jos mietin itseäni. Minulla on vielä velkainen okt. Lyhennän lainaa kuukausittain. Parin vuoden päästä sen pitäisi olla ihan oma, minun omaisuuttani. En pitäisi sitä "ilmaiseksi asumisena", jos osallistuu esimerkiksi sähkö- ja vesilaskuihin, maksaa ruokia jne. Toki voi tehdä niin, että on se yksi könttäsumma ns. vuokra, jolla sitten kattaa nuo kaikki kulut.

Ei silä vuokralla mitään ruokaa makseta vaan asumisen kuluja. Vai tuleeko jossain vuokra-asunnon mukana ruuatkin.... yleensähän sähkö, vesi, netti ja kotivakuutus maksetaan vielä vuokran päälle ja vuokralla katetaan pääomakulut, kiinteistöverot, jätehuolto, nuohous, pienet huollot, auraus....

Pääomakulut kuuluu mun mielestä lainan ottajalle, mutta noista muistahan voi osuuden maksaa sitä mukaa, kun lasku tulee. Ei niitä tarvi vuokralla kattaa.

Vierailija
429/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet omakotitalon kuluista lienee vastavalmistuneelle opiskelijalle liian iso pala haukattavaksi.

Omakotitalohan oli miehen oma valinta.

Tietysti hän haluaisi sinne seuraa ja kotihengettären, halvalla.

Mutta kiistatilanteissa kuulen jo argumentin: tämähän on minun ja minä määrään.

Jos vielä alkaa vaatia jälkikasvua, on homma selvä, nöyrä vaimoke, pallot jalassa ja itse voi liehua ja luoda uraa, kun kotiasiat ovat kunnossa. Toisaalta, tämä voi olla jonkun perinteisen naisen unelma, mistä sitä tietää.

Vierailija
430/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei asunnon juoksevat kulut kasva siitä asuipa siinä yksi kaksi tai kymmenen ihmistä. Yhtään enempää ei tarvitse lämmittää, vakuutusta maksaa tai valoja polttaa.

Jaa. Niinkö on? No miten käyttövesi? Lattiapinnat? Ovet? Märkätilat? WC? Vaatetilat ja keittiö? Eikö nekään kulu enempää?

Ihmettelen kyllä miten paskoja asuntoja teillä on jos ne kerta normaalista siististä asumisesta kuluvat. Meillä on 1800-luvun lopussa rakennettu 350 neliön talo ja esim. Lattiat , ovet ja ikkunat ovat alkuperäiset. Wc- pytty vaihdettiin 90-luvulla kun se yläsäiliöllinen piti kauheaa meteliä kun sen veti. Märkätilat ovat erillisessä piharakennuksessa, eikä niille ole tarvinnut muuta tehdä kuin pestä silloin tällöin ja lämmittää. Keittiössä puusta 30- luvulla teetetty kaapit ja ihan kunnossa ovat. Lie maalattu aikojen saatossa pari kertaa. 50-luvun jääkaappi vaihdettiin uudempaan kymmenen vuotta sitten ja samoihin aikoihin vaihdettiin sähköliesi induktiolieteen.

Vierailija
431/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin jo aiemmin ja vielä lisään samasta asiasta. Mies haluaa asua omakotitalossa, ja kun kerran sellaisen on ostanut, hänellä on siihen varaakin. Hänen kannattaisi sitten hankkia naisystävä, jolla on sama tulotaso, kuin itsellään, maksamaan sitä vuokraa ja muita asumiskuluja. Tällöin suhde olisi tasavertainen. Opiskelijatytön kanssa ei voi olla, koska tulotaso aivan eri. Mutta toki sellainenkin kelpaisi (vuokraa maksavana) "taloudenhoitajaksi", koska kaikenlaista hommaahan omakotitalossa riittää... Vaikuttaa siltä, että minkäänlaisesta rakkaussuhteesta tässä ei ole edes kysymys, vaan vain hyötynäkökulmasta. Ja toki kyllä, opiskelijaneidon asumis-/elämiskulut voisivat myös vähän pienentyä tässä järjestelyssä, mutta velvollisuudet eivät, kumpikohan on esimerkiksi helpompaa, yksiön, vai omakotitalon siivous?

Vierailija
432/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa huomioon että toisen luokse muuttava säästää entisen asuntonsa vuokran hinnan. Eli hyötyy vuokran verran toisen luo muuttamisesta ellei tätä summaa tasata.

Vierailija
433/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee niinku haluut, mitä se meille muille kuuluu. Tiedät itsekin, että mielipiteitä tulee olemaan puolesta ja vastaan, mutta sun itse pitää päätökset tehdä ja niiden seuraukset kantaa. 

Ihan huvin vuoksi, mitähän miehes sanoisi, jos ehdottaisit seuraavaa? Hankitte teille molemmille kokonaan uuden vuokra kämpän, kun muutatte yhteen. Ja tietenkin sinun tulotason mukaan, että pystyt maksamaan puolet kaikesta. Mies voi vaikka vuokrata omansa, jos ei halua luopua siitä. Olisitte siinä uudessa asunnossa erittäin tasa-arvoisessa asemassa.

Vierailija
434/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies pystyy maksamaan helposti yhdessä omistamamme omakotitalon kaikki kulut. Ei ole koskaan pyytänyt minulta euroakaan. Ollaan rakennettu yhteiselämä rakkaudella, ja sitä on onneksi riittänyt. Ei ole ollut mistään puutetta, ja kaikki omaisuus on yhteistä ja yhteisillä tileillä olevilla rahoilla hankittu.

Vierailija
435/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossakin on kuluja. Ap: n ja miehen pitäisi miettiä vastiketta vaataava kuukausittainen summa, jolla katetaan omakotitalon juoksevia kuluja ja korjausvelkaa. Ap osallistuu sitten "vastikkeeseen" sekä asuntolainan korkojen osuuteen. Nämä sekä pääoman osuuden hän joutuisi vuokrallakin maksamaan asunnon vuokraajalle vuokrahintaan sisällytettynä.

Vierailija
436/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideaali, molemmat luottaa ja kunnioittaa toinen toistaan. 💞

Vierailija
437/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vuokra-asunto, vuokra puoleksi, omistusasunto yhtiövastike puoleksi

Höpö höpö. Rahoitusvadtikkeen, mikäli sitä on, maksaa asunnon omistaja. Hoitovastike, vesi ja sähkö voidaan puolittaa tai jakaa käytön suhteessa.

yhtiövastike ja rahoitusvastike on eriasioita. Omistaja maksaa rahoitusvastikkeen ja yhtiövastike puolet sun muut kulut sähkö, jäte jne puolet

Vierailija
438/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa huomioon että toisen luokse muuttava säästää entisen asuntonsa vuokran hinnan. Eli hyötyy vuokran verran toisen luo muuttamisesta ellei tätä summaa tasata.

omistaja maksaa remontit, omakotitalossa lämmitys puokkiin, ja mitä kuluja onkaan. 

Vierailija
439/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä saat asua parilla sadalla omakotitalossa?

Ei varmaan missään, mutta tällöin talon omistaja harvoin itse asuu talossa. Ja maksattaa täten käytännössä kaikki kulut vuokralaisella. Mutta tällöin vuokralaisen ei esimerkiksi tarvitse osallistua rahallisesti remontteihin tai rikkoutuneen kodinkoneen uusimiseen.

Hieman eri asia, jos talon pitäisi olla yhteinen koti. Silloin talon omistaja asuu myös talossa ja hänenkin pitää osallistua asumiskuluihin. Ja monesti noi edellä meinitut pikkurempat ja kodinkoneet maksetaan yhdessä.

Vierailija
440/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta talosta ei makseta vuokraa, siitä lähdetään.

Muita asumiseen liittyviä kuluja on sitten vaihtelevasti, isommissa kaupungeissa jopa sadevedestä on maksu jos ne tontilta valuu kaupunkin viemäriin, hulevesi maksu tai jotain? ainakin jyväskylä velottaa.

Muurame ei velota.

Kenenkään ei pidä luulla että voi tulla loisimaan toisen taloon. Maksat talon kuluja minkä kykenet, loput kuittaat antamalla pillua hymyillen.