sukulaiset näkevät potilastiedoistani että olen pettänyt miestäni?
Koska kävin sp-tautivastaanotolla. Potilastiedoissa lukee päivämäärä, jolloin suojaamaton yhdyntä on tapahtunut.
Kävin Omakanta-palvelusta kieltämässä kyseisen käynnin tietojen luovuttamisen, mutta mitä se tarkoittaa?
Onko niin, että vain ko. terveydenhuollon yksikössä toimivat ammattihenkilöt näkevät käynnit, mutta esim. toisen paikkakunnan sairaalassa merkintä ei näy. Näkyykö merkintä muissa saman sairaanhoitopiirin yksiköissä? Vai eikö kukaan näe sitä?
Asia on nimittäin niin, että minulla on läheisiä sukulaisia lääkäreinä/hoitajina toisissa sairaanhoitopiireissä, myös keikkailevat minun kotikunnassani ja pohdin, että pystyvätkö he näkemään tuon hoitokäynnin? Yksi ainakin on niin haikäilemätön ja utelias, että saattaa tilaisuuden tullen käydä nuuskimassa, miten retuperällä terveyteni on.
Toki tiedän, että heillä ei ole asiaa potilastietoihini niin kauan kun en ole heidän potilaansa.
Ja että jos he saisivatkin tietää siitä ja kertoisivat miehelleni, he syyllistyisivät rikokseen, eli potilastietojen paljastamiseen. En joka tapauksessa halua että sukulaiseni tietää tuosta mokastani.
Kadun tekoani ja en halua siitä seuraamuksia, koska opin läksyni ja tekisin mitä vain että saisin sen peruutettua.
Mutta olisiko paikalla asiaan perehtynyttä, joka osaisi selittää miten voisin estää tiedon päätymisen vääriin käsiin.
Kommentit (89)
No hitsi. Noi on kyllä ärsyttäviä...muutenkin musta tuntuu tyhmältä, että min tietoihin pääse muutkin , jotka ei mua hoida. Mun mielestä se on epäreilua.
ne on kuitenkin vaan ihmisiä ja usein kovin uteliaita.
kyllä multakin otettiin ap testit kun oli kutinaa...eikä ees kysytty onko ollut mahdollista....siis otettiin, koska sillä lailla luetaan pois Jotkut mahdolliset aiheuttajat.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 17:47"]
En ole hoitoalalla mutta vieläkö ottaa joku hoitohenkilökuntaan kuuluva oikeesti niin suuren riskin että menee asiattomasti lueskelemaan toisten potilastietoja kun tiedetään mitä siitä seuraa jos/kun jää kiinni? Julkinen nöyryytys ja potkut.
[/quote]
Tekee jotkut sitäkin. Mutta tässä ap:n kohdalla todennäköisemmin voi käydä niin, että sukulaishoitsulla tai -lääkärillä tarjoutuu joku ihan asiallinen syy käydä niissä asiakirjoissa. Toimistotyönäkin hoidetaan asioita ja sijaistetaan kollegoita, vaikkei ap koskaan nököttäisi sukulaisensa pöydän takana vastaanotolla.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:11"]
"Soita hoitaneelle lääkärille joka on tehnyt merkinnän ja pyydä häntä korjaamaan se sellaiseksi, ettei siitä ilmene suoraan pelkäämäsi tieto. Kerro hänelle syy, niin hän osaa ymmärtää asian."
Juuri näin!!! Jolloin asia jää vain lääkärin tietoon. Yleensä lääkärit ovat hyvin empatiakykyisiä ja varmasti ymmärtää syy, miksi haluat tiedot salattavaksi.
[/quote]
Jos haluat, että sananmuoto muutetaan, niin ensin täytyy tilata ne paperit, jotta tietää, mitä pyytää. Sitten tehdään kirjallinen anomus, googlettakaa "rekisteritietojen korjaamisvaatimus". Ainakaan meillä lääkäri ei saa muuten mennä jälkikäteen muuttelemaan mitään oikeita merkintöjä pelkän puhelinsoiton perusteella.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:50"]
Olin n 5vsitten eräällä yksityisellä terveysasemalla töissä ja ainakin siellä potilastiedot sai lukittua jopa niin että vain ja ainoastaan kyseisen käynnin aikana hoitanut lääkäri pääsi ne myöhemminkään näkemään. Kannattaa siis soittaa tuonne sinua hoitaneeseen yksikköön ja kysyä potilasturva-asioista sieltä suoraan.
[/quote]
Yksityinen terveysasema on eri juttu. Siellä voi itse asiassa kaikki lääkärit pitää omia yksityisvastaanottojaan, jolloin potilastiedot kuuluu vain kyseiselle lääkärille.
Julkisella puolella ei koskaan lukita mitään tekstejä vain yhden ihmisen nähtäväksi. Väki vaihtuu ja seuraajankin on nähtävä ap:n potilastiedot. Se ei käsittääkseni ole missään julkisen puolen ohjelmissa mahdollistakaan, ja lisäksi tällaisesta lukitsemisesta tulisi iso potilasturvallisuuden vaarantava tekijä.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:35"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:23"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:06"] Jos sukulaisesi työskentelee samalla paikkakunnalla niin kyllähän ne voivat silloin nähdä tuon käynnin.. Silloin tietenkin on kyseessä rikos. Olisit pitänyt housut jalassa niin ei tarvitsisi panikoida. [/quote] Luepa aloitukseni uudestaan. En kysynyt siinä, että: "Olisiko minun pitänyt pitää housut jalassa?" vaan "Miten voin estää, että sukulaiset eivät saa tietää elämäni suurimmasta virheestä?" Ja että: "Voinko estää merkinnän kokonaan, niin että edes kyseisessä th.yksikössä ei sitä enää näy?" ap [/quote] Aivan sama minulle, mitä kysyit. Toivottavasti miehesi pääsee sinusta vielä eroon ja löytää jonkun kunnollisen naisen. Pettäminen on tyhmää touhua. Jäät kuitenkin vielä kiinni.
[/quote]
Joo, mutta voit aloittaa pettämisen tyhmyydestä vaikkapa oman ketjun. Ei kuulu tänne.
Et tunne minua, tilannettani etkä suhdettani saati olosuhteita joissa asiat ovat tapahtuneet joten älä tule avautumaan.
ap
[/quote]
Naiset on naisia... Aina löytyy syyt tilanteista, suhteesta, olosuhteista tai kuun asennosta. Yksi asia vain johti toiseen, ja koko homman konna on se oma mies, joka ei vaan tajua olla vähemmän tylsä, leveäharteisempi tai isomunaisempi.
[/quote]
Nytkun oli vähän aika sitten monessakin lehdessä juttua seksin ostamisesta niin olihan miehilläkin syynsä, että nainen ei anna, ei pidä ulkonäöstään huolta ja vaihtelu virkistää yms. Jostain syystä osassa jutuissa annettiin ymmärtää, että seksin ostaminen on em. Syis jotenkin hyväksyttävempää..
Papereita voi kuka tahansa käydä uteliaisuuttaan katsomassa. Jälki käynnistä jää, mutta kukaan ei epäile käynnin asiattomuutta ellei asiaa tutkita. Tuskin tänäpäivänä moni työntekijä käy uteliaisuuttaan tutkimassa toisten papereita. Ainakin joissain paikoissa vaikka kieltää tietojensa näkymisen, näkyy labrat siltikin.
Itselleni seksittömyys olisi syy erota. Tai ainakin se, ettei mies tekisi mitään lievittääkseen tuskaa. Pettäminen on valitettavasti inhimillistä. Pettämistä tapahtuu joka saralla, miksi seksin saralla se on suurempi synti kuin muilla elämän alueilla? Onhan seksittömyyskin liitossa pettämistä, jos siitä ei keskustella ja päästä jonkilaisiin kompromisseihin edes.
Tsemppiä ap:lle
Joka tapauksessa sukulaisella on vaitiolovelvollisuus. Sitä on vaikea rikkoa ilman seuraamuksia.
kurja tilanne aina, kun parisuhteessa libidot
eivät kohtaa, oli se sitten kummin päin tahansa. välillä muakin hämmentää, kun harrastetaan kumppanin kanssa niin vähän seksiä, mutta meillä onkin molemmilla luonnostaan aika vähäiset seksihalut.
mietin samaa kuin joku edellä, että jos nyt joku sukulainen tekisi rikoksen menemällä ihan vaan uteliaisuudesta potilastietoihisi, ei se automaattisesti kerro hänelle, että olet pettänyt. voihan se tarkoittaa että sinä
päivänä olet ollut miehesi kanssa suojaamatta ja epäilet miehen pettäneen, muttet vaan ole halunnut kertoa miehelle epäilystä (voin kuvitella että joku voisi epäillä pettämistä jos mies ei koskaan halua seksiä). tai olisihan teillä voinut olla kimppakivaa, ja olisit ollut siinä toisen miehen/naisen kanssa suojaamatta, ja se ei olisi ollut pettämistä.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 17:49"]
Mistä niitä omien potilastietojen lukijoiden lokitietoja voi tilata? Jossain aiemmassa viestissä kehotetiin tilaamaan että saapi tietää kuka niitä on lukenut?
[/quote]
Soita oman kaupungin puhelinvaihteeseen tai mene nettisivuilla, kyllä siellä annetaan osoitteet.
Ota kuitenkin huomioon, että kyllä siellä sun papereissasi ON käynyt muitakin kuin se lääkäri, jonka vastaanotolla olet ollut. Siellä on käynyt se hoitaja, joka on tehnyt sinulle aikaa varatessasi hoidon tarpeen arvion puhelimessa. Todennäköisesti lokitietomerkintä on jäänyt myös tekstinkäsittelijältä, joka on kirjoittanut lääkärisi sanelun. Jos olet pyytänyt lähettämään papereitasi tai vakuutusyhtiösi on pyytänyt luvallasi, niin siellä voi näkyä jonkun toimistoihmisen käyntitiedot.
Oikeasti potilaspapereissa käy ihan aiheesta muitakin ihmisiä kuin juuri lääkärisi, jonka olet itse nähnyt. Näin se vain on.