Aikuiset joilla on täysin kehittymätön makuaisti
Mitä näitä ihmisiä vaivaa? Mitään muuta kuin makaronia tai perunaa ei voi syödä, kaikki maistuu tai vähintään näyttää "oudolta", tai on jo valmiiksi päätetty että ruoka on pahaa, en syö. Ravintolassa ei tietenkään voi käydä kun ruoka on saatettu maustaa. Lapsille opetetaan tietysti myös että vihannekset ovat pahoja, sipuli varsinkin on saatanasta ja mausteet ovat pelottavia. Ruoka pitää myös laittaa aina samalla tavalla, hyvä ettei nirsolla itku pääse kun perunat on keitetty kuorineen eikä kuorittuina. Elämä menee pilalle jos joskus maistaa jotain uutta, siitähän voisi vaikka tykätä!
Hermot menee, helvetti.
Kommentit (127)
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:39"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:32"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:28"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:25"]
Niin, on se taas ihmeellistä, kun kaikki ei tykkää siitä mistä ap. Tiedätkö, että ihmisiä on erilaisia, ei kaikkien tarvitse tykätä mitä kummallisimmista ruokaviritelmistä mitä nykyäänkin on. Jotkut nyt vaan tykkäävät perusmauista ja siinä ei ole yhtään mitään vikaa. Johan oli taas aloitus...
[/quote]
Löytyihän se nirso sieltä. Tiedätkö mitä perusmaut ovat? Vinkki: mauton ei kuulu niihin.
[/quote]
Yleensä paljaissa ruoissa on makua paljonkin, mausteet sitten muuttavat ne ja jos paljon käyttää mausteita, ei alkup. ruoan makua edes maista, kun tottuu niihin mausteisiin..
[/quote]
Klassisia harhaluuloja. Seuraavaksi joku tulee väittämään että mausteet vain peittävät pilaantuneen ruoan maun ja chili polttaa fyysisesti suolistoa.
[/quote]
Kyllä mulla ainakin chili polttaa vatsaa ja suolistoa. Siksi en pysty syömään tulisia ruokia, kun vatsaan sattuu. Tosin mulla onkin suolisto tosi huonossa kunnossa.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 20:00"]
No minäpä selitän kehittyneen makuaistin kun joku sitä kyseli.
Terveen aikuisen ihmisen tulisi kyetä syömään ruokaympyrän/kartion/what ever kaikista osioista jotakin. Myös niitä kasviksia, juureksia jne (including: pahamaineinen sipuli) Allergiat, uskonnollinen, tai eettinen vakaumus ja erilaiset IBS-vaivat on asia erikseen. Paljon kertoo kyllä se, voiko käydä ravintolassa syömässä normaalisti, mäkkäriä ja muita ranskalaisten perunoiden tarjoajia ei tähän lueta, eikä ravintoloiden lasten ruokalistoja. Sietää normaaleja mausteita tavanomaisissa määrin. Kykenee syömään ruokaa jonka ulkonäkö tai tekstuuri poikkeaa siitä mitä yleensä itselleen kotona laittelee.
[/quote]
Minä käyn syömässä ravintoloissa ihan normaalisti, mutta pyydän ruokani aina ilman sipulia. On kaikille ok.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti juuri kukaan ei edes vaivautunut lukemaan tuota laittamaani linkkiä. Koittakaa nyt hyvät ihmiset ymmärtää, että kyse voi olla myös fysiologisesta ominaisuudesta, jolle ihminen ei mahda mitään. Tämä on ihan tieteellisesti todistettu asia, siitä löytyy tietoa internetistä vaikka kuinka paljon. Itse lukeudun noihin supermaistajiin (on testattu) ja olen koko elämäni saanut siitä kärsiä. Kyllä, kirjoitin kärsiä. Osan mielipahasta aiheuttavat juuri nämä "en kestä nirsoilijoita"- tai "laitan vähän valkosipulia, ei sitä huomaa" -tyypit. Teidän kiusakseni en "nirsoile", olen ihan oikeasti oksentanut monta kertaa kun olen syönyt jotain epämiellyttävän makuista tai oudon "tuntuista" ruokaa. Saatan myös kärsiä tunti tolkulla polttelusta suussa kun olen syönyt chilillä maustettua ruokaa. Olen yrittänyt ja yrittänyt ja maistellut ja maistellut, mutta kun suu ei totu se ei totu. Aivan uskomattoman suppeakatseista porukkaa täällä taas liikkeellä. Onneksi edes mun oma ystäväpiiri uskoo ja kunnioittaa mun toiveita ruoka-asioissa. Tässä linkki uudelleen, jos vaikka nyt tälläkertaa edes yksi "ei maistaja" vaivautuisi lukemaan.
http://www.makuja.fi/artikkelit/1724610/ajankohtaista/oletko-supermaistaja-nain-testaat-sen-helposti/
http://www.theguardian.com/lifeandstyle/wordofmouth/2013/feb/12/are-you-a-supertaster
Maailmahan on täynnä mietoja makuja, mietoja vihanneksia, hedelmiä, juustoja, lihoja, papuja. Nirsot ovat rajanneet ruokavalionsa kaikilta mauilta, ei vain happamien ja tulisten ruokien osalta.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 18:43"]
Monipuolinen ruokavalio alkaa muodostua jo kohdussa. lapsiveden kautta makuihin tottuu. äitien pitäisi antaa mahdollisimman montaa makua lapselle 2 ikävuoteen mennessä, jotta oppisi tuntemaan muutkin maut kuin makean. moniko äiti sitten tekee niin on eri asia...
Totta. Harmi vain että usein vanhemmat päättävät lapsen puolesta että lapsi ei tykkää esimerkiksi kasviksista tai vähänkään erikoisemmasta ruoasta. Lapsi haluaisi maistaa jotain ja vanhempi tokaisee vain että et sinä siitä tykkää kuitenkaan. Laiskuuttahan se on.
Kerran marketissa joku äiti kailotti pienten lastensa ja toistenkin lasten kuulleen, että munakoiso on järkyttävän pahaa. Mainiota kasvatusta. Todennäköisesti ei ole osannut "itkettää" munakoisoa ja on siksi ollut kitkerää, eikä ole herännyt ajatusta, että miksiköhän muut ihmiset niistä ostavat, jos ovat niin järkyttävän pahoja. Ajattelun köyhyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti, aikuiset ihmiset! Pikkulapsen nirsoilun vielä ymmärtää, mutta että aikuinen ihminen..Miltä näyttää 40v mies, joka ei suostu syömään herneitä? Tai 40v nainen joka ei suostu syömään kalaa, kun ei tykkää? Näillä ihmisillä lautasella on yleensä vaan ruokaa ruskean värin eri sävyissä ja vihanneksia ei suostuta syömään missään tilanteessa. Aivan uskomatonta. Nyt kasvattakaa se selkäranka ja kaikenlaista ruokaa ääntä kohti, elättekin pidempään..
Mistä sinäkin tiedät, mitä vaivoja noiden syöminen heille mahdollisesti aiheuttaa? Kummasti on löytynyt ihmisillä allergioita juuri niille, mitä vaistomaisesti on jättänyt syömättä.
Kaikista idiooteimmat yrittävät sitten syöttää piilotettuna ruokaan sellaisia ruoka-aineita, mitä toinen ei halua syödä. Jos joku esimerkiksi kertoo, ettei syö herkkusieniä, niin joku älypää piilottaa sitä ruokaan ja vielä kehuu muille, kuinka sai senkin syömään niitä herkkusieniä, eikä huomannut mitään. Ei ehkä juuri siinä syödessä huomannutkaan, mutta myöhemmin kyllä, kun kärsii trehaloosi-intoleranssin aiheuttamasta ripulista. Eivät kaikki edes tiedä tuosta intoleranssistaan, mutta kokemus on opettanut, että sienten syöminen saa vatsan vääntämään.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:35"]
Joo en ymmärrä minäkään näitä ihmisiä. En itse pitänyt aiemmin merenelävistä tai sienistä. Opettelin syömään koska ovat terveellisiä ja olen aina ollut sitä mieltä, että ruoan pitää olla monipuolista. Nykyään lemppariani on sienimuhennos pihvin kanssa ja hummeri jos sitä jostain joskus kohtuu hinnalla saisi. Kyllä aikuisen pitää pystyä syömään ihan kaikenlaista ruokaa. Mikään ei ole molempaa kuin nirso aikuinen, joka kehtaa myöntää ettei tykkää jostakin. Ymmärrän jos ei vuohen aivot tai apinan penis maistu, mutta esim sipuli tai yrtit?
[/quote]
Syön monia ruokia, joita yleisesti nirsoina pidetyt ihmiset eivät syö, kuten chillejä, simpukoita, etanoita, home- ja vuohenjuustoa, sieniä jne. mutta sipulia en vain pysty syömään. Olen aikani yrittänyt, mutta sekä maku että rakenne ovat yksinkertaisesti minun suuhuni pahan makuisia. Lisäksi sipuli saa vatsani aina täysin sekaisin, joten nykyään en edes yritä syödä sitä. En usko menettäväni tässä mitään.