Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jännittää ja pelottaa puhua muiden edessä!

Vierailija
28.01.2015 |

Olen ihan tavallinen kolmikymppinen nainen, olen omasta mielestäni aika sosiaalinen yms, mutta jostain syystä jännitän ihan helvetin paljon puhua ns. yleisön edessä.

Tänään piti ihan muutamalla lauseella kertoa itsestään n. 20 ihmisen edessä vuorotellen, eli aika pieni porukka. Siinä omaa vuoroa odottaessa pelotti, että vierustoverikin kuulee miten kovaa mun sydän hakkaa! Sydän hakkaa kovaa ja ihan suoraan sanottuna tärisen kun pelottaa niin paljon. Korvissa humisee ja sydämmenlyönnit kaikuu pään sisässä. Puhun ääni väristen ja vielä oman vuoron jälkeenkin vapisen paikoillani hetken.

Joudun jonkun verran esiintyyn töiden puolesta mutta joka kerta yhtä hankalaa.... MIKÄ TÄHÄN AUTTAA?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 00:16"]Propral, tuo lääke jonka olisin tarvinnut jo kymmeniä vuosia sitten. Olen tehnyt elämässäni vääriä valintoja, mennyt sieltä missä aita todellakin oli matalin, koska jo yläasteella alkoi sietämätön jännittäminen :( olisin voinut hakea kouluihin, tai työpaikkoihin mutta en pystynyt menemään haastatteluihin edes
[/quote]

Minulle propral ei auttanut yhtään. Olen myös mennyt aina sieltä missä aita on matalin ja jättänyt koulut kesken sillä en tiedä yhtään koulua missä ei jotuisi esittäytymään muille. Työelämässä onneksi olen pärjännyt ilman koulutustakin, mutta palavereista aina luistan jollain tekosyyllä etten vaan joutuisi puhumaan pienenkään porukan edessä.

Vierailija
22/31 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vika täällä. Nelikymppinen, normioloissa ihan riittävän itsevarma, vedän keskustelua kahden kesken helposti ja ystävien keskuudessa varsinainen räpättäjä. Mutta heti, kun läsnä on enemmän kuin pari ihmistä, niin puhumisesta tulee vastenmielistä. Siis vaikka oman työporukan kahvihuoneessa, työpaikassa jossa olen ollut töissä 11 vuotta ja tunnen kaikki oikein hyvin, niin olen ihan tuppisuu. Tai jos pitää vetää viikkopalaveri, niin se on kyllä kaikkea muuta kuin luontevaa, ai kamala... =D Jotenkin siinä pitää ihan liikaa ESIINTYÄ, josta on siis traumat jo ala-asteelta. Yksinlaulukoe opettajan edessä, elämäni kurjimpia koulupäiviä ne... En pelkää tutustua uusiin ihmisiin, asiakaspalvelutilanteet hoidan ihan ammattitaitoisesti, mutta heti kun pitää ESIINTYÄ, niin että muut keskittyvät oikein varta vasten kuuntelemaan, niin morjens. Varsinkin, jos tietää, että oma vuoro tulee kohta, ehtii psyykata itsensä niin kauheaan paniikkiin. Jos taas pitää ihan yhtäkkiä esiintyä ("Mitäs sä olet mieltä tästä?"), niin sitten se menee suht'koht' luontevasti. Se etukäteisjännitys pilaa kaiken. Sitten tulee sellainen tyhjä olo päähän, alan puhua herkästi juurikin puutaheinää, tajuan että kaikki kuuntelee mua ja tyhjää hetkeä ei saa olla (miksei saisi muka, niinpä) ja puhun mitä sylki suuhun tuo, unohdan mistä piti puhua ja lykin lopulta vaan sanoja peräjälkeen kadottaen aiemman lauseen punaisen langan heti seuraavan lauseen alussa.

Hyvä esiintyjä ole minä en.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lääkkeetkään eivät poista jännittämisen oireita (tärinä, hikoilu, tunne hapen loppumisesta, punaisuus jne.) vaan ainoastaan lieventävät niitä.

Vierailija
24/31 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jännittäminen ole mikään epänormaali olotila. Harjoittelua tai propral oireisiin tai rauhoittava jos on ihan liian paiseissa.

Vierailija
25/31 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:00"]Ei jännittäminen ole mikään epänormaali olotila. Harjoittelua tai propral oireisiin tai rauhoittava jos on ihan liian paiseissa.
[/quote]

Harjoiteltu on jo 30 vuotta. Oireet vaan pahenee. Jännitys ja paniikki on eri asia. Sitä ei voi käsittää muut kuin ne jotka itse panikoivat.

Vierailija
26/31 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se harjoittelu ehkä hidastaa ainakin paniikkihäiriön pahenemista?

Vierailija
27/31 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Betasalpaajat. Mun työterveyslääkäri kertoi just, ettää täällä yliopistolla puolet proffista ja muista luennoitsijoista syö betasalpaajia.

Vierailija
28/31 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käännä selkä yleisöön päin ja puhu seinälle.
Tai peitä kasvosi käsilläsi ja hihittele ääneen ja näytä kieltä välillä yleisölle.

Vierailija
29/31 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntuu ettei Propral toimi, kokeilkaa ihan vaan reippaasti isompaa annostusta. Mulle lääkäri määräsi ensin jännitykseen 10mg --> ei mitään vaikutusta. Kokeilin omatoimisesti 20mg, ei taaskaan vaikutusta. Vasta kun nostin annostuksen 40 milligrammaan, jännitysoireet hävisivät. Nykyään saan suoraan reseptin noihin 40mg tabletteihin niin ei tarvii popsia kourakaupalla :D

Vierailija
30/31 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 13:44"]Jos tuntuu ettei Propral toimi, kokeilkaa ihan vaan reippaasti isompaa annostusta. Mulle lääkäri määräsi ensin jännitykseen 10mg --> ei mitään vaikutusta. Kokeilin omatoimisesti 20mg, ei taaskaan vaikutusta. Vasta kun nostin annostuksen 40 milligrammaan, jännitysoireet hävisivät. Nykyään saan suoraan reseptin noihin 40mg tabletteihin niin ei tarvii popsia kourakaupalla :D
[/quote]

Minulle nuorena nostettiin vaan koko ajan propralin annostusta. Jännitykseen ei auttanut yhtään, mutta sivuoireita tuli roppakaupalla. Myöhemmin sivuoireita tutkiessa eräs lääkäri oli suorastaan vihainen että miten ihmeessä minulle on voitu syöttää propralia niin paljon. Pari vuotta meni sen jälkeen että sain kroppani kuntoon. Edelleen panikoin esiintyessä mutta lääkkeisiin en koske.

Vierailija
31/31 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikki puhuvat vain Propralista? Eikös Diapam auta myös jännitykseen yhtä hyvin?