Miksi niin moni alkoholistin aikuinen lapsi haluaa vielä aikuisenakin ymmärtää juoppoja vanhempiaan?
Olen itse alkoholistien aikuinen lapsi eikä minulla ole harhakuvitelmia vanhemmistani. He olivat itsekkäitä juoppoja, jotka valitsivat viinan lapsensa hyvinvoinnin edelle. He eivät olleet mitään muuta kuin surkeita juoppoja, eikä siinä ollut mitään lieventäviä tekijöitä. Pelkkää itsekästä välinpitämättömyyttä. Katkaisin välit heihin jo nuorena, koska ymmärsin tämän. Kyyninen asenne pelasti minut, enkä rakennellut pilvilinnoja kuvitelmissani tai kusettanut itseäni. Eivät he koskaan muuttuneet, ei heitä koskaan kiinnostanut muu kuin viina. Isovanhemmat hoitivat minua. Itse he keskittyivät juomaan "ystäviensä" kanssa. Ei siinä sen kummallisempaa. He olivat pilalla ja minulla kävi huono tuuri.
Ihmettelen näitä onnettomia kohtalontovereita, jotka eivät jumalauta aikuisenakaan ymmärrä mikä se alkoholistien sielunmaisema on ja keksivät näitä kuvitelmia alkkisvanhempiensa "herkkyydestä" tai siitä, että juominen olisi ollut seurausta esim. jostakin ulkopuolisesta traumasta. News: ei ole. Kyse on pelkästä itsekkyydestä. Sitä voi kusettaa itseään loputtomiin, tai sitten suhtautua asiaan täysin viileästi ja objektiivisesti. Mikä ihminen valitsee viinan ennen lapsiaan? Aivan, sellainen ei todellakaan ansaitse mitään kaunisteluja.
Kommentit (57)
Eihän ymmärtäminen tarkoita sitä, että hyväksyy tietyt valinnat.
Ymmärtäminen on vain ymmärtämistä.
Jotkut ovat herkempiä eivätkä halua nähdä sitä karmeaa totuutta. Sama se on esimerkiksi luonnevikaisten vanhempien lapsilla, joita on henkisesti kaltoinkohdeltu. Uskotaan mieluummin siihen harhakuvaan kuin myönnetään suoraan että paskahan se äiti/isä oli, eikä koskaan välittänyt minusta. Pitää olla kova ja vahva luonne että pystyy tähän. Kaikki eivät pysty. Ehkä se suojaa heidän mielenterveyttään tai jotain.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko ihan tosissasi, että joku haluaa olla alkoholisti? Tietysti siihen juomiseen on aina joku syy taustalla.
Siihen mitään sen kummempaa syytä tarvitse olla kuin hauskanpito, josta kehittyy tapa ja riippuvuus. En ymmärrä yhtään näitä ihmisiä jotka jättävät lapsensa viinan takia. Se on luonnonvastaista.
Lapsi yrittää rakastaa vanhempiaan, vaikka ne olisivat pedareita ja narsisteja. Siitä on vaikea päästä irti. Ei lapsi voi ymmärtää, että vanhempi voi olla paha ja vahingollinen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ymmärtämistä siinä on, että vanhempi dokaa niin että lapsi oireilee ja menettää järkensä? Ei yhtään mitään. Täytyisi kriminalisoida tuollainen henkinen väkivalta, eihän lapsia saa hakatakaan.
Alkoholismi on sairaus eikä se siksi välttämättä ole oma valinta. Itsekin join joskus runsaasti. Halusin lopettaa mutta keho ja mieli suorastaan vaati alkoholia joka päivä ja sain pahoja vieroitusoireita jos en juonut. Tämän takia minulla oli käytännössä koko ajan kiljupönttö "tulilla".
Minä itse tein päätöksen lopettaa mutta se ei olisi onnistunut ilman ammattilaisten apua (johon kuului mm. sairaalahoitoa). Olin yrittänyt lopettaa monta kertaa aikaisemminkin mutta ne olivat aina epäonnistuneet koska yritin niitä täysin yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko ihan tosissasi, että joku haluaa olla alkoholisti? Tietysti siihen juomiseen on aina joku syy taustalla.
Siihen mitään sen kummempaa syytä tarvitse olla kuin hauskanpito, josta kehittyy tapa ja riippuvuus. En ymmärrä yhtään näitä ihmisiä jotka jättävät lapsensa viinan takia. Se on luonnonvastaista.
Kirjoituksestasi päätelleen et tiedä tästä asiasta mitään. Totuus ei ole noin mustavalkoinen.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismi on sairaus eikä se siksi välttämättä ole oma valinta. Itsekin join joskus runsaasti. Halusin lopettaa mutta keho ja mieli suorastaan vaati alkoholia joka päivä ja sain pahoja vieroitusoireita jos en juonut. Tämän takia minulla oli käytännössä koko ajan kiljupönttö "tulilla".
Minä itse tein päätöksen lopettaa mutta se ei olisi onnistunut ilman ammattilaisten apua (johon kuului mm. sairaalahoitoa). Olin yrittänyt lopettaa monta kertaa aikaisemminkin mutta ne olivat aina epäonnistuneet koska yritin niitä täysin yksin.
Onko lapsia? Onko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoituksestasi päätelleen et tiedä tästä asiasta mitään. Totuus ei ole noin mustavalkoinen.
Kirjoituksestasi päätellen sinulla on ns. oma lehmä ojassa ja yrität oikeuttaa oman alkoholismisi, vaikka sillä tuhoaisi täysin viattomien lasten mielenterveyden. Et ole pedofiiliä kummempi, hekin aina yrittävät vedota siihen, että eivät voineet itselleen mitään.
Ja sun täytyy etsiä syntipukki omaan pahaan oloon, vielä aikuisenakin. Päästä jo irti ja elä omaa elämääsi ja anna toistenkin elää.
Oletko parempi kuin muut?
Vierailija kirjoitti:
Ja sun täytyy etsiä syntipukki omaan pahaan oloon, vielä aikuisenakin. Päästä jo irti ja elä omaa elämääsi ja anna toistenkin elää.
Oletko parempi kuin muut?
Tässä vastauksessa näette alkoholistien sielunmaiseman. Sen sijaan että myönnettäisiin että on tuhottu lapsi, aletaan puolustella ja vedota että "mitä sinä niitä vanhoja". Huh huh..
Vierailija kirjoitti:
Ja vanhempien käytöksen ja riippuvuuden ymmärtäminen auttaa itseäkin, vähentää vihaa ja katkeruutta. Vink, vink.
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Monilla traumaattinen lapsuus mm. väkivaltaista kasvatusta, jatkuvasti vaihtuvia ihmissuhteita, turvattomuutta ja lapsen perustarpeita laiminlyöty.
Niiden on helppoa arvostella jotka eivät tiedä mitään.
Kyllä alkoholismi on kauhea tauti alkoholistillekin. Se tuhoaa aivot ja itseluottamuksen, ihminen pettää läheisten lisäksi itsensäkin toistamiseen kunnes on pelkkä varjo siitä entisestä.
Toki jotkut ovat alkoholisteja JA kauheita ihmisiä, ja olisivat olleet itsekkäitä muutenkin ilman alkoa. Mutta moni alkoholisti on tosissaan yrittänyt kerta toisensa jälkeen ja riippuvuus vaan voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos et halua edes yrittää ymmärtää, niin älä sitten. Mutta sinun on turha esittää tietäväsi alkoholismista mitään, kun et kerran sitä edes ymmärrä. Alkoholistit eivät ryyppää sen takia, että se juominen olisi hauskaa ja kivaa, vaan sen takia, että selvinpäin elämisestä on tullut mahdotonta niiden omien ongelmien takia. Nämä ongelmat ovat nimenomaan se syy siihen juomiseen, olivatpa ne millaisia hyvänsä.
Niin. Sitä se riippuvuus tarkoittaa: jokin aine tms. menee kaiken muun edelle. Addikti on itsekäs, välinpitämätön, epäempaattinen, vastuuntunnoton, epäluotettava... Hän on ku sipää, mutta hän on sairas.
Isäni oli alkoholisti, äitini ei. Nuorena hävetti isäni juominen, ilkeä hän ei ollut juodessaan, vajosi lähinnä itsesääliin. Hänellä oli ollut myös keskimääräistä huonompia kokemuksia lapsena ja nuoruudessaan.
Aikuisena pystyin ajattelemaan hänen juomistaan tapana paeta ahdistustaan, ei kyse ole hyväksynnästä tai ei-hyväksynnästä, asian totemisesta vain.
Sen tämä alkoholistin lapsena kasvaminen luultavasti aiheutti, että juon vain vähän ja harvoin. Juhlissa ehkä. En myöskään jaksa olla kovin pitkään humaltuneen ihmisen seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Monilla traumaattinen lapsuus mm. väkivaltaista kasvatusta, jatkuvasti vaihtuvia ihmissuhteita, turvattomuutta ja lapsen perustarpeita laiminlyöty.
Niiden on helppoa arvostella jotka eivät tiedä mitään.
Plus se geneettinen alttius, monen vanhemmat ja sukulaisetkin alkkiksia. Toisten aivokemia altistaa heidät riippuvuuden kehittymiselle helpommin.
Suosittelen lukemaan sivustolta Minnesotahoito Päihderiippuvuudesta (myös alalinkit) https://www.minnesota-hoito.fi
Samoin päihdepsykiatri Juha Kemppisen blogista Alkoholismin varhais- keski- ja myöhäisvaiheet
https://juhakemppinen.fi/paihdeblogi
Nämä asiatekstit auttavat ymmärtämään, että miksi alkoholisti käyttäytyy kuten käyttäytyy. Se ei oikeuta käytöstä eikä tee siitä hyväksyttävää, mutta se kyllä helpottaa itseä, kun ymmärtää, että jossain vaiheessa kaikilla ei ole voimaa valita "oikein" ja miksi alkoholisti valitsee viinan ennen lapsiaan, terveyttään ihmissuhteitaan jne.
Jaksamista aloittajalle ja kaikille alkkisten läheisille. Oman perheen alkkis on jo ollut 15 vuotta mullan alla.