Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisen oma aika

Vierailija
09.04.2023 |

Tuntuuko teistä muista, että miehelle pidetään jotenkin sallitumpana haluta omaa aikaa parisuhteelta ja perheeltä?

Usein kun täällä valitetaan miehen vetäytymistä perhe-elämästä sanotaan, että "anna tilaa, kyllä se sitten haluaa olla taas teidän kanssa".

"Meidän" kanssa? Ärsyttäväähän tuossa on, että minä ainakin haluan myös sitä vapaata "meistä", mutta naisen odotetaan olevan se sosiaalinen, joka haluaa ihmisseuraa.

Mä ainakin viihdyn yksin ja haluan vapaata perheestä.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pääsiäisen yksin, ihanaa!

Vierailija
2/42 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sosiaalinen ja kaipaan seuraa mutta tottakai myös vaihtelua. No meille tuli ero koska mies on muutenkin tyranni, mutta mielestäni naisen ei tarvi haluta olla yksin ja kuunnella angsteissaan jotain irinaa, että olis hyvä saada omaa aikaa, mennä menoissaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässäkin menty taaksepäin? Monessa muussa asiassa on menty takapakkia konservatiivisempaan suuntaan, kun katsoo nuorten aikuisten olemista.

Saain vapaasti tuulettaa tuntoja äitinäkin ja kaivata omaa aikaa jo parikymmentä vuotta sitten. Nyt sitä on ihan rajattomasti, lapsi jo maailmalla.

Vierailija
4/42 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä varaan kerran kuussa omaa aikaa, otan hotellin Helsingistä ja nautin.

Sitä ei tarina kerro, että yleensä siellä vierailee useampi mies, yhdessä ja erikseen.

Sitten jaksan taas olla kunnollinen perheenäiti kuukauden eteenpäin.

N22

Vierailija
5/42 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ei tarina kerro, että yleensä siellä vierailee useampi mies, yhdessä ja erikseen.

N22

Mene Pertti muualle kertomaan fantasioitasi.

Vierailija
6/42 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kyllähän esimerkiksi anoppini ihmettelee miksi minä olen lähtenyt viikoksi ulkomaille kaverin kanssa ilman miestä ja lasta. Mutta ei ihmetellyt, kun mies teki näin ja minä olin kotona lapsen kanssa :) ja ihan itse maksettiin matkamme eikä perheemme talous ole tästä kärsinyt. Nälvimistä minua kohtaan anopilta on tullut myös "tyttöjen reissuista", terassikierroksista jne., mutta miehen "poikien reissut" ei ole aiheuttanut mitään reaktiota.

Onneksi ei välitetä miehen kanssa hölmöstä anopista.

Vierailija
7/42 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tässäkin menty taaksepäin? Monessa muussa asiassa on menty takapakkia konservatiivisempaan suuntaan, kun katsoo nuorten aikuisten olemista.

Saain vapaasti tuulettaa tuntoja äitinäkin ja kaivata omaa aikaa jo parikymmentä vuotta sitten. Nyt sitä on ihan rajattomasti, lapsi jo maailmalla.

No, en tiedä onko sinänsä mitenkään menty takapakkia, mutta ne, jotka on nyt lähivuosina saaneet lapsia, niin heidän vanhemmat näkevät vaivaa tällaisista asioista ja monesti se mies ottaa äitinsä kannan. Ei tietenkään aina, mutta olen monissa vauvaryhmissä ja siellä tämä ilmiö toistuu, kun tuore isä ryyppää ja bilettää ympäri kyliä vailla huolta huomisesta ja tuore äiti jää neljän seinän sisälle vauvan kanssa. Äiti ei pääse edes kauppaan ilman vauvaa. Sairasta.

Vierailija
8/42 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää sallimiset sun muut on ihan yhtä tyhjän kanssa. Älkää siskot miettikö niin paljon mitä toiset ajattelee, ajatelkaa itseänne ja omia tarpeitanne älkääkä pelkästään muita.

Vierailija
9/42 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää sallimiset sun muut on ihan yhtä tyhjän kanssa. Älkää siskot miettikö niin paljon mitä toiset ajattelee, ajatelkaa itseänne ja omia tarpeitanne älkääkä pelkästään muita.

Lisäys: iso osa vaatimuksista pn oikeasti tiukempana naisen omassa päässä kuin ympäristön sanelemaa.

Vierailija
10/42 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, en tiedä onko sinänsä mitenkään menty takapakkia, mutta ne, jotka on nyt lähivuosina saaneet lapsia, niin heidän vanhemmat näkevät vaivaa tällaisista asioista ja monesti se mies ottaa äitinsä kannan. Ei tietenkään aina, mutta olen monissa vauvaryhmissä ja siellä tämä ilmiö toistuu, kun tuore isä ryyppää ja bilettää ympäri kyliä vailla huolta huomisesta ja tuore äiti jää neljän seinän sisälle vauvan kanssa. Äiti ei pääse edes kauppaan ilman vauvaa. Sairasta.

Ehdottomasti, sairasta. Nuoria vanhempia kurmuuttaa varmasti myös tosi ahtaat sukupuoliroolit, jotka ovat tehneet paluuta viime vuosina. Taisin sattua vanhemmaksi sellaiseen väliin, jossa sai hengittää vähän vapaammin, nyt on taas menty ihmeelliseen miehet sitä, naiset tätä -laatikkoon, ja ihan vapaaehtoisesti. Se on takapakkia.

Vierailija
11/42 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin mielestä on ihan Ok jos isä käyttää vanhempainvapaansa golfaten Ranskassa. Äidin tehdessä samoin ollaan heti tehtailemassa lasuja.

Vierailija
12/42 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti, sairasta. Nuoria vanhempia kurmuuttaa varmasti myös tosi ahtaat sukupuoliroolit, jotka ovat tehneet paluuta viime vuosina. Taisin sattua vanhemmaksi sellaiseen väliin, jossa sai hengittää vähän vapaammin, nyt on taas menty ihmeelliseen miehet sitä, naiset tätä -laatikkoon, ja ihan vapaaehtoisesti. Se on takapakkia.

En tiedä mistä tämä johtuu. Paljon on tasa-arvon puolesta puhuttu, mutta sitten on esimerkiksi tämä eräs lauta, jossa on hyvin yleistä naisviha ja tietynlaisten ahtaiden sukupuoliroolien ihannointi ikään kuin tasa-arvoa vastaan hyökäten.

Vierailija
13/42 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen oletetaan sitä ja tätä- siis toiset naiset olettavat.  Sitten kilpaa täydellisyysposeerataan ja ihmetellään kun ei "saa" rentoutua.

Vierailija
14/42 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisen oletetaan sitä ja tätä- siis toiset naiset olettavat.  Sitten kilpaa täydellisyysposeerataan ja ihmetellään kun ei "saa" rentoutua.

Miehet olettavat että naisella on päävastuu lapsista. Tämä oletus vaikuttaa mm naisten työnsaantiin.

Vierailija
15/42 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, en ole törmännyt oikein tällaiseen. Itsellä menee ihan kylmät väreet ja tunnen jopa inhoa, jos joku ruikuttaa jossain kuinka ei ole edes kauppaan päässyt ilman vauvaa, kun mies ei pärjää.

Vierailija
16/42 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N22

Voi olla tottakin. Exäni harrasti tuon tapaista. Hänellä kyse oli viikonlopun yli kestävistä työkeikoista, joihin hänelle tuli komennus muutaman viikon välein. Jossain vaiheessa paljastui, että hän käytti tilanteet hyväkseen ja paneskeli ympäriinsä noilla työkeikoilla. Samaan aikaan hän oli hyvin mustasukkainen minusta, ja halusi minun menevän noina viikonloppuina maalle, etten vain menisi salaa baariin.

Tuon paljastuttua kesti vuosia luottaa uudelleen kehenkään.

Vierailija
17/42 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet olettavat että naisella on päävastuu lapsista. Tämä oletus vaikuttaa mm naisten työnsaantiin.

Kyllä. Toinen hyvin vahva oletus on se, että miestä ei arvosteta yhtä hyvänä vanhempana kuin äitiä. Tai ajatellaan miehen ja naisen olevan yhtä hyviä vanhempia, kun mies on lasten kanssa tunnin kerran kuussa ja nainen sitten lopun ajan.

Vierailija
18/42 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Toinen hyvin vahva oletus on se, että miestä ei arvosteta yhtä hyvänä vanhempana kuin äitiä. Tai ajatellaan miehen ja naisen olevan yhtä hyviä vanhempia, kun mies on lasten kanssa tunnin kerran kuussa ja nainen sitten lopun ajan.

Jos isä unohtaa talvella pukea lapsilleen ulkovaatteet, siitä ei tehdä lasua. Jos äiti toimii samoin, se on ehdottomasti moitittavaa ja lasun paikka, äidin odotetaan häpeävän ja tuntevan huonoutta.

Vierailija
19/42 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N22

Voi olla tottakin. Exäni harrasti tuon tapaista. Hänellä kyse oli viikonlopun yli kestävistä työkeikoista, joihin hänelle tuli komennus muutaman viikon välein. Jossain vaiheessa paljastui, että hän käytti tilanteet hyväkseen ja paneskeli ympäriinsä noilla työkeikoilla. Samaan aikaan hän oli hyvin mustasukkainen minusta, ja halusi minun menevän noina viikonloppuina maalle, etten vain menisi salaa baariin.

Tuon paljastuttua kesti vuosia luottaa uudelleen kehenkään.

Pertin esimerkissä perheenäiti oli 22 vuotias.

Vierailija
20/42 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan Helsingistä hotellihuoneen pari kertaa vuodesta. Käyn museoissa, syön pitkän kaavan mukaan, otan aamiaisen huoneeseen ja olen vain.

Olen myös matkustanut siskoni kanssa kahdestaan useamman kerran.

Joskus häädän miehen ja lapset anoppilaan ja vietän viikonlopun yksin kotona.

Mies ei näistä valita, päinvastoin. Olemme molemmat opiskelleet lisää lasten ollessa pieniä. Ensin minä samalla kun olin äitiyslomalla, sitten kun palasin töihin, mies suoritti työn ohessa DI:n tutkinnon. Olemme kannatelleet toisiamme läpi arjen ja molemmat jää yksin lasten kanssa ilman katkeruutta siitä että taas minä.

Mietin tässä, että onko maailma tosiaan muuttunut huonompaan suuntaan? Olemme miehen kanssa syntyneet molemmat vuonna - 82 ja esikoinen 2009. Viihdyin jonkun verran vauvaryhmissä ja - kerhoissa, mutta siellä ei ainakaan olleet sitten äänessä ne, joiden mies ei (muka) pärjää tai jotka ei pääse mihinkään ilman lasta. Toisaalta voi olla, että kaltaiset hakeutuu toistensa seuraan ja itse valikoin tiedostamatta vahvempia ja itsenäisempiä äitikavereita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme