Kestääkö sähköverkko sähköautot ja muun sähkön käytön?
Mitäs ajattelette, kun olemme vauhdilla siirtymässä sähköautoihin ja samaan aikaan esimerkiksi öljylämmitteisiä taloja muutetaan vesi-ilmalämpöpumpulla eli sähköllä lämpeäviin, hiilivoimaloita muutetaan pumpputekniikalla toimiviksi sähkölämmitteisiksi laitoksiksi jne.
Viime vuosina kovien pakkasten aikaan uutisissa on kehotettu välttämään sähkösaunan lämmitystä ja joskus jopa joulukinkun paistoa joulun seutuun tuli harkita kovien pakkasten aikaan, ettei sähköverkko vain korkkaa. Olemme vielä kuitenkin sidoksissa aika paljolti tuontisähköön. Muistan televisiosta nähneeni jonkun suomalaisen professorin, joka vakuutteli, ettei meillä hätää ole. Mietin vaan, että onko kyseisellä kaverilla mitään faktoja ja kokemusta sähköverkon fyysisestä kunnosta? Onko hän koskaan jalkautunut maaseudulle ja nähnyt millaisessa kunnossa siellä johtimet ja muuntajat ovat? Vai onko hänellä vain 20 vuoden yliopistokoulutus, vihko ja teoreettiset yhtälöt tämän väittämän tukena?
Entä miten mahtaa sähkön hinnalle käydä tulevaisuudessa? Fossiilisista polttoaineista saadaan paljon verotuloja. Jostainhan ne pitää saada, kun kaikki toimii sähköllä, eikö vaan? Käykö niin, että kaikki maksaa pian polttoaineista, joita käytetään ajoneuvoissa, vaikket omistaisikaan minkäänlaista sähköajoneuvoa?
Netistä löytyvällä sähköautolaskurilla laskeskelin, että nykyisen 10 te maksavan 10-vuotiaan bensakäyttöisen perus perheautoni vaihtaminen uuteen 36 te maksavaan samankokoiseen sähköautoon alkaisi nykyisillä jatkuvilla kuluilla ja vuotuisilla kilometreillä kannattaa vasta 16 vuoden jälkeen, eli siihen saakka maksaisin sähköauton hankintahintaa pois. Ei oikein houkuttele vaihtamaan.
Kommentit (42)
"Netistä löytyvällä sähköautolaskurilla laskeskelin, että nykyisen 10 te maksavan 10-vuotiaan bensakäyttöisen perus perheautoni vaihtaminen uuteen 36 te maksavaan samankokoiseen sähköautoon alkaisi nykyisillä jatkuvilla kuluilla ja vuotuisilla kilometreillä kannattaa vasta 16 vuoden jälkeen, eli siihen saakka maksaisin sähköauton hankintahintaa pois. Ei oikein houkuttele vaihtamaan."
Eipä tuo ole sähköauton vika. Ihan yhtä kalliiksi sinulle tulisi se jos ostaisit 36 tuhatta maksavan bensa-auton.
Vierailija kirjoitti:
Suomen sähköverkko kestää oikein hyvin. Käytämme itse asiassa tällä hetkellä vähemmän sähköä kuin vähän yli 10 vuotta sitten.
Ongelmallista on lähinnä jos sähkön hetkellinen kulutus kasvaa liikaan. Sähköautot eivät ole tämän suhteen ongelma koska niitä ladataan ehdottomasti eniten kotona ja lataus ajoittuu yöaikaan jolloin muu sähkönkulutus on pienempää. Siksihän ns. yösähkö on halvempaa.
Yösähkö on kaikille osapuolille kannattavaa.
Minä hankin kerralla viisi sähköautoa ja yhden laturin. Toivotaan että jouluna ei verkko kyykkää. Menee autoratakisat sivu suun
Vierailija kirjoitti:
Minä hankin kerralla viisi sähköautoa ja yhden laturin. Toivotaan että jouluna ei verkko kyykkää. Menee autoratakisat sivu suun
Meinaan myös ostaa sähkö-Volvon. Toivottavasti kylä ei pimene latauksessa.
https://www.jollyroom.fi/lelut/sahkoautot-sahkoajoneuvot/sahkoautot/vol…
Vierailija kirjoitti:
Suomen sähköverkko kestää oikein hyvin. Käytämme itse asiassa tällä hetkellä vähemmän sähköä kuin vähän yli 10 vuotta sitten.
Ongelmallista on lähinnä jos sähkön hetkellinen kulutus kasvaa liikaan. Sähköautot eivät ole tämän suhteen ongelma koska niitä ladataan ehdottomasti eniten kotona ja lataus ajoittuu yöaikaan jolloin muu sähkönkulutus on pienempää. Siksihän ns. yösähkö on halvempaa.
Mitäs jos suurin osa ihmisistä tulee töistä kotiin noin klo 16:30-17 ja laittaa sähköautonsa latautumaan? Eikös siitä tule melkoinen kulutuspiikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen sähköverkko kestää oikein hyvin. Käytämme itse asiassa tällä hetkellä vähemmän sähköä kuin vähän yli 10 vuotta sitten.
Ongelmallista on lähinnä jos sähkön hetkellinen kulutus kasvaa liikaan. Sähköautot eivät ole tämän suhteen ongelma koska niitä ladataan ehdottomasti eniten kotona ja lataus ajoittuu yöaikaan jolloin muu sähkönkulutus on pienempää. Siksihän ns. yösähkö on halvempaa.
Yösähkö on kaikille osapuolille kannattavaa.
Kaikki vaan yöllä lataamaan. No eikös siitä tule kuormitusta?
Kestäähän se verkko, ja jos tulee raja vastaan, niin vedetään vaan lisää piuhaa liittymänhaltijoiden laskuun. Helppoa ja yksinkertaista. Ja jos tulee tiukempi paikka, niin kaasuturbiinit ja muu varavoima jyrähtää käyntiin. Ja kohta ehkä OL3 jauhaa myös sähköä verkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen sähköverkko kestää oikein hyvin. Käytämme itse asiassa tällä hetkellä vähemmän sähköä kuin vähän yli 10 vuotta sitten.
Ongelmallista on lähinnä jos sähkön hetkellinen kulutus kasvaa liikaan. Sähköautot eivät ole tämän suhteen ongelma koska niitä ladataan ehdottomasti eniten kotona ja lataus ajoittuu yöaikaan jolloin muu sähkönkulutus on pienempää. Siksihän ns. yösähkö on halvempaa.
Yösähkö on kaikille osapuolille kannattavaa.
Kaikki vaan yöllä lataamaan. No eikös siitä tule kuormitusta?
No mieti vähän. Käytätkö itse sähköä muuten päivällä vai öisin ?
No hyvin se verkko kestää lauantai illatkin, kun kaikki lämmittää saunaansa. Kiuas on aikamoinen sähkösyöppö.
En todellakaan osta tolkuttoman kallista sähköautoa. Aivan järjetöntä maksaa autosta 20000e ylihintaa, että pääsee "säästämään" nytkin oli juttu imtuksessä että jokaikinen Tesla oli 4h pois pelistä kun ovien on-line tunnistus oli kaatunut.
En ikinä tule ostamaan autoa jonka toiminnot on netissä.
Ei...sähkön hinta nousee,siirto niin hurjan kallista,ei kestä verkot..
Kyllä sähköä riittää.
Suomen sähkönkulutus on pudonnut vuodesta 2006 niin paljon että sillä sähköllä kulkisi 2 miljoonaa sähköautoa.
Lisäksi Olkiluoto 3 käynnistetään ensi vuonna . Tai ainakin joskus lähiaikoina.
Jos oikein alkaa pelottaa, voi aina hankkia 4-5 kWp aurinkopaneelijärjestelmän niin saa ladattua autonsa sähköä taivaalta helmi-lokakuun välillä.
https://www.motiva.fi/ratkaisut/energiankaytto_suomessa/sahkon_hankinta…
https://www.stat.fi/til/ehk/2018/04/ehk_2018_04_2019-03-28_tie_001_fi.h…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen sähköverkko kestää oikein hyvin. Käytämme itse asiassa tällä hetkellä vähemmän sähköä kuin vähän yli 10 vuotta sitten.
Ongelmallista on lähinnä jos sähkön hetkellinen kulutus kasvaa liikaan. Sähköautot eivät ole tämän suhteen ongelma koska niitä ladataan ehdottomasti eniten kotona ja lataus ajoittuu yöaikaan jolloin muu sähkönkulutus on pienempää. Siksihän ns. yösähkö on halvempaa.
Mitäs jos suurin osa ihmisistä tulee töistä kotiin noin klo 16:30-17 ja laittaa sähköautonsa latautumaan? Eikös siitä tule melkoinen kulutuspiikki.
Ei kaupunkiolosuhteissa sähköautoa ladata joka päivä.
Bensan hinta nousee koska EU Green Deal ja haittaverot.
Polttomoottoriautoista ja niiden päästöistä halutaan päästä eroon.
Ruotsissa polttomoottoriautot maksavat jo rangaistusveroa. Tämä on vasta alkua.
Sähköverkot ostaneet ulkomaiset sijoittajat nauravat matkalla pankkiin. Sähköauton lataajilta voi veloittaa mielivaltaisen korkeita siirtomaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Sähköverkot ostaneet ulkomaiset sijoittajat nauravat matkalla pankkiin. Sähköauton lataajilta voi veloittaa mielivaltaisen korkeita siirtomaksuja.
Ei voi.
No ei kestä. Kaveri on sähkömies ja tietää näistä hommista.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan osta tolkuttoman kallista sähköautoa. Aivan järjetöntä maksaa autosta 20000e ylihintaa, että pääsee "säästämään" nytkin oli juttu imtuksessä että jokaikinen Tesla oli 4h pois pelistä kun ovien on-line tunnistus oli kaatunut.
En ikinä tule ostamaan autoa jonka toiminnot on netissä.
No ei ollut kaikki Teslat pois pelistä, vai meinaatko että jokaisen ovet oli lukossa kun käyttökatko alkoi?
Suomen sähköverkko kestää oikein hyvin. Käytämme itse asiassa tällä hetkellä vähemmän sähköä kuin vähän yli 10 vuotta sitten.
Ongelmallista on lähinnä jos sähkön hetkellinen kulutus kasvaa liikaan. Sähköautot eivät ole tämän suhteen ongelma koska niitä ladataan ehdottomasti eniten kotona ja lataus ajoittuu yöaikaan jolloin muu sähkönkulutus on pienempää. Siksihän ns. yösähkö on halvempaa.