Jaetaan arjen säästövinkit
Puolikkaallakin konetiskitabletilla pesee koko koneellisen. Eikä pesutuloksesta huomaa että pesuainemäärä on puolitettu.
Säästövinkki nro 1
Kommentit (648)
Vierailija kirjoitti:
Aloita yksinkertainen elämä. Rahaa säästyy. Palasaippua, ei deororantteja, mäntysuopa yleispesuaineena, potut pottuina (Ei puolivalmisteina), Lidlin kosteusvoide 10 e/vuosi, kävele (Älä mene autolla), vältä heräteostoja, unohda kauppakeskuskahvit, älä juo alkoholia, älä polta tupakkaa, käytä kirjastoa, katso leffat telkkarista,
Deodorantti on turha jos käy päivittäin suihkussa ja palasaippualla voi ihan hyvin pestä hiuksetkin. Kauppakeskuskahveista en luopuisi jos sellaista tykkää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata keskittyä säästöjen etsimiseen vaan tulojen lisäämiseen. Minä lisään vuosittaisia tulojani viikottain. Näin ei tarvitse pesuainetabletteja puolitella.
Tämä.
Määräänsä enempää ei voi säästää, mutta tuloja voi nostaa äärettömästi.
On hyvä käydä pienessä kaupassa jossa valikoimaa on rajoitettu, isot marketit saa ostamaan enemmän kun harhailee hyllyjen välissä JS tuotteita on laidasta laitaan, Nykyään tulee myös mietittyä isojen kauppojen päästöjä, lämmitysta, sähkön kulutusta ym.
Vierailija kirjoitti:
On hyvä käydä pienessä kaupassa jossa valikoimaa on rajoitettu, isot marketit saa ostamaan enemmän kun harhailee hyllyjen välissä JS tuotteita on laidasta laitaan, Nykyään tulee myös mietittyä isojen kauppojen päästöjä, lämmitysta, sähkön kulutusta ym.
Suomessa on yli 300 000 tyhjää asuntoa, joita lämmitetään jne mieti sitä tuhlaamista.
https://www.rakennuslehti.fi/2020/10/joka-kymmenes-asunto-on-tyhja-tila…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata keskittyä säästöjen etsimiseen vaan tulojen lisäämiseen. Minä lisään vuosittaisia tulojani viikottain. Näin ei tarvitse pesuainetabletteja puolitella.
Tämä.
Voi, jos saat vuorokauteesi enemmän tunteja. Meillä muilla niitä on vain 24 per vuorokausi.
Vierailija kirjoitti:
Perunankuorista saa ravitsevaa keittoa. Stalinin gulag-vankileireillä sitä tarjottiin pakkotyövangeille.
Perunankuorista näin joskus ohjeen, että niistä saa uunissa tehtyä sipsejä. Olikohan, että hieman öljyä ripoteltiin hieman päälle ja suolaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Voi, jos saat vuorokauteesi enemmän tunteja. Meillä muilla niitä on vain 24 per vuorokausi.
Kyllä minä tienaan vaikka nukkuisin. Ja tätä joka tunti tienattavaa summaa voi kasvattaa rajattomasti. Tällä hetkellä minulla tulee rahaa noin 3 euroa tunnissa 24/7/365 tekemättä mitään.
Kaupan omat merkit on edullisempia, ja säästöä.
Esimerkiksi rainbown tuotteet on melkeinpä kaikki hyviä.
Extralla on paljon hyvää, mm. Pyykinpesujauhe, appelsiinilimukka ja appelsiinimehutiiviste, pastat, palasaippua, etikka, riisi, kananmunat, vanulaput ja -puikot, sourcream and onion sipsit, nakit jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Kyllä minä tienaan vaikka nukkuisin. Ja tätä joka tunti tienattavaa summaa voi kasvattaa rajattomasti. Tällä hetkellä minulla tulee rahaa noin 3 euroa tunnissa 24/7/365 tekemättä mitään.
Tämä ketju koskee arjen säästövinkkejä. Tulojesi kehumisen sijaan voit toki kertoa niitä vinkkejä, miten tienata lisää rahaa, toki niille on omiakin ketjujaan.
Kaikki eivät lue tätä ketjua siksi, että haluaisivat säästää jotta jää enemmän kulutukseen, osa haluaa ihan aidosti pienentää kulutustaan, ja säästää luontoa. Elää vähemmällä.
Vanhat lakanat pesen keittiöräteiksi ja yleisräteiksi. Kun tulee likaiseksi voi vaan heittää sitten pois. 1 lakana riittää pitkäksi aikaa, vinkkinä älä tee liian pieniä rättejä. Kannattaa olla riittävän suuria.
Minä leikkaan voide ja hammastahna tuubit, kun ovat loppuneet, niin saan vielä monta kertaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunankuorista saa ravitsevaa keittoa. Stalinin gulag-vankileireillä sitä tarjottiin pakkotyövangeille.
Perunankuorista näin joskus ohjeen, että niistä saa uunissa tehtyä sipsejä. Olikohan, että hieman öljyä ripoteltiin hieman päälle ja suolaa...
Itse olen tehnyt seuraavasti:
Taputtelen huuhdellut perunankuoret kuiviksi keittiöpyyhkeeseen (voi käyttää talouspaperia) ja laitoin ne kulhoon, johon lorautin ruokaöljyä. Kun olin kieputtanut kuoret öljyisiksi, laitoin ne uunipannulle ohueksi kerrokseksi ja ripottelin suolaa päälle. Paistoin noin 200 asteessa, viiden minuutin päästä totesin, että eivät ole vielä valmiita, paisoaika oli noin 10min - minun uunini kuitenkin paistaa epätasaisesti, enkä voi olla aivan varma, etteikö lämpötila olisi ollut korkeampi, en ole mitannut, mutta siltä vaikuttaa.
Olivat ihan napostelukelpoisia, yhden soppakattilallisen perunankuorista ei kovin monelle olisi riittänyt. Paistoin myös pannukakkua, joten en lämmittänyt uunia pelkästään näitä kuoria varten.
Olen tehnyt muutamaan kertaan, mutta koska perunamme ovat savimaasta ja aika rupisia, niin aika harvoin on sellaisia kuoria, että oikeasti viitsisin syödä ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä, jos söisi pestyt ja keitetyt perunat kuorineen? Voisi unohtaa joutavat näpertelyt perunankuorten öljyämisen ja uunipaahtamisen kanssa. Meinaan vaan, että tuolla perunankuorten uusiokäytöllä ei taida kunmmoisiakaan säästöjä saada. Sähköä vaan kuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Maanviljelijä tienaa tukiaisia maatessaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasken tähän pari esimerkkiä proteiinin vaihdon vaikutuksesta aterian hintaan:
800g spagettia 0,39€/kg (tämä varmaan nousee Prismassakin kohta, ostin syksyllä CM:stä tuohon hintaan, ja viime viikolla katsoin, niin hinta olikin 0,49€), 350g jauhelihaa (Prismasta Kotimaista sikanautaa 3,65€/700g), tomaattimurskatölkillinen, pari porkkanaa, puolikas lanttu ja pieni-keskikokoinen punajuuri raastettuna (yhteensä n. 300g; 1€/kg eli 0,30€), itsekasvatettua valkosipulia, ketsuppipullon jämät noin 10snt, lihaliemikuutio about 20snt. Lisäksi desin verran soijarouhetta, olen joskus laskenut tuon määrän hinnaksi noin 5snt (2,5kg paketista), suolaa, pippuria, paprikajauhetta, sanotaan yhteensä 15snt. Kaikki yhteensä 3,70€. Juomana kuplavettä, Rainbow'n mehutiivisteestä mehua tai vettä hanasta. Leipänä ilmaiseksi leipäjonosta riisipiirakoita ja ruispaloja, päälle oivariinia, noin 15-30snt. Lapset roiski annoksen päälle ketsuppia, lisää hintaa jonkun 50snt (halvin ketsuppi muuten maksaa noin 50snt/kilo, sekin menettelee lapsille kuulemma, mut nyt on kalliimpaa).
Kuuden hengen iltaruoka yhteensä lisukkeineen 4,5€, kasviksia kylläkin vain 150g/annos, olisi pitänyt laittaa sekaan viherjauhetta ja kuivattua kurpitsaa (30g kuivattua kasvista vastaa 100g tuoretta). Jos olisin korvannut jauhelihan soijalla (sikanaudan ollessa kyseessä laatu on about sama...) niin soijaa olisi mennyt noin 15snt arvosta, eli aterian hinta olisi pudonnut reilulla eurolla vielä. Toisaalta, jos olisin tehnyt kuten yleensä, ja käyttänyt sen 700g jauhelihaa, niin hinta olisi noussut sillä vajaalla 1,90€. Maksimihinta 6,40€, minimihinta 3,00€.
Kaikki meni, ja mies kehui, että oli hyvää ruokaa. Nuorimmainen söi kolme lautasellista, eli ilmeisesti oli samaa mieltä?
Huomenna on kalliimman ruuan päivä, broileria jossain muodossa. Paistileikettä (tarjoushinta 2,95€/600g), kermaa purkillinen, maissitärkkelystä, mausteita, pakastimesta itse kasvatettuja vihanneksia (ilmaisia) - kastikkeen hinnaksi tulee noin 4€, lisäkkeenä paistettuja sieniä (ilmaisia, voi 30snt), riisiä noin 50snt ja porkkanoita about 400g tikkuina sen 0,40€, muut lisukkeet kuten edellisenä päivänä, vajaa euro. Yhteensä himpun alle 6€. Edelleen alle euron per henki. Tästä voisin korvata kanan herniksellä, puoli pussia kustantaisi noin 50snt (koska ostin ne halvalla) ja aterian hinnaksi tulisikin 3,5€. Eli maksimi 6€, minimi 3,5€.
Jo pelkästään korvaamalla osan lihaperäisestä proteiinista prosessoidulla kasviproteiinilla iltaruuan hinta putoaisi 30-50% koko vuoden osalta.
Miten saa kasvatettua kasviksia ilmaiseksi? Mun maksaa jonkun hinnan siemenistä, lannoitteista, kompostin kuivikkeesta jne.
Mitä lannotteita tarvitset, jos käytössä jo on kompostin tuotteet? Laita kompostin kuivikkeiksi syksyn lehdet.
Roskapoliisi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okt-asujille säästövinkki, jonka olen oppinut seuraamalla parvekkeeltani näkyviä jäteastioita (taloyhtiön, jossa asun):
Yön pimeydessä tuo omat roskapussisi läheisen kerrostalon jäteastioihin.
Jep. Asuttiin ennen rivarissa ja roskiskatokseen piti hankkia lukko kun joku tai jotkut okt-asujat toi roskia niihin. Roska-astiat yli täynnä ja meille tuli ylimääräiset maksut tietysti. V…ti tämä ja sekin että erillistä avainta joutui käyttää.
Meidän taloyhtiö lähettää kuvien kera 100 euron maksuvaatimuksen näille "säästömielessä" jätteensä astioihimme tuoville. Jos eivät maksa, poliisi hoitaa jatkotoimet.
Täältä puuttuu vielä yksi pyhä lehmä eli harrastaminen. Lopettamalla harrastukset voi säästää ison summan rahaa. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö voisi esimerkiksi liikkua. Monipuolista kuntotreeniä voi tehdä myös kotona tai lähiympäristössä esimerkiksi oman kehon painolla tai juoksemalla lähiteitä/-katuja. Samoin kulttuurinnälkää voi tyydyttää hakemalla kirjastosta kirjoja ja lukemalla. Kesällä on helppoa käydä ilmaiseksi uimassa järvissä. Maksulliset harrastukset ovat vain rahanhaaskausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloita yksinkertainen elämä. Rahaa säästyy. Palasaippua, ei deororantteja, mäntysuopa yleispesuaineena, potut pottuina (Ei puolivalmisteina), Lidlin kosteusvoide 10 e/vuosi, kävele (Älä mene autolla), vältä heräteostoja, unohda kauppakeskuskahvit, älä juo alkoholia, älä polta tupakkaa, käytä kirjastoa, katso leffat telkkarista,
Deodorantti on turha jos käy päivittäin suihkussa ja palasaippualla voi ihan hyvin pestä hiuksetkin. Kauppakeskuskahveista en luopuisi jos sellaista tykkää tehdä.
Palasaippualla ei kyllä kukaan kiharatukkainen tai kukaan, jolla on taipumusta hiusten kuivuuteen, voi pestä hiuksiaan ilman todella tymäkkää hoitoainetta. Vetää niin narskuvan kuivaksi ja puhtaaksi, että tukka on kuin harakanpesä sen jälkeen, ja todellakin näyttää siltä, että on säästetty väärässä paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Maanviljelijä tienaa tukiaisia maatessaankin.
Olin 25v naimisissa maanviljelijän kanssa. Pelkkä maanviljely elukoineen ei kannattanut, lisäksi hän teki sivutöinä muille monenlaista, esim.lumenaurausta ja metsätöitä. Herätys aamulla klo 5, nukkumaan illalla klo 22 ( paitsi kylvö-ja puintiaikaan myöhemmin). Tästä aamupala+ lehdenluku 0,5h, lounastauko 0,5h, iltaruoka 0,5h, iltapala ja iltauutiset 0,5h= työaika siis 15h.
Parisuhde- ja perheaikaa yhdessä tehtävät työt. Tämä siis viikon jokainen päivä, vuodesta toiseen.
Maatalossa oli omien polttopuiden tekoa, metsän harvennusta ja istutusta, vesakoiden raivausta, koneiden ja laitteiden huoltoa, rakennusten kunnostusta ja ylläpitoa, sairastuneiden eläinten hoitoa, poikimisia, rehujentekoa, peltojen ojituksia, kivien keruuta pelloilta -kaikenlaisia töitä joista monilla ei ole aavistustakaan. Lomia ei meillä pidetty, lomittajan yulo navettaan tiesi isännän vapautumista muihin töihin. Sukujuhlat olivat yhteistä vapaata.
Ei nyt kuulunut ihan ketjuun, mutta ei tuo kommenttikaan, mihin vastasin.
Kilohintaa ja kappalehintaan kannattaa kyllä seurata useimmiten. Asun yksin niin toisinaan kilohinnalla ei ole merkitystä vaan sillä minkä verran tarvitsen ja käytän. Ei kannata ostaa kilokaupalla vaikka olisi halvempaa jos tuotetta ei ehdi käyttää.