Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset ottavat myöhästelyn henkilökohtaisesti?

Vierailija
28.01.2015 |

Kun todellisuudessa harvempi tahalleen haluaa olla myöhässä. En ymmärrä miksi jotkut jopa suuttuvat, jos kavereiden tapaamisessa ollaan myöhässä? Miksei vaan vois ottaa vapaa-ajalla rennosti?

Kommentit (250)

Vierailija
41/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:36"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:16"]

Joku täällä syyttää myöhästelijöitä minä -asenteesta, mutta kyllä tästä keskustelusta huokuu juuri se, ettei porukka ajattele ketään muuta kuin itseään tällä tiukkapipoisella asenteellaan. Ei maailma kuitenkaan pyöri sen ajoissa olevan tahdissa ja ihmisillä nyt on monia syitä miksi myöhästyä.

[/quote]

Näin on. Ja se, joka myöhästyy, saa huomata, että juna meni, kaveri ei enää odota, ruoka on kannettu pois pöydästä. Maailma ei pyöri se ajoissa olevan tahdissa, mutta koska jokainen kantaa vastuun itsestään, niin myöhästelijälle maailma on paljon kapeampi tila. Ajoissa olleen ei tarvitse odottaa myöhästelijää, joka luulee, että maailmassa asiat menevät niin kuin hän haluaa.

[/quote]

Tuliko nyt parempi olo? Myöhästelijät ovat vain enempi alkaneet ottaa tilaa. Kyllä ne palvelut saa myöhässäkin. Ja aina voi valita ympärilleen ihmisiä, jotka ovat samanlaisia. Ruoan voi myös aina lämmittää uudelleen ja kaverit voi sillä aikaa juoda itsensä mukaviksi. Kaikki rennompaa ja kivempaa.

Vierailija
42/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:42"]

Joku täällä syyttää myöhästelijöitä minä -asenteesta, mutta kyllä tästä keskustelusta huokuu juuri se, ettei porukka ajattele ketään muuta kuin itseään tällä tiukkapipoisella asenteellaan. Ei maailma kuitenkaan pyöri sen ajoissa olevan tahdissa ja ihmisillä nyt on monia syitä miksi myöhästyä.

[/quote]

Näin on. Ja se, joka myöhästyy, saa huomata, että juna meni, kaveri ei enää odota, ruoka on kannettu pois pöydästä. Maailma ei pyöri se ajoissa olevan tahdissa, mutta koska jokainen kantaa vastuun itsestään, niin myöhästelijälle maailma on paljon kapeampi tila. Ajoissa olleen ei tarvitse odottaa myöhästelijää, joka luulee, että maailmassa asiat menevät niin kuin hän haluaa.

[/quote]

Tuliko nyt parempi olo? Myöhästelijät ovat vain enempi alkaneet ottaa tilaa. Kyllä ne palvelut saa myöhässäkin. Ja aina voi valita ympärilleen ihmisiä, jotka ovat samanlaisia. Ruoan voi myös aina lämmittää uudelleen ja kaverit voi sillä aikaa juoda itsensä mukaviksi. Kaikki rennompaa ja kivempaa.

[/quote]

No sitä tilaa kyllä takuulla saa, jos jatkuvasti on myöhässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittuuks sillä kellolla tekee kun ollaan niin akateemisia. Sopii tapaamiset vaan ennen auringon nousua tai laskua. Kattoo sitten vaan kuka ei taaskaan ole paikalla tai nuokkuu pöydässä. Mitä saatanaa tätä jankkaamaan. Ap on kermaperse, jonka perse vaahtoutuu ukkosella.

Vierailija
44/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:43"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Menee kaikki sujuvammin, kun hyvät tyypit jää ja kaupoissa on tilaa eikä tarvii jonotella.

Vierailija
45/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:44"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:43"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Menee kaikki sujuvammin, kun hyvät tyypit jää ja kaupoissa on tilaa eikä tarvii jonotella.

[/quote]

Kaupoissa on tilaa? Liittyi miten? 

Kauppaankin vaan tarvii ehtiä ennen kiinni menoa, eikä sinne päin. 

Vierailija
46/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsensä odotuttaminen on toisen halveksemista. On tässä maailmassa parempaakin tekemistä kuin odottaa jotain. Ja jostain syystä ne ovat aina ne samat tyypit jotka on jokapaikasta myöhässä, huonoa asioiden organisontia.

Vierailija
47/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:23"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:16"]

[/quote]

No mutta pyöriihän se. Bussi on tullut ajoissa, eikä vasta kun kuskia sattuu huvittamaan. Kahvila on auki koska on aukioloaika, vaikka sitä työntekijää ehkä huvittaisi tehdä jotain muuta. Ja näin päin pois. Kaikki yhteiskunnassa pyörii yhteisen sopimuksen varassa, ja sen vuoksi että ihmiset ovat siihen sitoutuneita. 

On typerää aiheuttaa itselleen vahinkoa muutaman minuutin, puolen tunnin tai tunnin vuoksi, ja sitä nämä myöhästelijät tekevät, koska menetettyä mainetta on hankala paikata jos ihmisestä menee myöhästymisen vuoksi maku. Se on huonoa itsetuntemusta, ettei tajua ettei kykene olemaan ajoissa, ja miksi. Usein se kertoo myös henkisen puolen häiriöistä, kuten sosiaalisten tilanteiden jännittämisestä, ylirasituksesta tai keskittymishäiriöistä.

Ei tällaisia myöhästelijöitä enää jossain vaiheessa halua nähdä, koska harmittaa jo etukäteen, kun tietää että tyyppi on taas myöhässä, ja se venyttää omiakin aikatauluja. 
[/quote]
Juuri näin, jos sovitaan joku aika, niin sitten siitä ajasta pidetään kiinni.

Mitäs siitä tulisi jos katsoo aikataulusta että ehtii bussilla lentokentälle, mutta bussikuskilla olikin niin kivaa kahvitauolla että myöhästyy lähdöstä 35 minuuttia. Kyllä se on niin että maailma ei pyöri myöhästelijöiden mukaan vaan sietä niitä pakosta.

Vierailija
48/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:25"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:07"]En ole ikinä myöhästynyt myöskään tapaamisista (otan myös kelin/ruuhkan huomioon joka kerta)

[/quote]

Sitten sinulla on ollut onneakin matkassa, etkä voi kaikkea kunniaa itsellesi ottaa. Jos jäät jumiin junaan, niin siinä ei auta mitkään etukäteissunnitelmat tai sään huomioimiset.

En siis yhtään puolustele myöhästyjiä, vaan päinvastoin, mutta VR:n juna voi lyhyelläkin matkalla myöhästyä tunnin. En usko, että joka ikiseen tapaamiseen lähdet tunnin aikaisemmin kuin on tarpeen.
[/quote]
Mulla oli joskus työkaveri, joka myöhästyin joka jeesuksen aamu töistä ja aina oli ollut jotain ylivoimaisia esteitä matkalla.

Vierailija
49/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:28"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:23"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:07"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:52"] Osaatko mennä töihinkään ajallaan? Kyllä se mikä on sovittu ON sovittu ajankohta. Ei myöhästely ole mitenkään ymmärrettävää ellei nyt just sitten ole autosta puhjennu rengas, ajanu kolarin tms. [/quote] Yleensä korkeakoulutetuilla työssään on liukumat eli ei ketään kiinnosta. Esimiehitkin ovat itse aina jäljessä kokousten aikatauluista, joten rentoa on ja silti hommat tulee tehtyä. Kansainvälisessä yhteistyössä aikataulut pissii myös aina, joten tiukkisasenteella ei vaan enää tänä päivänä pärjää. [/quote] Oletko edes työelämässä? Monilla aloilla menee isot diilit sivu suun jos myöhästellään tapaamisissa. Mm. saksalaiset ja itävaltalaiset ovat hyvin tiukkoja myöhästelyn suhteen. Monilla työpaikoilla on liukumaa, mutta mm. kokouksissa on oltava ajoissa! Ihan älytöntä tuollainen oman itsekeskeisyyden puollustelu... Muiden aika on ihan yhtä kallista ja sinulla ei ole oikeutta päättää kuinka muut tahtovat aikansa käyttää.

[/quote]

Enhän minä itsestäni puhunutkaan. Väität olevasi töissä, mutta sisälukutaitosi on kammoksuttavan huonoa. On taitaneet sun diilit mennä ohitse.

[/quote]

Tai sinun: näytätkö missä kohdassa väitän olevani töissä? Sen sijaan puutuin väitteisiisi siitä, ettei täsmällisyyttä tarvita tai edes hyväksytä esimerkeissäsi tämänpäivän työelämässä. Järjettömän logiikkasi vuoksi kysyin, että oletko edes työelämässä kun sen normit tuntuvat sinulle niin vierailta. Ja kyllä olen työssä. Ja kyllä on mennyt isoja diilejä ohi sellaisilta, jotka toistuvasti myöhästelevät tapaamisista kanssani. Voin kertoa myös, että heiltä meni työpaikkakin ohi kun heidän yhtiössään selvisi mitä kävi. 

Vierailija
50/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Saako palvelun myöhässä? Ravintola sulki jo ovensa, juna lähti jo laiturista. Myöhästelijä seisoo näkäisenä asemalla ja tietää, että on rentoa ja kivaa elää oman aikataulun mukaan. Seuraava juna tulee aina, vaikka vasta huomenna. Se ajoissa ollut söi hyvin ja käveli rauhassa asemalle, asettautui mukavasti junaan ja on jo kotona lämpöisessä siinä vaiheessa kun myöhästelijä tajuaa, että on pakko ottaa taksi.

Vierailija
51/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehen firmassa on sekä kuukausi- että tuntipalkkaista väkeä. Muutama tuntipalkkainen tuli aamuisin kun ehti ja selitti aina jonkun hyvän syyn. Kuun lopussa porukka tuli vihaisena pomon luokse, että miksi palkka on näin pieni, vaikka he on tuntilistaan laittaneet täydet tunnit. Pomo näytti tietokoneeltaan, miten todellisuudessa oli tultu valvontakameran mukaan jopa 2 tuntia myöhemmin töihin kuin mitä tuntilistaan oli merkitty. Kamerat oli kaikkien tiedossa, ei kuvattu ovella salaa. On eri asia saada viikkopalkka 40 tunnista kuin 30:sta.

Vierailija
52/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi kaveri, joka myöhästyy aina sovitusta noin tunnin. Yleensä ei ilmoita mitään myöhästymisestään. Syyt ovat luokkaa "pitikin käydä suihkussa ennen lähtöä" tai "tajusin just ku olin lähössä etten oo syöny, niin piti syödä".
Olenkin alkanut sopimaan hänen kanssaan tapaamiseen 45 min aiemmin kun mitä minun aikatauluni antaa myöden, esim. jos itse ehdin 15.00 paikalle, sovin kaverin kanssa 14.15. Näin olemme suurinpiirtein samaan aikaan paikalla, max. 10 min olen joutunut odottamaan. Kertaakaan hän ei siltikään ole odottanut minua.
Muuten mukava tyyppi, ja on lapseni kummikin, mutta kyllä montaa kertaa ärsytti odotella.

Vierailija
53/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:30"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:23"]

Myöhästely nimenomaan ON henkilökohtaista. Satunnaisesti sitä voi sattua kaikille. Jatkuvana tapana se on oikeasti ikävää. Miksi SINUN aikasi on arvokkaampaa kuin toisen?

[/quote]

Tuskin se myöhästelijä ajattelee noin ja tuskin pitää omaa aikaa arvokkaampana. Ehkä yleinen ajatus on se, että elämän voi ottaa rennomminkin ja se odottaja oppia myös olemaan rennompi.

[/quote]

Satunnainen myöhästelijä tunnustaa: myöhästyn todellakin niistä tapaamisista, joilla ei ole minulle juuri merkitystä. Kerran annoin silloisen poikakaverin odottaa tunnin, kun minulla oli hauskempaa seuraa. Töistä/lääkäristä/junasta/tärkeästä tapaamisesta en myöhästy ikinä.

Ts. jos joku toistuvasti myöhästyy treffeiltänne, ota se  henkilökohtaisesti, jollei kyseessä ole "ammattimyöhästyjä".

Vierailija
54/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:07"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:59"]

Jos jollain on vähän väliä tapana myöhästyä 15 min on täysin fine etten odottele yli 5 min vaan poistun asioilleni. Palaan sitten puolen tunnin kuluttua. Hän joutuu näin ollen odottamaan samaisen 15 min jonka oletti minun odottavan. Kätsyä!

[/quote]

Ei vaan noloa.

[/quote]

Nolottaako sua? Sitten ehkä ensi kerralla tajuat itse olla ajoissa. 

Ja hei, muista löysätä sitä pipoa. Vapaa-ajalla ollaan! :D

Vierailija
55/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaverini on myöhässä, en anna sen häiritä aikatauluja. On sovittu, että mennään syömään => sitten mennään. Mutta kun kaveri vasta lukee ruokalistaa ja miettii tilaustaan, minä laitan takin päälle ja sanon heippa, minua odotellaan jo muualla. Oli kiva nähdä ja jutella, harmi, että joudun lähtemään.

Miksi myöhästelijät ei pidä tästä? Vapaa-ajastahan tässä on kyse, se pitää ottaa rennosti.

Vierailija
56/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:21"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:19"]

Koska myöhästyjä ei arvosta ystäviään seisottamalla näitä treffipaikalla turhaan.

[/quote]

Tuo kun on just sitä loukkaantumista ja itseensä ottamista. Eihän myöhästelyllä ole mitään tekemistä ystävän arvostamisen kanssa vaan se on toisille sisäsyntyinen tapa.

[/quote]

Nimenomaan: tapa. Ja tavoista voi oppia pois, jos haluaa. Jos pystyy menemään ajoissa lentokoneeseen tai työhaastatteluun, voi halutessaan olla ajoissa tapaamassa ystäviäänkin, jos oikeasti haluaa. Yhtä hyvin voisi perustella että saa olla tosi vittumainen toisille ihmisille koska se on vaan sisäsyntyinen tapa eikä todellakaan tarkoita ettei arvostaisi toisia.

Vierailija
57/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:57"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Saako palvelun myöhässä? Ravintola sulki jo ovensa, juna lähti jo laiturista. Myöhästelijä seisoo näkäisenä asemalla ja tietää, että on rentoa ja kivaa elää oman aikataulun mukaan. Seuraava juna tulee aina, vaikka vasta huomenna. Se ajoissa ollut söi hyvin ja käveli rauhassa asemalle, asettautui mukavasti junaan ja on jo kotona lämpöisessä siinä vaiheessa kun myöhästelijä tajuaa, että on pakko ottaa taksi.

[/quote]

Nyt vaan kaikki tukemaan yrittäjyyttä ja joustavuutta palveluihin.

Vierailija
58/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset nyt vaan on myöhässä ja kulttuurimme on muuttunut siihen suuntaan, että joustoa on ja tarvitaan koko yhteiskunnalta. Ihmisillä nyt on niin paljon muutakin kuin kelloon tuijottaminen!

Vierailija
59/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 21:01"]

Koska myöhästyjä ei arvosta ystäviään seisottamalla näitä treffipaikalla turhaan.

[/quote]

Tuo kun on just sitä loukkaantumista ja itseensä ottamista. Eihän myöhästelyllä ole mitään tekemistä ystävän arvostamisen kanssa vaan se on toisille sisäsyntyinen tapa.

[/quote]

Nimenomaan: tapa. Ja tavoista voi oppia pois, jos haluaa. Jos pystyy menemään ajoissa lentokoneeseen tai työhaastatteluun, voi halutessaan olla ajoissa tapaamassa ystäviäänkin, jos oikeasti haluaa. Yhtä hyvin voisi perustella että saa olla tosi vittumainen toisille ihmisille koska se on vaan sisäsyntyinen tapa eikä todellakaan tarkoita ettei arvostaisi toisia.

[/quote]

Sitä vaan, ihminen itse oppii jo oppi turha sitä on muiden alkaa opettamaan. Tapansa kullakin, joten annetaanko ihmisten taas vaihteeksi elää ja olla. Jokainen suorittaa missä suorittaa ja toisessa päässä ei ole tarve pingottaa, kuten kavereiden tapaamisissa.

Vierailija
60/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 21:20"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 21:01"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sitä vaan, ihminen itse oppii jo oppi turha sitä on muiden alkaa opettamaan. Tapansa kullakin, joten annetaanko ihmisten taas vaihteeksi elää ja olla. Jokainen suorittaa missä suorittaa ja toisessa päässä ei ole tarve pingottaa, kuten kavereiden tapaamisissa.

[/quote]

No miksi sitten sovit tiettyjä aikoja ellet kykene niitä noudattamaan? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi