Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin mielestä 3.5v lapsi tarvitsee psykologia

Vierailija
12.11.2021 |

Koska lapsi ei oikein suostu syömään päiväkodissa ja leikkii mielellään yksin/on ujo (mutta leikkii myös muiden kanssa, osallistuu mielellään kaikkeen ohjattuun toimintaan, jne.). Olen muutenkin saanut kuulla päiväkodista mitä villimpiä teorioita mistä ruoan kansaa nirsoilu johtuu, kuten vuoroviikkoasumisesta..

Ymmärrän että siellä ajatellaan lapsen parasta mutta ei helvetti näitä juttuja. Vähän voisi ajatella vanhempiakin. Katson lasta kotona. Ihana puhelias iloinen tyttö. Silti illalla tulen taas sängyssä potemaan syyllisyyttä kaikesta

Kommentit (232)

Vierailija
181/232 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ehkä ymmärtänyt psykologin palvelun hieman väärin. Varhaiskasvatuksen psykologi on mukana matalalla kynnyksellä kaikkeen lapsen kasvuun/kehitykseen/oppimiseen liittyvissä asioissa. Ei tarkoita, että huoli olisi lapsen mielenterveyden tilassa, tai teidän huoltajien. Vaka-psykologi on ollut todella iso tuki monelle lapselle, hyvin moninaisissa asioissa. Hänellä on ammattitaito ja osaaminen lapsen mm. eri-ikäisen lapsen ajattelun kehityksestä. Hänellä on paljon ihan käytännön vinkkejä sekä päiväkodin kasvattajille, että vanhemmille, miten kutakin lasta voi tukea. Usein voi olla kyse hyvin pienistäkin asioista, joilla voi auttaa juurikin esim. lapsen syömisen kanssa. 

Ole avoin ajatukselle. Et menetä mitään, päinvastoin luultavasti saat apua lapselle. Tyhmyyttä olisi kieltäytyä ilmaisesta palvelusta. Tule myöhemmin kertomaan, osuinko oikeaan :)

Kun psykologin palvelut ovat tulleet tutuiksi perheille, meillä ainakin kysyntää hänelle on enemmän kuin voimme tarjota. Kysyjinä usein juuri vanhemmat itse. 

Joo en yhtään epäile etteikö voisi auttaa mutta kun en edes näe mitään ongelmaa. Ei ujous ole mikään sairaus ja lapsi jos toinenkin nirsoilee ruoan kanssa

Harvoi huoltaja haluaakaan nähdä lapsensa ongelmia. Mutta eivät päiväkodissa suinkaan kaikkia lapsia psykologin juttusille lähetä. Että jotain epäselvää lapsen käytöksessä on, ja se on herättänyt huolta. Ottaisit tarjotun avun vastaan, jos et muuten, mutta lapsesi parasta ajatellen. Kieltäytymällä herää isompi huoli.

Vierailija
182/232 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jo 1v asui vuoroviikoin.

Ihan lastenvalvoja tätä suositteli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/232 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä asia on tuotu esille huonosti ja sitten syyllistät itseäsi. Itse olen sitä mieltä että kaikki tuki mitä voi saada ottaisin vastaan. Maailma on kova paikka. Jos heti pienestä pitäen annetaan selviytymiskeinoja erilaisiin tilanteisiin sitä parempi.

Vierailija
184/232 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen se oli niiden tätien työ ryhmäyttää ryhmä ja saada kaikille kaveri

samaten syömisestä huolehtiminen kuului heille

'nykyään he vain tarkkailee, ei perushoida, ei tee mitään, tarkkailee ja raportoi

hulluksi on mennyt

Vierailija
185/232 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tulee mieleen yksikin äiti, joka myönsi ja tunnisti lapsensa haasteet; lapsi oli hyvin impulsiivinen ja vilkas. Leikeissä tuli päivittäin ristiriitatilanteita, jotka lapsi ratkoi lyömällä, potkimalla ja kiroilemalla kavereille.

Äiti oli hyvin halukas ottamaan apua vastaan, ehdotti itse toimintaterapeutin arviota ja psykologin mukaan tuloa. Lapsi sai lopulta toimintaterapiaa ja äiti kotiin tukea psykologilta. Ongelmana oli, että äiti ei suostunut näkemään hiljattain tapahtuneen eron yhteyttä lapsen käyttäytymiseen lainkaan. Korosti koko ajan miten hyvin ovat eron hoitaneet ja miten kommunikaatio vanhempien välillä toimii. Kummasti lapsen levottomia päivä selkeästi oli maanantai, päivä jolloin koti vaihtui taas viikonlopun jälkeen.

Haluaisin korostaa sitä, että eron tullessa olisi todella tärkeä asettua sen lapsen asemaan ja tarkastella tilannetta lapsen ajatuksien kautta. Osalle lapsista ero on todella traumaattinen kokemus, vaikka vanhemmat olisivat kuinka sitä mieltä, että se on hoidettu hyvin.

Tässä oli jo 4.v lapsi kyseessä.

Maanantai, Päöivä jona joutui taas hoitoon.

Vierailija
186/232 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan psykologi tai lastenpsykiatri ei kyllä suosittelisi. Todella omituista, jos tuollaista suosittelee. Väärin lasta kohtaan.

Vierailija
187/232 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan psykologi tai lastenpsykiatri ei kyllä suosittelisi. Todella omituista, jos tuollaista suosittelee. Väärin lasta kohtaan.

Hyvin on mennyt jo 11v.

Vierailija
188/232 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ennemmin ottaisin se psykologin palvelun vastaan kun se kerran on mahdollista. Todennäköinen lopputulos on se, että se psykologi kirjoittaa tai sanoo niille päikyntädeille samat asiat mitkä sinä jo tiedät, mutta varhaiskasvatustermein. Sitten kaikilla aikuisilla on asiasta yhteinen näkemys ja se yleensä auttaa lasta enemmän kuin että yhdet on keinottomia ja neuvottomia ja toinen kokee syyllisyyttä.

Joo eiköhän sinne mennä. Jos aloituksessa nyt oli joku pointti niin se nyt oli vaan sitä miten etsimällä etsitään jotain "normaalista" poikkeavaa ja miten se esitetään vanhemmille vailla mitään ajatusta siitä miten vanhempi sen kokee. Ehkä tämä ei edes ollut niin paha mutta esim. se aiempi teoriointi siitä mistä nirsoilu voisi johtua.. niin ei helvetti. Mitä päiväkoti odottaa että tilanteelle voisi tehdä? Ja miksi helvetissä edes esitetään tuollaista mutua? Ei ole vanhemmuus helppoa..

Valitettavasti varhaiskasvatuksen opettajat ovat usein yksinkertaisia ja nuoruus vaikuttaa, ettei sosiaaliset taidot ole vielä kehittyneet. Osalla on vaikea hahmottaa olevansa asiakaspalvelutehtävissä.

Eivät ole asiakaspalvelutehtävässä. 

Vierailija
189/232 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin lastenvalvoja on oikeasti tuota suositellut. Hän vain vahvistaa vanhempien tekemän tapaamissopimuksen.

Vanhemmista tuo on siis lähtenyt.

Vierailija
190/232 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ennen se oli niiden tätien työ ryhmäyttää ryhmä ja saada kaikille kaveri

samaten syömisestä huolehtiminen kuului heille

'nykyään he vain tarkkailee, ei perushoida, ei tee mitään, tarkkailee ja raportoi

hulluksi on mennyt

Juuri näin se on. Minun lapsella oli ensin kaksi hyvää opettajaa päiväkodissa, sellaisia, jotka näkivät omankin osuutensa ja auttoivat lapsia sopeutumaan ja ryhmäytymään. Näkivät ihan ilman mitään psykologeja miten voi auttaa lapsia. Sitten viimeiseksi osui tällainen, en edes keksi mitään sanaa kuvaamaan, tai se olisi painokelvoton, mutta henkilö, joka ei nähnyt omaa osuuttaan missään, ainoastaan tarkkaili ja veti vääriä johtopäätöksiä ja ihan suoranaisesti arvosteli lapsen, vaivoin oli saanut jotain positiivista tekstiin mukaan, mutta niissäkin lauseissa oli jokin "mutta" mukana. Minuakin mulkoili pitkin vuotta todella tympeästi, ei siis pystynyt mitenkään peittelemään omaa mielipidettään hitaasti lämpiävästä lapsesta ja ihan kuin se olisi jotain mihin olisimme voineet vaikuttaa.

Vierailija
191/232 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin kyllä huolissani, jos lapsella olisi syömisongelmia. Tutun lapsi söi pienenä vain perunaa ja lihapullia, muusta oksensi. Sai apua psykologilta.

Vierailija
192/232 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin lastenvalvoja on oikeasti tuota suositellut. Hän vain vahvistaa vanhempien tekemän tapaamissopimuksen.

Vanhemmista tuo on siis lähtenyt.

Todellakin suositteli,kai mä nyt tiedän kun olin paikalla. Itse en olisi tätä halunnut.

Vierailija
193/232 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi söi ekat 3v lähinnä maitoa, makaronia,jogurttia ja mandariinia.

Päiväkodissa ei syönyt mitään ja nyt eskarissa hyvin vähän.

Ei kukaan ehdottanut psykologia, ei edes lastenlääkäri.

Vierailija
194/232 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuoroviikkoasuminen? Siis asuuko hän vuoroviikoin jossain eri paikassa? Ja lapsi on 3,5 -vuotias?

Asuu vuoroviikoin äidillä/isällä. Isosisko läsnä aina. Toista vanhempaa näkee keskellä toisen viikkoa. Täysin normaali järjestely nykyään. Tuskin edes muistaa aikaa jolloin asuttiin kaikki saman katon alla. Ei ole kumpikaan lapsi mitenkään oireillut tästä ikinä ja näin mennään jo kolmatta vuotta

Alle kouluikäisille ei suositella vuoroviikkoasumista.

Tuskin oikeat asiantuntijat suosittelisi kenellekään…

No sitten ei passaa mammat ja papat erota, eikös vain?

Kukaan ei myöskään suosittelisi sitä, että lapsi näkee toista vanhempaansa vain esim. joka toinen viikonloppu eli kusis e t NELJÄ PÄIVÄÄ KUUKAUDESSA.

Raukat lapset.

Vierailija
195/232 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun vähäruokainen on nyt 20, kasvoi esimerkillisesti käyrällään loppuun asti

Vierailija
196/232 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuoroviikkoasuminen? Siis asuuko hän vuoroviikoin jossain eri paikassa? Ja lapsi on 3,5 -vuotias?

Asuu vuoroviikoin äidillä/isällä. Isosisko läsnä aina. Toista vanhempaa näkee keskellä toisen viikkoa. Täysin normaali järjestely nykyään. Tuskin edes muistaa aikaa jolloin asuttiin kaikki saman katon alla. Ei ole kumpikaan lapsi mitenkään oireillut tästä ikinä ja näin mennään jo kolmatta vuotta

Kukaan ei myöskään suosittelisi sitä, että lapsi näkee toista vanhempaansa vain esim. joka toinen viikonloppu eli kusis e t NELJÄ PÄIVÄÄ KUUKAUDESSA.

Raukat lapset.

Suomessa elää myytti etä- ja lähivanhemmasta, eli että lapsella olisi jo ihan luonnostaan vahvempi suhde toiseen vanhempaan. Ihan vauva-aikaa lukuunottamatta tämä on täysin ppuhetta sillä oletuksella että molemmat ovat olleet ja tehneet lapsen kanssa yhtä paljon. Muutenkin tämä myytti kodista. Koti on siellä missä tärkeimmät ihmiset ovat. Koteja voi ihan hyvin olla enemmän kun yksi

Vierailija
197/232 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittaa on tavata psykologi? Moni suorastaan taistelee saadakseen konsultaatiota.

Mitä sinä pelkäät? Jos käynti on turha, psykologi kyllä kertoo sen. Sinne on enemmän menijöitä kuin vetää, joten ei sinne toista aikaa ilman syytä saa.

Vierailija
198/232 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi söi ekat 3v lähinnä maitoa, makaronia,jogurttia ja mandariinia.

Päiväkodissa ei syönyt mitään ja nyt eskarissa hyvin vähän.

Ei kukaan ehdottanut psykologia, ei edes lastenlääkäri.

Niinpä. Luulen että tässä taustalla aito huoli lapsesta, ei vain syöminen. Jos käyntiä on ehdotettu, kannattaa siihen tarttua.

Vierailija
199/232 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raukat lapset.

Suomessa elää myytti etä- ja lähivanhemmasta, eli että lapsella olisi jo ihan luonnostaan vahvempi suhde toiseen vanhempaan. Ihan vauva-aikaa lukuunottamatta tämä on täysin ppuhetta sillä oletuksella että molemmat ovat olleet ja tehneet lapsen kanssa yhtä paljon. Muutenkin tämä myytti kodista. Koti on siellä missä tärkeimmät ihmiset ovat. Koteja voi ihan hyvin olla enemmän kun yksi

Miksi sitten on niin vähän huoltajia, jotka asuu itse kahdessa kodissa? Voisivat huoltajat itse vaihdella sitä kotia eikä lapset, kun kerran on ihan jees, että koteja on enemmän kun yksi.

Vierailija
200/232 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me emme voi tietää, onko juuri kyseisen varhaiskasvattajan vai kyseisen vanhemman arvio lapsesta parempi. Varmuuden vuoksi suosittelen psykologilla käyntiä. Hän osaa kyllä sanoa, onko tarvetta tukitoimille vai ei. Toivon lapsellesi kaikkea hyvää!

Voi hyvän tähden. Minkä ”varmuuden vuoksi”? Eikö ne korkeasti koulutetut osaa tehdä mitään itse?? Järkevästi?

Valtaosa osaa. Juuri kyseisestä henkilöstä emme voi tietää. Tässä nyt äidin näkemys oli erilainen, joten siksi en sanoisi varmaksi, että ammattilainen on oikeassa, vaikka usein he tietävätkin paremmin kuin itse vanhemmat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan