Iltalehden uutinen lapsen koulukyydistä
Mitä mieltä olette? Kommenteissa oli moni sitä mieltä että vanhempien tulee muuttaa lähemmäs koulua. Joku jopa ehdotti että pitäisi ottaa toinen asunto läheltä koulua ja asua siellä viikot lapsen kanssa muusta perheestä erillään.
Miten ihmiset oikeesti luulee että talon voi laittaa noin vain myyntiin ja muuttaa? Saati että joku ostaa talon ensin. Taikka jopa maatilan, sekin vaan myyntiin ja muutto? Tai vielä parempi, joutua kahden asunnon tai omakotitalon loukkuun.
Kommentit (122)
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:06"]No kummasti Helsingissä asumisen kalleutta harmittelevalle täällä herkästi sanotaan, että muuttaisi maalle. Muuttaisivat nuo sitten ihmisten ilmoille. Meillä on lasten koulumatka 4min kävellen ja erityiskouluihinkin alle 10min matka. Sitä päättää itse mikä on elämässä tärkeintä. Trendi on ollut viimeiset 15v se, että maaseudun lähikouluja lopetetaan, ei voi tulla yllätyksenä. [/quote] En missään tapauksessa haluaisi pientä lasta isoon kouluun jos saisi valita kyläkoulun ja betoni helvetin väliltä.
[/quote]
Ilmeisesti kannattaisi, koska täällä betonihelvetissä (mahtava yleistys :D) sentään opetetaan oikeinkirjoitusta.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:08"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:06"]
No kummasti Helsingissä asumisen kalleutta harmittelevalle täällä herkästi sanotaan, että muuttaisi maalle. Muuttaisivat nuo sitten ihmisten ilmoille. Meillä on lasten koulumatka 4min kävellen ja erityiskouluihinkin alle 10min matka. Sitä päättää itse mikä on elämässä tärkeintä. Trendi on ollut viimeiset 15v se, että maaseudun lähikouluja lopetetaan, ei voi tulla yllätyksenä.
[/quote]
:D Ei hitto mitä tekstiä.
[/quote]
Siis mikä siinä tekstissä mättää? Toiset meistä maksaa enemmän asumisesta, toiset asuu halvalla mutta maksavat sitten muilla tavoilla. Ei ole ilmaisia lounaita. Ja aika valitetaan työttömyyttä sielä maakunnissa, palkatkaa joku työtön kuskaamaan lapsianne. Muutaman perheen kesken ei tule niin kalliiksikaan.
[/quote]
On se hienoa että sulla on valmiit vastaukset kaikkiin asioihin siellä näppiksen takana istuessa. Näin typeriin juttuihin en jaksa tämän kummemmin edes vastata. Ja ihan tiedoksi, että asun täällä pk-seudulla koulun vieressä, joten ongelma ei ole minun. Silti ymmärrän täysin kuinka kaikki eivät voi täällä asua.
Ei tuossa nyt oikeasti ole mitään uutta, samanlaisia ne koulumatkat ovat ennenkin olleet. Koulutaksi kävi kerran aamulla hakemassa lapset ja toi yhden kerran iltapäivällä takaisin, ihan sama alkoiko koulu klo 8 vai 10 ja loppuiko klo 13 vai 15. Silloin ei vain oltu keksitty, että pitää saada koulumatkat soviteltua tietyn aikarajan sisään. Tietysti se on pienelle lapselle rankkaa, mutta ei tämä ole uutinen, kun on vuosikausia käytössä ollut tapa.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:15"][quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:06"]No kummasti Helsingissä asumisen kalleutta harmittelevalle täällä herkästi sanotaan, että muuttaisi maalle. Muuttaisivat nuo sitten ihmisten ilmoille. Meillä on lasten koulumatka 4min kävellen ja erityiskouluihinkin alle 10min matka. Sitä päättää itse mikä on elämässä tärkeintä. Trendi on ollut viimeiset 15v se, että maaseudun lähikouluja lopetetaan, ei voi tulla yllätyksenä. [/quote] En missään tapauksessa haluaisi pientä lasta isoon kouluun jos saisi valita kyläkoulun ja betoni helvetin väliltä.
[/quote]
Ilmeisesti kannattaisi, koska täällä betonihelvetissä (mahtava yleistys :D) sentään opetetaan oikeinkirjoitusta.
[/quote]
Et sitten parempaa selitystä keksinyt.
By the way ihmiset! Minkä ikäisiä teidän lapset on jos eivät jaksa kävellä 3-4km:n koulumatkaa?? : o itse koko ala-asteen ja yläasteen kävelin ja koulumatka suuntaansa 3,7km.. Ennen kouluun on saatettu mm. Hiihtää se 10km niin en yhtään ihmettele miksi nykylapset ovat ylipainoisia, kun ei edes tuollaista matkaa voi kävellä : o meillä pikkukylässä (7000 asukasta) oli, että joka luokalla oli omat kilometrimäärät koulumatkoille ja jos se ylittyi, niin silloin pääsi taksilla tai linja-autolla.. Pikkusiskoni käveli kanssani tuon 3,7km suuntaansa joka päivä, ja hän oli silloin 1. Luokalla..
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:17"]By the way ihmiset! Minkä ikäisiä teidän lapset on jos eivät jaksa kävellä 3-4km:n koulumatkaa?? : o itse koko ala-asteen ja yläasteen kävelin ja koulumatka suuntaansa 3,7km.. Ennen kouluun on saatettu mm. Hiihtää se 10km niin en yhtään ihmettele miksi nykylapset ovat ylipainoisia, kun ei edes tuollaista matkaa voi kävellä : o meillä pikkukylässä (7000 asukasta) oli, että joka luokalla oli omat kilometrimäärät koulumatkoille ja jos se ylittyi, niin silloin pääsi taksilla tai linja-autolla.. Pikkusiskoni käveli kanssani tuon 3,7km suuntaansa joka päivä, ja hän oli silloin 1. Luokalla..
[/quote]
7v ja tie on niin vaarallinen että ei onnistu.
Perusopetuslaki 32 § sanoo seuraavasti:
2 §
Koulumatkat
Jos perusopetusta tai lisäopetusta saavan oppilaan koulumatka on viittä kilometriä pitempi, oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen. Jos esiopetusta saavan oppilaan matka kotoa esiopetukseen tai lasten päivähoidosta annetussa laissa tarkoitetusta päivähoidosta esiopetukseen on viittä kilometriä pitempi, oppilaalla on vastaavasti oikeus maksuttomaan kuljetukseen kotoa suoraan esiopetukseen tai päivähoidosta esiopetukseen ja esiopetuksesta kotiin tai päivähoitoon. Perusopetusta, lisäopetusta tai esiopetusta saavalla oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen myös silloin, kun edellä tarkoitettu matka oppilaan ikä ja muut olosuhteet huomioon ottaen muodostuu oppilaalle liian vaikeaksi, rasittavaksi tai vaaralliseksi. Maksuttoman kuljetuksen vaihtoehtona on oppilaan kuljettamista tai saattamista varten myönnettävä riittävä avustus.(19.12.2003/1139)
Edellä 1 momentin mukaisesti järjestettävä oppilaan päivittäinen koulumatka odotuksineen saa kestää enintään kaksi ja puoli tuntia. Jos oppilas on lukuvuoden alkaessa täyttänyt 13 vuotta, saa koulumatka kestää enintään kolme tuntia. (24.6.2010/642)
Jos oppilas otetaan muuhun kuin 6 §:n 2 momentissa tarkoitettuun kouluun tai opetuksen järjestämispaikkaan, oppilaaksi ottamisen edellytykseksi voidaan asettaa, että huoltaja vastaa oppilaan kuljettamisesta tai saattamisesta aiheutuvista kustannuksista. Lisäksi, jos esiopetusta saava lapsi osallistuu toisessa kunnassa järjestettävään lasten päivähoitoon lasten päivähoidosta annetun lain 11 c §:ssä tarkoitetulla tavalla, opetuksen järjestäjällä on oikeus edellyttää, että lapsen huoltaja vastaa lapsen kuljettamisesta tai saattamisesta aiheutuvista kustannuksista päivähoito- ja esiopetuspaikan välillä. (8.4.2011/324)
Kuljetusta odottavalle oppilaalle on järjestettävä mahdollisuus ohjattuun toimintaan.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:17"]
By the way ihmiset! Minkä ikäisiä teidän lapset on jos eivät jaksa kävellä 3-4km:n koulumatkaa?? : o itse koko ala-asteen ja yläasteen kävelin ja koulumatka suuntaansa 3,7km.. Ennen kouluun on saatettu mm. Hiihtää se 10km niin en yhtään ihmettele miksi nykylapset ovat ylipainoisia, kun ei edes tuollaista matkaa voi kävellä : o meillä pikkukylässä (7000 asukasta) oli, että joka luokalla oli omat kilometrimäärät koulumatkoille ja jos se ylittyi, niin silloin pääsi taksilla tai linja-autolla.. Pikkusiskoni käveli kanssani tuon 3,7km suuntaansa joka päivä, ja hän oli silloin 1. Luokalla..
[/quote]
Itse kävelin tai kuljin pyörällä saman koulumatkat kuin lapseni nyt koulukyydillä. Ongelma ei oikestaan ole se etteikö lapsi koulumatkaa jaksaisi vaan se että liikenteen lisääntymisen ja esim. rekkojen suurentumisen myötä koulumatka on liian vaarallinen pienelle koululaiselle nykyään. Tosin pari pahaa onnettomuutta sattui jo omana kouluaikanani, halvemmaksi yhteiskunnanllekin tulee järjestää koulukyyti kuin hoitaa onnettomuuksissa vammautuneita.
No kummasti Helsingissä asumisen kalleutta harmittelevalle täällä herkästi sanotaan, että muuttaisi maalle. Muuttaisivat nuo sitten ihmisten ilmoille. Meillä on lasten koulumatka 4min kävellen ja erityiskouluihinkin alle 10min matka. Sitä päättää itse mikä on elämässä tärkeintä. Trendi on ollut viimeiset 15v se, että maaseudun lähikouluja lopetetaan, ei voi tulla yllätyksenä.
[/quote]
Kyllä se voi tulla yllätyksenä. Tuossa mun vanhan koulun tapauksessakin koulu olisi tarvinut vain pientä remonttia (liikuntasalin uusimista, pintaremonttia jne) mutta oli ihan yleishyvässä kunnossa, ei siis sisäilmaongelmia tai muuta vastaavaa. Jo silloin kun itse kävin koulua (2001-2007), oli jatkuvasti puhetta että se remontti on tulossa, rahat oli jo budjetoitu, mutta sitä siirrettiin jatkuvasti kun aina tuli kiireellisempi rahareikä. Lopulta koulu päätettiin lopettaa kahden vuoden varoitusajalla. Päättäjien tekemän äänestyksen äänet kun julkistettiin niin sielä mm. erään silloisen lopetusuhan alla olleen homekoulun rehtori (ja kunnan valtuutettu) äänesti meidän koulun lopettamisen puolesta. Ja ylläripylläri, hänen koulunsa uudistettiin kokonaan lattiasta kattoon (=käytännössä purettiin ja rakennettii uudestaan) vuoden päästä. Minnelie siis ne mun entisen koulun remonttirahat menneet... Kyllä lasten vanhempia suututti. Samoin tietysti omia vanhempiani vaikka molemmat lapset oltiin jo lukio-ikäisiä. Asuntojen hinnat romahti samalla hetkellä kun kylältä katosi koulu :(
Eli tosiaan, vielä 4 vuotta sitten lupailtiin remonttia koululle ja näin ollen koulun säilyvyyttä, yhtäkkiä suunnitelmat muuttui.. Kyllä se vaan tulee yllätyksenä.
T: #7
Niin, mä olen vähän samaa mieltä kuin moni. Tämä ei ole uusi asia, näin oli jo 1980-luvulla. Koulujakin on lakkautettu 1970-luvulta lähtien koska maaseutu on autioitunut ja ikäluokat pienentyneet.
Ilmeisesti tämä tulee sina vähän yllätyksenä niille, jotka ovat hiljan maalle muuttaneet. Maatalosuvut ovat asuneet näillä kohdin ennen kuin se lakkautettu koulu oli rakennettu.
Maalla pitää oppia omatoimiseksi, muuten ei pärjää.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:26"]Niin, mä olen vähän samaa mieltä kuin moni. Tämä ei ole uusi asia, näin oli jo 1980-luvulla. Koulujakin on lakkautettu 1970-luvulta lähtien koska maaseutu on autioitunut ja ikäluokat pienentyneet.
Ilmeisesti tämä tulee sina vähän yllätyksenä niille, jotka ovat hiljan maalle muuttaneet. Maatalosuvut ovat asuneet näillä kohdin ennen kuin se lakkautettu koulu oli rakennettu.
Maalla pitää oppia omatoimiseksi, muuten ei pärjää.
[/quote]
Ei ole omatoimisuudesta kyse, kun on kyse oppivelvollisuudesta. Kunnalla on velvollisuus kyyti hankkia.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:26"]
Maatalosuvut ovat asuneet näillä kohdin ennen kuin se lakkautettu koulu oli rakennettu.
[/quote]
Lähikoulu on rakennettu joskus 50-luvulla siihen tuli oppilaat kolmesta tai neljästä pikkukoulusta, niitä ennen koulua pidettiin kiertokouluissa.
Jätä sitten lapset tekemättä. Tai maksa itse omasta pussista lastesi koulumatkat. Saatanan kommunistit.
Kävelin/pyöräilin koko ala asteen 2,5km koululle. ylä asteelle/lukioon pyöräilin, matkaa 4,9km. kaverit lähti vierestä bussilla, kun niillä ylitty 5km bussikortin raja. Laittakaa ne nappulat vaan kävelemään sinne kouluun, niin saavat hyvän kunnon ja isot pakarat.
Helpommalla päästäis, jos tiivistettäis kansa Jyväskylän eteläpuolelle ja annettais loppumaat venäläisille.
Me muutettiin tarkoituksella lähelle koulua ja kuinkas kävikään, kohta koulu julistettiin käyttökelvottomaksi homeen takia! Kivaa..
Tuon linkkinä olevan artikkelin viimeinen lause kertoo kaiken. "Tämän vuoksi osa vanhemmista vie lapsensa itse kouluun." Jos oma lapseni joutuisi tuollaiseen kyytiin ja päivät ja odotusajat olisivat noin pitkät, niin en soittaisi iltalehdelle, vaan keksisin tavan jolla veisin lapseni itse kouluun. Vuorottelu miehen kanssa tai vastaava järjestely. Vaihtaisin vaikka työpaikkaa tai käyttäisin lounastunnit siihen että hakisin lapsen pois. Ihan sama. Ei lapsen tarvitse tuolaista jaksaa. 40 kilometria ajaa henkilöautolla 40 minuuttia. Ihmiset taas olettavat että yhteiskunnan pitää hoitaa kaikki ja järjestää yksityiskyyti erikoisehdoilla. En tunne tapausta, voihan olla että heillä on jotain erikoisia syitä mikseiv't voi itse ajaa lasta kouluun, mutta eivätpä ne tulleet yllättäen esille artikkelissa..
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 11:10"]
Tuon linkkinä olevan artikkelin viimeinen lause kertoo kaiken. "Tämän vuoksi osa vanhemmista vie lapsensa itse kouluun." Jos oma lapseni joutuisi tuollaiseen kyytiin ja päivät ja odotusajat olisivat noin pitkät, niin en soittaisi iltalehdelle, vaan keksisin tavan jolla veisin lapseni itse kouluun. Vuorottelu miehen kanssa tai vastaava järjestely. Vaihtaisin vaikka työpaikkaa tai käyttäisin lounastunnit siihen että hakisin lapsen pois. Ihan sama. Ei lapsen tarvitse tuolaista jaksaa. 40 kilometria ajaa henkilöautolla 40 minuuttia. Ihmiset taas olettavat että yhteiskunnan pitää hoitaa kaikki ja järjestää yksityiskyyti erikoisehdoilla. En tunne tapausta, voihan olla että heillä on jotain erikoisia syitä mikseiv't voi itse ajaa lasta kouluun, mutta eivätpä ne tulleet yllättäen esille artikkelissa..
[/quote]
Siinäpä sitä olisikin ihmettelemistä kun esim sairaanhoitaja poukkoaisi kesken leikkauksen hakemaan lasta koulusta. Ja kun se vanhempien työpaikka voi olla ihan eri suunnalla. Se voi olla vaikka 80km toiseen suuntaan. Tuollaisia höpötyksiä päästää suustaan vain ihminen joka ei ole koskaan joutunut konkreettisesti asioita pohtimaan.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:43"]
Kävelin/pyöräilin koko ala asteen 2,5km koululle. ylä asteelle/lukioon pyöräilin, matkaa 4,9km. kaverit lähti vierestä bussilla, kun niillä ylitty 5km bussikortin raja. Laittakaa ne nappulat vaan kävelemään sinne kouluun, niin saavat hyvän kunnon ja isot pakarat.
[/quote]
Ai kävelyä 40km? Mahtais olla pakarat juu
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:08"]
[/quote]
:D Ei hitto mitä tekstiä.
[/quote]
Siis mikä siinä tekstissä mättää? Toiset meistä maksaa enemmän asumisesta, toiset asuu halvalla mutta maksavat sitten muilla tavoilla. Ei ole ilmaisia lounaita. Ja aika valitetaan työttömyyttä sielä maakunnissa, palkatkaa joku työtön kuskaamaan lapsianne. Muutaman perheen kesken ei tule niin kalliiksikaan.