Jaetaan arjen säästövinkit
Puolikkaallakin konetiskitabletilla pesee koko koneellisen. Eikä pesutuloksesta huomaa että pesuainemäärä on puolitettu.
Säästövinkki nro 1
Kommentit (648)
Vierailija kirjoitti:
Lasken tähän pari esimerkkiä proteiinin vaihdon vaikutuksesta aterian hintaan:
800g spagettia 0,39€/kg (tämä varmaan nousee Prismassakin kohta, ostin syksyllä CM:stä tuohon hintaan, ja viime viikolla katsoin, niin hinta olikin 0,49€), 350g jauhelihaa (Prismasta Kotimaista sikanautaa 3,65€/700g), tomaattimurskatölkillinen, pari porkkanaa, puolikas lanttu ja pieni-keskikokoinen punajuuri raastettuna (yhteensä n. 300g; 1€/kg eli 0,30€), itsekasvatettua valkosipulia, ketsuppipullon jämät noin 10snt, lihaliemikuutio about 20snt. Lisäksi desin verran soijarouhetta, olen joskus laskenut tuon määrän hinnaksi noin 5snt (2,5kg paketista), suolaa, pippuria, paprikajauhetta, sanotaan yhteensä 15snt. Kaikki yhteensä 3,70€. Juomana kuplavettä, Rainbow'n mehutiivisteestä mehua tai vettä hanasta. Leipänä ilmaiseksi leipäjonosta riisipiirakoita ja ruispaloja, päälle oivariinia, noin 15-30snt. Lapset roiski annoksen päälle ketsuppia, lisää hintaa jonkun 50snt (halvin ketsuppi muuten maksaa noin 50snt/kilo, sekin menettelee lapsille kuulemma, mut nyt on kalliimpaa).
Kuuden hengen iltaruoka yhteensä lisukkeineen 4,5€, kasviksia kylläkin vain 150g/annos, olisi pitänyt laittaa sekaan viherjauhetta ja kuivattua kurpitsaa (30g kuivattua kasvista vastaa 100g tuoretta). Jos olisin korvannut jauhelihan soijalla (sikanaudan ollessa kyseessä laatu on about sama...) niin soijaa olisi mennyt noin 15snt arvosta, eli aterian hinta olisi pudonnut reilulla eurolla vielä. Toisaalta, jos olisin tehnyt kuten yleensä, ja käyttänyt sen 700g jauhelihaa, niin hinta olisi noussut sillä vajaalla 1,90€. Maksimihinta 6,40€, minimihinta 3,00€.
Kaikki meni, ja mies kehui, että oli hyvää ruokaa. Nuorimmainen söi kolme lautasellista, eli ilmeisesti oli samaa mieltä?
Huomenna on kalliimman ruuan päivä, broileria jossain muodossa. Paistileikettä (tarjoushinta 2,95€/600g), kermaa purkillinen, maissitärkkelystä, mausteita, pakastimesta itse kasvatettuja vihanneksia (ilmaisia) - kastikkeen hinnaksi tulee noin 4€, lisäkkeenä paistettuja sieniä (ilmaisia, voi 30snt), riisiä noin 50snt ja porkkanoita about 400g tikkuina sen 0,40€, muut lisukkeet kuten edellisenä päivänä, vajaa euro. Yhteensä himpun alle 6€. Edelleen alle euron per henki. Tästä voisin korvata kanan herniksellä, puoli pussia kustantaisi noin 50snt (koska ostin ne halvalla) ja aterian hinnaksi tulisikin 3,5€. Eli maksimi 6€, minimi 3,5€.
Jo pelkästään korvaamalla osan lihaperäisestä proteiinista prosessoidulla kasviproteiinilla iltaruuan hinta putoaisi 30-50% koko vuoden osalta.
Prosseoituja ( kasvi) tuotteita ja lihaliemikuutoita ? En syöttäisi lapsille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
800g spagettia 0,39€/kg (tämä varmaan nousee Prismassakin kohta, ostin syksyllä CM:stä tuohon hintaan, ja viime viikolla katsoin, niin hinta olikin 0,49€), 350g jauhelihaa (Prismasta Kotimaista sikanautaa 3,65€/700g), tomaattimurskatölkillinen, pari porkkanaa, puolikas lanttu ja pieni-keskikokoinen punajuuri raastettuna (yhteensä n. 300g; 1€/kg eli 0,30€), itsekasvatettua valkosipulia, ketsuppipullon jämät noin 10snt, lihaliemikuutio about 20snt. Lisäksi desin verran soijarouhetta, olen joskus laskenut tuon määrän hinnaksi noin 5snt (2,5kg paketista), suolaa, pippuria, paprikajauhetta, sanotaan yhteensä 15snt. Kaikki yhteensä 3,70€. Juomana kuplavettä, Rainbow'n mehutiivisteestä mehua tai vettä hanasta. Leipänä ilmaiseksi leipäjonosta riisipiirakoita ja ruispaloja, päälle oivariinia, noin 15-30snt. Lapset roiski annoksen päälle ketsuppia, lisää hintaa jonkun 50snt (halvin ketsuppi muuten maksaa noin 50snt/kilo, sekin menettelee lapsille kuulemma, mut nyt on kalliimpaa).
Kuuden hengen iltaruoka yhteensä lisukkeineen 4,5€, kasviksia kylläkin vain 150g/annos, olisi pitänyt laittaa sekaan viherjauhetta ja kuivattua kurpitsaa (30g kuivattua kasvista vastaa 100g tuoretta). Jos olisin korvannut jauhelihan soijalla (sikanaudan ollessa kyseessä laatu on about sama...) niin soijaa olisi mennyt noin 15snt arvosta, eli aterian hinta olisi pudonnut reilulla eurolla vielä. Toisaalta, jos olisin tehnyt kuten yleensä, ja käyttänyt sen 700g jauhelihaa, niin hinta olisi noussut sillä vajaalla 1,90€. Maksimihinta 6,40€, minimihinta 3,00€.
Kaikki meni, ja mies kehui, että oli hyvää ruokaa. Nuorimmainen söi kolme lautasellista, eli ilmeisesti oli samaa mieltä?
Huomenna on kalliimman ruuan päivä, broileria jossain muodossa. Paistileikettä (tarjoushinta 2,95€/600g), kermaa purkillinen, maissitärkkelystä, mausteita, pakastimesta itse kasvatettuja vihanneksia (ilmaisia) - kastikkeen hinnaksi tulee noin 4€, lisäkkeenä paistettuja sieniä (ilmaisia, voi 30snt), riisiä noin 50snt ja porkkanoita about 400g tikkuina sen 0,40€, muut lisukkeet kuten edellisenä päivänä, vajaa euro. Yhteensä himpun alle 6€. Edelleen alle euron per henki. Tästä voisin korvata kanan herniksellä, puoli pussia kustantaisi noin 50snt (koska ostin ne halvalla) ja aterian hinnaksi tulisikin 3,5€. Eli maksimi 6€, minimi 3,5€.
Jo pelkästään korvaamalla osan lihaperäisestä proteiinista prosessoidulla kasviproteiinilla iltaruuan hinta putoaisi 30-50% koko vuoden osalta.
Miten saa kasvatettua kasviksia ilmaiseksi? Mun maksaa jonkun hinnan siemenistä, lannoitteista, kompostin kuivikkeesta jne.
Mitä lannotteita tarvitset, jos käytössä jo on kompostin tuotteet? Laita kompostin kuivikkeiksi syksyn lehdet.
Mitkä syksyn lehdet? Niitä tulee ehkä yksi kottikärryllinen haravoitavaksi. Kompostista tulee multaa toinen kottikärryllinen vuodessa, ei sillä kovin suurta alaa lannoita. Tässä taas unohtuu ettei kaikilla on hehtaarin puutarhaa ja kasvimaata tai 30 koivua tuottamassa sopivaa määrää puun lehtiä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein ymmärrä miten tuo hätävaravaraston haaliminen on säästämistä. Kun eihän ne tuotteet ilmaisia ole, niin on sitten tavallaan X määrä rahaa kiinni niissä tuotteissa. Ja ne vievät enemmän tilaa keittiön kaapeista. Voi käydä niin, että joku jauhopussi unohtuukin sinne kaapin perälle, ja kolmen vuoden päästä huomaat, että oho, tuossahan on päiväys mennyt 2 vuotta sitten.
Minusta järkevämpää on ostaa uusi pakkaus vasta sitten, kun edellinen on joko loppu, tai selkeästi vähissä.
Tosin ymmärrän tarjouksesta ostamisen, jos tuote on sellainen, että se joka tapauksessa tulee kulutettua.
Se hätävaran idea nimenomaan on ostaa tuotteita, joita muutenkin käyttää. En minä osta soijarouhetta, kun en sitä koskaan käytä mihinkään. Enkä tölkkipapuja. Edes tölkkihernekeittoa en saata syödä, joten miksi sitäkään kaappiin ostaisin?
Minä ainakin leivon viikottain, ei ne jauhot miihinkään "unohdu". Riisi- ja pastaruokiakin tehdään viikottain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten saa kasvatettua kasviksia ilmaiseksi? Mun maksaa jonkun hinnan siemenistä, lannoitteista, kompostin kuivikkeesta jne.
Mitä lannotteita tarvitset, jos käytössä jo on kompostin tuotteet? Laita kompostin kuivikkeiksi syksyn lehdet.
Mitkä syksyn lehdet? Niitä tulee ehkä yksi kottikärryllinen haravoitavaksi. Kompostista tulee multaa toinen kottikärryllinen vuodessa, ei sillä kovin suurta alaa lannoita. Tässä taas unohtuu ettei kaikilla on hehtaarin puutarhaa ja kasvimaata tai 30 koivua tuottamassa sopivaa määrää puun lehtiä.
Itselläni on kaksi kompostia ja kyllä yhdenkin hengen taloudessa syntyy talven kuluessa perunan- ja hedelmien kuoria, kahvin porot, teepussit ym. kompostoitavaa. Ota selvää mitä kaikkea voit kompostiin laittaa, ei se pelkästään ole vain pudonneille puun lehdille. Pieni kasvimaa on ja lisäksi yrittimaa sekä kukkamaata ja komposti riittää mainiosti lannoittamaan kaiken. En ole pariin vuosikymmeneen mitään lannoitetta käyttänyt ja kasvimaalla kasvavat kaikki istuttamani erinomaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuvin säästö on syntynyt siitä, että ajoitan ruokaostokset S-ketjujen ilta-aleille. Pakastimeen kertyy lihoista leipiin ja niitä on riittämiin.
Kaikki "rääsyvaate" hyödynnetään siivoukseen.PS. Jokainen Okt-asuja joutuu maksamaan jonkinmoisen jätemaksun. En siis käsitä, mikä säästö siitä syntyy jos vie roskat muualle? Eikö se ole kiinteä kk maksu kuitenkin.
Se astian tyhjennysväli määritellään itse. Jokainen tyhjennyskerta maksaa x euroa.
Eli tottakai säästät, jos astia tyhjennetään 4 kertaa kuukaudessa, tai vaikka kaksi kertaa, eli joka toinen viikko. Sen voi tyhjentää myös kerran kuukaudessa. Tähän on jokin lakisääteinen minimi, oliko juuri kerran kuukaudessa tai kahdessa.
Not true. Ei saa itse valita suurimmassa osassa kuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein ymmärrä miten tuo hätävaravaraston haaliminen on säästämistä. Kun eihän ne tuotteet ilmaisia ole, niin on sitten tavallaan X määrä rahaa kiinni niissä tuotteissa. Ja ne vievät enemmän tilaa keittiön kaapeista. Voi käydä niin, että joku jauhopussi unohtuukin sinne kaapin perälle, ja kolmen vuoden päästä huomaat, että oho, tuossahan on päiväys mennyt 2 vuotta sitten.
Minusta järkevämpää on ostaa uusi pakkaus vasta sitten, kun edellinen on joko loppu, tai selkeästi vähissä.
Tosin ymmärrän tarjouksesta ostamisen, jos tuote on sellainen, että se joka tapauksessa tulee kulutettua.Se hätävaran idea nimenomaan on ostaa tuotteita, joita muutenkin käyttää. En minä osta soijarouhetta, kun en sitä koskaan käytä mihinkään. Enkä tölkkipapuja. Edes tölkkihernekeittoa en saata syödä, joten miksi sitäkään kaappiin ostaisin?
Minä ainakin leivon viikottain, ei ne jauhot miihinkään "unohdu". Riisi- ja pastaruokiakin tehdään viikottain.
Putsaako joku vain kahden kolmen vuoden välein kaapin missä pidetään esim. jauhoja, ryynejä ja muuta kuivatuotetta? Kotona opetettiin kolmen KUUKAUDEN välein tarkastamaan ja putsaamaan ruokakaapit ja näin olen ikäni tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Täältä puuttuu vielä yksi pyhä lehmä eli harrastaminen. Lopettamalla harrastukset voi säästää ison summan rahaa. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö voisi esimerkiksi liikkua. Monipuolista kuntotreeniä voi tehdä myös kotona tai lähiympäristössä esimerkiksi oman kehon painolla tai juoksemalla lähiteitä/-katuja. Samoin kulttuurinnälkää voi tyydyttää hakemalla kirjastosta kirjoja ja lukemalla. Kesällä on helppoa käydä ilmaiseksi uimassa järvissä. Maksulliset harrastukset ovat vain rahanhaaskausta.
Se, että tähän kommenttiin ei ole tartuttu, tarkoittaa sitä, että haetaan "säästövinkkejä", eikä säästövinkkejä. Joku roskien kuljettaminen muualle kuin omaan roskikseen tai kotivaralla kikkailu ovat lillukanvarsia verrattuna harrastusten lopettamisesta tulevaan säästöön. Koska asumista ei voi lopettaa ja töissä on pakko käydä ja myös syödä on pakko, tästä lohkeaa ensimmäisenä isot säästöt.
Eihän nämä vinkit, kuten ei mitkään vinkit ole kaikille sopivia. Jollakin on puutarhassa lannoitetta, toisella ei. Joku lämmittää asuntoaan puilla, toinen ei. Siinä, missä se maalla asuja haluaa täyttää kaappinsa ruualla, koska kauppa on kaukana, kaupungissa asuja kokee sen turhana vinkkinä.
Jossain vastaavassa ketjussa joku kertoi ostavansa perusvoiteet reseptillä apteekista, ja siten saa suurimman osan voiteista ilmaiseksi. Moni muu taas ei saa edes vuosittain yhtäkään reseptiä, saati että kelakorvaus ylittyisi.
Esimerkiksi meillä tuollainen perusvoidetuubi kestää ikuisuuden, koska monihenkisessä perheessämme kellään ei ole sen kummempaa rasvaustarvetta, tai iho-ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Nämä jätehuoltomääräykset on näköjään hyvin kuntakohtaisia. Täällä saa valita jätehuoltofirman ja tyhjennysvälin itse,kuten myös aatian koon. Lasku tietenkin tulee astian koon mukaan. Astiankin sai joko hankkia itse, tai ostaa/vuokrata jätehuoltoyhtiöltä.
Säkkiä ei tarvitse olla astiassa, en tiedä, saisiko olla. Ei myöskään ole mitään pussitusohjeita annettu, eikä ole lisämaksuja tullut. Voi toki olla firmakohtaisiakin ohjeita. Meillä jätteet tyhjentää paikallinen yrittäjä, ei esimerkiksi L&T.
Meillä taas astian koko ei vaikuta, vaan roskien paino.
Eka vinkki on aika huono. Kannattaa sen sijaan ostaa pesuaine jauheena. Vaikka koneen käyttöohjeessa lukee, että sopii tableteille, niin se on vain sen takia, että tablettivalmistajat ja astianpesukonevalmistajat markkinoivat yhdessä. Astianpesukone toimii niin, että ottaa heti aineen siitä esipesulokerosta (yleensä luukussa reikä tai eri luukku) ja esipesee vartin. Sitten ottaa uuden veden ja lopun aineen ja pesee loppuajan. Jos esipesussa ei ole ainetta, voi astioista jäädä likaisia ja pääpesuun tarvitaan enemmän sitä. Tableteissa on vain se sama jauhe tai geeli, ei mitään uusia ainesosia, paitsi se sulava muovikuori huolimatta väreistä ja palloista. Halvempaa jauhetta voi myös annostella eri määriä, jos oli kahvit ja koneessa vain ne kupit ja lautaset, ei tarvitse niin paljon ainetta, kun taas jos on täyteen pakattu ruokailun astioita monelta päivältä voi laittaa enemmän, tässä säästää lisää. Omassa käytössä olen huomannut, että konetta tarvitsee siivota vähemmän, kun tableteista on luovuttu ja esihuuhtelua ei tarvitse tehdä lainkaan, vaikka astiat olisivat pidempään koneessa, paitsi puurolautasille.
-Älkää ostako tabletteja astianpesukoneeseen, ne on huijausta, kalliita ja huonoja.
Jos haluaa pitää suoratoistopalvelua, niin ota yksi kerrallaan, yritä löytää tarjouksesta, pidä hetki ja vaihda. Välillä ole vain Areenan varassa. Näin saat palveluista eniten irti, katsot ne jotka kiinnostaa ja sitten menet muualle. Meillä meni antenni rikki, eikä vuoteen ole ollut perinteistä tv:tä lainkaan, hyvin on pärjätty ilman.
Amazon prime tilauksen mukana saa myös ilmaisia kuukausittain vaihtuvia pelejä tietokoneelle, samoin kuin epic gamesistäsaa yhden ilmaisen joka viikko. Kannattaa hyödyntää, välillä on ihan hyviäkin pelejä.
Menojen ja tulojen seuranta kannattaa aina, suosittelen merkkaamaan sinne varsinkin turhuudet, esimerkiksi kauppakuitista erotella herkut, alkoholi ja jos vaikka kokee ostavansa paljon kosmetiikkaa niin se tai jos kokee ostavansa kalliita lihoja, niin silloin ne. Näkee paljonko menee oikeasti rahaa mihinkin. Tämän perusteella voi sitten miettiä budjettia ja kulutusta. Itse merkkaan myös roskiin menevän ruuan määrän, minä olen meillä ruoka vastaava, niin saan hyvin arvoitus kuinka paljon menee roskiin, jos vaikka ostin 4kassia ruokaa ja about yksi kassillinen meni roskiin, lasken sen viikon ruokamenoista 1/4 ja merkkaan summan seurannan loppuun. Esim vk 45 ruokamenot 200€ ja seuraava rivi hävikkiä 50€. Pistää ajattelemaan ruuan kulutusta eri tavalla, kun näkee konkreettisesti roskiin menneet eurot. Eihän tuo mitenkään supertarkkaa ole, mutta on meillä ainakin vähentänyt ruuan ostamista ja pois heittämistä merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä puuttuu vielä yksi pyhä lehmä eli harrastaminen. Lopettamalla harrastukset voi säästää ison summan rahaa. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö voisi esimerkiksi liikkua. Monipuolista kuntotreeniä voi tehdä myös kotona tai lähiympäristössä esimerkiksi oman kehon painolla tai juoksemalla lähiteitä/-katuja. Samoin kulttuurinnälkää voi tyydyttää hakemalla kirjastosta kirjoja ja lukemalla. Kesällä on helppoa käydä ilmaiseksi uimassa järvissä. Maksulliset harrastukset ovat vain rahanhaaskausta.
Se, että tähän kommenttiin ei ole tartuttu, tarkoittaa sitä, että haetaan "säästövinkkejä", eikä säästövinkkejä. Joku roskien kuljettaminen muualle kuin omaan roskikseen tai kotivaralla kikkailu ovat lillukanvarsia verrattuna harrastusten lopettamisesta tulevaan säästöön. Koska asumista ei voi lopettaa ja töissä on pakko käydä ja myös syödä on pakko, tästä lohkeaa ensimmäisenä isot säästöt.
Tai ehkäpä "säästövinkkisi" oli niin itsestään selvä, ettei siihen kukaan tartu. Eivät kaikki ihmiset käy esimerkiksi kuntosaleilla tai uimahallissa, saati osta kirjoja tai käytä e-kirjoja.
Minulla on harrastuksia, osasta voi säästää, osasta ei. Se, haluaako niistä säästää, on eriasia. Mitäs, jos säästänkin jostain muusta voidakseni maksaa harrastukseni?
Tai ehkä haluan säästää päästäkseni etelänlomalle . Silloin vinkki ei ole se, että älä lomaile, niin säästät, kun juuri se on se säästötavoite.
Lasten harrastukset taas on asia, mistä en halua luopua, ellei ole aivan pakko. Eli ensin säästetään muualta. Tai ei edes säästetä vaan tarkkaillaan omaa kulutusta ja rahankäyttöä, jolloin rahaa riittää niihin harrastuksiinkin.
Just niin. Paras säästövinkki, loisi sukulaisissa ja kavereilla niin paljon kun sielu sietää. Parhaimmillaan et tartte omaa kämppääkään. Kaikki rahatoiminnot hoituu netissä ja miljoona muutakin asiaa, joten mitä sitä omalla kämpällä pelkän postin kulun takia, kun postia ei tuu jos siirtää meiliin kaikki saapuvat, tai omapostiin tai suomi fi sivustolle. Vaikka tablettikone kainaloon ja loisimaan, niin säästöjä syntyy hurjasti.
Vierailija kirjoitti:
Okt-asujille säästövinkki, jonka olen oppinut seuraamalla parvekkeeltani näkyviä jäteastioita (taloyhtiön, jossa asun):
Yön pimeydessä tuo omat roskapussisi läheisen kerrostalon jäteastioihin.
Voi vielä vilahtaa talon nurkalta pyöräkellarin kohdalta ikään kuin muinamiehinä olisi tulossa sisältä ulos(jos joku katsoo ikkunasta luulee että tulee talosta).
Ensimmäisenä tulee mieleen, että laista kaikki alle kilometrin automatkat, jos ei taakan kuljettaminen ole välttämätöntä. Polttiainekuluissa ensimmäinen kilometri käynnistyksineen ja ylisuuren kulutuksen kera on paljon kalliimpi kuin seuraavat. Vähän oikoen voisi sanoa, että vaikea ajaa alle 50 sentillä kilometrin matkaa. Talvella mahdoton.
Jos vältät tuollaisen ajon vaikkapa 100 kertaa vuodessa, niin sehän tekee sen 50 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuvin säästö on syntynyt siitä, että ajoitan ruokaostokset S-ketjujen ilta-aleille. Pakastimeen kertyy lihoista leipiin ja niitä on riittämiin.
Kaikki "rääsyvaate" hyödynnetään siivoukseen.PS. Jokainen Okt-asuja joutuu maksamaan jonkinmoisen jätemaksun. En siis käsitä, mikä säästö siitä syntyy jos vie roskat muualle? Eikö se ole kiinteä kk maksu kuitenkin.
Se astian tyhjennysväli määritellään itse. Jokainen tyhjennyskerta maksaa x euroa.
Eli tottakai säästät, jos astia tyhjennetään 4 kertaa kuukaudessa, tai vaikka kaksi kertaa, eli joka toinen viikko. Sen voi tyhjentää myös kerran kuukaudessa. Tähän on jokin lakisääteinen minimi, oliko juuri kerran kuukaudessa tai kahdessa.Not true. Ei saa itse valita suurimmassa osassa kuntia.
Höpöhöpö. Pikaisellakin googletuksella selviää, että sen jäteastian tyhjennysvälin nimenomaan saa valita. Siihen on lakisääteiset minimit kuinka usein se pitää tyhjentää, esimerkiksi jos sinne laitetaan biojätettä vaiko jos biojäte kompostoidaan. En ymmärrä, miksi tämä kiva ketju täyttyy vänkääjistä ja provoilijoista.
Onko ihmisillä noin paha olla?
Jos et halua lukea, mene pois .
Hätävarassa ja kaikessa on tärkeää, ettei osta sellaista jota ei oikeasti käytä. Jos riisi on tarjouksessa, mutta teillä menee hädin tuskin pakettia vuodessa, ei sitä kannata varastoon hamstrata. Sitten taas jos makaronia syödään joka viikko, niin kannattaa ostaa. Katso siis hätävarassakin päiväys ja katso paljonko kannattaa ostaa, että tulee käytettyä.
Meillä pidetään myös usein syö pakastin tyhjäksi tai syö kuivakaappi tyhjäksi viikkoja. Jos tuntuu, että ruokamäärä on liian iso pakastimessa tai kuivakaapissa, niin käyn ne läpi ja teen ruokalistaa mitä niistä voisi tehdä. Kaupasta sitten lisäksi vaan tuoreksia tai pari puuttuvaa juttua. Varmaan neljä kertaa vuodessa menee viikko tai kaksi, niin ettei kauppaan mene kuin kympin verran. Jotenkin sitä tavaraa aina sinne kertyy, kun pakastaa loput sekä ainekset, että ruuan jämät ja usein ostan ainakin parin aterian aineet pakkaseen tai kuivakaappiin, kun ei ole ihan varmaa ehtiikö sillä viikolla syömään kotona, niin tietää, että säilyy. Jos ei ole pakastinta, niin ruuan suunnitteluun pitää käyttää varmasti paljon enemmän aikaa, ettei tule hävikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Totaalikieltäytymisen sijaan voi jättää vaikkapa yhden maksullisen harrastuksen jäljelle. Säästyy siinä kuitenkin melkoinen summa, kun pari kallista harrastusta karsii pois. Sama juttu myös muiden maksullisten palvelujen kohdalla: yksi suoratoisto kerrallaan, muut pois.
Vierailija kirjoitti:
Parsakaali on samalla kukka. Leikkaa useampaan osaan ja laita veteen, juurten tultua esiin laita multaan ja ruukkuun. Tekee kauniita pieniä keltaisia kukkia ja käy huonekasvista. Tiktokista näin idean.
Vaikka kaalien kukat ovatkin kauniita, on silti edullisempaa ostaa ihan oikeita ruukkukukkia kuin haaskata ruokaa tuollaiseen leikkimiseen.
Köyhät syökööt heinää me HERRAT syömme pihviä