Yhteenmuutto: poikaystävä vaatii vuokraa?
Olen opiskelemassa sosionomiksi ja teen opiskeluiden ohella osa-aikatöitä kaupassa. Ollaan seurusteltu poikaystävän kanssa kohta 2 vuotta ja tultiin yhdessä siihen tulokseen, että yhteemuutto olisi ajankohtainen. Poikaystävä on minua pari vuotta vanhempi ja tekee kokopäivätöitä projektipäällikkönä. Itse asun kerrostaloyksiössä ja tarkoitus oli, että muuttaisin poikaystäväni omistamaan omakotitaloon.
Kuvittelin omassa mielessäni, että se riittäisi, jos pienistä tuloistani maksaisin niin ison osan ruokaostoksista ja muista yhteisistä kuluista kun pystyn, mutta poikaystävän mielestä minun pitäisi maksaa vuokraa, jos asun "hänen" talossaan. Vähän kyllä ison askeleen ottamisesta saatu onnellisuuden tunne lopahti. Vuokra olisi pienempi kuin nykyisessä asunnossani, mutta lisäksi joutuisin maksamaan myös niitä muita kuluja, "yhteisessä" talossa kun asutaan.
Poikkis on muuten täydellinen paketti, mutta tämä vaatimus pisti miettimään. Onko oikein vaatia omalta puolisolta vuokraa? Tai ylipäätään tuoda rakkaudelle perustuvaan parisuhteeseen tällaista "liiketoimintaa"? Onko poikaystäväni todella kylmäsydäminen vai ylireagoinko? Ja onko mitään vinkkejä miten voisin yrittää neuvotella tästä? Haluaisin kyllä muuttaa yhteen, mutta...
Kommentit (828)
Vuokrallahan asuessasi sun ei tarvitse osallistua mihinkään, mitä ei ole vuokrasopimukseen kirjattu. Esim. pihatyöt voi mies hoitaa sitten ihan keskenään sekä muut omakotitalon jatkuvat ylläpito- ja kunnostushommat.
Vuokrasopimuksessa määrittelet, mistä maksat vuokraa ja se on sun omassa hallinnassasi sitten. Voit esim. kalustaa mielesi mukaan.
Mut joo, eipä kuulosta hyvältä ollenkaan. Älä muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että mitä kitupiikki. Joo en muuttais.
Tuollaisessa tilanteessa maksaisin totta kai puolet asumiskuluista, mutta mitään ylimääräistä vuokraa en todellakaan maksaisi, parisuhteessa herrajumala.
Mitä seuraavaksi? Aina kun valmistan miehelle aterian, tulen maksupääte kädessä perimään siitä hintaa?
Haluat siis asua toisen siivellä pienillä kuluilla. Sillä on nimi: lokki.
Mitäs siipeilemistä se on, että maksan puolet kuluista?
Missä saat asua parilla sadalla omakotitalossa?
Tässä meidän omakotitalossa. Asumiskulut keskimäärin 300e kuukaudessa, tekee 150e kuukaudessa meille kummallekin.
Vierailija kirjoitti:
Vuokrallahan asuessasi sun ei tarvitse osallistua mihinkään, mitä ei ole vuokrasopimukseen kirjattu. Esim. pihatyöt voi mies hoitaa sitten ihan keskenään sekä muut omakotitalon jatkuvat ylläpito- ja kunnostushommat.
Vuokrasopimuksessa määrittelet, mistä maksat vuokraa ja se on sun omassa hallinnassasi sitten. Voit esim. kalustaa mielesi mukaan.
Mut joo, eipä kuulosta hyvältä ollenkaan. Älä muuta.
*määrittelette mistä vuokraa maksetaan, eli mistä vuokra koostuu, Paljonko neliöitä on yksin hallussasi? Kuuluuko sähkö, vesi? Entä varastotilaa? Autopaikka? Onko kaikkien muiden tilojen vapaa käyttö vai ei? Ja siihen malliin.
No siis eihän missään voi asua ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kun tämä nainen kuolee, mitään ei jää tänne. Kun tuo mies kuolee, hänkin jättää talon tänne. Kannattaisi hankkia yhteinen jälkeläinen niin jäisi talo edes jollekin. Oikeasti kukaan ei omista yhtään mitään.
Ei tässä nyt olekaan kyse kuolemanjälkeisestä omistuksesta, vaan asumiskustannuksista mitkä voivat heitellä paljonkin riippuen asumismuodosta.
Rakkaus voi olla niin sokeaa, että jokusen vuoden päästä ulos lentäessään se lähtijä huomaakin maksaneensa exänsä isoa taloa ja toinen taluttaa sisään jo uutta kumppania, samalla potkien sun matkalaukkujasi pitkin pihoja. Kuitit kaikesta talteen, se on ensimmäinen edellytys.
Sitten kun minä omistan omakotitalon, niin siellä ei yksikään miekkonen lorvaile ilmaiseksi, huhhuh! Ihan samalla tavalla joka ikisessä vuokra-asunnossa kerrytetään jonkun toisen omaisuutta :DDDDDDDD Se ei ole mikään syy käyttää hyväksi toista ja elellä ilmaiseksi.
Aika järkyttävää, että näin monien mielestä on ihan ok käyttää hyväksi toisen omaisuutta XDDDDDDD.
Niin siis. Mies haluaa, että asut hänen asunnossaan vuokralle, ei yhteistä asuntoa sinun kanssasi. Tämä on muuten ovela tapa kontrolloida toista: toisella ei ole omaa asuntoa, rahat menee vuokraan ja yhteisiin kuluihin eikä siten niin helposti pääse tarvittaessa lähtemään. JUOKSE!
Se toisen talossa lorvailija myös KULUTTAA sitä taloa, ihan jo sen takia on täysin päivänselvää maksaa asumisesta. Toiseksi yhtään missään ei elellä ilmaiseksi, joten asumisesta maksetaan tavalla tai toisella, tai sitten voi pystyttää teltan metsään ja olla siellä. No sitä voisi kutsua ilmaiseksi asumiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis. Mies haluaa, että asut hänen asunnossaan vuokralle, ei yhteistä asuntoa sinun kanssasi. Tämä on muuten ovela tapa kontrolloida toista: toisella ei ole omaa asuntoa, rahat menee vuokraan ja yhteisiin kuluihin eikä siten niin helposti pääse tarvittaessa lähtemään. JUOKSE!
Ei v i t t u XDDDDDDDD Senkus pakkaa kamansa ja häipyy, mitä vaikeaa siinä on???? XDDDDDDDDDDD 🤦🏻♀️🤦🏻♀️🤦🏻♀️🤦🏻♀️🤦🏻♀️🤦🏻♀️🤦🏻♀️
No ei kai sun siellä pidä sun miehen rahoilla asua huolimatta siitä mikä sun elämäntilanne on. Ei ole reilua vaatia häntä maksamaan sun kuluja. Ehdota että ostat hänen asunnostaan osan. Et ehkä puolikasta mutta jonkun osuuden minkä pystyt maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun minä omistan omakotitalon, niin siellä ei yksikään miekkonen lorvaile ilmaiseksi, huhhuh! Ihan samalla tavalla joka ikisessä vuokra-asunnossa kerrytetään jonkun toisen omaisuutta :DDDDDDDD Se ei ole mikään syy käyttää hyväksi toista ja elellä ilmaiseksi.
Aika järkyttävää, että näin monien mielestä on ihan ok käyttää hyväksi toisen omaisuutta XDDDDDDD.
kuinka niin "näin monien mielestä"? Suurinosahan täällä on äänestänyt sen puolesta, että kulut tasataan. Vuokrasopimukselle ovat sanoneet oikeutetusti ei.
Olisit sitten vuokralainen etkä avopuoliso
Ite en maksa mitään asunnon kuluja
Vierailija kirjoitti:
Sähkö, vesi ,netti ja
Lämmityskulut puoliksi
Lainat saa sälli hoitaa ite koska kerryttää ainoastaan hänen omaisuutta
Nimimerkillä "apukoulun reputtanut, matemaattisesti lahjaton"
Hmmm... Mikäli tuo hänen talonsa on velaton, voisin sanoa, että kohtuuton pyyntö. Mutta jos poikaystäväsi maksaa itsekin "vuokraa" (velanlyhennys+muut talonhoitokustannukset) silloin ehkä ymmärrettävämpää. Eihän se asuminen koskaan ihan ilmaiseksi tule kumminkaan, niin tuloista riippuen voisi olla reilua noin puolet asumiskustannuksista.
Ei juma|auta! Kauhea huuto "älä vaan maksa vuokraa kun mieshän kerryttää sillä omaisuuttaan". Kukaan ei tietääkseni asu missään ilmaiseksi!
Jos pariskunta vuokraa yhdessä kämpän ja kulut on 300e per nuppi, se on ok. Jos muutat toisen isompaan kämppään ja sulta pyydetään sama kolmesataa, niin sitten alkaa "älä VAAN maksa kun se kerryttää omaisuuttaan".
Mulla on velaton omakotitalo. Nykyinen puoliso muutti tänne. Se laittaa mun tilille joka kuu 400e. Sopii sille. Sopii mulle. Ei halua asua yksiössä joka maksaisi saman verran tai vähän päälle.
Maksan remontit, vakuutukset, kiinteistöveron, polttopuut, veden ja pelkkä sähkön siirto maksaa 30e/kuu, siihen käyttösähkö päälle. Onneksi puoliso ei ota tunnin kuumia suihkuja koska vesi menee oikean kulutuksen mukaan eikä kiinteällä 20e per kuu.
Olen nainen. Se on mies. Ollaan molemmat tyytyväisiä tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta osallistut kuluihin, mitä ihmettä sinä luulit? Että kumppani maksaa sinun asumisesi ja sinä saat hummata oman palkkasi menemään? Kyllä on ahneita onnenonkijoita taas pallo pullollaan.
Et siten jaksanut lukea aloitusta? Osallistuisi kuluihin kyllä, mutta mies toivoi vielä vuoraa päälle.
Osallistuisi kuluihin mutta kohtuuttoman pienellä summalla, jos maksaisi pelkästään puolet juoksevista kuluista. Ne kun ei ole ne todelliset kustannukset.
Omistaja maksaa omaisuudestaan aiheutuvat kulut. Ne ei kuulu muille.
Missä saat asua maksamalla vain ”juoksevat kulut” ?kertokaa heti, niin muutan sinne.
Kuka perustaa parisuhteen että saa maksattaa toisella puolet kuluista?
Kuulostaa kyllä kummalliselta lähtökohdalta yhteisasumiselle parisuhteessa. Yleensä sitä kai haluaa sekä parisuhteeseen että saman katon alle henkilön kanssa joka ajattelee samalla tavalla asioista ja jonka kanssa asiat sujuu ilman suurempia riitoja periaatekysymyksistä ja esim. tasa-arvosta.
Harva ottaa nyt edes huomioon ap:n ja miehen valtavaa tuloeroa. Yksin asuen on ap:llä asumistuki ja kenties opintolaina tai opintotuki ja mitä niitä nyt onkaan nykyään. Voihan vaikka vanhemmat sponssata jne. Mutta siis kuitenkin se tietty toimeentulo, millä laskennallisesti elää.
Miten muutaman satasen tuloista maksellaan hulppeaa asumista ok-talossa? Puolet kaikesta? Ei tule onnistumaan mitenkään. Ap on ikuisesti perse auki ja katselee kun mies shoppailee, käy kaverien kanssa kaljalla ja matkustelee. Huono diili, jos mies ei tajua, että tuossa vaiheessa hänen on tehtävä jonkinasteisia myönnytyksiä ja ymmärtää, että osallistua voi piskelijan varoilla tiettyyn määrään asti, ei puoleen.
Haisee rahastukselta. Ihan varmasti mies vaatii myös tekemään kaikki kotityötkin. Kenties pitää itsestään selvänä, että makkarissakin tehdään hänen halujensa mukaan aina kun käsky käy...
Vierailija kirjoitti:
Ei juma|auta! Kauhea huuto "älä vaan maksa vuokraa kun mieshän kerryttää sillä omaisuuttaan". Kukaan ei tietääkseni asu missään ilmaiseksi!
Jos pariskunta vuokraa yhdessä kämpän ja kulut on 300e per nuppi, se on ok. Jos muutat toisen isompaan kämppään ja sulta pyydetään sama kolmesataa, niin sitten alkaa "älä VAAN maksa kun se kerryttää omaisuuttaan".
Mulla on velaton omakotitalo. Nykyinen puoliso muutti tänne. Se laittaa mun tilille joka kuu 400e. Sopii sille. Sopii mulle. Ei halua asua yksiössä joka maksaisi saman verran tai vähän päälle.
Maksan remontit, vakuutukset, kiinteistöveron, polttopuut, veden ja pelkkä sähkön siirto maksaa 30e/kuu, siihen käyttösähkö päälle. Onneksi puoliso ei ota tunnin kuumia suihkuja koska vesi menee oikean kulutuksen mukaan eikä kiinteällä 20e per kuu.
Olen nainen. Se on mies. Ollaan molemmat tyytyväisiä tilanteeseen.
koita ymmärtää: on eri asia pyytää puolisoltaan vuokraa kuin sopia hänen kanssaan, että tasataan asumisesta aiheutuvat kulut.
Omakotitalossa kuluja ovat ainakin vesi, sähkö, lämmitys, nuohous ja kiinteistövero. Lainanlyhennyksiä ei tässä lasketa AP:n vastuulle, koska ne kerryttävät miehen omaisuutta. Eli nuo koko vuoden ajalta puoliksi. Jos on varaa maksaa kallista vuokraa kt-kämpästä niin ei luulisi olevan ongelma paljon pienemmät kulut ok-talosta. Ellei sitten Kela ja avopuolisoiden elatusvelvollisuus jollain tavalla hämmennä tuota soppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että mitä kitupiikki. Joo en muuttais.
Tuollaisessa tilanteessa maksaisin totta kai puolet asumiskuluista, mutta mitään ylimääräistä vuokraa en todellakaan maksaisi, parisuhteessa herrajumala.
Mitä seuraavaksi? Aina kun valmistan miehelle aterian, tulen maksupääte kädessä perimään siitä hintaa?
Haluat siis asua toisen siivellä pienillä kuluilla. Sillä on nimi: lokki.
Mitäs siipeilemistä se on, että maksan puolet kuluista?
Mä otin pihasta naapurin auton ja kävin Lapissa. Naapuri suuttui, vaikka tankkasin auton (ainakin melkein) kun palautin. En ymmärrä miksi suuttui kun kuitenkin maksoin (melkein) bensat. Tosi passka naapuri.
Naapurini ehdotti oma-aloitteisesti, että jakaisimme hänen omistamansa auton. Tarjouduin maksamaan puolet juoksevista kuluista eli bensoista, vakuutuksista ja huolloista, mutta nyt naapuri syytää minua gold diggeriksi, kun en halua sen lisäksi lyhentää hänen lainaansa.
Tässä osuvampi vertaus. Mieti itse, miltä kuulostaa.
Kuulostaa suorastaan mielenvikaiselta, kun verrataan tulojen osalta täysin epätasa-arvoista ihmissuhdetta naapurin kanssa tehtävään diiliin jostain autosta. eri
meillä sähkölämmitteisen ok-talon kulut kylmimpänä kuukautena ovat noin 400 euroa. Puolet tästä olisi 200 euroa, joten ei niin paha edes opiskelijalle. Vuokrausasiassa olen samaa mieltä kuin monet muut: ei missään nimessä. Joko se poikaystävä haluaa vain rahastaa tai sitten oikeasti on älytön, kun ehdottaa vuokrasopimusta. Menojen tasaaminen sen sijaan on ok. AP:n sijassa minä sopisin tuollaisen hyypiömiehen kohdalle sattuessa, että kuitteja vastaan maksan puolet kuluista ja että maksusta on tultava myös minulle kuitti (jotta voisin sitten KUN ero tulee, todistaa, että olen maksanut osani, kun pihi mies alkaa änkyttää, että elin hänen rahoillaan).
Ja kun uolla joku väitti, että miehet ovat itsekkäitä raha-asioissa, niin höpöhöpö. Omasta tuttavapiiristäni tiedän sen verran, että naisille näyttää kelpaavan oikein hyvin miehen toimiminen heidän henkilökohtaisena taksinaan, mies voi myös näpsäkästi hakea naisen puolesta naisen itselleen tilaamat vaatteet postimyynnistä (ja toki ajoittain mies sitten joutuu ne paketit maksamaan kun nainen "unohti", että niitä ei oltu tilattu etukäteen ja nainen sitten tietnekin lupaa maksavansa paketin myöhemmin - mitä ei koskaan tule. Sitten nainen palauttaakin tuotteet ja laittaa palautuskuittiin oman tilinumeronsa - kätevää), mies voi (Tai täytyy) myös muistaa naista erilaisia lahjoilla ja kukilla, koska nainen niistä niin ilahtuu ja se merkitsee sitä, että mies ajattelee häntä. Nainen sitten ostaa joululahjaksi miehelle suklaata ja sukat, syntymäpäiväksi ehkää avaa portit puutarhaan. Muut merkkipäivät ovatkin naista varten. Paitsi ehkä isänpäivä.
Tämä oli tahallisesti kärjistetty esimerkki, mutta käsi sydämelle naiset: te tiedätte tuttavapiiristänne monta tällaista kaveria, kun oikein mietitte ja ne kaverit ovat useimmiten naisia.
ja kaikille miesvihaajille: en ole mies.