Miksi köyhien pitäisi saada mitään luxusta
En ymmärrä miksi toimeentulotuella olevien kuuluisi saada mitään luxusta elämäänsä. Jos ei saa aikaiseksi mennä töihin tms. Niin on aivan turha siitä vinkua. Riittää ku on soppaa pöyräs ja sänky missä nukkua.
Kommentit (292)
Vierailija kirjoitti:
Lapselleni oli sanottu jo lukiossa että kannattaa hakea masennusdiagnoosi että saa aikaa miettiä tulevaisuutta. No näin hän teki ja sai sen paperin. On oma kämppä vuokralla perustoimeentulotuki, mutta elämä palasina iliman masennusta.
Nuoret opettelee hakemaan etenkin masennusdiagnoosin juuri tämän takia.
Siis mitä? Miksi ihmeessä?
Miksei lähtenyt opiskelemaan vaan mieluummin kituuttaa toimeentulotuella kotonaan?? Miten se elämä oli palasina ilman diagnoosia??
Nyt ei tällainen tavallinen 4 jo aikuisen lapsen äiti ymmärrä tätä logiikkaa. Omat lapset eivät missään tapauksessa haluaisi tuhota elämäänsä millään tekaistulla diagnoosilla, se kun seuraa läpi elämän
Vierailija kirjoitti:
Joskus täällä joku kertoi, että euron mikropopparipussi on turhuutta eikä köyhällä ole oikeutta sellaista ostaa edes lapsilleen.
Keskituloinen ostaa tavallisia popparinjyviä 1,15 eurolla ja paahtaa ne kattilassa. Pussillisesta saa lapsille monta kattilallista.
Tässä on se "köyhän" ja keskituloisen ero ajattelutavassa. Toinen saa samalla rahalla 10x määrän:D
Vierailija kirjoitti:
Tottakai pitää! Omaa luxusta, vaikka parempaa ruokaa!
Ostin juuri Lidlistä ankkaa 5,99€, siihen ankanrasvassa raakapaistetut perunat ja parista appelsiinista ja kanaliemestä kasaan keitetty soosi. Ravintolatason ateria n 4€/annos. Ja mun mielestä ihan luksusta.
Vierailija kirjoitti:
Oma tytär 21v ottaa päähän. Lukio jäi kesken ja sen jälkeen on tainnu pelata pleikkaria vain ja elänyt yhteiskunnan tuilla. En ole enään vuoteen antanut hänelle rahaa koska hän ei sitä osaa näemmä arvostaa.
No minulla on 23v tytär. Kävi lukion ja jatko-opiskelut ihan asiallisesti. Nyt pelaa vaan tietsikalla (itse hankkimallaan) päivät. Kohta siltä loppuu rahat, eikä voi enää lainata mulle.
Meidän yhteiskunta on ikävä kyllä opettanut nuorille että selviät ja pärjäät ihan hyvin tekemättä mitään. Siihen tarvitaan vain masennusdiagnoosi joka on helppo saada koska vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin juuri Lidlistä ankkaa 5,99€, siihen ankanrasvassa raakapaistetut perunat ja parista appelsiinista ja kanaliemestä kasaan keitetty soosi. Ravintolatason ateria n 4€/annos. Ja mun mielestä ihan luksusta.
Kanaa sen on eikä ankkaa mutta ei se niin tarkkaa kun käy Lidlissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus täällä joku kertoi, että euron mikropopparipussi on turhuutta eikä köyhällä ole oikeutta sellaista ostaa edes lapsilleen.
On toki oikeus. Omilla rahoillaan, ei yhteiskunnan tuilla eli muiden rahoilla.
Aivan varmasti on oikeus ostaa tuillakin, sinä et sinä määrää.
En toki määrääkään. Kirjoittaja kysyikin, onko turhuuteen oikeutta. Muiden rahoilla. Ei ole, vaan välttämättömään hengissä pysymiseen.
Miksi pitäisi köyhien pysyä edes hengissä? Saunan taakse vaan.
Onko sulla sauna? Sinnekö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskituloinen ostaa tavallisia popparinjyviä 1,15 eurolla ja paahtaa ne kattilassa. Pussillisesta saa lapsille monta kattilallista.
Tässä on se "köyhän" ja keskituloisen ero ajattelutavassa. Toinen saa samalla rahalla 10x määrän:D
Aivan, kyllä sinä olet sitten hyvä ihminen. Varmaan vessapaperinkin sinä virkkaat itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanaa sen on eikä ankkaa mutta ei se niin tarkkaa kun käy Lidlissä.
Sen verran tullut ankkaa syötyä että mausta ja ulkonäöstä tunnistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma tytär 21v ottaa päähän. Lukio jäi kesken ja sen jälkeen on tainnu pelata pleikkaria vain ja elänyt yhteiskunnan tuilla. En ole enään vuoteen antanut hänelle rahaa koska hän ei sitä osaa näemmä arvostaa.
No minulla on 23v tytär. Kävi lukion ja jatko-opiskelut ihan asiallisesti. Nyt pelaa vaan tietsikalla (itse hankkimallaan) päivät. Kohta siltä loppuu rahat, eikä voi enää lainata mulle.
Miksi sinun lapsen pitää lainata sinulle rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP lienee näitä, joiden mielestä työttömälle riittää maakuoppa, homeinen leipä ja kuppi sadeveden keräämistä varten?
Kutakuinkin. Toimiis töihinmenon kannustimena samoin kuin koronapiikki baarien pääsylippuna.
Jos vastaat kysymykseen, miten töihin pääsee, jos niitä ei ole kaikille ja avoimet työpaikat menevät pääasiassa paikan vaihtajille?
Työttömien ikuinen argumentti. Aloita vaikka mäkkärin kassalta. Niin meistä moni muukin on tehnyt
Sinä selvästi et ole. Mäkkärissä aloitetaan pihvin paistosta. Kassalle pääsee vasta kun tietää mitä on myymässä.
Ottaiskohan ne mut sinne? Vielä olisi pari vuotta eläkkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Meidän yhteiskunta on ikävä kyllä opettanut nuorille että selviät ja pärjäät ihan hyvin tekemättä mitään. Siihen tarvitaan vain masennusdiagnoosi joka on helppo saada koska vaan.
Miten niin yhteiskunta? Vanhemmat ovat kasvattaneet jälkikasvunsa käyttämään hyväksi järjestelmää, ei yhteiskunta.
Koska köyhätkin ovat ihmisiä.
Koska jokainen tarvitsee elämäänsä hyviä asioita.
Koska se parantaa mielenterveyttä ja pienentää terveydenhuollon menoja.
Koska syrjäytyminen on kalliimpaa kuin köyhän luksus.
Ei luksusta, mutta sen verran rahaa, että saa ostettua kunnolla ruokaa. Ihan turha ap:n viisastella töihin menosta koska et tiedä minkälainen tilanne kelläkin on. Se toimeentulotuen saaja voi olla työkyvyttömyys- tai vanhuuseläkkeellä. Tuen saaja voi olla myös töissä. En tajua tuollaista jo huonossa asemassa olevien lyömistä lisää. Mitä tuosta jotkut saa? Se on helppo aukoa päätänsä jos ei ole oikeaa kokemusta köyhyydestä. Kyllä yksin asuvana opiskelijana on helppo pihistellä ruoasta yms., mutta jos onkin lapsia. Ja kyllä, joskus on pakko opiskella toinen ammatti lasten saamisen jälkeen. Eli nyt todellisuudentajua peliin, kiitos.
Itse olin yhden lapsen opiskeleva yh ja tuloina olin asumistuki, opintoraha, lapsilisä, elatusmaksu ja pieni osa-aikaisen työn palkka. Tulot jäivät sen verran alle rajojen, että saimme toimeentulotukea. Opintolainaa en saanut. Opiskelin ammatin ja siinä sivussa tein töitä minkä pystyin eli en maannut kotona sylkemässä kattoon. Valmistuin melkein 10 vuotta sitten ja olen ollut töissä siitä asti. Vuosiansio on n.40 000€ eli maksan kyllä veroja nyt osaltani. Paljon parempi oli opiskella uusi ammatti kuin jäädä odottamaan työttömänä saanko töitä.
Vierailija kirjoitti:
tämä ketju ei kauaa täällä kestä, köyhät prsut poistattaa...
Täällä persut mitään poista senkin vasurinpaske. Opettele katsomaan peiliin ja omia aatetovereitasi.
Vierailija kirjoitti:
Lapselleni oli sanottu jo lukiossa että kannattaa hakea masennusdiagnoosi että saa aikaa miettiä tulevaisuutta. No näin hän teki ja sai sen paperin. On oma kämppä vuokralla perustoimeentulotuki, mutta elämä palasina iliman masennusta.
Nuoret opettelee hakemaan etenkin masennusdiagnoosin juuri tämän takia.
No johan on! Onko tosissaan lukion lukusuunnitelmassa opastus tuollaiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, kyllä sinä olet sitten hyvä ihminen. Varmaan vessapaperinkin sinä virkkaat itse.
Kolahtiko?
Tässä on se ero millä pelataan, toinen osaa käyttää rahaansa ja toinen ei. Ikinä en tuhlaisi rahojani mihinkään mikropoppareihin (lisäksi ne on epäterveellisempiä).
Ja olin köyhä vuosikausia joten tiedän mistä puhun. Mutta kovalla työllä ja taloudellisella ajattelutavalla olen saanut varallisuutta kartutettua mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Juu ja varmaan myös neuvottu säästämään sekin euro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se luksus on?
Mä olen iänkaiken ollut köyhä ja mulla on silti mm. Auto ja hevosia. Ja ne on mun mielestä ihan normaalia eikä luksusta.Sä oot varmaan köyhä, koska sulla on hevosia. Mulle hevoset olisi luksusta ja jonkun huippusuunnittelijan mekko.
Olisin köyhä ilman hevosiakin, ei ole nettotulot olleet ikinä yli 1500e.
Kunniakansa kiitää monesta meikäläisestä ohi. Myöhemmin maamme valta siirtyy sille.