Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jaetaan arjen säästövinkit

Vierailija
13.11.2021 |

Puolikkaallakin konetiskitabletilla pesee koko koneellisen. Eikä pesutuloksesta huomaa että pesuainemäärä on puolitettu.
Säästövinkki nro 1

Kommentit (648)

Vierailija
141/648 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin onhan nää kivoja ja kätsyjä, jos ensin vain pääsis edes tollaiseen tilanteeseen. mikä useimmilla on "ssästönsä" lähtökohta"en tilaa enää lehtiä"(no en ole ikinä tilannutkaan, koska olen oikeasti köyhä!)ja mahakin kestää soijarouheita jne. Mutta joo, jatkakaa vaan, ehkä joku osuu vielä itsellekin, mikä ei ole miljoonaan kertaan jo kuultua tai noita ökyilystä keskiluokkaan "säästöjä"...

Et tainnut lukea ketjua? En muista yhtäkään "en tilaa lehtiä" säästövinkkiä.

Soijarouhetta en syö, enkä aio syödäkkään. Perusruoka on edullista: perunat, jauheliha, puurot, keitot.

Ei täällä ole kukaan ökyillytkään. Minä ainakin olen todella pienituloinen, useamman lapsen yh. Työttömänä nytkin. Koska asun syrjäkylillä, ostohinnaltaan hyvin edullisessa omistusasunnossa, en saa esimerkiksi asumis- tai toimeentulo tukiakaan. Kieltämättä suututtaa valituksesi, vai katkeruuttako se on?

Jos kerran nämä vinkit, ja koko keskustelu on huono, älä lue sitä. Toki voit ne omat, hyväksi havaitut vinkkisi jakaa meille muillekin.

Vierailija
142/648 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen allerginen viljoille, kauralle, omenoille, sienille, kananmunalle, maidolle. Vaikea keksiä edullisa ja terveellisiä aamupaloja ja illallisia välillä.

Syö lihaa, kalaa ja marjoja ja juo vettä ja kaffetta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/648 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä osta varastoon. Osta vasta kun oikeasti tarvitset. Opi myös erottamaan tarve ja halu toisistaan. 

Jos kyse on pelkästä halusta, niin mieti mitä haluat pitkällä tähtäimellä. Sopiiko sen hetken hetkittäinen haluaminen pitkän tähtäimen suunnitelmiisi. 

Ei  vaan kannattaa ostaa ennakoiden varastoon, silloin kun sen saa hyvästä tarjouksesta. Esimerkiksi vessapaperi kannattaa ostaa tarjouksesta ja sitä on aina hyvä olla vähän varastossa. Usein sen loppuessa ei kaupassa olekaan mitään tarjousta ja maksat täyden hinnan. Sama juttu muidenkin tuotteiden kohdalla.

Täysin tarpeetonta ei kannata ostaa.

Vierailija
144/648 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosmetiikan ja saippuoiden ostaminen edullisesti tokmannilta ja normal kaupoista, sen lisäksi esim. joulun jälkeiset alennusmyynnit.

Vierailija
145/648 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viksuuu kirjoitti:

Eniten säästää kun muuttaa hki pois.

Esim asunto joka maksaa hki 350 000 e voi olla pikkukunnassa 50 000... 150 000 euroa.

Myös etelä suomessa on halpoja asuntoja, täytyy vain uskaltaa murtautua pois kehältä...

Vielä kun saisi töitäkin millä elää. Jos joutuu liikkumaan töihin pitkän matkan sekin maksaa. Myöskin moni joutuu hankkimaan toisen auton. Työmatkoihin voi kulua paljon aikaakin.

Vierailija
146/648 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy Lidlissä ruokaostoksilla. Osta muut netistä.

Vierailija
147/648 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkanen täyteen keittoa, esim. suuri kattilallinen kasvissose- ja jauhelihakeittoa on edullista valmistaa ja syö useamman päivän sitten loppukuusta.

Kuiva-ainekaappiin ns.hätävara eli puuroahiutaleita, linssejä, säilykkeitä (kikherneet ovat puoli- ilmaisia ja monikäyttöisiä),pussikeittoja ym.

Käy ruokaostoksilla vai Lidlissä ja vältä pikkukauppoja/ kalliita kioskihinta

Vierailija
148/648 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaöljyistä (oliivi, rypsi, kookos) saa hyvän ja suuren pullon hiusöljyä etenkin jos on kuivat hiukset. Hiukset muuttuvat myös kiiltäviksi. Moni kaupan hoitoaine on toiminut huonommin, tosin riippuu hiustyypistä suosittelen kuiville hiuksille.

Vierailija
149/648 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kommentoi, kuinka pääsisi joskus keskituloiseksi ja voisi säästää.

Ennenkaikkeahan säästäminen on arjen suunnittelua. Jokainen säästäää omassa kulutuksessaan, missä voi.

Myös sillä ökyllä tai keskiluokkaisellakin voi tulot romahtaa. Silti on maksettavana iso asuntolaina, autolainaa, ehkä kahdestakin autosta, ehkä lisäksi luortokorttilasku. Isot tulot on usein myös isot menot.

Joku aloittaa säästämisen (eli kulujensa karsimisen/menojen pienentämisen lopettamalla suoratoistopalvelut ja lehtitilaukset. Joku toinen siirtyy käyttämään halvempaa ruokakauppaa, tai kaupan omia merkkejä. Sille, jolla on ollut jo pidempään tiukkaa,tai on luonteeltaan pihi tai halua säästää luontoa, on monet säästövinkit jo tuttuja.

Silloin voi ennakoida:

Juuri se kotivara on ennakointia. Samoin lainojen kilpailutikset, kirjanpito ja oman talouden suunnittelu. Se, että tietää tarkasti, mihin se raha menee.

Lisäksi pitää suunnitella vuoden kiertoa: miettiä, tarvitseeko polttopuita, lämmitysöljyä tai onko tiedossa isompia sähkölaskuja. Milloin erääntyy vakuutukset ym isot laskut? Syksyllä poimitaan talven marjat, silloin on, mistä ottaa sitä puolukkaa siihen edulliseen vispipuuroon, ja mustikkaa soppaan.

Minä olen tehnyt kasvimaata pikkuhiljaa. Kerralla ei ole varaa laittaa kaikkea. Aloitin kahden omenapuun istutuksella . Seurasin pitkin kesää puiden hintoja, mietin lajikkeita ja lopulta löysin ne hieman edullisempaan hintaan syksyn tarjouksesta . Multaa ostin muutaman säkin alennushintaan myös, on sitten kesällä, mistä laittaa, kun tulee tarve. Ei tarvi lähteä asioiksee normaalihinnalla ostamaan, vaan ehdin vertailla hintoja ja odotella alennuksia.

Hyvä uunivuoka tai uunipata on kullanarvoinen. Siinä valmistuu ruuat hissukseen, ja sitkaampikin liha mureutuu, ja juureksista tulee herkullisia. Uuni toki vie sähköä, mutta ainakin meillä se myös lämmittää keittiötä. Usein uuniruokaa tehdessäni leivon ensin vaikkapa kuivakakun, tiikerikakku esimerkiksi on helppo ja herkullinen. On parempi hyödyntää uunia kerralla enemmän, kuin lämmittää se vain yhtä kakkua tai vastaavaa pikkujuttua varten.

Vierailija
150/648 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä viljele kasviksia ja kerää villiyrttejä, kuivaa ja pakasta talvea varten. Kaupoissa käynti vain tarpeeseen, tarkista kilohinnat. Pyöräile tai kävele lyhyet matkat. Dyykkaa ja kirppistele. Tee itse ruokaa perusraaka-aineista. Peru kaikki lehdet ja suoratoistopalvelut.

Vierailija
151/648 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kerrostalossa ja ala-oven viereen on laitettu hylly. Siihen asukkaat tuovat naistenlehtiä ja kirjoja kiertoon. Yksi asukas on tilannut et-lehden, toinen anna-lehden, kolmas Kodin kuvalehden, neljäs apu-lehden jne. Osa ei ole tilannut mitään lehtiä, mutta luettavaa saa ilmaiseksi yhteisestä hyllystä.

Vierailija
152/648 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokaöljyistä (oliivi, rypsi, kookos) saa hyvän ja suuren pullon hiusöljyä etenkin jos on kuivat hiukset. Hiukset muuttuvat myös kiiltäviksi. Moni kaupan hoitoaine on toiminut huonommin, tosin riippuu hiustyypistä suosittelen kuiville hiuksille.

Kookosöljy toimii erittäin hyvin hiustenhoitoaineena. Sokerista ja auringonkukkaöljystä saa kosteuttavan kasvokuorinnan ja käytettyjä kahvinporoja olen käyttänyt saunan jälkeen vartalokuorintaan.

Vierailija
153/648 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi säästövinkki on se nyt paljon puhuttu kotivara.

Ennen koronaa luulin, että kaikilla on kotona kuiva-aineita kuten pastaa, jauhoja jne. Yllätyin, kun näin ei olekkaan.

Eli minulla on aina kotona kaikenlaista: jauhoja ainakin yksi täysi pussi. Makaronia muutama pussi. Riisiä, kaurahiutaleita, mannasuuromoita ja puuroriisiä. Tummaa kaakaota, sokeria, leivontatarpeita ja popcornia. Muutama tomaattimurskapurkki. Purkki ananasta. Tällä hetkellä pariakin erilaista hilloa, teetä ja hunajaa.

Aina on perunoita, leipää vähintään pakasteessa, juustoa ja jauhelihaa. Pakkasessa on aina myös jotain ruuaksi laitettavaa, mitä olen tarjouksesta ostanut.

Vessapaperi ja talouspaperi ei koskaan pääse loppumaan. Ei myöskään shampoot, saippuat tai pyykinpesuaineet. Ostan aina seuraavan varallle, kun edellinen on avattu. Yleensää kyllä on parikin avaamatonta tuotetta odottamassa, koska ostan kun on tarjouksessa.

Kuiva-ainekaappia täydennän sitä mukaa, kun jokin avattu on puolivälissä. Nytkin kyllä on kolme avaamatonta pussia jauhoja, koska ne oli tarjouksessa, max 3/talous. Ja jauhojahan kuluu aina, vaikkeivät ne normaalihinnallakaa älyttömän kalliita ole.

Shampoota on niin ikään eräästä halpisnettikaupasta useampi pullo, kuten myös pyykinpesuaineita. Olivat huomattavastii edullisempia, kuin kaupassa halvimmatkaan, niin tilasinn reilusti. Nehän eivät mene miksikään, minulla on säilytystilaa ja koska myöhemmin rahatilanne huononi, olen nyt tyytyväinen, että ostin nuo halvat. Nyt minun ei tarvitse pitkään aikaan ostaa kaupasta pesuaineita, ja se on hyöty, kun on rahallisesti tosi tiukkaa.

Varmaan saan täsrä turvallisuudentunnetta, mutta minusta on hyvä, että meillä on aina jotain, josta tehdä ruokaa, useammaksikin päiväksi.

Olen samanlainen. Kerran ostin pyykinpesuainetta useita paketteja kun kpl hinta oli vain 1,50€. Tästä on aikaa ainakin 5 vuotta eikä ole tarvinnut kertaakaan ostaa lisää näinä vuosina.

Vierailija
154/648 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaa vinkkiä ajatellen.. Meillä ei ole tiskinpesukonetta enkä ole koskaan ostanut tiskinpesuainetta. Astiat on minimissä ja pestään heti käytön jälkeen. Koska ei myöskään syödä sokeri-, jauho- ja maitotuotteita niin mikään ei jää kiinni astioihin. Noin viimeiset viisi vuotta olen syönyt viitenä päivänä viikossa ja kahtena paastonnut. Muu perhe syö kaksi kertaa päivässä, ei aamupalaa. Perheessä myös siis kaks teiniä.

Vierailija
155/648 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liity facebookissa paikkakuntasi Roskalava-ryhmään. Sieltä saatat löytää ilmaiseksi astioita, vaatteita jne. Sinne voi myös laittaa ilmoituksen kun tarvitset jotakin tuotetta.

Vierailija
156/648 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lakkauttaa maksulliset äänikirjapalvelut jos sellaisia on tilauksessa ja pyytää kirjastosta käyttäjätunnukset Celia- äänikirjapalveluun. Eivät kysele tarkemmin, lukihäiriö riittää myöntämisperusteeksi.

Vierailija
157/648 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta kivoja vaatteita kaappiin vain sen takia, että jotain uutta ja kivaa pitää saada. Keskity siihen, miltä haluat näyttää eli kehitä itsellesi oma tyyli ja pysy siinä. Muut tuskin huomaavat mitä sinulla on päälläsi, jos näytät yleensä aina suunnilleen samalta, eli omalta itseltäsi. Sitten ei tarvitse niin usein uusia vaatteita, kun entiset on juuri niitä, jotka näyttää hyvältä. Tämä vinkki minun pitäisi muistaa, kun tulee houkutus tuhlata vaatteisiin.

Vierailija
158/648 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ryhdy vegaaniksi. Ei tarvitse ostaa kalliita lihoja yms ja säästyy lääkärikuluista myöhemmin

Tai sitten toisin päin. Sain pilattua terveyteni aikalailla täydellisesti vegaanina. Nyt kymmenen vuotta korjannut vaurioita lähes karnivoorilla ruokavaliolla. Ja on muuten edullisempaa kuin edullisin vegaaninen ruoka.

En kyseenalaista nyt terveyttäsi, vaan tuon, että liharuokavalio on edullisempaa kuin edullisin vegaaninen ruoka.

Ei voi pitää paikkaansa, tai sitten käytit vegaanina ollessasi hyvin paljon pitkälle jalostettuja kasviproteiinivalmisteita, erikoisia siemeniä/pähkinöitä jne, etkä myöskään hankkinut mitään ruoka-aineksia "ilmaiseksi" (sienet, marjat, omenat jne).

Haluaisin nähdä laskelmat (vaikka excelillä, mä tykkään muiden tekemistä exceleistä, minä ja taulukkolaskentaohjelmat ei kuitenkaan olla yhteensopivia), esimerkiksi kolmen kuukauden laskelmat. Kuukauden ajalta nimittäin kertahankinnat vääristävät tilannetta.

Kyllä lihaakin saa edullisesti, joulun jälkeen on ollut tapanani ostaa pakastekinkkuja puoleen hintaan (eli maksimissaan 3€/kg) pakastimeen, niitä on sitten sieltä käytetty tasaisesti juhannukseen asti. Silti vegaanina pääsisin halvemmalla, kun ruokavalion perusta olisivat pavut, linssit ja muut palkokasvit (kotimainen luomuhärkäpapu maksoi 2€/kg suoramyyntinä), erilaiset viljat papujen valkuaisaineita täydentämään, kaalit, juurekset, peruna ja sienet sekä tomaattimurska. Jep, peltipurkista. Ja tämä ruokavalikoimahan ei sitten käy esimerkiksi ibs-ihmisille lainkaan.

Kun minä en ainakaan syö sekasyöjänä mitenkään täydellisesti, niin miksi sitten vegaaninakaan söisin? Sinnepäin, ja varmuuden vuoksi b-vitamiinia purkista. Nyt syön kalsiumia purkista, ja rautaa (+siihen tukiravinteet mm. foolihappo) - siis sekaravinnolla kärsin raudanpuutteesta.

Vierailija
159/648 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen allerginen viljoille, kauralle, omenoille, sienille, kananmunalle, maidolle. Vaikea keksiä edullisa ja terveellisiä aamupaloja ja illallisia välillä.

Kaura on viljaa….

Vierailija
160/648 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasken tähän pari esimerkkiä proteiinin vaihdon vaikutuksesta aterian hintaan:

800g spagettia 0,39€/kg (tämä varmaan nousee Prismassakin kohta, ostin syksyllä CM:stä tuohon hintaan, ja viime viikolla katsoin, niin hinta olikin 0,49€), 350g jauhelihaa (Prismasta Kotimaista sikanautaa 3,65€/700g), tomaattimurskatölkillinen, pari porkkanaa, puolikas lanttu ja pieni-keskikokoinen punajuuri raastettuna (yhteensä n. 300g; 1€/kg eli 0,30€), itsekasvatettua valkosipulia, ketsuppipullon jämät noin 10snt, lihaliemikuutio about 20snt. Lisäksi desin verran soijarouhetta, olen joskus laskenut tuon määrän hinnaksi noin 5snt (2,5kg paketista), suolaa, pippuria, paprikajauhetta, sanotaan yhteensä 15snt. Kaikki yhteensä 3,70€. Juomana kuplavettä, Rainbow'n mehutiivisteestä mehua tai vettä hanasta. Leipänä ilmaiseksi leipäjonosta riisipiirakoita ja ruispaloja, päälle oivariinia, noin 15-30snt. Lapset roiski annoksen päälle ketsuppia, lisää hintaa jonkun 50snt (halvin ketsuppi muuten maksaa noin 50snt/kilo, sekin menettelee lapsille kuulemma, mut nyt on kalliimpaa).

Kuuden hengen iltaruoka yhteensä lisukkeineen 4,5€, kasviksia kylläkin vain 150g/annos, olisi pitänyt laittaa sekaan viherjauhetta ja kuivattua kurpitsaa (30g kuivattua kasvista vastaa 100g tuoretta). Jos olisin korvannut jauhelihan soijalla (sikanaudan ollessa kyseessä laatu on about sama...) niin soijaa olisi mennyt noin 15snt arvosta, eli aterian hinta olisi pudonnut reilulla eurolla vielä. Toisaalta, jos olisin tehnyt kuten yleensä,  ja käyttänyt sen 700g jauhelihaa, niin hinta olisi noussut sillä vajaalla 1,90€. Maksimihinta 6,40€, minimihinta 3,00€.

Kaikki meni, ja mies kehui, että oli hyvää ruokaa. Nuorimmainen söi kolme lautasellista, eli ilmeisesti oli samaa mieltä?

Huomenna on kalliimman ruuan päivä, broileria jossain muodossa. Paistileikettä (tarjoushinta 2,95€/600g), kermaa purkillinen, maissitärkkelystä, mausteita, pakastimesta itse kasvatettuja vihanneksia (ilmaisia) - kastikkeen hinnaksi tulee noin 4€, lisäkkeenä paistettuja sieniä (ilmaisia, voi 30snt), riisiä noin 50snt ja porkkanoita about 400g tikkuina sen 0,40€, muut lisukkeet kuten edellisenä päivänä, vajaa euro. Yhteensä himpun alle 6€. Edelleen alle euron per henki. Tästä voisin korvata kanan herniksellä, puoli pussia kustantaisi noin 50snt (koska ostin ne halvalla) ja aterian hinnaksi tulisikin 3,5€. Eli maksimi 6€, minimi 3,5€.

Jo pelkästään korvaamalla osan lihaperäisestä proteiinista prosessoidulla kasviproteiinilla iltaruuan hinta putoaisi 30-50% koko vuoden osalta.