Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitsut! mikä kellonsoittosyy ärsyttää eniten?

Vierailija
26.01.2015 |

Minua se perinteinen "vaihdatko tämän lämmenneen veden tilalle kylmää vettä"... Siis luoja, sen takia pitää kutsua hoitaja paikalle?! Eikö tuota voi pyytää tekee silloin, kun hoitaja esim. muutenkin kierrolla?? Ymmärtäisin, jos potilas olisi oikeasti todella huonovointinen eikä mikään muu maistuisi kuin jääkylmä vesi, mutta TK:n pitkäaikaisosastolla harvoin on siitä kyse...

Ja sitten ne passuuttajat... Pystyisivät itse vaikka mihin, mutta teettävät kaiken hoitajilla, koska pystyvät -ja kohta ovatkin parin viikon vuoteessa maksamisen jälkeen siinä kunnossa, etteivät oikeasti enää pysty. Nämä lähinnä surettaa...

Kommentit (206)

Vierailija
121/206 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:50"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:44"]

Se, kun potilaan omaiset soittaa kelloa kysyäkseen jotain minkä voisivat ihan hyvin kysyä kansliasta a) tullessaan b) lähtiessään. Tai sitten ne voisivat kysyä sen ihan siltä potilaalta itseltään.

Sitten minä kirjaudun ulos tietokoneelta, juoksen potilashuoneeseen, juoksen takaisin kansliaan, kirjaudun koneelle, katson labrat, kirjaudun ulos koneelta, ja menen sinne potilashuoneeseen kertomaan että joo huomenna otetaan labrat. SITTEN ne kysyy, että koskas se olikaan se neurologin aika. Ja minä juoksen kansliaan, kirjaudun koneelle jne.

[/quote]

mäkin joudun tekemään töitä työpaikallani, mutta en oo tajunnu itkeä siitä kun olen luullut että kuuluu työnkuvan

[/quote] Eihän sitä kukaan potilaille itkekään, tässä ketjussa kysyttiin mikä ärsyttää eniten. Sinun työssäsi kaikki on ruusuilla tanssia?

Vierailija
122/206 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun luullaan että hoitaja on joku palvelija. Siirrä jalkaa, pöyhi tyynyä, peittele, pue..

Siis nämä kaikki ihmisiltä ketkä pystyvät tekemään em. asiat itsekkin. 

Hoitajat eivät tee puolesta vaan ovat tukemassa omatoimisuutta. Se että itse napittaa ne napit vaikka kestäisikin kauemmin pitää niitä hienomotorisia taitoja yllä. 

Meillä olisi tuhansia vuodevihanneksia enemmän lojumassa laitoksissa jos me hoitajat suostuisimme kaikkeen mitä potilaat pyytää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/206 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:49"]Eniten ärsytti potilaat, jotka meni kirjaimellisesti kädettömiks sen jälkeen kun tippa oli väkerretty käteen..kyllä sitä kättä voi edelleen käyttää samalla tavalla kun toistakin :) Ja sitten nämä, jotka soitti että ei pääse vessaan, koska tippateline..oho,kappas vaan telineessä onkin pyörät! :o huoh..
[/quote]
Ehkä se tipan laittaja voisi neuvoa potilasta, monille se voi olla eka kerta

Vierailija
124/206 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi hemmetti minkälaisia hoitajia täällä on... Pidättekö oikein kirjaa siitä, mikä on ärsyttävä kellonsoitto ja kuka potilas vaan passuuttaa? Kannattaa vaihtaa duunia äkkiä, jos kokee, että potilaasta huolehtiminen häiritsee jotenkin sun työajan viettoa. Aika monihan teistä tosin viettää sen työaikansa kansliassa Facebookia tai Huutonettiä selaillen ja sitten vituttaa, kun pitää sitä työtäkin tehdä. olen huomannut isäni vuodeosastolla juuri teidänkaltaisianne hoitajia, mutta nämä teidän kirjoituksenne pudottaa teidän arvostuksenne lopullisesti. 

Vierailija
125/206 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen niitä tyyppejä, jotka ei kehtaa soittaa kelloa jos ei ole ihan pakko. Muistan kun synnärillä käppäilin aina kansliaan kysymään, kauheesti ne hoitajat muistutti, et soita vaan kelloa, sektio on tehty eilen ni ei tarvi olla kauheena jalkeilla ja rampata ja aina huoneessa asioidessaan muistuttivat soittamaan kelloa jos ongelmia. Ja tämä kaikki paljon haukutussa tyksissä. Huonekaverini oli eri maata, hän juoksutti hoitajia kaiken aikaa ja kaikki olisi pitänyt kantaa nenän eteen, vaikka me ihan kaikki jo synnytyksestä seuraavana päivänä haimme ihan itse esim ruokatarjottimet jne. Hänen lapsensa olisi myös pitänyt aina yöksi ottaa kansliaan, koska hän ei saanut nukuttua kun lapsi huutaa... Sitten sattuikin kohdalle topakka täti, joka ilmoitti että nouse ylös ja hae itse, kelloa soitetaan kun on oikeasti asiaa.

Vierailija
126/206 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:58"]

Hyi hemmetti minkälaisia hoitajia täällä on... Pidättekö oikein kirjaa siitä, mikä on ärsyttävä kellonsoitto ja kuka potilas vaan passuuttaa? Kannattaa vaihtaa duunia äkkiä, jos kokee, että potilaasta huolehtiminen häiritsee jotenkin sun työajan viettoa. Aika monihan teistä tosin viettää sen työaikansa kansliassa Facebookia tai Huutonettiä selaillen ja sitten vituttaa, kun pitää sitä työtäkin tehdä. olen huomannut isäni vuodeosastolla juuri teidänkaltaisianne hoitajia, mutta nämä teidän kirjoituksenne pudottaa teidän arvostuksenne lopullisesti. 

[/quote]

Ihan sama sun arvostukselle.

Vierailija
127/206 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:58"]

[/quote]

Ai ihan oot tullu sen hoitajan taakse koneelle kyttään et siinä on face auki? :D Ootko ikinä kuullu kirjaamisesta, raportoinnista, tiedon hausta? 

Ja niin kauan kun se vanhus vaan pystyy itse napittamaan paitansa, hakemaan vetensä ja peittelemään itsensä hän sen tekee. Näin tuetaan toimintakykyä. 

Vierailija
128/206 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas en ymmärrä, miksi ei voi olla olemassa selkeitä ohjeita potilaille, että osaavat sitten itse tehdä asioita. Jotkut meistä on opetettu siihen, ettei noin vaan vaikka lampsita johonkin satunnaiseen huoneeseen hakemaan mitä nyt kulloinkin tarvitaan... Onkos se niin vaikeaa kirjoittaa johonkkin joku ohjelappu tai kerran kertoa asiat, että sitten jatkossa ei tarvitse soitella koko ajan sitä kelloa? Tässä mun esimerkkejä "turhille" kellonsoitoille:

Olin juuri synnyttänyt ja avuton lastenhoidossa. Lisäksi en tiennyt yhtään, missä kaikki tarvikkeet ovat sairaalassa, kun menin suoraan synnytyksen jälkeen nukkumaan. Aamulla soitin kelloa ja pyysin apua.

Synnytyssairaalassa oli vauvan nenän puhdstamista varten sellainen nenäimuri (jota en tietenkään koskaan ennen ollut käyttänyt, kun tämä oli ensimmäinen lapseni). Kyseinen kapistus oli vielä seinään kiinnitetty ja siinä oli kaikenlaista letkua ym. nappulaa joka puolella, se ei siis lainkaan ollut sellainen helppo käyttää, kuten kaupasta saatavat nenäimurit, ja ajattelin parhaaksi kysyä neuvoa sen käyttöön, kun vielä esikoisen kanssa on niin ekstravarovainen. Siitä vaan vittuiltiin, että en osaa lastani hoitaa ja pitääkö heidän se tehdä... Kuuluuko lastenhoitoon nykyään käyttöohjeettomien sairaalatarvikkeiden käytön osaaminen...? Ja sillä hoitsulla meni minuutti siinä ohjeistuksessa... Että sen takia piti vittuilemalla aiheuttaa paha mieli tuoreelle äidille.

Kolmannessa tapauksessa olin lapsen mukana sairaalassa, kun hän oli ollut leikkauksessa. Ensin meille sanottiin, että soittakaa vaan kelloa, jos tarvitsette jotakin, mutta sitten kun soitettiin kelloa, niin valitettiin, että hakekaa nyt itse ne kylmägeelipakkauksenne/lääkkeenne ynnä muut, älkääkä sitä kelloa soittako. Ja kukaan ei siis edes missään vaiheessa kertonut, että mistä sellaisia voisi löytää. :D Itse pitää vissiin käydä huoneita tutkimassa...

Vierailija
129/206 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monenlaiset kellonsoitot voivat ärsyttää. Ylipäätään se on ärsyttävää, jos esim. viereisessä huoneessa nuorehko ihminen on kuolemassa todennäköisesti ja yritän esim. saada juotettua/syötettyä häntä (aspiraatiopneumonia) tms. ja joku soittaa sinnikkäästi kelloa ja asiana on esim. "käsipaperit loppu". Tai se, että todella hyväkuntoinen ihminen ei halua kotiutua, koska kokee olevansa "niiin huonossa kunnossa ja heikkona", mutta on samana päivänä paahtanut osaston käytäviä kilometritolkulla. Siinä sitä sitten "keskustellaan" tuntikausia kotiutumisesta, kun joku oikeasti munuaisten-, maksan- ja sydämen vajaatoimintaa sairastava yrittää yksinään tippaletkun ja dreenipussin kanssa könytä vessaan. 

Vierailija
130/206 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:21"]En ole hoitsu enkä tiedä oliko tää ärsyttävää, mutta nuorena jouduin vähän paikattavaksi pienen känniepisodin jälkeen ja jäin sairaalaan yöksi. Vielä kännipäissään painelin sitä hoitsu-nappia ja kun joku hoitaja tuli paikalle, pyysin sitä ottamaan suihin :D   Pari kertaa se kävi, mutta sitten ei enää tullut ketään :DD

Voi helvetti sentään. 

[/quote]
luin tän kaksi tuntia sitten ja oon siitä asti hörähdellyt tälle :'D

Vierailija
131/206 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon luullu että kellonsoitto on sitä varten, että on asiaa. Ei me omaiset tiedetä sairaalan käytännöistä mitään. Esim. keneltä kysyä tai missä on hoitajat.l Siksi painan kelloa. En ole koskaan hoitanut kuolevaa ihmistä, en osaa. Siksi soitan kelloa ja pyydän apua. En uskalla syöttää jos toinen ei niele. Siksi pyydän apua. En halua jutella käytävällä tai kansliassa jossa paljon ohikulkijoita vaan suljetussa huoneessa rauhassa. Siksi soitan kelloa.

Jos joka syyhyn ei saisi soittaa kelloa niin siitä voisi tehdä jonkun ohjeen, että sana pikku hiljaa leviäisi. En ole ajatellutkaan, että hoitajilla olisi muuta tekemistä kuin hoitaa huoneissa potilaita. Eli tulla aina kun kello soi.

Vierailija
132/206 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on kyllä ajatus juurtunut päähän, että hoitajille soitetaan vain jos on ihan pakko. Kerran olin sairaalassa vuodeosastolla, ja sain lääkkeitä jotka sai vatsani ihan sekaisin.. jouduin pyytämään hoitajilta puhtaat vaatteet ja lakanat, koska minulla ei ollut minkäänlaista pidätyskykyä ja vahinko kävi :D uudet lakanat sain, en tiedä mitä hoitaja tuumasi, mutta itseäni vähän tilanne ehkä ahdisti.. olin tuolloin n. 20v.

Vierailija
133/206 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hoitajat, miettikää nyt toiseenkin kertaan kannattaako tällaisella hoitaja-viha palstalla avautua?

Vierailija
134/206 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:11"]Minua se perinteinen "vaihdatko tämän lämmenneen veden tilalle kylmää vettä"... Siis luoja, sen takia pitää kutsua hoitaja paikalle?! Eikö tuota voi pyytää tekee silloin, kun hoitaja esim. muutenkin kierrolla?? Ymmärtäisin, jos potilas olisi oikeasti todella huonovointinen eikä mikään muu maistuisi kuin jääkylmä vesi, mutta TK:n pitkäaikaisosastolla harvoin on siitä kyse...

Ja sitten ne passuuttajat... Pystyisivät itse vaikka mihin, mutta teettävät kaiken hoitajilla, koska pystyvät -ja kohta ovatkin parin viikon vuoteessa maksamisen jälkeen siinä kunnossa, etteivät oikeasti enää pysty. Nämä lähinnä surettaa...

[/quote]Juo itse vettä mikä ollut tuntikausia. Kun on toisten armoilla sen vasta huomaa kuinka tärkeä asia kylmä vesi on

Vierailija
135/206 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin häirikkö on lipunhinnan kyselijä. Noita rumpali tapauksia on muutama kuussa. T lähihoitaja

Vierailija
136/206 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää vain ja ainoastaan tuon "hoitsu"-sanan käyttö. Kaikki muu kuuluu työhön.

Olen sairaanhoitaja!

Vierailija
137/206 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ärsyttää ihmiset, joilla ei ole mitään syytä soittaa, mutta kello pirisee silti.

Vierailija
138/206 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:56"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:49"]Eniten ärsytti potilaat, jotka meni kirjaimellisesti kädettömiks sen jälkeen kun tippa oli väkerretty käteen..kyllä sitä kättä voi edelleen käyttää samalla tavalla kun toistakin :) Ja sitten nämä, jotka soitti että ei pääse vessaan, koska tippateline..oho,kappas vaan telineessä onkin pyörät! :o huoh.. [/quote] Ehkä se tipan laittaja voisi neuvoa potilasta, monille se voi olla eka kerta

[/quote]

Ja joillakin meistäkin kokemusta aiheesta. Itselleni saa aina vain asentotipan ja tippa kuluttaa itselläni nopeasti suonen, joten totta hitossa koitan olla liikuttamatta sitä! 

Ja joskus olisi kiva, jos joku etukäteen kertoisi, että tiettyjä useinesiintyviä ongelmia voidaan hoitaa. Esim. jouduin toiseen sektioon ja kerroin etukäteen peloistani, että pierua kertyy ja kun ei voi ollenkaan auttaa lihaksilla, se sattu kamalasti. Hoitaja totesi iloisesti, että voi kuule siihen on lääkkeet! Ja olikin. En vain ollut halunnut olla hankala potilas ja valittaa jostain, jolle luulin ettei mitään voi :/

Vierailija
139/206 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 23:24"]

Voi hoitajat, miettikää nyt toiseenkin kertaan kannattaako tällaisella hoitaja-viha palstalla avautua?

[/quote]

Siinäpähän kiukkuavat. Mua saa silti vituttaa ne soittokellon päällä istujat. Ei mun ammatillinen itsetunto ole tästä palstasta kiinni =)

Vierailija
140/206 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää just niin ärsyttää hoitajissa. Heillä on aina rankempaa kuin kenelläkään muulla. He voivat valittaa käytävän juoksemisesta koska missään muussa työssä ei ole niin paljoa työtä kuin heillä. Kyllä muilla aloilla on aikaa kulkea käytäviä koska muilla aloilla ei ole kiire... 

Todella todellisuudesta vieraantunutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän