Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

19-vuotias rakennuttaa omakotitalon! Kuin rienaus vähäosaisia kohtaan

Vierailija
13.11.2021 |

https://www.hs.fi/kaupunki/hyvinkaa/art-2000008385397.html

Milläs pitkäaikaistyötön rakennuttaa talon?

Kommentit (185)

Vierailija
61/185 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kun ne joilla on varaa, pitävät talouden liikkeellä. Oli ne nyt minkä ikäisiä vaan. Itse olen melko köyhä, kaikkea mitä elämiseen tarvitaan, on kyllä ja joskus saa säästettyä sen verran, että on lapsille tarjota jotain ylimääräistä. Säästöjä ei ole. Mutta silti en ole kateellinen enkä katkera niille joilla on. Ja lapsillekin oon opettanut, että on ihan ok jos toisilla menee taloudellisesti paremmin, se ei ole meiltä pois. Isänsä kun on sellainen katkera ruikuttajapersu (kyllä, oikeasti puolueen jäsen ja ihannoi kaikkea sitä hmm.... "perustaa" joka puolueella on) joka on sitä mieltä että kaikki hänen elämässään vialla oleva on 1. maahanm... you know 2. hallituksen tai 3. rikkaiden syytä.

Kuulostaa siltä, ettei sinulla ole kyllä kaikki hyvin.

Vierailija
62/185 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä, kun minä en saa edes 130k€ lainaa, vaikka vakityö, 20k€ säästöjä ja nettotulot 1600€/kk. Jutun opetus: kannattaisko syntyä keskiluokkaiseen perheeseen!

Riippuu varmaan asuinpaikastakin. Myös parikyt tonnia eroa säästöissänne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/185 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on vähän samaa sarjaa kuin "mirkku 22 elää pakussa ja elää vapaata elämää,ihanaa!" Sitten pölvästit taas vaahtoavat kuinka kaikkien pitäisi elää pakussa ja on vain laiska jos ei suostu siihen. Todellisuudessa mirkku lokkeilee milloin missäkin hyödyntäen muiden suihkua jne ja paku menee parkkiin kun talvi tulee, mirkkua odottaa mukavuuksilla täytetty koti jonka vanhemmat/sugardaddy maksoivat;) 

Vierailija
64/185 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno nuori nainen. Minä en muuttaisi omakotitaloon vaikka ilmaiseksi annettaisiin.

Vierailija
65/185 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisessä jutussa tästä aiheesta, pari viikkoa sitten (olikohan HS) kerrottiin, että vanhemmat ovat sijoittaneet tytön lapsilisät ja tyttö saanut ne käyttöönsä.

Kyllä musta oli huvittavaa, että tyttö aivan tosissaan tuntui olevan, että "pappa betalar inte" vaikka tottakai on maksanut, jos on sijoittanut lapsilisät 18 vuodelta :D Aina sitä voi itseään koittaa huijata, että ihan omin avuin tähän ollaan päädytty...

Ja ennenkuin kukaan tulee sanomaan, että olet vain kateellinen - ilman muuta olen! Sehän helpottaa ihan hirveästi elämää, jos saa vanhemmiltaan jonkun alkupotin!

t. Alkoholistiperheen lapsi

Juuri tällä asenteella tulee katkeria ihmisiä, jotka eivät pääse elämässään mihinkään. Suomessa myös alkoholistiperheen lapsi voi kouluttautua ja luoda omaisuutta ja rikkaan perheen lapsi joutua narkkina kadulle. Ruikuttamisella ja kateudella ei saavuta mitään.

T. Myöskin alkoholistiperheen lapsi, joka on käynyt yliopiston ja kerännyt omaisuutta ihan riittämiin

Vierailija
66/185 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa toi ”mutku mulla on niin vaikeeta ja sairasta” Antaa jokaisen elää omaa elämää ja unelmaa. Minäkin aloitin kiinteistötikkailla kiipeämisen 20 vuotiaana, tosin kaksiolla. 38 vuotiaana oli kiva omakotitalo ja velat maksettu. Ja ihan amispohjalla. Elämä on valintoja, sattumaa ja säkää.

Vierailija
67/185 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mikä tämän uutisarvo on. Varakkaita on aina ollut, siis vanhemmat tuon on mahdollistanut. Ei pankki myönnä noin suurta lainaa ilman takaajia opiskelijalle vaikka pesämuna olisikin Erikoista tässä on, että aikuisuuden kynnyksellä on päädytty tällaiseen ratkaisuun, eikä esim arvokaksioon pääkaupunkiseudulla. 19v on vielä niin nuori, että mieli asuinpaikasta ja -tavasta voi muuttua. Onko talo Hyvinkäältä helppo myydä?

Olisi ollut mielenkiintoisempaa, jos juttu olisi tehty henkilö edellä: miksi 19v haluaa elää lähiöelämää?

Vierailija
68/185 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvää päivää,mekin ukon kanssa nuorna töissä,vieläkin.Nuoria oltiin omaan taloon,saman teki tytöt.Vanhimmalla jo mones omistusasunto kaikki niin upeita.Nyt meil vanhuksilla useitakin taloja.Lisää saattaa tulla.Etelälle kun sanomme adjö.Lapsenlapsia on nekin eka käyvät koulunsa ja luulen joku asuu omistusasuntoon jo varsin nuorna.Velka pröystäilijöille pitäs haistat..aa pas..a.Alkupää omaa pitää olla.Velka eieieiii!!eikä ne kyllä anna nykyään velkaa pitää olla massii ja omaisuutta,tyhjätaskut ei saa lainoja.

Vierailija
69/185 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juttu ei kiinnosta tai tuo mitään lisäarvoa itselle niin jätä lukematta.

Ihmetyttää myös kun aina tällaisissa ketjuissa koostuu sama kaava, tullaan ruikuttamaan omasta vaikeasta elämästä. Kun itsellä ei ole jotain niin toisellakaan ei saisi olla. Elämässä nyt ei mene koskaan nallekarkit tasan. Onneksi meillä on yhteiskunnassa niitäkin joilla menee hyvin, osa työllistää muita ihmisiä ja maksavat tuloistaan jäätävän summan veroja jotta muutkin pärjäisivät paremmin.

Vierailija
70/185 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Tarvitsee olla aika varhaiskypsä pystyäkseen moiseen projektiin: tontin ostaminen, perustus- ja päärakennussuunnitelun kilpailuttaminen, pankkilainojen neuvottelu yms. 

Jep. Hänhän opiskelee sosionomiksi. Kuinka moni 19-vuotias tai edes vanhempi tietää mikä on sosionomi?

Ps. Itsekään en tiedä ja ikää 34😑

Varmaan lähes kaikki aikuiset ihmiset tietää mikä on sosionomi, paitsi sinä. T. samanikäinen

Joo, tuo on varmaan normi, mutta ei minun maailmassani. Olen varhaiskypsän vastakohta. Siksi kai ihailenkin tämän Ellan kaltaisia ihmisiä. Kasvankohan itse koskaan aikuiseksi? 😔

Vierailija
71/185 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee samaan sarjaan kuin ne alaikäiset yrittäjät joille - yllätys yllätys- vanhemmat ovat antaneet alkupääoman joko rahana, tarvikkeina, kalustona tai jossain muussa muodossa.

Vierailija
72/185 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukahan takaa lainan? Ei pankki kelle tahansa myönnä 300000 lainaa, vaikka olisikin käsiraha.

Yleensä isä tai äiti, molemmat takaa lainan.

Vierailija
73/185 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukahan takaa lainan? Ei pankki kelle tahansa myönnä 300000 lainaa, vaikka olisikin käsiraha.

Talo käy vakuudesta, mimmin omat varat noin 15% ja pankkilainaa 85%, pankki tietää paljonko on talon arvo keskimäärin niin pankki voisi kelpuuttaa talon 85% vakuudeksi. Mutta mitään katastrofia ei saisi sitten tapahtua nuoren rakennuttajan elämässä, sairastumista tms. muuten menee reisille. Ja liekkö liittymismaksut, lupamaksut yms. mitkä ovat poissa varsinaisesta rakentamisesta mutta kuitenkin kohtuullinen menoerä otettu huomioon? Tiukka on budjetti.

Onko kellään tietoa mitä voisi olla Hyvinkään korkeudella kuvassa olevan n. 125m2 perustalopaketin hinta vesikatto asennettuna? Lähteekö 1000€/m2 = 125t€ tässä esimerkissä, noin?

Vierailija
74/185 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rakentaminen jonnekin Suomen perähikiöille ei ole edes kallista. Lainaa kun ottaa ja menee töihin saa ne maksettua. Avain onkin se, että menee sinne töihin tai kouluttautuu lisää ja menee sen jälkeen sinne töihin. 

Vierailija
75/185 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisista uutisoinneista herää aina se ajatus, että toimittajat ovat itse kateellisia ja tekevät näitä juttuja lehtiin siksi, että haluavat ikään kuin siirtää omat kateuden tunteensa muihin ihmisiin, eli lukijoihin. En minä näe näissä mitään muuta pointtia kuin juuri sen kateuden herättelyn. Vai mikä pointti teidän mielestänne näiden taustalla olisi, jos ei tuo?

Vierailija
76/185 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno 9juttu ja rohkea päätös. Siinä ei kyllä sitten kauheasti matkustella kun omakotitalo pitää hoitaa ja maksaa. Mutta ehkä kaikki nuoret ei halua matkailla ja muuttaa. 

Omakotitalon "hoitaminen" ei estä matkailua.

Vierailija
77/185 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuon ikäinen opiskelija-ruokalähetti on voinut saada noin paljon lainaa? 300 000 miinus oma 38 000 on 262 000. Tuo on yli kaksi kertaa oma lainamääräni, joka oli myös melkein tapissa pankin laskelmien mukaan. Näin sinkkuna olisin saanut max. 130 000 euron lainan näin 2200 euron kk-tuloilla. Jotenkin en usko että opiskelija-ruokalähetti tienaisi yli neljää tonnia kuussa maksaakseen tuota lainaansa. Jotain eivät nyt kerro.

Vierailija
78/185 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yllätys, että jotkut syntyvät hyväosaiseen perheeseen jolla on varaa tarjota rahallista apua ja alkoholisti vanhempien aiheuttamat MT-ongelmat eivät paina pitkälle aikuisuuteen asti? Itse olen jälkimmäisen esimerkin perheestä mutta kovalla työllä ja ilman takaajia ostin talon. Ja siitä olen ylpeä.

Jos joillakin on mahdollisuus hankkia talo vanhempien avustuksella, niin siinäpähän. Toki tarvitseeko siitä uutista tehdä, en tiedä.

Vierailija
79/185 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ollaan pankin talossa talonmiehenä.

Vierailija
80/185 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan hänen opiskelut loppusuoralla? Aika hyvin täytyy olla töitä( ja sitä aikaa työntekoon) että saa niin paljon käteen että on vara maksaa lainanlyhennys, talon muut kulut, auto(ilmeisesti omistaa auton koska sanoi tekevänsä ruokalähetin hommia) ja muu eläminen kunhan talo valmistuu. Ja vielä pitäisi keretä hoitaa koulukin.

Sosionomille taatusti löytyy töitä ja ilmeisesti haluaa asettua nykyiselle paikkakunnalle. Sittenhän on ihan sama maksaako lainaa pankille vai vuokraa toiselle. Fiksusti hoitanut asiat ja hienoa että vanhemmat auttaneet häntä tällälailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi