Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuiset joilla on täysin kehittymätön makuaisti

Vierailija
25.01.2015 |

Mitä näitä ihmisiä vaivaa? Mitään muuta kuin makaronia tai perunaa ei voi syödä, kaikki maistuu tai vähintään näyttää "oudolta", tai on jo valmiiksi päätetty että ruoka on pahaa, en syö. Ravintolassa ei tietenkään voi käydä kun ruoka on saatettu maustaa. Lapsille opetetaan tietysti myös että vihannekset ovat pahoja, sipuli varsinkin on saatanasta ja mausteet ovat pelottavia. Ruoka pitää myös laittaa aina samalla tavalla, hyvä ettei nirsolla itku pääse kun perunat on keitetty kuorineen eikä kuorittuina. Elämä menee pilalle jos joskus maistaa jotain uutta, siitähän voisi vaikka tykätä! 

Hermot menee, helvetti. 

Kommentit (127)

Vierailija
61/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:24"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:22"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:03"]

On myös ihmisiä, joilla makuaisti ja suun limakalvot ovat tosi herkkiä. Meillä yksi lapsista sanoo, että suu palaa, jos on pikkasenkin maustettua. Uskon, että suu ja kieli on herkempi, kuin muilla. Lapsen iho on muutenkin herkkä, jotkut tavalliset vaatteet kutittavat ja iho muuttuu punaiseksi.

En minä voi muuttaa lapsen limakalvoja...??!

Minulla suun limakalvot menee rakkuloille, jos juon pikkasenkin kuumempaa teetä. Mieheni taas voi juoda melkein kiehuvaa teetä. En sitten  todellakaan juo kuumaa, kun se polttaa minun suun. Meitä on siis erilaisia, annetaan olla.

[/quote]

Meinasitko sitten opettaa sen muksun syömään maustamatonta ruokaa?

[/quote]

No miten luulet sen syövän maustettua ruokaa, joka polttaa suuta ja nielua?

[/quote]

Lapsi voi olla yliherkkä pippureille, mutta vaikea uskoa, että yrteillä maustettu ruoka polttaisi suuta. Tai, jos perunoiden keitinveteen on lisätty ripaus suolaa. Oletko kokeillut?  Ei maustettu ruoka tarkoita kourakaupalla chiliä, pippuria ja kaupan valmismaustesekoituksia. 

Vierailija
62/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdasmielisyys periytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:55"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:24"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:22"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:03"]

On myös ihmisiä, joilla makuaisti ja suun limakalvot ovat tosi herkkiä. Meillä yksi lapsista sanoo, että suu palaa, jos on pikkasenkin maustettua. Uskon, että suu ja kieli on herkempi, kuin muilla. Lapsen iho on muutenkin herkkä, jotkut tavalliset vaatteet kutittavat ja iho muuttuu punaiseksi.

En minä voi muuttaa lapsen limakalvoja...??!

Minulla suun limakalvot menee rakkuloille, jos juon pikkasenkin kuumempaa teetä. Mieheni taas voi juoda melkein kiehuvaa teetä. En sitten  todellakaan juo kuumaa, kun se polttaa minun suun. Meitä on siis erilaisia, annetaan olla.

[/quote]

Meinasitko sitten opettaa sen muksun syömään maustamatonta ruokaa?

[/quote]

No miten luulet sen syövän maustettua ruokaa, joka polttaa suuta ja nielua?

[/quote]

Lapsi voi olla yliherkkä pippureille, mutta vaikea uskoa, että yrteillä maustettu ruoka polttaisi suuta. Tai, jos perunoiden keitinveteen on lisätty ripaus suolaa. Oletko kokeillut?  Ei maustettu ruoka tarkoita kourakaupalla chiliä, pippuria ja kaupan valmismaustesekoituksia. 

[/quote]

Joku nirsoilijahan selitti tuossa että ruuan maustaminen kadottaa ruoka-aineen alkuperäisen maun. Eli kun perunoihin lisää suolaa tai pippuria, unohtuu se perunoiden maku eikä ikänänsä enää maista kuin sen suolan ja pippurin.

Vierailija
64/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:49"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:42"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:32"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:30"]

Et sitten koskaan ole kuullut aistiyliherkkyydestä? Makuaisti ei todellakaan ole ihmisten välillä vakio. Ronkelin ihmisen makuaisti on yleensä paremmin kehittynyt, kuin sellaisen, joka syö mitä vaan.

[/quote]

Makuaisti ei ole kehittynyt yhtään mihinkään jos vetää pelkkää pottua ja makaronia ja pelkää uusia makuja.

[/quote]

Kerroppa nyt kultapieni miksi makuaistin pitäisi "kehittyä? Mitä hyötyä on "kehittyneestä" makuaistista?

Paitsi ruokakauppiaalle.

[/quote]

Voi jessus sentään.. Sinähän saat aivan vapaasti jäädä sinne pilttipurkin ääreen, mutta älä ihmettele kun muut pitävät sinua vajakkina. Miksi ihmisen pitäisi muutenkaan kehittyä yhtään missään? Jäädään kaikki vain lattialle sätkyttelemään ja kuolaamaan.

[/quote]

Äläs vedä hernettä! Lasten ruuat tehdään ihan itse, ehei pilttiä EI!

Jos ruokavalion, tai makumieltymysten perusteella ystäväni alkavat pitää minua vajakkina, joutavat he menemään... ja melkoista kyytiä vielä.

Joskus kauan 1970-luvulla vielä oltiin jotain outoa mieltä makuasioista.

Nykyään minä-minä maassa sekin ajatus on toisin. Niin... ja vajakeista... vaiettiin hienotunteisesti. 

Ja sallittiiin erilaiset mielipiteet. Paitsi taistolaiset, ne olivat eri maata.

Vierailija
65/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minäpä selitän kehittyneen makuaistin kun joku sitä kyseli.

Terveen aikuisen ihmisen tulisi kyetä syömään ruokaympyrän/kartion/what ever kaikista osioista jotakin. Myös niitä kasviksia, juureksia jne (including: pahamaineinen sipuli) Allergiat, uskonnollinen, tai eettinen vakaumus ja erilaiset IBS-vaivat on asia erikseen. Paljon kertoo kyllä se, voiko käydä ravintolassa syömässä normaalisti, mäkkäriä ja muita ranskalaisten perunoiden tarjoajia ei tähän lueta, eikä ravintoloiden lasten ruokalistoja. Sietää normaaleja mausteita tavanomaisissa määrin. Kykenee syömään ruokaa jonka ulkonäkö tai tekstuuri poikkeaa siitä mitä yleensä itselleen kotona laittelee.

Vierailija
66/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:59"]

Et sitten koskaan ole kuullut aistiyliherkkyydestä? Makuaisti ei todellakaan ole ihmisten välillä vakio. Ronkelin ihmisen makuaisti on yleensä paremmin kehittynyt, kuin sellaisen, joka syö mitä vaan.

[/quote]

Makuaisti ei ole kehittynyt yhtään mihinkään jos vetää pelkkää pottua ja makaronia ja pelkää uusia makuja.

[/quote]

Kerroppa nyt kultapieni miksi makuaistin pitäisi "kehittyä? Mitä hyötyä on "kehittyneestä" makuaistista?

Paitsi ruokakauppiaalle.

[/quote]

Voi jessus sentään.. Sinähän saat aivan vapaasti jäädä sinne pilttipurkin ääreen, mutta älä ihmettele kun muut pitävät sinua vajakkina. Miksi ihmisen pitäisi muutenkaan kehittyä yhtään missään? Jäädään kaikki vain lattialle sätkyttelemään ja kuolaamaan.

[/quote]

Jos ruokavalion, tai makumieltymysten perusteella ystäväni alkavat pitää minua vajakkina, joutavat he menemään... ja melkoista kyytiä vielä.

Nykyään minä-minä maassa sekin ajatus on toisin. Niin... ja vajakeista... vaiettiin hienotunteisesti. 

[/quote]

Niin, niissä pilteissä saattaa olla kasviksia tai makua. Parempi tehdä itse takuumautonta mössöä niin ei lapsi opi ymmärtämään hyvän päälle.

Ulosantisi kyllä tukee tätä nirsot ovat vajakkeja -teoriaani.

Vierailija
67/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:46"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:40"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:35"]

Joo en ymmärrä minäkään näitä ihmisiä. En itse pitänyt aiemmin merenelävistä tai sienistä. Opettelin syömään koska ovat terveellisiä ja olen aina ollut sitä mieltä, että ruoan pitää olla monipuolista. Nykyään lemppariani on sienimuhennos pihvin kanssa ja hummeri jos sitä jostain joskus kohtuu hinnalla saisi. Kyllä aikuisen pitää pystyä syömään ihan kaikenlaista ruokaa. Mikään ei ole molempaa kuin nirso aikuinen, joka kehtaa myöntää ettei tykkää jostakin. Ymmärrän jos ei vuohen aivot tai apinan penis maistu, mutta esim sipuli tai yrtit?

[/quote]

Aivan! Kaikesta voi opetella (!) tykkäämään. Tuskin kovin moni teistä nirsoilijoista tykkäsi oluesta tai viinistäkään kun ensi kertaa maistoi. Kummasti niihin makuihin vaan tottuu. Itse vedän rajan siihen, että kaikkia terveellisiä ("oikeita") ruokia syön, mutta jos jostain epäterveellisestä en pidä niin hyvä niin. :)

[/quote]

Mä en vieläkään juo olutta tai viiniä, vaikka olen jo 40v. En vain tykkää niiden mauista ja ei mun tarvitsekaan. Ajatella, nyt mä olen varmasti ihan kauhea nirso. 

[/quote]

No eiköhän se viini lasketa noihin epäterveellisiin asioihin, ei sitä kenenkään tarvitsekaan opetella juomaan. Yritin nyt vain havainnollistaa sitä, että yleensä ne kaikkein nirsoimmatkin on kyllä onnistuneet opettelemaan syömään/juomaan jotain, mistä eivät ole alun perin pitäneet. Siihen tarvitsee vain tarpeeksi motivaatiota (ja kenellä sitä olisikaan enemmän kuin jostain kaljaa käsiinsä saaneella teinillä :D)

Vierailija
68/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ole nirso, mutta onhan se niinkin, ettei ruoan aina tarvitsisi olla niin maustettua. Minusta makaroni ja vaikka ranskanleipä yksinään maistuu jollekin, kun toisten mielestä se on kuin pahvia söisi.

Vierailija
69/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 20:00"]

Terveen aikuisen ihmisen tulisi kyetä syömään ruokaympyrän/kartion/what ever kaikista osioista jotakin. Myös niitä kasviksia, juureksia jne (including: pahamaineinen sipuli) Allergiat, uskonnollinen, tai eettinen vakaumus ja erilaiset IBS-vaivat on asia erikseen. Paljon kertoo kyllä se, voiko käydä ravintolassa syömässä normaalisti, mäkkäriä ja muita ranskalaisten perunoiden tarjoajia ei tähän lueta, eikä ravintoloiden lasten ruokalistoja. Sietää normaaleja mausteita tavanomaisissa määrin. Kykenee syömään ruokaa jonka ulkonäkö tai tekstuuri poikkeaa siitä mitä yleensä itselleen kotona laittelee.

[/quote]

Olen tuo kysyjä. Kuvittelin typeryyksissäni kehittyneen makuaistin tarkoittavan makujen herkempien nyanssien  aistimista ja erittelyä. En tiennytkään, että kyetessään syömään ruokaympyrän kaikista lohkoista, omaa kehittyneen makuaistin.

Jo vain! Kaikkea sitä oppii...

Vierailija
70/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olin lapsena allerginen lähes kaikelle,en tiedä miksi mutta niin vain oli.

monia ruokia olen oppinut syömään vasta aikuisena,allergiatkin ovat hellittäneet jossain vaiheessa??

pizzaa olen syönyt ekan kerran vasta joskus 30v samoin juustoa ja monia muitakin ruoka-aineita,ravintolaan missä tarjoillaan hieman hienompia ruokia on ihan perseestä mennä kun saa jatkuvasti pelätä mitä kaikkea niissä on jemmattuna ja saako niitä syötyä?? sitten vituttaa jos ei maistu ja rahat menee hukkaan.

sienistä meinaa välittömästi laatta lentää kun puraisee,tomaattia ei pysty syömään,lammas maistuu ihan paskalle vaikka liharuuista pidänkin.

kaalikeitto,kaalikääryleet hyi helvetti,meni pitkään että sai syötyä kebabrullan kun sisällä on lämmintä salaattia,monet keitetyt tai muuten laitetut vihannekset on ihan hanurista,kukkakaalia ei voi kuvitellakaan laitettavan suuhun samoin parsa hyi vittu.

varsinkin nuorena oli ongelma kun mitään ei oikein saanut syödä tai ei pystynyt syömään,mun mielestä ei ainakaan ole erityisen kivaa olla ruokarajoitteinen.

tv.mies

Vierailija
71/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 20:07"]

[/quote]

Olen tuo kysyjä. Kuvittelin typeryyksissäni kehittyneen makuaistin tarkoittavan makujen herkempien nyanssien  aistimista ja erittelyä. En tiennytkään, että kyetessään syömään ruokaympyrän kaikista lohkoista, omaa kehittyneen makuaistin.

[/quote]

No tässä ketjussahan ei ole kyse mainitsemastasi asiasta. Kehittyneillä aivoilla sen olisi voinut päätellä.

Vierailija
72/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai sitä jokainen saa syödä miten haluaa. Kunhan ei itke, jos joskus jää itsensä vuoksi ilman ruokaa..

Vierailija
73/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

71 jatkaa,viiniä en myöskään pysty juomaan,kuivaa omena siideriä tai olutta,4olutkaan ei maistu,viina paukut ei myöskään maistu.

Vierailija
74/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 20:03"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:59"]

[/quote]

[/quote]

Paitsi ruokakauppiaalle.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niin, niissä pilteissä saattaa olla kasviksia tai makua. Parempi tehdä itse takuumautonta mössöä niin ei lapsi opi ymmärtämään hyvän päälle.

Ulosantisi kyllä tukee tätä nirsot ovat vajakkeja -teoriaani.

[/quote]

Kiitos palautteesta! Olen varmaan käsittänyt väärin! Teollisesti valmistettu Piltti on varmaankin maukasta ja terveellistä muonaa lapselle. Voittaa tietenkin kotiruuan. Eihän kotona voi mitenkään lapsen ruokaan soseuttaa tärkeitä kasviksia. 

Onneksi on piltti!!!...

Vierailija
75/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:35"]

Joo en ymmärrä minäkään näitä ihmisiä. En itse pitänyt aiemmin merenelävistä tai sienistä. Opettelin syömään koska ovat terveellisiä ja olen aina ollut sitä mieltä, että ruoan pitää olla monipuolista. Nykyään lemppariani on sienimuhennos pihvin kanssa ja hummeri jos sitä jostain joskus kohtuu hinnalla saisi. Kyllä aikuisen pitää pystyä syömään ihan kaikenlaista ruokaa. Mikään ei ole molempaa kuin nirso aikuinen, joka kehtaa myöntää ettei tykkää jostakin. Ymmärrän jos ei vuohen aivot tai apinan penis maistu, mutta esim sipuli tai yrtit?

[/quote]

Maailmassa ei ole sellaista asiaa, josta jokaikinen tykkäisi. Se pätee myös ruokaan.

Miten sinulta on pois se, että en syö oliiveja tai lanttulaatikkoa? Muuten olen kaikkiruokainen, mutta nuo edellämainitut eivät vahingossakaan eksy lautaselleni.

Vierailija
76/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 20:11"]

[/quote]

[/quote]

No tässä ketjussahan ei ole kyse mainitsemastasi asiasta. Kehittyneillä aivoilla sen olisi voinut päätellä.

[/quote]

Kiitos nyt tästäkin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_hominem

Vierailija
77/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 18:49"]Miksi pitäisi syödä ruokaa, joka maistuu pahalta, jos voi syödä hyvääkin?
[/quote]
Juuri näin. Lisäisin vielä, että ruoan hyvälle maistuminen on pääosin opeteltava asia. Eli jatkuvasti opetellaan uusia makuja ja sen vuoksi voi lähes aina syödä hyvää.

Vierailija
78/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua niiiiin ärsyttää, kun 20 vuotta kieltäydyin syömästä "pahoja" ruokia, joista en ikinä edes maistanut. Esimerkiksi suolakurkut, voi sitä ärsytystä kun tajusin mitä olin missannut kun ensimmäisen kerran päätin olla kaivamatta suolakurkkuja hampurilaisen välistä. Ne oli taivaallisen hyviä! Nykyään syön niitä ihan pelkiltäänkin. :D Siitä lähtien olen kaikkia epäilyttäviäkin ruokia maistellut. :)

Vierailija
79/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Hahhaa! Akat puhuu kukin omiaan. Ja itse aihe on hukassa. Kehittynyt makuaisti ei ole sama kuin erilaiset makutottumukset.

Makutottumuksista ja -mieltymyksistähän tässä puhutaan. Ottakaa se järki käteen av-sössöt!

Vierailija
80/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 20:23"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Hahhaa! Akat puhuu kukin omiaan. Ja itse aihe on hukassa. Kehittynyt makuaisti ei ole sama kuin erilaiset makutottumukset.

Makutottumuksista ja -mieltymyksistähän tässä puhutaan. Ottakaa se järki käteen av-sössöt!

[/quote]

Otsikossa puhutaan kylläkin kehittymättömästä makuaistista. Rouva ottaa silmän käteen ja katsoo itse.