Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuiset joilla on täysin kehittymätön makuaisti

Vierailija
25.01.2015 |

Mitä näitä ihmisiä vaivaa? Mitään muuta kuin makaronia tai perunaa ei voi syödä, kaikki maistuu tai vähintään näyttää "oudolta", tai on jo valmiiksi päätetty että ruoka on pahaa, en syö. Ravintolassa ei tietenkään voi käydä kun ruoka on saatettu maustaa. Lapsille opetetaan tietysti myös että vihannekset ovat pahoja, sipuli varsinkin on saatanasta ja mausteet ovat pelottavia. Ruoka pitää myös laittaa aina samalla tavalla, hyvä ettei nirsolla itku pääse kun perunat on keitetty kuorineen eikä kuorittuina. Elämä menee pilalle jos joskus maistaa jotain uutta, siitähän voisi vaikka tykätä! 

Hermot menee, helvetti. 

Kommentit (127)

Vierailija
81/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:53"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:51"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:46"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:42"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:32"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:30"]

Et sitten koskaan ole kuullut aistiyliherkkyydestä? Makuaisti ei todellakaan ole ihmisten välillä vakio. Ronkelin ihmisen makuaisti on yleensä paremmin kehittynyt, kuin sellaisen, joka syö mitä vaan.

[/quote]

Makuaisti ei ole kehittynyt yhtään mihinkään jos vetää pelkkää pottua ja makaronia ja pelkää uusia makuja.

[/quote]

Kerroppa nyt kultapieni miksi makuaistin pitäisi "kehittyä? Mitä hyötyä on "kehittyneestä" makuaistista?

Paitsi ruokakauppiaalle.

[/quote]

Noo, jää kaikki terveelliset ruuat syömättä. Ruokavalio on turhaan liian yksipuolinen jne. Seurauksena pitkällä aikavälillä puutostiloja, matala-asteista tulehdusta joka johtaa sydän- ja verisuonisairauksiin ja edesauttaa syövän kehittymistä. Lisäksi saattaa olla aikamoinen sosiaalinen ongelma, jos ei voi käydä esim. ravintolassa syömässä tai ystävänsä luona illallistamassa.

[/quote]

Höpö löpö höpön löpön puppuhuttua. Voi jeesus maria hyvä luoja mitä jotkut jaksaa suoltaa sormiltaaan. Sulta on mennyt ajat sitten pointti ohi.

[/quote]

Rouva on hyvä ja selittää sen pointtinsa.

[/quote]

En ole rouva ja en selittele höyrähtäneille yhtään mitään. Pitäkää "kehittyneet makuaistinne" itsellänne vaan , mun ei tarvitse. :D

Vierailija
82/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 20:11"]

kai sitä jokainen saa syödä miten haluaa. Kunhan ei itke, jos joskus jää itsensä vuoksi ilman ruokaa..

[/quote]Herraisä sentään, järjen ääni av-palstalla. 

Itseäni alkaa ärsyttää juuri silloin, kun aletaan nyrpistelemään ja syyllistämään, kun ei ole syötävää. Hah. Se on oma valinta suuremmaksi osaksi tuo nirsoilu ja itse siitä kantaa seurauksensa. Tuttavapiirissäni on monta "nirsoilijaa", mutta he eivät tee asiasta numeroa, vaan poimivat ruokapöydästä ne sapuskat, joita voivat katsoa syövänsä. Toimii silloin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 20:28"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 20:23"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 20:07"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 20:00"]

No minäpä selitän kehittyneen makuaistin kun joku sitä kyseli.

Terveen aikuisen ihmisen tulisi kyetä syömään ruokaympyrän/kartion/what ever kaikista osioista jotakin. Myös niitä kasviksia, juureksia jne (including: pahamaineinen sipuli) Allergiat, uskonnollinen, tai eettinen vakaumus ja erilaiset IBS-vaivat on asia erikseen. Paljon kertoo kyllä se, voiko käydä ravintolassa syömässä normaalisti, mäkkäriä ja muita ranskalaisten perunoiden tarjoajia ei tähän lueta, eikä ravintoloiden lasten ruokalistoja. Sietää normaaleja mausteita tavanomaisissa määrin. Kykenee syömään ruokaa jonka ulkonäkö tai tekstuuri poikkeaa siitä mitä yleensä itselleen kotona laittelee.

[/quote]

Olen tuo kysyjä. Kuvittelin typeryyksissäni kehittyneen makuaistin tarkoittavan makujen herkempien nyanssien  aistimista ja erittelyä. En tiennytkään, että kyetessään syömään ruokaympyrän kaikista lohkoista, omaa kehittyneen makuaistin.

Jo vain! Kaikkea sitä oppii...

[/quote]

No tässä ketjussahan ei ole kyse mainitsemastasi asiasta. Kehittyneillä aivoilla sen olisi voinut päätellä.

[/quote]

Hahhaa! Akat puhuu kukin omiaan. Ja itse aihe on hukassa. Kehittynyt makuaisti ei ole sama kuin erilaiset makutottumukset.

Makutottumuksista ja -mieltymyksistähän tässä puhutaan. Ottakaa se järki käteen av-sössöt!

[/quote]

Otsikossa puhutaan kylläkin kehittymättömästä makuaistista. Rouva ottaa silmän käteen ja katsoo itse.

[/quote]

Kyllä, mutta kaikki täällä puhuu mieltymyksistä, ei kehittymättömästä makuaistista. Ole hyvä ja ota silmä käteen ihan itse vaan. (ohis)

Vierailija
84/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet puhuvat perusmauissa pysymisestä... Minun perusmakuihini kuuluvat makea, suolainen, tulinen, kirpeä, hapan ja lihaisa, enkä kyllä pottumuusimössöruoasta löydä oikein mitään noista. En ymmärrä kasvisten syönnin vaikeutta, nehän maistuvat tosi hyvältä! Parsakaali, kukkakaali, paprika, tomaatti, vihreät pavut, herneet, avokado, salaatit, rucola, yrtit, kaiken maailman juurekset, idut, lista jatkuu loputtomiin. Ihania tekstuureja ja makuja, en ymmärrä miksi ne tieten tahtoen haluaa missata. Muusimössöruokaa en tykkää syödä, tulee tukkoinen olo jos ei saa mitään kasviksia tai ravinteita. eikä mauton ole mielestäni mikään perusmaku.

Vierailija
85/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveen aikuisen ihmisen tulisi kyetä syömään ruokaympyrän/kartion/what ever kaikista osioista jotakin. Myös niitä kasviksia, juureksia jne (including: pahamaineinen sipuli) Allergiat, uskonnollinen, tai eettinen vakaumus ja erilaiset IBS-vaivat on asia erikseen. Paljon kertoo kyllä se, voiko käydä ravintolassa syömässä normaalisti, mäkkäriä ja muita ranskalaisten perunoiden tarjoajia ei tähän lueta, eikä ravintoloiden lasten ruokalistoja. Sietää normaaleja mausteita tavanomaisissa määrin. Kykenee syömään ruokaa jonka ulkonäkö tai tekstuuri poikkeaa siitä mitä yleensä itselleen kotona laittelee.

[/quote]

Olen tuo kysyjä. Kuvittelin typeryyksissäni kehittyneen makuaistin tarkoittavan makujen herkempien nyanssien  aistimista ja erittelyä. En tiennytkään, että kyetessään syömään ruokaympyrän kaikista lohkoista, omaa kehittyneen makuaistin.

[/quote]

No tässä ketjussahan ei ole kyse mainitsemastasi asiasta. Kehittyneillä aivoilla sen olisi voinut päätellä.

[/quote]

Hahhaa! Akat puhuu kukin omiaan. Ja itse aihe on hukassa. Kehittynyt makuaisti ei ole sama kuin erilaiset makutottumukset.

Makutottumuksista ja -mieltymyksistähän tässä puhutaan. Ottakaa se järki käteen av-sössöt!

[/quote]

Minä olin tuo joka esitti käsityksensä "kehittyneestä makuaistista" tämän ketjun kontekstiin liittyen. Itse olisin muotoillut aloituksen toisin., Arvelin että kehittyneen makuaistin määritelmää kysyvä tähän ketjuun osallistuessaan halusi ehkä jonkun arvion mikä on nirsouden vastakohta. Olin väärässä, kysyjä halusi vain brassailla uskomattomalla (...) sana- ja käsitevarastollaan (mm. argumentum ad hominem). Kysyjän täytyy kehittää itselleen joku todellinen elämä jossa voi venytellä kikkeliään, kun ei se oikein anonyyminä internetissä tahdo onnistua.

Voisitko vielä tarkentaa tuota argumentointivirhettä, mikä ad hominemin alaluokka se mielestäsi on ja miksi et sortunut siihen itse?

Vierailija
86/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä rakastan kaikkea ruokaa, erikoisuuksia syön mielellään. Ainut on sipuli mitä en voi syödä. Muuttaa kaiken ruoan teollisen makuiseksi. Mikään muu ei maistu kuin sipuli jos sitä on ruoassa. Eikö ihmisillä jotka käyttää sipulia ole ollenkaan makuaistia?

Vierailija
87/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kamala ku alkaa tän keskustelun takia tekee mieli salaattia! :D Pienenä söin kaikkee mitä tarjottiin hyvällä ruokahalulla ja olen aina ollut normipainoinen. Kandee ilman hirmu haloota alkaa syöttää kasviksia ja uusia makuja niin kyllä ne alkaa maistumaan. Jos ootte että: "Tästä sä et varmaan tykkää, mutta maista kumminkin..." niin ei varmana lapselle maistu.

Vierailija
88/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:31"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:26"]

Ihan oikeasti, aikuiset ihmiset! Pikkulapsen nirsoilun vielä ymmärtää, mutta että aikuinen ihminen..Miltä näyttää 40v mies, joka ei suostu syömään herneitä? Tai 40v nainen joka ei suostu syömään kalaa, kun ei tykkää? Näillä ihmisillä lautasella on yleensä vaan ruokaa ruskean värin eri sävyissä ja vihanneksia ei suostuta syömään missään tilanteessa. Aivan uskomatonta. Nyt kasvattakaa se selkäranka ja kaikenlaista ruokaa ääntä kohti, elättekin pidempään..

[/quote]

Voisin laittaa valokuvan, mutta ehken sentään. Tuntemani oikein mukava ja fiksu mies ei koske mihinkään kaninruokaan. Ei syö siis vihanneksia tai hedelmiä. silti laittaa itse herkullisia ruokia vierailleen, muttei kyllä noita kaninruokia. Kun tulee meille kylään, meillä on kaikkea tarjolla, itse saa ottaa sen minkä haluaa. Ei haittaa minua ollenkaan varata perunoita riittävästi tjms. Miksi se olisi minulle joku ongelma??! En tajua?

[/quote]

Tuntemasi mies taitaa myös sanoa "tehtiin pupun kanssa sopimus että ei kosketa toistemme ruokiin". Tosiasiassa mies vain pelkää että hänen pippelinsä tipahtaa jos hän erehtyy maistamaan pupun ruokaa. Tiedän tämän koska olen itsekin mies. Joillakin miehillä on katsos sellaisia hupsuja pelkoja.

Vierailija
89/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 20:32"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 20:28"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Otsikossa puhutaan kylläkin kehittymättömästä makuaistista. Rouva ottaa silmän käteen ja katsoo itse.

[/quote]

Kyllä, mutta kaikki täällä puhuu mieltymyksistä, ei kehittymättömästä makuaistista. Ole hyvä ja ota silmä käteen ihan itse vaan. (ohis)

[/quote]

Eli ap ei ole edes ymmärtänyt mitä tarkoitetaan kehittyneellä makuaistilla ja siksi käytti ko. ilmaisua aloitusviestissään väärin. Siitä tämä ketjun sekavuus johtuu, osa puhuu aidoista ja toiset jankuttaa seipäistä.

Vierailija
90/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 20:34"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Minä olin tuo joka esitti käsityksensä "kehittyneestä makuaistista" tämän ketjun kontekstiin liittyen. Itse olisin muotoillut aloituksen toisin., Arvelin että kehittyneen makuaistin määritelmää kysyvä tähän ketjuun osallistuessaan halusi ehkä jonkun arvion mikä on nirsouden vastakohta. Olin väärässä, kysyjä halusi vain brassailla uskomattomalla (...) sana- ja käsitevarastollaan (mm. argumentum ad hominem). Kysyjän täytyy kehittää itselleen joku todellinen elämä jossa voi venytellä kikkeliään, kun ei se oikein anonyyminä internetissä tahdo onnistua.

Voisitko vielä tarkentaa tuota argumentointivirhettä, mikä ad hominemin alaluokka se mielestäsi on ja miksi et sortunut siihen itse?

[/quote]

Ehkäpä "kehittyneillä aivoilla". Ei liity aiheeseen. Persoonaanhan tuo käy. Voisit kiltti välttää niitä.

En nimittele muita keskustelijoita, se on vähintä. Ketjussa on käytetty muista keskustelijoista mm. "vajakki" ilmausta. En nimittele, se on myös kiellettyä.

Ylenkatsekin on hiukan rumaa, tekstisi vilisee myös sitä. Mutta tämä tästä.

Muuten: Aisti, voiko sitä kehittää?

Vierailija
91/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin keskustelu on todiste siitä, ettei tiedetä mistä puhutaan ja kaiken lisäksi väitellään eri asioista.

Perusteet kuntoon ja keskustellaan ja vaihdetaan mielipiteitä!

Vierailija
92/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla yliherkkä makuaisti jo pienenä todettu. Hävettää tietty olla tämmöinen, mutta kun ei se minulla mitään 'nirsoilua' ole. En vain yksinkertaisesti opi pitämään uusista mauista ja ruuan tekstuuri voi tuntua tosi pahana suussa. Ja asiaa ei tosiaan pienenä helpottanut jumalaton pakkosyöttö (ei mitään maistelua vaan ihan kirjaimellista väkisin suuhun tunkemista). Aikuisiällä on kumminkin helpottanut ja makuihin tottuminen ei ole ihan niin vaikeaa.
Kuten sanoin jo, on tosi vaikeaa olla tässä tilassa, sillä haluaisin käydä ravintoloissa ja nauttia vierailla ruokaa... mutta minkäs voi. On tässä elämässä suurempiakin ongelmia :)

Vierailija
93/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 20:47"]

[/quote]

Miksi ei voisi?

Vierailija
94/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 20:29"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:53"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:51"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:46"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:42"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:32"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:30"]

Et sitten koskaan ole kuullut aistiyliherkkyydestä? Makuaisti ei todellakaan ole ihmisten välillä vakio. Ronkelin ihmisen makuaisti on yleensä paremmin kehittynyt, kuin sellaisen, joka syö mitä vaan.

[/quote]

Makuaisti ei ole kehittynyt yhtään mihinkään jos vetää pelkkää pottua ja makaronia ja pelkää uusia makuja.

[/quote]

Kerroppa nyt kultapieni miksi makuaistin pitäisi "kehittyä? Mitä hyötyä on "kehittyneestä" makuaistista?

Paitsi ruokakauppiaalle.

[/quote]

Noo, jää kaikki terveelliset ruuat syömättä. Ruokavalio on turhaan liian yksipuolinen jne. Seurauksena pitkällä aikavälillä puutostiloja, matala-asteista tulehdusta joka johtaa sydän- ja verisuonisairauksiin ja edesauttaa syövän kehittymistä. Lisäksi saattaa olla aikamoinen sosiaalinen ongelma, jos ei voi käydä esim. ravintolassa syömässä tai ystävänsä luona illallistamassa.

[/quote]

Höpö löpö höpön löpön puppuhuttua. Voi jeesus maria hyvä luoja mitä jotkut jaksaa suoltaa sormiltaaan. Sulta on mennyt ajat sitten pointti ohi.

[/quote]

Rouva on hyvä ja selittää sen pointtinsa.

[/quote]

En ole rouva ja en selittele höyrähtäneille yhtään mitään. Pitäkää "kehittyneet makuaistinne" itsellänne vaan , mun ei tarvitse. :D

[/quote]

Eli et itsekään tiedä mistä mouhotat. Ihan ymmärrettävää, kun on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla vaatia ( varsinkin kun siinä voi olla jotain limaista ällöä hyi en syö, tulee oxennus!!11).

Vierailija
95/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 18:06"]

Mitä näitä ihmisiä vaivaa? Mitään muuta kuin makaronia tai perunaa ei voi syödä, kaikki maistuu tai vähintään näyttää "oudolta", tai on jo valmiiksi päätetty että ruoka on pahaa, en syö. Ravintolassa ei tietenkään voi käydä kun ruoka on saatettu maustaa. Lapsille opetetaan tietysti myös että vihannekset ovat pahoja, sipuli varsinkin on saatanasta ja mausteet ovat pelottavia. Ruoka pitää myös laittaa aina samalla tavalla, hyvä ettei nirsolla itku pääse kun perunat on keitetty kuorineen eikä kuorittuina. Elämä menee pilalle jos joskus maistaa jotain uutta, siitähän voisi vaikka tykätä! 

Hermot menee, helvetti. 

[/quote]

Mielestäni yhtä rasittavia ovat aikuiset, joilla on kehittymätön maku. Ei siis pelkästään aistien tasolla vaan kognitiivisesti. Sisältää lapsen tasolle jääneen musiikkimaun, tyylitajun, kulinaristisen maun jne. sekä lisäksi yleensä vielä vihamielisen suhtautumisen kaikkeen sellaiseen, joka on kehittyneemmän maun tuotosta. Ts. vihataan muodikasta pukeutumista, maailman eri ruokakulttuureista inspiroituneita ruoka-annoksia ja vaikkapa jazz-musiikkia.

Muuten tuo vielä menisi, mutta tuo vihamielisyys on liikaa.

Vierailija
96/127 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 20:56"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 20:47"]

[/quote]

Miksi ei voisi?

[/quote]

Tuli ikänäkö. Haluaisin kehittää silmälasit pois. Neuvo, pliis!

Vierailija
97/127 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei te nirsot ja makurajoitteiset, jotka ette halua syödä "pahanmakuista ruokaa". Montako kertaa olette joutuneet esim. tuttavien luona tai ravintoloissa syömään jotain, joka on maistunut teidän mielestänne niin pahalta, ettei sitä olisi halunnut syödä (nyt ei siis puuhuta mistään kouluruuasta)?

Itse en omalta kohdaltani muista tuollaista tapahtuneen koskaan. Ainoat "pahat" ruuat ovat olleet omia pieleen menneitä kokkausyrityksiäni.

Vierailija
98/127 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ainakaan nolota tunnustaa, että en pidä yhtään sienistä, purjosta ja sipulista, ja olen ihan aikuinen ihminen. Voin syödä niitä vähän, jos jonkun muun laittamassa ruoassa niitä on, mutta ihan turha sanoa, että oppisin niistä vielä tykkäämään kun tottuttelisin enemmän. Ei tämä elämääni ravintoloissakaan haittaa, syön kyllä kaikki muuten, mutta esim. tuoreet sipulit jätän lautaselle, kypsennetyt ei haittaa niin paljon. Eli siinä mielessä nirsoilu on minusta ihan ok, ettei kaikesta vain voi tykätä. Joku ei tykkää homejuustosta, toinen ei sipulista. Elämästä selviää terveenä syömättä jompaa kumpaa.

Mutta kyllä muakin ärsyttää nämä elämäntapanirsoilijat. Kaverini oli ulkomailla Indonesiasta kotoisin olevassa perheessä au pairina tms, ja kertoi ylpeänä, kuinka hän ei niihin indonesialaispöperöihin koskenut ja eli useamman kuukauden paahtoleivällä. Jääkaapin tällä aikuisella ihmisellä täyttää eineslihapullat ja levite. Vieläkään ei voi syödä edes tomaattia (vaikka allergiaa ei ole), joka ei sinänsä maistu kovinkaan erikoiselta. Kun kyse ei ole enää muutamasta ruoka-aineesta, ja mitään uutta ei edes maisteta, niin kyllä se ärsyttää.

Vierailija
99/127 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti juuri kukaan ei edes vaivautunut lukemaan tuota laittamaani linkkiä. Koittakaa nyt hyvät ihmiset ymmärtää, että kyse voi olla myös fysiologisesta ominaisuudesta, jolle ihminen ei mahda mitään. Tämä on ihan tieteellisesti todistettu asia, siitä löytyy tietoa internetistä vaikka kuinka paljon. Itse lukeudun noihin supermaistajiin (on testattu) ja olen koko elämäni saanut siitä kärsiä. Kyllä, kirjoitin kärsiä. Osan mielipahasta aiheuttavat juuri nämä "en kestä nirsoilijoita"- tai "laitan vähän valkosipulia, ei sitä huomaa" -tyypit. Teidän kiusakseni en "nirsoile", olen ihan oikeasti oksentanut monta kertaa kun olen syönyt jotain epämiellyttävän makuista tai oudon "tuntuista" ruokaa. Saatan myös kärsiä tunti tolkulla polttelusta suussa kun olen syönyt chilillä maustettua ruokaa. Olen yrittänyt ja yrittänyt ja maistellut ja maistellut, mutta kun suu ei totu se ei totu. Aivan uskomattoman suppeakatseista porukkaa täällä taas liikkeellä. Onneksi edes mun oma ystäväpiiri uskoo ja kunnioittaa mun toiveita ruoka-asioissa. Tässä linkki uudelleen, jos vaikka nyt tälläkertaa edes yksi "ei maistaja" vaivautuisi lukemaan.

http://www.makuja.fi/artikkelit/1724610/ajankohtaista/oletko-supermaistaja-nain-testaat-sen-helposti/

http://www.theguardian.com/lifeandstyle/wordofmouth/2013/feb/12/are-you-a-supertaster

Vierailija
100/127 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:58"]

Minua ei ainakaan nolota tunnustaa, että en pidä yhtään sienistä, purjosta ja sipulista, ja olen ihan aikuinen ihminen. Voin syödä niitä vähän, jos jonkun muun laittamassa ruoassa niitä on, mutta ihan turha sanoa, että oppisin niistä vielä tykkäämään kun tottuttelisin enemmän. Ei tämä elämääni ravintoloissakaan haittaa, syön kyllä kaikki muuten, mutta esim. tuoreet sipulit jätän lautaselle, kypsennetyt ei haittaa niin paljon. Eli siinä mielessä nirsoilu on minusta ihan ok, ettei kaikesta vain voi tykätä. Joku ei tykkää homejuustosta, toinen ei sipulista. Elämästä selviää terveenä syömättä jompaa kumpaa.

Mutta kyllä muakin ärsyttää nämä elämäntapanirsoilijat. Kaverini oli ulkomailla Indonesiasta kotoisin olevassa perheessä au pairina tms, ja kertoi ylpeänä, kuinka hän ei niihin indonesialaispöperöihin koskenut ja eli useamman kuukauden paahtoleivällä. Jääkaapin tällä aikuisella ihmisellä täyttää eineslihapullat ja levite. Vieläkään ei voi syödä edes tomaattia (vaikka allergiaa ei ole), joka ei sinänsä maistu kovinkaan erikoiselta. Kun kyse ei ole enää muutamasta ruoka-aineesta, ja mitään uutta ei edes maisteta, niin kyllä se ärsyttää.

[/quote]

Minä en ymmärrä tätä...miksi ärsyyntyä siitä, ettei toinen syö jotain?