Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuiset joilla on täysin kehittymätön makuaisti

Vierailija
25.01.2015 |

Mitä näitä ihmisiä vaivaa? Mitään muuta kuin makaronia tai perunaa ei voi syödä, kaikki maistuu tai vähintään näyttää "oudolta", tai on jo valmiiksi päätetty että ruoka on pahaa, en syö. Ravintolassa ei tietenkään voi käydä kun ruoka on saatettu maustaa. Lapsille opetetaan tietysti myös että vihannekset ovat pahoja, sipuli varsinkin on saatanasta ja mausteet ovat pelottavia. Ruoka pitää myös laittaa aina samalla tavalla, hyvä ettei nirsolla itku pääse kun perunat on keitetty kuorineen eikä kuorittuina. Elämä menee pilalle jos joskus maistaa jotain uutta, siitähän voisi vaikka tykätä! 

Hermot menee, helvetti. 

Kommentit (127)

Vierailija
1/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu seurusteli pitkään nuorenmiehen (silloin 23v) kanssa, joka ei suostunut syömään kuin beesinväristä ruokaa, koska kaikki värit lautasella olivat epäilyttäviä. Kun miettii värimaailmaa, niin lautasella lojui lähinnä makaronia, nugetteja ja valmisruokaa. Sama mieshenkilö myö arvosteli ääneen esim. tomaattia ja kurkkua muiden lautasella "hyi hele, miten voit syyä tollasia?"

Vierailija
2/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 18:08"]

Tuttu seurusteli pitkään nuorenmiehen (silloin 23v) kanssa, joka ei suostunut syömään kuin beesinväristä ruokaa, koska kaikki värit lautasella olivat epäilyttäviä. Kun miettii värimaailmaa, niin lautasella lojui lähinnä makaronia, nugetteja ja valmisruokaa. Sama mieshenkilö myö arvosteli ääneen esim. tomaattia ja kurkkua muiden lautasella "hyi hele, miten voit syyä tollasia?"

[/quote]

En katsoisi tuollaista perseilyä päivääkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monipuolinen ruokavalio alkaa muodostua jo kohdussa. lapsiveden kautta makuihin tottuu. äitien pitäisi antaa mahdollisimman montaa makua lapselle 2 ikävuoteen mennessä, jotta oppisi tuntemaan muutkin maut kuin makean. moniko äiti sitten tekee niin on eri asia...

Vierailija
4/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 18:43"]

Monipuolinen ruokavalio alkaa muodostua jo kohdussa. lapsiveden kautta makuihin tottuu. äitien pitäisi antaa mahdollisimman montaa makua lapselle 2 ikävuoteen mennessä, jotta oppisi tuntemaan muutkin maut kuin makean. moniko äiti sitten tekee niin on eri asia...

[/quote]

Totta. Harmi vain että usein vanhemmat päättävät lapsen puolesta että lapsi ei tykkää esimerkiksi kasviksista tai vähänkään erikoisemmasta ruoasta. Lapsi haluaisi maistaa jotain ja vanhempi tokaisee vain että et sinä siitä tykkää kuitenkaan. Laiskuuttahan se on.

Vierailija
5/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yksi kaveri on tosi epäluuloinen uusia makuja kohtaan. Mutta olen ymmärtänyt sen johtuvan siitä, että hänet on lapsena pakotettu syömään ruokia, joista hän ei pitänyt. Esimerkiksi sipulia.

Nyt aikuisena hän on sellainen että "en tykkää sipulista, eikä lapsenikaan tykkää", eli tosi jyrkkä siitä, mistä ruoista pitää.

Mitä opimme tästä? Älkää pakottako lasta syömään jotain ruokaa.

Vierailija
6/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi syödä ruokaa, joka maistuu pahalta, jos voi syödä hyvääkin?

Vierailija
7/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 18:46"]

Mun yksi kaveri on tosi epäluuloinen uusia makuja kohtaan. Mutta olen ymmärtänyt sen johtuvan siitä, että hänet on lapsena pakotettu syömään ruokia, joista hän ei pitänyt. Esimerkiksi sipulia.

Nyt aikuisena hän on sellainen että "en tykkää sipulista, eikä lapsenikaan tykkää", eli tosi jyrkkä siitä, mistä ruoista pitää.

Mitä opimme tästä? Älkää pakottako lasta syömään jotain ruokaa.

[/quote]

Olen samaa mieltä. Pakottaa ei saa, mutta maistaa täytyy edes se yksi haarukallinen. Saattaa nimittäin paljastua herkkuruoaksi, kuten meilläkin on käynyt..

Minulla oli myös samanlainen kaveri, joka söi vain tiettyjä ruokia. Hän söi yleensä päivälliseksi keitettyä perunaa ja vaaleaa leipää - siis ihan vain näitä, ilman margariinia, salaatteja, kastikkeita tms. Oli tosi tarkka siitä, mitä suuhun laittaa ja aika lapsellisesti sanoi usein meillä vieraillessaan, ettei tykkää kun on niin outoa ruokaa (jauhelihakastiketta, pakastevihanneksia tms.)

Vierailija
8/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset vaan jämähtävät johonkin tuttuun ja kaikki vieras on siksi omituista. Tosin tuntuu, että jotkut ikään kuin ylpeilevät sillä, mitä eivät syö.

Minulle ruoan muoto merkitsee jotain, sillä en esimerkiksi pysty nyt aikuisenakaan syömään hernekeittoa ilman oksennusrefleksiä - johtuu niistä klimpeistä.

Vierailija
9/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 18:49"]

[/quote]

Niin, lapset nyt tykkäävät vain karkista joten parempi syödä vain sitä? Suppeaksi jää ajatus hyvästä ruasta jos ei suostu syömään kuin muutamaa ruoka-ainetta ja kaikkea uutta pelätään hysteerisesti.

Vierailija
10/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 18:56"]

Ihmiset vaan jämähtävät johonkin tuttuun ja kaikki vieras on siksi omituista. Tosin tuntuu, että jotkut ikään kuin ylpeilevät sillä, mitä eivät syö.

Minulle ruoan muoto merkitsee jotain, sillä en esimerkiksi pysty nyt aikuisenakaan syömään hernekeittoa ilman oksennusrefleksiä - johtuu niistä klimpeistä.

[/quote]

Miksi ihmeessä laitat klimppejä hernekeittoon?

Vierailija
11/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös ihmisiä, joilla makuaisti ja suun limakalvot ovat tosi herkkiä. Meillä yksi lapsista sanoo, että suu palaa, jos on pikkasenkin maustettua. Uskon, että suu ja kieli on herkempi, kuin muilla. Lapsen iho on muutenkin herkkä, jotkut tavalliset vaatteet kutittavat ja iho muuttuu punaiseksi.

En minä voi muuttaa lapsen limakalvoja...??!

Minulla suun limakalvot menee rakkuloille, jos juon pikkasenkin kuumempaa teetä. Mieheni taas voi juoda melkein kiehuvaa teetä. En sitten  todellakaan juo kuumaa, kun se polttaa minun suun. Meitä on siis erilaisia, annetaan olla.

Vierailija
12/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 18:57"]

[/quote]

[/quote]

En laita, mutta lilluuhan siinä yleensä niitä limaisia herneitä (ja koulussa oli läskiäkin tms). Jos tekisin itse, soseuttaisin koko homman tasaiseksi.

Vierailija
13/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tällaisia ihmisiä olekaan.

Vierailija
14/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 18:49"]

[/quote]

Niin, lapset nyt tykkäävät vain karkista joten parempi syödä vain sitä? Suppeaksi jää ajatus hyvästä ruasta jos ei suostu syömään kuin muutamaa ruoka-ainetta ja kaikkea uutta pelätään hysteerisesti.

[/quote]

Kyllä minä ainakin lapsena tykkäsin monistakin ruoista. Ja karkkia en syö ollenkaan. En silti syö ruokaa, joka maistuu pahalle, muuten kuin kohteliaisuudesta tietenkin, vieraassa paikassa.

Vierailija
15/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein tuollaiset ihmiset ovat joissain muissakin asioissa jääneet lapsen tasolle. Sellainen yleinen ennakkoluuloisuus kaikkea vieraampaa kohtaan.

Vierailija
16/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli nuorena poikaystävä, joka oli aika juntti ruokatottumustensa kanssa. Esimerkiksi ei tykännyt mistään muista juustoista kuin oltermannista tai muista hedelmistä kuin banaanista. Söi lähinnä eineksiä tai äitinsä tekemiä pottu ja soosi-tyyppisiä ruokia eikä ollut varmaan maistanutkaan lammasta, äyriäisiä, eri kaloja, monia vihanneksia jne.

Ei hän onneksi ollut toivoton tapaus, vaan suostui maistamaan ja oppi tykkäämään monista uusista ruoista. Aloitin miedosta mozzarellasta josta hän piti, sitten kelpasi jo feta ja chevre. Savukaloja alkoi syömään ja maistoi simpukoitakin. Lampaan sisäfileestä tuli ihan suosikki, samoin kuin tuoreesta ananaksesta.

Vierailija
17/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:04"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 18:57"]

[/quote]

[/quote]

En laita, mutta lilluuhan siinä yleensä niitä limaisia herneitä (ja koulussa oli läskiäkin tms). Jos tekisin itse, soseuttaisin koko homman tasaiseksi.

[/quote]

Tässä se nirsoilijoiden taso taas nähdään. Herneet ovat "limaisia" ja ruuassa on "läskiä" yhy yhy!!!!11 Sitten aletaan puhua siitä miten jokin ruoka on paskaa ja oksennus lentäisi (ihan varmasti juu) jos joutuisi edes haistamaan jotain ruokaa. Hohhoijaa, kasvakaa aikuisiksi. 

Vierailija
18/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on monia ruokia mitä en syö mielelläni. Lähes kaikkea voin kuitenkin syödä kohteliaisuudesta - ainoa poikkeus on kala.
Sitä en vaan suuhuni pistä.

Vierailija
19/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:03"]

On myös ihmisiä, joilla makuaisti ja suun limakalvot ovat tosi herkkiä. Meillä yksi lapsista sanoo, että suu palaa, jos on pikkasenkin maustettua. Uskon, että suu ja kieli on herkempi, kuin muilla. Lapsen iho on muutenkin herkkä, jotkut tavalliset vaatteet kutittavat ja iho muuttuu punaiseksi.

Minulla suun limakalvot menee rakkuloille, jos juon pikkasenkin kuumempaa teetä. Mieheni taas voi juoda melkein kiehuvaa teetä. En sitten  todellakaan juo kuumaa, kun se polttaa minun suun. Meitä on siis erilaisia, annetaan olla.

[/quote]

Mä ajattelin että tässä ketjussa on kyse siitä, että joku aikuinen ihminen ei TYKKÄÄ ruuasta. Ei siitä, etteikö voisi sitä fysiologisista syistä syödä..

Vierailija
20/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:03"]

[/quote]

Meinasitko sitten opettaa sen muksun syömään maustamatonta ruokaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme